Учени открили закон за съществуване на Вселената?

Става дума за т.нар. симетрия на материята и антиматерията
19 май 2010 15:19,
Учени открили закон за съществуване на Вселената?
Теватрон. Снимка: fnal.gov

Международна група от 500 физици, работещи в Националната ускорителна лаборатория "Енрико Ферми" край Чикаго, САЩ, е открила нова закономерност на взаимодействието между елементарните частици на материята и антиматерията. А благодарение на нея, по всяка вероятност, съществуват както Вселената, така и всичките й компоненти, включително нашата планета Земя и населяващите я хора, се съобщава в статията на изследователите, която ще бъде публикувана в сп. Physical Review D.

Става дума за т.нар. симетрия на материята и антиматерията. Според идеализираните математически представи за строежа на Вселената тя трябва да доведе до еднакво вероятно образуване на частици материя и антиматерия в резултат на взаимодействието на елементарни частици.

Ако този принцип е верен, в момента на Големия взрив, положил началото на формирането на първите звезди и галактики във Вселената, цялата материя и антиматерия, образували се в еднакво количество, трябва да са си взаимодействали, което би довело до взаимното им унищожаване (анихилация).

Обективната реалност - съществуването на Вселената и на всичките й компоненти, "направени" от материя, и практически пълната липса на антивещество – показва, че този принцип на симетрия се нарушава по някакъв начин. Учените не знаеха на какво се дължи това.

Първото обяснение на "асиметрията" на материя и антиматерия бе предложено още от академик Андрей Сахаров. Според него свойствата на частиците с обратни квантовомеханични функции не са напълно противоположни. Тези различия водят до това, че в едни и същи условия частиците материя и антиматерия не се държат диаметрално противоположно, а с малки отклонения от подобна симетрия.

През последните няколко десетилетия работата на различни групи в областта на физиката на елементарните частици доведе до откриване на примери за подобна асиметрия на материя и антиматерия. Тези реакции обаче досега се разглеждаха по-скоро като "екзотични" и не можеха да обяснят съществуващото в природата превъзходство на материята над антиматерията.

В новия труд на международния колектив от 500 физици, работещи в Националната ускорителна лаборатория "Енрико Ферми", се привеждат данни, получени с помощта на втория по мощност ускорител на елементарни частици – Теватрон. Те показват видимо отклонение от симетрията на частиците материя и антиматерия.

В работата си учените с помощта на ускорителя са извършили сблъсък на протони и антипротони, в резултат на което са се образували други елементарни частици. Учените са съсредоточили вниманието си върху т.нар. В-мезони, които на свой ред се разпадат на мюони и антимюони.

В резултат на продължилите 8 години изследвания и на натрупаните данни от стотина трилиона сблъсъка на протони и антипротони, учените са показали, че образуването на мюони при разпада на В-мезоните е с 1% по-вероятно от образуването на антимюони.

Това  отклонение 50 пъти превишава отклонението от симетрията на материя и антиматерия, предсказано в Стандартния модел на взаимодействие на елементарните частици. А това може да  означава, че учените са открили доказателство за съществуването на нов, неизвестен преди закон на физиката или елементарни частици.

Доказването на това е задача, която стои пред учените, работещи с  Големия адронен колайдер.

Веселин преди 13 години
Много ме дразнят *** с такова примитивно мислене като тебе, а още повече ,че в бг е пълно с такива :(

ШАРЛАТАНИ!!! МЮОНИ,БОЗОНИ,ПРОТОНИ. И физиците са хора, и те искат да ядат.Гладно не се стои. Затуй измислят бабини деветини и се правят на палячовци. Не е луд който яде зелника,а който му го дава.

Квазар преди 13 години
Томов, само да вметна, до даден момент вселената се е разширявала закъснително, а след това е започнала да ускорява (гравитация <> тъмна енергия).Лошото е, че и това си е само теория..

Даола преди 13 години
Ужасно ми е приятно, когато в този сайт хората проявяват интерес към науката и задават въпроси.Аз четох по темата в списание " Вселена. наука и техника", но не ми е достатъчно. Ако някой може да ми посочи източник - може да е на английски, немски,испански, италиански - все едно.Очевидно експеримените протвърждават предположението и това всъщност е единственото логическо обяснение. Но ние винаги продължаваме да питаме - защо става или е станало така?Причината да не се осъществи 100% анихилация.

SZS преди 13 години
Някой ме помоли да обясня малко новината - по Стандартния модел съществуват 4 закона за взаймодействие на елементарни частици(пиша ги на англ. за по правилно): strong, weak, electromagnetic and gravitational. Ако тези закони се приложат за Големия Взрив във Вселената остава само радиация, но както се вижда не е така. Пак повтарям това за което е писано тук НЕ е потвърден 5-ти закон. Моля не бъркайте понятията Теория и Закон.

??? преди 13 години
Томов, благодаря за обясненията.

!! - благодаря.

замунда - книги - Стивън Хокинг

тото преди 13 години
Ей, не може и тука да не тропнете някоя глупост...

Томов преди 13 години
Съжалявам за правописните грешки, но съм зает в момента. Пиша на две - на три и доста бързо.

Томов преди 13 години
...тези ммебрани се сблъскват. Тази мултивселна е 11мерна. При един от тези сблъсъци, нашата вселена се е образувала като три от измеренията са се раздули като балон. Повтарям, това са много абстрактни и недоказани теории. Засега единствено можем да доказем че преди около 13.7 милиарда години, вселената е била свръх нагрята и от тогава се разширява ускорително до ден днешен.

ivo преди 13 години
i kakvo ot tova pa se chudete, che klimata se promenja ami ako tosi opit beshe nespoluchliv....

Извода от този закон че всичко се върти оклоло ГЕРБ и Бойко.

Отговори
Томов преди 13 години
Има няколко теории за възникването на вселената. Истината е че те са предимно математически интерпретации на това което знаем. Тоест най-вероятно са грешни. Една от теориите има мултивселена, където плават много вселени. Някои са с различни космологични константи от наще. Повечето са пустини. Или море от атоми или са населени само от черни дупки. Спомената М-теория е обединителна на 5те клона на струнната теория. Според нея има мултивселена с образно казано плаващи мембрани. Понякога тези....

Machiavelli преди 13 години
Аз като цяло вярвам повече на науката, защото ми предоставя факти, обаче и тя си има предел, за това тоя експеримент дето правят е интересен, да, но малко безсмислен, да не говорим, че 99.99% са теории и има също така мноооого нисък процент нещо да се оплеска, щото в момента бъркат в яма и те не знаят, какво има в нея. Да, вълнуващо е, стига да не гръмне нещо хехехе.

??? преди 13 години
Томов, от отговора ти разбирам, че преди Големия взрив вече е имало някаква материя - мембрани. Не знам дали ще се справя с инфото - не разбирам от физика на елем. частици, към което ме насочваш, но би ли го пояснил - латиница, ако е някакъв линк.

Томов преди 13 години
до Макиавели, ок разбрах те. Иначе не съм съгласен да се сравнява религията и науката. Двете работят по два фундаментално различни принципа. Единия изследва и тества идеи в реалния свят, докато другия се ръководи от суеверие и сляпа вяра. Що се отнася до отговора, може би си прав, не сме достатъчно умни може би да го разберем, но самото пътешествие в познанието е достатъчно вълнуващо само по себе си.

тото преди 13 години
Ами летели си едни извънземни към сметището да изхвърлят малко ***, една извънземна мацка отворила без да иска склада и изпаднало едно "яице". После то се пукнало и се формирало всичко. Ама виж, кой е създал извънземните - това не мога да ти кажа! :D:D:D

Machiavelli преди 13 години
Не съм споменавал Господ, просто си казах мнението. И религията и науката си е един и същ кръг. Сигурно мога да ти кажа, е това че няма начин да намерим отговора в някое мазе или лаборатория, нито църква.

Томов преди 13 години
До ???, нищо не се взривява. Големия взрив е образно описание на свръх нагрятата вселена. С разширяването си тя се охладила и са се образували първите атоми...предимно водородни. Още се спори какво е породило големия взрив. Една любопитна теория твърди че той е възникнал при сбъсък на две мембрани в мултивселената. За повече инфо - М-терията.ю на Уитън.