Моловете у нас – висока конкуренция, ниско потребление

Над 255 хил. кв. м търговски площи се изграждат в страната
Обновена: 21 дек 2010 15:21 | 21 дек 2010 15:20, Красимир Ангелов
115
Моловете у нас – висока конкуренция, ниско потребление
Снимка: БГНЕС

През 2010 г. се реализираха едни от най-мащабните проекти за търговски центрове в страната, в резултат на което общата площ в сегмента нарасна два пъти.

От друга страна, нарастващата конкуренция в сегмента и запазващата се ниска покупателна способност на населението рефлектират сериозно върху някои от търговците. Последните, от своя страна, изпитват редица затруднения и предпочитат да ограничат експанзията си или да я отложат.

Това важи особено за марките от по-високия ценови сегмент и тези с малък пазарен дял, сочи нов доклад на GVA Sollers Solutions.

Към момента в големите областни градове в процес на изграждане са над 255 хил. кв. м търговски площи в търговски центрове. Съгласно инвеститорските намерения около 25% от тях ще бъдат завършени и въведени в експлоатация през 2011 г.

Остава голям броят на проектите, които са спрени или замразени на различен етап на строителство. Основните причини за това са липсата на финансиране, ниската покупателна способност на населението и високата конкуренция в сегмента.

Запазва се тенденцията новооткритите търговски центрове да стартират с непълна заетост или да отварят поетапно, с цел спазване на договорните отношения с ключовите наематели.

Въпреки че през 2010 г. на територията на страната са въведени в експлоатация два пъти повече търговски площи в модерни търговски центрове спрямо 2009 г., България остава с най-нисък коефициент на модерна търговска площ на 1000 души население и с население с едно от най-ниските нива на покупателна способност в Европа.

Към края на 2010 г. показателят “търговски площи в молове на 1000 души население” средно за страната достига до 105 кв. м. За сравнение същият показател в края на 2008 е 25 кв. м, а към края на 2009 – 32 кв. м на 1000 души, като той варира силно за отделните градове.

В същото време средното ниво за Европа е около 200 кв. м на 1000 души население.

По отношение на покупателната способност на населението по данни на Евростат България е на едно от последните места спрямо останалите европейски държави. Коефициентът за България е 41, за Румъния – 45, за Гърция – 95, за Италия - 102, за Германия – 116, а за Швеция – 120. Най-висока е стойността в Люксембург – 268, където на 1000 души население се падат над 330 кв. м търговска площ в модерни търговски центрове.

Търговски улици

Откриването на новите търговски центрове доведе до отлив на част от наемателите на главните търговски улици. Повод за напускане на помещения са значително намалените обороти в търговията на нехранителните стоки в сегмента. Тази тенденция доведе до 10% ръст на незаетите търговски площи в някои от търговските локации.

Проблемът на главните търговски улици е, че няма достатъчно големи площи (над 150 кв. м), каквито търсят големите и утвърдени търговски марки, които са по-устойчиви в условия на криза и реализират големи обороти. За да отговорят на техните изисквания, площите трябва да се модернизират и обединят.

Друг проблем през последните няколко години за търговските улици е, че те не са предпочитани пешеходни търговски зони за хора със средни и над средни доходи.

В резултат на строежа на метрото и ограничения достъп на автомобили по столичния булевард Витоша например се регистрира отлив както на купувачи, така и на търговци. Затрудненият достъп за платежоспособните клиенти и неприветливият вид на улицата принудиха някои от търговците да преместят своите обекти.

Търсене

Предпочитат се малки помещения с площ от 40 до 100 кв. м. Основните изисквания към тях са ниска цена, локация, човекопоток, размер на витрината, търговци в близост, състояние на помещението.

През периода основните категории клиенти, търсещи търговски помещения, са модните марки за дамска и мъжка конфекция и обувки, детски стоки, вериги дрогерии, както и веригите за бързо хранене и забавление.

Прогнози за 2011

През 2011 г. процентът на незаетост на търговските площи в моловете ще е индивидуален за всеки един проект на територията на страната.

При някои обекти той ще е над 30%, а при други ще е под 1%. Това в много голяма степен зависи от местоположението, наличието на адекватна концепция и микс от наематели, добър мениджмънт. На територията на София не се очаква изменение на процента на незаетост на търговските площи. Той ще е на нива до 5%. В обекти извън столицата стойността на свободните площи ще е в размер на 10-30%.

Ръст на незаетост се очаква и при икономически и функционално остарели площи извън главните търговски улици.

През 2011 инвестиционната дейност в сегмента ще продължи да бъде слаба, с изключение на столицата, където се очаква стартиране и развитие на малките центрове, т. нар. community centers.

Наемателите ще продължат да са предпазливи в експанзията си. Приоритетът е насочен към София или атрактивни и ключови локации в страната.

При главните търговски улици тенденцията е за повече реализъм от страна на наемодателите при определяне на договорните условия и в резултат да се намали незаетостта. Втората половина на 2011 може да се окаже преходна от цикъл на спад към цикъл на растеж по отношение на потребление и съответно активност в сегмента.

Още анализи за имоти

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


115
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
108
0
 
0
 
! Отговори
sgt.Hale преди 13 години
Моловете са като ЦУМ някога, да се поовозят селяците на ескалакатор....
107
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Една приятелка си купи от мола джинси 50 лв, които на другия ден видях в едно магазинче на женския пазар за 10 лв. Не нося джинси по принцип, но си ги купих, взех и другото моделче, за което тя се колебаеше. Просто за да я подразня.
106
0
 
1
 
! Отговори
thaibox преди 13 години
Моля те, уточни за какво точно използваш думата "провинциалистски", защото в милата ни родина, почти във всеки средно голям град има мол :)))
105
3
 
7
 
! Отговори
WTF преди 13 години
Инвеститорите в настоящите и бъдещи молове, са наясно с два определящи фактора:1. На нашенеца никога няма да му омръзне да плюска до експлодиране! Аз лично досега непретъпкан фуудкорт в мол не съм виждал.2. Моловете са идеалното място за избиване на комплекси, предимно от провинциалистски, сексуален и стаден характер. Именно заради това, отдавна за мен моловете са само едни грозни фасади сред градския пейзаж.
104
1
 
6
 
! Отговори
фкс преди 13 години
"Мдааа моловете сложиха край на илюзията наречена дребен търговец"Амммдааа, моловете сложиха начало на илюзията "аз съм супер яка пичка/пич и затова пазарувам от мола щот съм супер, хак да им е на другите, дето мислят с главите си"
103
0
 
3
 
! Отговори
Studio X преди 13 години
По отношение на заглавието: КЕФЯ СЕ
102
1
 
17
 
! Отговори
an преди 13 години
MOLOVETE NE SA NAPRAVENI ZA HORATA. TE SA PERA4NICA NA MANGIZI. TAKA SI UZAKONQVAT, *** MUTRITE. TEZI MANGIZI DETO IS4EZNAHA PRES 90 te GODINI OT BANKITE, KADE MISLITE SA OTI6LI? VRA6TAT SE VAV VID NA HOTELI, MOLOVE, QHTI I, PRO4IE. TOVA SA PARITE NA MIZERNIQT NAROD. KOITO PRES 90 te GODINI GO OGRABIHA, I DOKARAHA DO PROSE6KA TOQGA. NARODEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE
101
0
 
2
 
! Отговори
e-40 преди 13 години
hahahahaahahahah towa dolu me razbi padnah ot stola ot smqh ako iskaye werwaite ahahahahahahahah, tedi1 welika si
100
0
 
22
 
! Отговори
Теодора1 преди 13 години
И ето, че дойде дългоочакваният час, когато храмът на Mallоумниците биде открит, огромното множество се люлееше в трепетно очакване да похарчи парите си в името на Голямото Пазаруване. Знакът за началото на свещенното тайнство щеше да бъде даден с появата на Ангела Mallски. Той щеше да слезе в Mall-а и да раздвижи с тялото си наситения с аромати въздух в храма, и този Mallоумник, който пръв успееше да докосне която и да е стока, той я получаваше напълно безплатно. Велико чудо, което беше във възможностите само на Бог в неговата триединна същност MALL Стока и Светия Кредит. И, о Чудо, Ангелът слезе и първият щастлив Mallоумник се сдоби с така желаната плазма. Тълпата Mallоумници се люшна в изблик на възторг и множеството се понесе из дебрите на Mall-а в търсене на спасение и удовлетворение. Щастливецът получил безплатната плазма бе смазан от множеството, но бе споменат от всички средства за масова информация и успя да се задържи, като водеща новина по Mallоумните медии цял ден. Каква по-голяма награда от това, освен безплатната плазма той получи и слава, каквато не бе и сънувал. Но и останалото множество от Malloумници имаше шанс да се докосне до Mallоумната милост, стоки имаше за всички, а тези, които нямаха великата благодат на пари в брой, също бяха обгрижвани от жреците на Mall-a. Те бяха ощастливени да се потопят в тайнството на Светият Кредит, и така да получат достъп до изобилието Mallово. Само философите гледаха отвън лъскавите витрини, защото нямаха пари да пазаруват, тъй като никой не искаше да клика на рекламите им и да им купува книгите те бяха затънали в дългове. И накрая на деня, когато храмът затваряше врати, всички Mallоумници се събраха пред Mall-a и прочетоха Mall-oвата молитва:Mall-e наш, който си на Земята! Да се свети Твоето име; да дойде Твоето царство; да бъде Твоята стока, както в градовете, така и по селата; насъщния ни Кредит дай ни днес, но не прощавай дълговете ни, както и ние не прощаваме на длъжниците си; и въведи ни в изкушение, но избави ни от размишление; защото Твоя е Стоката и Кредита и Парите во веки веков. Амин!Tuesday, December 21, 20109:33 PM
99
2
 
0
 
! Отговори
mol преди 13 години
neshto yako za molowete dneska .
98
2
 
18
 
! Отговори
путаран преди 13 години
забелязал съм 4е по моловете ходят предимно у4ни4ки които страшно много ги сърбят....... ама много ви казвам
97
6
 
9
 
! Отговори
мол супер преди 13 години
и аз ходя по тези молове само заради у4ени4ките и готините мадами, б..ти и у4ени4ките да ги изпапкаш по.......
96
3
 
5
 
! Отговори
bg buty преди 13 години
az hodq po molowete samo za da plakna o4ite po super qkite p...(macki) koito shtapyrkat po tezi mesta, mnoo qko mom i4eta hodqt po molowete az sym im fen
95
2
 
11
 
! Отговори
BMW преди 13 години
С моловете свърши удоволствието човек да се разходи, да почуства пазаруването...магазините се обезличават
94
5
 
44
 
! Отговори
НАПЪЛНО ГРЕШИТЕ.... преди 13 години
СТОКИТЕ В МОЛОВЕТЕ СА СКЪПИ И НЕКОНКУРЕНТНОСПОСОБНИ!В МАЛКИТЕ МАГАЗИНИ НА ДРЕБНИТЕ СОБСТВЕНИЦИ---СТОКАТА Е ВИНАГИ ,ПО-ЕВТИНА!!!НЯМА ТЕЗИ РАЗХОДИ И ОТЧИСЛЕНИЯ!ПОНЯКОГА ,СЕ ПРОДАВА ,НА МИНИМАЛНА ПЕЧАЛБА И МОЖЕШ ДА СЕ ПАЗАРИШ.СТОКАТА В МОЛОВЕТЕ,НЕ Е ПО-РАЗЛИЧНА ОТ ДРУГИТЕ МАГАЗИНИ...!ВНОСИТЕЛИТЕ,СА СЪЩИТЕ....!ИЗОБЩО ,НЕ СЕ ЛИТКАЙТЕ ПО МОЛОВЕТЕ.....ОСТАВЕТЕ , ГЪЗАРИЯТА ДА СЕ КИПРИ ТАМ И РЪСИ ПАРИ....!
93
9
 
5
 
! Отговори
skf преди 13 години
Мдааа моловете сложиха край на илюзията наречена дребен търговец
92
5
 
17
 
! Отговори
Мика преди 13 години
Спрете да пазарувате в тия молове....
91
1
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Моловете у нас - следващото звено за пране на мръсни пари след бума на строителството на хотели по морето. И двете неща са резултат на скрити и завоалирани механизми, които нямат нищо общи с реални икономически неща. Страната е като застаряващ болен бедняк. И на този човек вместо да се лекува и да му се намери работа му се предлагат луксозни стоки (или почивки в луксозни хотели).
90
3
 
17
 
! Отговори
КИРО преди 13 години
БОЙКОТ на МОЛОВЕТЕ !!!!
89
4
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
днес бях един от 50-те които се разхождахме в мол-пловдив.кой луд да купува.има готини продавачки.