Митът "баташко клане"

Въпросът бе дали е митологизирано или е реалност?
Мустафа Зуахид Блажев @atila.blog.bg 2 юли 2012 00:03
Тези текстове изразяват личното мнение на блогърите и Dnes.bg не носи отговорност за тях.
75
24905
Преди време се развихри спор за т.нар. “баташко клане”. Въпросът бе дали е митологизирано или е реалност? Ясно е, че и двете. Къде остава обаче истината? И необходима ли е въобще?

Очевидно на българската историография – не. Историография, която играе ролята на производител на косолидиращи митове за нацията и легитиматор на държавните политики. Както казва един сръбски автор – Историята е основната дрога на Балканите. В основата на европейските нации стоят обичайно романтически митове за бащите на нацията и нейните герои, българите обаче са избрали травматични митове като Батак, „турското робство”, и пр. Съмнителната научна дисциплина „народопсихология”, също стъпва на тая плоча. Тази митология, от която въздухът трепери, се охранява ревностно от историци, писатели, националисти. И не случайно – тя е произведена от тях, а не от рационалното и охладено откъм патос съзнание за нещата. Основната митогенна зона попада в т.нар. Българско Възраждане. Има доста митове и около ролята на църквата, според мен силно преувеличена /вж. Ботев по въпроса/, за спасяването на нацията през времето на османското владичество.

“Истината” за т.нар. „баташко клане” дължим на няколко “репортажа” на командирован журналист. На тези “репортажи”, писани обаче доста по късно след “клането”, стъпва т.нар. световно обществено мнение. Разбира се, на англоговорящият журналист му е трудно да вникне в тъмната балканска менталност – и най-вече мотивът за това зверство. При това е трудно това деяние да се припише само на османската власт, като геноцид, понеже става дума за откровена мародерщина на /българо/мохамедани от съседните села срещу християнското население в Батак.
Трябва да споменем, че в конкурентен английски вестник по това време се пише пък за ”зверства на българите”. И ако на днес самонареклите се “родолюбци” /лумпeни, мутирали от медийно облъчване или просто платени клакьори/ забраняват с крякане на чужди изследователи да се произнасят по “случаят Батак”, понеже не можел да вникне в националната специфика, то защо няма и подобен упрек спрямо тогавашните “прогресивни” /чужди/ публицисти, отразявали Априлското въстание?

В случая с Батак имаме две страни – историческото събитие, на което „пишещи” очевидци няма; и “митът”, представляващ събитието, обраснало с лични истории от първа ръка на оцелели, сами по себе „безсловесни”; на тая база текстовете на З.Стоянов и Вазов, писани постфактум, които всъщност създават “мита”, ползвайки неограничено художествена фикционалност и патос. И Захари Стоянов и Вазов ползват психологически характеристики и най-вече морални категории, което е съвсем нормално за литератори, но не е уместно за обективното историческо познание. Те по същество правят възстановки, без да са очевидци на събитието.
Какъв е упрекът на родолюбците към евентуални, по-късни изследователи? Ами първо било светотатство да се разсъждава по темата, второ – тя била веднъж завинаги осветена. Не се разрешава да се говори как е бил упротребяван митът за Батак през годините. Например гробовете-костници в Скравена, Батак, Плевен, и пр., бяха създадени през времето на социалзима, твърде вероятно като морално оправдание за злодеянията на т.нар. “Възродителния процес”, който всъщност започва далеч преди деветосептемврийският пуч.
Но да се върнем на „възстановките”, чийто театралност се приема за чистата монета на историята. Нека припомним, че за международния отзвук на т.нар. „баташкото клане” се изказват и гениални писатели /Юго, Достоевски/. В „Братя Карамазови” има посветени редове за извършените зверства. Така че митологизацията почва отвън, но бива побългарена след Освобождението. Нека тук припомним „клането в Хиос”, също митологизирано, очевидно и повлияло като мит на романтичния поет Байрон.

Образът на свирепия неверник-турчин е доста по-стар в европейската литература, от това, което З.Стоянов и Вазов ни възпроизвеждат, а в по-късни времена романисти като Талев, Ант. Дончев, Г. Стоев просто повтарят, доукрасявайки „кланетата” с индивидуално въображение, но очевидно следвайки архетипа. /Обърнете внимание на два важни идеологически филма, пуснати по по времето на „възродителния процес” – „Време разделно” и „Борис /, където имаше масови екзекуции на „дръвник”, точно по подобие на дръвника в баташката черква „Св.Неделя”, която синодът „разкраси” наскоро с лъскави тапети.../ .

Очевидно прекланянето пред „кланетата” е много стимулиращ акт за интенцията за писане на българска художествена литература. Заколението /жертвата/, издигната до саможертвеност, се сочи за най-висок морален критерий, подготвящ влизането на българският литературен канон и оставането в българската литературна история. Но това е друга тема.

Това не е нито най-голямото “клане”, нито единственото в историята ни. Защо обаче непрекъснато ни връщат към това печално събитие? Адекватни ли са на модерното време, в което живеем, тези “апокалиптични” бълнувания днес, за да се препотвърждава националната идентичност, която някой чувства като заплашена? И нужно ли е въобще някому това, освен на спекулантите с историята и на ретроградите, които всъщност търсят поводи да развихрят популизма си?
Първата възстановка, която се прави след Освобождението на „баташкото клане” е от полския художник Антони Пиотровски, за да нарисува ужасът от неотдавнашното събитие. Цинично е, според някои автори, ползаването на реални участници в клането при позирането за известната картина на художника, превърнала се в мит сама по себе си. Така естетизирано, „клането” набира нова и нова сила. Демонизират се едни обикновени хорица в ранг на колячи, някои от които са познавали жертвите си. Но и комунистическите сатрапи също познават своите жертви, същото може да се каже за княз Борис І Кръстител, например, изклал доста повече българи, от който и да е участник в баташкото клане.

Защо тези дълбоко неморални актове не се коментират, след като историографията ни си служи с морални аргументи? Очевидно истината тук няма никакво значение – а се ползват фактите с идеологическа цел. Демонизира се цяла една етническа група, а се героизира друга. Етиническият модел на Османската история обаче не е стъпвал на националните различия и противопоставяния, а на религиозни такива. В такъв случай кои са тези, които са извършили зверствата? Турци, османлии, помаци? И на каква основа?

Струва ми се най-вярно, че това са били „башибозуци” / буквално „болни глави”/, тоест мародерски банди, чието зверство обаче се отключва от бунта, но е безнаказано от централната османска власт. Падишахът е знаел, местните първенци са знаели, „колячите” също са знаели какво ще последва всяко надигане на българите. Не е ли цинично например, че „апостолите” също са знаели, при това са ползвали целенасочено това страшно знание за полтическите си намерения. Захари Стоянов го потвърждава в „Записките”; Бенковски е драматургът и технологът на това разделение и опропастяване на съвместният живот на етническите общности, какво е била целта на тоя обречен бунт.
Преди време излезе книгата на публициста Ж. Чивиков, за „единственият свидетел” на „клането в Сребреница”, извършено от „неправителствени формирования”, с одобрението /предполагаемо/ на централната власт /Милошевич/. Аналагията с Батак се налага неслучайно – и тук имаме „ свидетел” – пристрастен, но зад чиято пристрастност може да стои зависимостта от криминално минало. Не можем да знаем днес „цялата истина” за историческо събитие, получена от свидетелства, в чиято обективност е под въпрос. Това обаче показва, че употребата на травматичните събития /митове/ е удобно средство за легтимацията на действия на всяка власт, групировка или просто ловци на слава. Особено тук, на тъмните Балкани. Циркулирането на митовете на историографията, някои от които отдавна мъртви, и завръщането им и възкресяването им като вампири /вампирът, е балкански демонологичен персонаж!/, като зло, което се въплътява чрез предразсъдъците /ни/. Това, струва ми се, е истината корените на /днешния/ българския националекстремизъм, в трескаво търсене на поредната си “национална катастрофа” или болна визия, без която би се изпарил мигом.

П.П. Тук искам обаче да съобщя за едно “контраклане” след Освобождението, извършено над съседното помашко село /Барутин/ от т.нар. “баташка рота”, дислоцирана тогава в този район и на която е “разрешено” да извърши отмъстителен погром със задна дата, години по-късно, когато безсмислието на едно подобно отмъщение се е размило във времето… Това печално събитие срива целият ореол, изграден постфактум около “митът” Батак.
Впрочем видяхме как митът за Батак бе събуден и ползван за идеологически цели от проф. Божидар Димитров / а по късно и министър/ и сие, без да се даде възможност за дебат. Охранителите на “сакрализираните зони” действат по подобен начин и със всички исторически наследства на социализма – мемоариали, мемоари, и пр. Тежка националистическа завеса закриля и престъпниците от т.нар. “възродителен процес”, много от които с научни титли, д-р/и/ по история, “съветници”, и пр. Оправданието с престъпленията на османската власт ги изравнява в морално отношение с всички тогавашни мъчители на населението.

Защото каква е разликата тогава? Действайки по определен начин, с мотива, че това било в полза на “националните интереси” е характерно за всички посттотаталитарни политически дейци от ляво, и най-вече за настоящият президент, с гордото прозвище Гоце. Изравяйки травматични събития от 19 век, социалистите/ бивши комунисти/ прескачат с лекота едни по-скорошни издевателства над народа, извършени от тях самите след великия им 9-ти септември. “Нищо не е забравено” – беше любим техен лозунг, който обаче днес ги цапардосва по догматичните кратуни като бумеранг. Не случаен е факта и че повечето утвърдени историци се оказаха вербувани от комунистическата Държавна сигурност – същата, която проведе и политиката по „преименуването” българските турци и циганите. Същата, която произведе и етническата партия ДПС, чийто шефове се оказа вкупом агенти на ДС. И ако историкът е пророк, който гледа назад /Тойнби/, то родните историци се оказват лоши пророци. В историята няма човешка логика, но има памет, която няма как да се заличи, както обичат да правят комунистите. Въпреки колективния им Алцхаймер – това трябва да им се напомня. Защото демокрацията и свободата са като хляба, както казваше един поет, за да са пресни трябва да се омесват и изпичат ежедневно…
Иван Сухиванов

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


75
Този текст изразява личното мнение на автора и Dnes.bg не носи отговорност за него.

Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
47
5
 
20
 
! Отговори
Смешко преди 11 години
Какво друго може да напише някой с име Мустафа?
46
5
 
8
 
! Отговори
онбашията преди 11 години
олеле. изрязаха ми коментара с линк към оригиналната статия в ню йорк таймс от 1976та година с новината за клането :) тия от днес.бг наистина са болни мозъци :) мога да проповядвам избиване на ***, комунисти, ***, еколози, но не мога да пусна линк (макар и неактивен) към документ пряко свързан с темата. кога ли ще им взривят офиса :)
45
2
 
2
 
! Отговори
онбашията преди 11 години
за да бачка линка към статията, добавете в адреса
44
8
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Автора, да си беше сменил помашкото име поне, бе. *** *** нагли, докога ще ги търпим, бе?? Идват тука и си правят каквото си искат.Все едно аз да отида в Турция и да почна да пиша из медиите как Ататюрк всъщност е еврейн (а той наистина е).
43
5
 
33
 
! Отговори
изпълзяха изроди преди 11 години
След като чичо Моше през последните 80 години угои Турция, тия така се самозабравиха, че сега вече вземат мерки да заличават историята си като я подменят с ориенталска приказка.Колчем стане дума за вековните им зверства и мизерии събират башибозуците си гастарбайтери да смърдят в Европа или с натовските си въоръжения дрънкат по вратите. Примери колкото щеш, последния - дискусиите за Арменския геноцид!
42
6
 
40
 
! Отговори
доктор Ливайн преди 11 години
Баташкото клане е факт, който го отрича, да си купи магнитни наколенки, че са му се разместили полюсите!
41
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
постове 46 и 47:Това е историята за българските хайдути, разказана от техен правнук и притежател на пергамент, където Левски собственоръчно е написал (при обиколката му в северозападна Стара планина, преспивайки на Петроханския проход):- Спах и тук турска потеря не можеше да ме догони (хайдутите го пазят). Искам да видя цяла България така...
40
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
В Стара планина се срещат двата предводителя - хайдушкият и еничарският. Хайдушкият отказва да се бият и иска среща. Какво е станало на срещата, не е описано, но там еничарският пълководец е разбрал от кой произход е, обърнал еничарите и презвел Цариград. Успял е да го отбранява цели 3 месеца срещу спахиите, дошли на помощ на султана. По лошо стечение на обстоятелствата рано паднал снега в Стара планина, блокирал проходите и хайдутите на успели да се притекат на помощ на еничарите.
39
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
44, кретено, хайдутите тръгват като 300 войници, пратени с пълководеца на Иван Срацимир да опазят Петроханския проход до идването на зимата. Те не успели, Иван Срацимир признал султана... През вековете наследниците на този пълководец заедно с още един (пратен му за настойник), успяват да съберат над 5000 българи в Стара планина борещи се за свободата на България и срещу подтисничеството на Турция. Тогата султана, безсилен да се справи с тях, праща еничарите да ги избият.
38
5
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Мустафа Зуахид Блажев, ти си моето момче. През 18-ти век в България има дори френски писатели и те поне вярно са описали и изразили каквото са видели. Да, защото се казваш Мустафа, ти е лесно за отречеш българската кръв, дето турците са ляли. Още по-лесно е да отречеш арменската и на останалите поробени народи. И в момента не признавате кюрдите, но те са факт! Изобщо кой би се усъмнил в турския начин на управление в империята - то там било рай бе!
37
19
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Явно е ,че не може да се промени мнението на българския мозък промиван още от първи клас в училище по време на комунизма. Така също някои все още мислят, че хайдутите по онова време са се борили за благото на народа. ДА ама НЕ. Те просто са били мафиотите на онова време както до скоро бяха Жоро Илиев, Маргините, Бай Миле, Самоковеца,Братя Галеви и др знайни и незнайни герои (айдуци) които през 90те рекетираха малките търговци и българи.Българи рекетираха Българи.
36
3
 
5
 
! Отговори
ANONIMEN преди 11 години
Скайлър и разследванията на турските зверства в Българияen.wikipedia.org/wiki/Eugene_Schuyler
35
2
 
12
 
! Отговори
чичето преди 11 години
Абе що не си , не знам каква, а? Новоизлюпен историк ниеден!!!
34
2
 
12
 
! Отговори
учител историк преди 11 години
A бе Ахмак Мустафа.Маниполациите ти не вървят.Имаш определени качества на писач,но не и на историк и човек с аналитично мислене.В едно си прав,че комунистите са избили много българи,но си признай и за кланетата и асимилацията на турците над българите.Ти щом си останал в България, явно си подучул от дядо си,че не се знае каква националност имаш т.е. нито риба нито рак,ни турчин ни българин.Явно че българското ти натежава,но целта тио е да се сближаваме с твоите далечни братовчеди в Турция.
33
4
 
12
 
! Отговори
Българин преди 11 години
Господин Мустафа Зуахид Блажев защо сте със слънчеви очила,махнете ги и така го кажете.Еди такъв като вас изби около 2000000 камбоджанци и се извини после.Друг считаики се за избран от съдбата организира наи масовото умишлено избиване на хора в лагери.Друг премахваше хора с философиата че мъртвия не съсдава проблеми.Един наскоро изби част собствиния си народ като на игра.Мога да дам още много примери.Идете на лекар,имате силно разтроиство на личноста.
32
5
 
31
 
! Отговори
Плевен преди 11 години
Целият този пасквил е една гнусна протурска пропаганда и лъжа. Гавра с паметта и болката на избитите. Опит за преиначаване на историческата истина. Срам и позор за Dnes.bg че са направили достояние на широките маси подобен долнопробен ***. Колкото и кьорфишек да се хвърля с американски пари за оправяне имиджа на Турция в очите на българите (за да се отслабят симпатиите към Русия), българинът винаги ще знае кой е неговия кръвен враг и душманин.
31
1
 
0
 
! Отговори
borqna.peneva.5 преди 11 години
dnes.bg/obshtestvo/2009/02/02/az-miroslav-blajev.65173
30
3
 
16
 
! Отговори
Ганьо преди 11 години
Доказано е че мъж не може да забременее но в турция опитите продължават!
29
1
 
15
 
! Отговори
Тимур преди 11 години
Апропо, за възродителния процес, който не бил "възродителен"...А защо ДПС се опитва да наложи принудително автоматично връщане на турските имена? Понеже се оказва, че доста български турци по лични причини, които не са нито наша, нито на ДПС работа, предпочитат да носят български имена. Но някой иска да им отнеме това право, понеже тогава целият балон с "престъплението на века" рухва. Анадънму?
28
6
 
4
 
! Отговори
do 23 преди 11 години
Niama rusi turci v Turcia ima iscelnisi ot ot Rodopite i Bosna (pomaci) v rodopite poma6koto naselenie e s rusi kosi i sini oci za razlika ot ostanalata chast na BG kadeto horata znachitelno po tamna koja i s cherni kosi ,v turskite filmi ispolzvat biali(rusi) artisti s propagandna cel ,TURCIA nikaga ne se e otkazvala ot BG teritorii vleznali v evropeiskata obshnost vsichko e vaprost na vreme......