Най-добрият режисьор в театъра е публиката!

Режисьорът Борислав Чакринов за пиесата "Двамата веронци"
1 окт 2010 16:52,
4
Най-добрият режисьор в театъра е публиката!
Кадър от пиесата "Двамата веронци". Снимка: Dnes.bg

Младежкият театър "Николай Бинев" повери своята първа премиера за откриването на новия сезон на Борислав Чакринов. Режисьорът ни поднася новата си версия на "Двамата веронци" от Шекспир. Художник на постановката е Вячеслав Парапанов. Към тях са присъединили братята Дарин и Деян Ангелови като благородниците Протей и Валентин, техните слуги Скок и Ланс (безспорно по-умни от господарите си) – Малин Кръстев и Стефан Мавродиев, Николай Урумов е дукът на Милано, госпожиците, център на любов и интриги, Искра Донова, Полин Лалова и Мариана Миланова, Светослав Добрев е Турио, глупавият богат кандидат-жених и още Явор Спасов, Николай Иванов, Вихър Стойчев.

 

Пиесата „Двамата веронци” няма ли по-дълъг живот от премиерата й в Младежкия театър?

Харесвам текста, правя го за трети път. Нашите театри вече трудно могат да си позволят пълноформатни спектакли на Шекспир, а този е с най-малко действащи лица. Това в рамките на шегата, но преди две години имах тежък период от моя живот в Бургас и отново ми се прииска да го поставя. Не ми се случва често да правя толкова различни спектакли върху един и същи текст. Лесно е с Шекспир – дава теми.

Представлението е крайно различно и доста лично – спомени, емоции. Спектакълът е за болката от изгубването на девствеността във всякакъв смисъл. Всички се раждаме невинни, но животът ни принуждава в някакъв момент да извършим нещо не в рамките на морала, на красивото. Все бързаме: да се реализираме, да успеем, да победим, и забравяме, че по пътя не бива да пропускаме да бъдем самите себе си. В един момент, изправени пред огледалото, разбираме – вече не можем да мислим за себе си като за добри хора, не сме успели да обичаме друг освен себе си. И изпитваме болка.

„Двамата веронци” е от първите творби на Шекспир. Съществуват всички теми от следващото му творчество. Не крия, че съм я натоварил, поне във финала, с част от другите му пиеси. Аз невинаги вярвам във happy end-а. Тук е преплетен моят личен скепсис. 

Т.е. имаме осъвременяване на Шекспир, така ли?

Глупаво е да говорим за осъвременяване на Шекспир. Първата постановка беше доста по-класическа, но това нищо не означава. Не зная какво значи да тълкуваш Шекспир, да си му верен или пък да е самият той. Гледал съм много негови представления по света, а кое е най-близкото до автора? Това, че костюмите и музиката са еклектични, е нормално. Нищо ново, даже не смятам, че е модерно и съвременно – всички правят така Шекспир.

Вниманието ми беше насочено към контакта между сцената и залата, надявам се да го има. Най-важното е да се предават емоционални състояния чрез текст, да се споделя, да се води диалог. Докато го работех, ми беше доста тъжно, затова исках спектакълът да е светъл, не много престорен, искрено емоционален. Може би това е гениалността на Шекспир, дава възможност да разказваме лични емоции.

Опитвам се със сънища, спомени, без да твърдя, че на всяка цена трябва да е интересно за всекиго. Напоследък не ме занимават режисьорските фойерверки, отдавна съм разбрал, че нищо не разбирам от театър. Правя го, защото освобождавам нещата, които са в мен, но не от краен егоизъм.

Играхте представлението няколко пъти в края на сезона, сега премиерно дали вече отлежа?

По света такава е нормалната практика, премиерите се правят около 20-ия спектакъл, след 15-ото представление те узряват. Ние си позволихме пет преди премиерата. В това време се наложи да влезе и нова актриса.

Не съм от тези, които обичат да доправят спектаклите си, след като вече са се срещнали с публиката. Едно от най-важните качества на режисьора е да бъде добър зрител, защото дълго време е единственият в залата. Но се уморява. И когато идва публиката, започва да режисира заедно с него. Тя е най-добрият режисьор в театъра, а аз давам достатъчно въздух, свобода, собствена територия на представлението да се развива.

Добрият спектакъл е въпрос на среща. Разбира се, крие възможност да не се състои, но може и да полети. Няма да гледам на всяко представление, нито пък ще правя репетиции преди всеки спектакъл. Театърът не е кино. Актьорите са съавтори, давам им посоката, а нататък спектакълът е техен. Затова, гледайки пет пъти едно представление, мога да изпитам крайно различни чувства. Дори времетраенето му варира – понякога е с 15 минути по-бавно, а друг път с пет минути по-бързо. Театърът е живо изкуство, което се ражда всяка вечер – това е величието му.

В музикалната подложка на спектакъла звучат братя Аргирови, че дори „Джулия” на Емил Димитров и „Суранайка” на Стефан Воронов… Защо „Суранайка”?

Когато бях малко дете, в Плевенския театър дойде Стефан Воронов и първата му роля беше Щастливцев от „Лес“ на  Островски. Държеше ме на коленете си, бях много радостен и казах на приятелите си, че го познавам. По това време звучеше „Суранайка”. И досега, като я чуя, плача. Това е най-тъжната песен, която съм слушал през живота си, и го споделям. Е, може би е хулиганско да прозвучат чак братя Аргирови, признавам си. Но имаше „Джулия” на Емил Димитров, затова ми трябваше и „Силвия”. Не считам, че това, което съм направил, е кощунствено, почтен режисьор съм. Не съм в дълг към Шекспир. Смисълът е в емоционалните мостове.

Как гледате на т. нар. културна реформа?

Театралната реформа няма да се оправи, преди да се разформирова Министерството на културата и да се започне всичко отначало. Стигнали сме дотам. А ако ме питате какво трябва да се направи с държавата, същото – да махнем жълтите павета и там да засеем картофи и лук. Да копаем градинка, домати. Както вървим сега, не смятам, че ще стигнем до добро положение. Призивът ми не е песимистичен. Сега – назад, е правилният път.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


4
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
4
0
 
0
 
! Отговори
Яна преди 13 години
Тази Суранайка никога не я бях чувала. Дори не знаех, че има такава песен. Защо нито една станция не я пуска?Малин Кръстев игра много добре, всъщност, той добре стои на сцена като актьор. И Николай Урумов ми хареса.
3
0
 
0
 
! Отговори
Катя преди 13 години
Ох, Боже! Думата "тятара" ме втрещи (дори не говоря за пълния член на Екшън героя)! Никога не съм изказвала мнението си за негромотността за младите българи, но Боже мой, това наистина е УЖАСНООО!!!! Моля ви, направете нещо за себе си, спасете се.....Иначе загиваме всички !
2
0
 
0
 
! Отговори
viki преди 13 години
Напротив, бейби. Много е готин. Дори не дразни стихотворната форма. А ти как искаш да ти поставят Шекспир? Те и в Кралския Шекспиров "тятър" вече се отвориха.
1
1
 
0
 
! Отговори
Екшън герой преди 13 години
Тятара не струва пукнат грош, бейби.