Митът "баташко клане"

Въпросът бе дали е митологизирано или е реалност?
Мустафа Зуахид Блажев @atila.blog.bg 2 юли 2012 00:03
Тези текстове изразяват личното мнение на блогърите и Dnes.bg не носи отговорност за тях.
75
24859
Преди време се развихри спор за т.нар. “баташко клане”. Въпросът бе дали е митологизирано или е реалност? Ясно е, че и двете. Къде остава обаче истината? И необходима ли е въобще?

Очевидно на българската историография – не. Историография, която играе ролята на производител на косолидиращи митове за нацията и легитиматор на държавните политики. Както казва един сръбски автор – Историята е основната дрога на Балканите. В основата на европейските нации стоят обичайно романтически митове за бащите на нацията и нейните герои, българите обаче са избрали травматични митове като Батак, „турското робство”, и пр. Съмнителната научна дисциплина „народопсихология”, също стъпва на тая плоча. Тази митология, от която въздухът трепери, се охранява ревностно от историци, писатели, националисти. И не случайно – тя е произведена от тях, а не от рационалното и охладено откъм патос съзнание за нещата. Основната митогенна зона попада в т.нар. Българско Възраждане. Има доста митове и около ролята на църквата, според мен силно преувеличена /вж. Ботев по въпроса/, за спасяването на нацията през времето на османското владичество.

“Истината” за т.нар. „баташко клане” дължим на няколко “репортажа” на командирован журналист. На тези “репортажи”, писани обаче доста по късно след “клането”, стъпва т.нар. световно обществено мнение. Разбира се, на англоговорящият журналист му е трудно да вникне в тъмната балканска менталност – и най-вече мотивът за това зверство. При това е трудно това деяние да се припише само на османската власт, като геноцид, понеже става дума за откровена мародерщина на /българо/мохамедани от съседните села срещу християнското население в Батак.
Трябва да споменем, че в конкурентен английски вестник по това време се пише пък за ”зверства на българите”. И ако на днес самонареклите се “родолюбци” /лумпeни, мутирали от медийно облъчване или просто платени клакьори/ забраняват с крякане на чужди изследователи да се произнасят по “случаят Батак”, понеже не можел да вникне в националната специфика, то защо няма и подобен упрек спрямо тогавашните “прогресивни” /чужди/ публицисти, отразявали Априлското въстание?

В случая с Батак имаме две страни – историческото събитие, на което „пишещи” очевидци няма; и “митът”, представляващ събитието, обраснало с лични истории от първа ръка на оцелели, сами по себе „безсловесни”; на тая база текстовете на З.Стоянов и Вазов, писани постфактум, които всъщност създават “мита”, ползвайки неограничено художествена фикционалност и патос. И Захари Стоянов и Вазов ползват психологически характеристики и най-вече морални категории, което е съвсем нормално за литератори, но не е уместно за обективното историческо познание. Те по същество правят възстановки, без да са очевидци на събитието.
Какъв е упрекът на родолюбците към евентуални, по-късни изследователи? Ами първо било светотатство да се разсъждава по темата, второ – тя била веднъж завинаги осветена. Не се разрешава да се говори как е бил упротребяван митът за Батак през годините. Например гробовете-костници в Скравена, Батак, Плевен, и пр., бяха създадени през времето на социалзима, твърде вероятно като морално оправдание за злодеянията на т.нар. “Възродителния процес”, който всъщност започва далеч преди деветосептемврийският пуч.
Но да се върнем на „възстановките”, чийто театралност се приема за чистата монета на историята. Нека припомним, че за международния отзвук на т.нар. „баташкото клане” се изказват и гениални писатели /Юго, Достоевски/. В „Братя Карамазови” има посветени редове за извършените зверства. Така че митологизацията почва отвън, но бива побългарена след Освобождението. Нека тук припомним „клането в Хиос”, също митологизирано, очевидно и повлияло като мит на романтичния поет Байрон.

Образът на свирепия неверник-турчин е доста по-стар в европейската литература, от това, което З.Стоянов и Вазов ни възпроизвеждат, а в по-късни времена романисти като Талев, Ант. Дончев, Г. Стоев просто повтарят, доукрасявайки „кланетата” с индивидуално въображение, но очевидно следвайки архетипа. /Обърнете внимание на два важни идеологически филма, пуснати по по времето на „възродителния процес” – „Време разделно” и „Борис /, където имаше масови екзекуции на „дръвник”, точно по подобие на дръвника в баташката черква „Св.Неделя”, която синодът „разкраси” наскоро с лъскави тапети.../ .

Очевидно прекланянето пред „кланетата” е много стимулиращ акт за интенцията за писане на българска художествена литература. Заколението /жертвата/, издигната до саможертвеност, се сочи за най-висок морален критерий, подготвящ влизането на българският литературен канон и оставането в българската литературна история. Но това е друга тема.

Това не е нито най-голямото “клане”, нито единственото в историята ни. Защо обаче непрекъснато ни връщат към това печално събитие? Адекватни ли са на модерното време, в което живеем, тези “апокалиптични” бълнувания днес, за да се препотвърждава националната идентичност, която някой чувства като заплашена? И нужно ли е въобще някому това, освен на спекулантите с историята и на ретроградите, които всъщност търсят поводи да развихрят популизма си?
Първата възстановка, която се прави след Освобождението на „баташкото клане” е от полския художник Антони Пиотровски, за да нарисува ужасът от неотдавнашното събитие. Цинично е, според някои автори, ползаването на реални участници в клането при позирането за известната картина на художника, превърнала се в мит сама по себе си. Така естетизирано, „клането” набира нова и нова сила. Демонизират се едни обикновени хорица в ранг на колячи, някои от които са познавали жертвите си. Но и комунистическите сатрапи също познават своите жертви, същото може да се каже за княз Борис І Кръстител, например, изклал доста повече българи, от който и да е участник в баташкото клане.

Защо тези дълбоко неморални актове не се коментират, след като историографията ни си служи с морални аргументи? Очевидно истината тук няма никакво значение – а се ползват фактите с идеологическа цел. Демонизира се цяла една етническа група, а се героизира друга. Етиническият модел на Османската история обаче не е стъпвал на националните различия и противопоставяния, а на религиозни такива. В такъв случай кои са тези, които са извършили зверствата? Турци, османлии, помаци? И на каква основа?

Струва ми се най-вярно, че това са били „башибозуци” / буквално „болни глави”/, тоест мародерски банди, чието зверство обаче се отключва от бунта, но е безнаказано от централната османска власт. Падишахът е знаел, местните първенци са знаели, „колячите” също са знаели какво ще последва всяко надигане на българите. Не е ли цинично например, че „апостолите” също са знаели, при това са ползвали целенасочено това страшно знание за полтическите си намерения. Захари Стоянов го потвърждава в „Записките”; Бенковски е драматургът и технологът на това разделение и опропастяване на съвместният живот на етническите общности, какво е била целта на тоя обречен бунт.
Преди време излезе книгата на публициста Ж. Чивиков, за „единственият свидетел” на „клането в Сребреница”, извършено от „неправителствени формирования”, с одобрението /предполагаемо/ на централната власт /Милошевич/. Аналагията с Батак се налага неслучайно – и тук имаме „ свидетел” – пристрастен, но зад чиято пристрастност може да стои зависимостта от криминално минало. Не можем да знаем днес „цялата истина” за историческо събитие, получена от свидетелства, в чиято обективност е под въпрос. Това обаче показва, че употребата на травматичните събития /митове/ е удобно средство за легтимацията на действия на всяка власт, групировка или просто ловци на слава. Особено тук, на тъмните Балкани. Циркулирането на митовете на историографията, някои от които отдавна мъртви, и завръщането им и възкресяването им като вампири /вампирът, е балкански демонологичен персонаж!/, като зло, което се въплътява чрез предразсъдъците /ни/. Това, струва ми се, е истината корените на /днешния/ българския националекстремизъм, в трескаво търсене на поредната си “национална катастрофа” или болна визия, без която би се изпарил мигом.

П.П. Тук искам обаче да съобщя за едно “контраклане” след Освобождението, извършено над съседното помашко село /Барутин/ от т.нар. “баташка рота”, дислоцирана тогава в този район и на която е “разрешено” да извърши отмъстителен погром със задна дата, години по-късно, когато безсмислието на едно подобно отмъщение се е размило във времето… Това печално събитие срива целият ореол, изграден постфактум около “митът” Батак.
Впрочем видяхме как митът за Батак бе събуден и ползван за идеологически цели от проф. Божидар Димитров / а по късно и министър/ и сие, без да се даде възможност за дебат. Охранителите на “сакрализираните зони” действат по подобен начин и със всички исторически наследства на социализма – мемоариали, мемоари, и пр. Тежка националистическа завеса закриля и престъпниците от т.нар. “възродителен процес”, много от които с научни титли, д-р/и/ по история, “съветници”, и пр. Оправданието с престъпленията на османската власт ги изравнява в морално отношение с всички тогавашни мъчители на населението.

Защото каква е разликата тогава? Действайки по определен начин, с мотива, че това било в полза на “националните интереси” е характерно за всички посттотаталитарни политически дейци от ляво, и най-вече за настоящият президент, с гордото прозвище Гоце. Изравяйки травматични събития от 19 век, социалистите/ бивши комунисти/ прескачат с лекота едни по-скорошни издевателства над народа, извършени от тях самите след великия им 9-ти септември. “Нищо не е забравено” – беше любим техен лозунг, който обаче днес ги цапардосва по догматичните кратуни като бумеранг. Не случаен е факта и че повечето утвърдени историци се оказаха вербувани от комунистическата Държавна сигурност – същата, която проведе и политиката по „преименуването” българските турци и циганите. Същата, която произведе и етническата партия ДПС, чийто шефове се оказа вкупом агенти на ДС. И ако историкът е пророк, който гледа назад /Тойнби/, то родните историци се оказват лоши пророци. В историята няма човешка логика, но има памет, която няма как да се заличи, както обичат да правят комунистите. Въпреки колективния им Алцхаймер – това трябва да им се напомня. Защото демокрацията и свободата са като хляба, както казваше един поет, за да са пресни трябва да се омесват и изпичат ежедневно…
Иван Сухиванов

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


75
Този текст изразява личното мнение на автора и Dnes.bg не носи отговорност за него.

Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
27
5
 
21
 
! Отговори
georgi.antonov.79 преди 11 години
Заради тази статия спирам да влизам в Днес.бг.Вече 2 години влизам всяка сутрин и вечер, но кой допусна тази гавра да бъде публикувана? Явно ще се информирам от някой от другите 56123123 сайта за новини.
26
3
 
18
 
! Отговори
patriot преди 11 години
ako ste hodili v Batak shte razberete che vsichko koeto pishe v uchebnicite e vqrno! aman ot tupi statii i izkazvaniq!
25
3
 
21
 
! Отговори
фффффффффф преди 11 години
Статията е написана от този човек, който преди 2-3 години взе за заложници служителите на банка в Сливен ли беше или София! Тогава беше Мирослав Блажев.Сега явно вече иска да е Мустафа, ама като го иска, да хваща пътя за Турция!
24
4
 
21
 
! Отговори
Тракия преди 11 години
Напоследък стана много модерно да се изкривява истината от някакви си самозвани българофоби да казват на черното бяло и да се правят свободни съчинения, вероятно платени или водени от чувство за малоценност и чуждопоклоничество.Цяло чудо е как българският народ е оцелял след зверствата, извършвани по това време.И това е доказано по категоричен начин не от някакви журналисти и др. а от живите свидетели на случилото се,с които съм имал възможността да общувам - изнасилени и заклани майки, детеубий
23
4
 
27
 
! Отговори
Мит ????? преди 11 години
Мит драги е, че истинските турци са руси и красиви !!!!!!!!!!!!!!!!Такива са някой от тях и то основно в Константинопол и около него ,защото сте се омесили с византийците . А истина е ,че като минеш през Анадола виждаш колко са "красиви и руси" .Да разсъждаваш над Баташкото клане е като аз да разсъждавам за т.нар. Възродителен процес има ли такъв ???? Всеки може да е нагъл !!!!!!!
22
3
 
21
 
! Отговори
АМАН преди 11 години
Турското присъствие в България.... ХА!За всяка поробена нация поробителите са тирани , а за нацията която поробва това е всъщност присъствие и хуманитарна помощ.Що за глупост е това което сте написали Блажев.Баба ми е от Батак , идете и на нея да и обясните как е нямало клане! После се разходете до Сребреница да им обясните и на тях че са се объркали , а за финал Ви оставям Руанда
21
4
 
24
 
! Отговори
Некъф Човечец преди 11 години
"няма свидетели на клането" - ми нали са изклани, бе, автора?Ей, ама това, турчулята хич не ви изнася да ви види някой колко сте зли и прости - тоя вестник, оня вестник...И арменски геноцид не е имало от вас, ако зависи!
20
4
 
28
 
! Отговори
Воеводата преди 11 години
Днес, що ни го пускате тоя *** гнусен?!
19
3
 
22
 
! Отговори
Тимур и неговите... преди 11 години
И най-интересното е - в блога е в раздел "ЗАБАВЛЕНИЕ"! Впрочем, това е евтина провокация - авторът се надява стотици хора да посетят блога му, за да му теглят по една - това ще му добави рейтинг. Характерен морал за блог.бг, откъдето навремето доста "автори" крадяха статиите ми. Тимур и неговите командоси
18
3
 
30
 
! Отговори
Тимур и неговите.. преди 11 години
Статията е невероятна помия - подобна бълвоч не бях чел от първите години на т.нар. "демокрация", когато Николай Колев - На Босия цървулите, се изживяваше като обществена личност.Съветвам автора да напише и втора част - "Митологизирането на геноцида над арменците", понеже нямаме живи очевидци и - кой знае - може да е само пропагандна акция на ДС... За сведение на автора - за подобна статия в Турция той почти сигурно би бил осъден за обида на държавата и паметта на жертвите.
17
3
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Непрекъснато ни пробват дали сме окончателно мъртви...Иначе загубата на идентичност е факт...Огромното мнозинство българи не е наясно с принадлежността си към Православно-християнската цивилизация, което включва и вяра и начин на живот и култура...Но...още не сме напълно мъртви.
16
5
 
29
 
! Отговори
Часовника преди 11 години
Българи,мен ме досрамя докато четях тоя гнусен пасквил,а как не го е досрамяло Мустафата да го нахвърли-не знам?!Може би в следващо злословие тоя ще напише,че българите са тормозили турците ?!Братя,да дадем отпор на всякакви подобни изкривявания и преработвания на НАШАТА история,за да не доиде време да плащаме данък на такива като тоя за това,че сме прочели съчи нението му!!!Всякаква турска инициатива целяща оневиняванена турските зверства през 500 го дини робство ДА СЕ ПРЕСИЧА ВЕДЕНАГА!!!
15
5
 
21
 
! Отговори
88 преди 11 години
" Къде остава обаче истината? И необходима ли е въобще?".....истината, колкото и да е болезнена за Вас драги Мустафа винаги е необходима, но това е трудно да се разбере от един мюсюлманин - лицемерието е ваша отличителна верта...
14
5
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Термини като "непознаване на Балканската специфика", "малко или голямо" клане, "днес очевидци няма" днес просто не заслужават коментар другарю Мустафа !!! Съветвам Ви да оставите историята на специалистите!
13
5
 
24
 
! Отговори
Vesela преди 11 години
Този потомък на турския башибозук да не предизвиква народното българско негодувание !Наглостта на турците в тази държава е предизвикана от социалистическите управници, които спечелваха властта благодарение гласовете на ДПС !Наглост и цинизъм е да се говори само за "турско присъствие" !Баташкото клане в Християнската църква е само отделен епизод от 500 годишните турски зверства в България и навсякъде където се е простирала тогавашната турска империя !
12
1
 
11
 
! Отговори
АЗ преди 11 години
Гледай внимателно youtube/watch?v=bATwz2MvTjo&feature=player_detailpage#t=433s сега пак напиши, че тогавашната власт е имала нещо против турците. То за това явно е допусната тази сцена във филма - един български герой да защитава обикновен турчин.
11
2
 
17
 
! Отговори
Хари преди 11 години
Исторически едва ли не преди секунди лидерът на ДСБ (България за "силни демократи "), тогава Министър-Председател каза за "мита" сестрите в Либия : - Ами ако са виновни ? Всичко е ПОЛИТИКА. Ние сме скромни като ощипани девици, спрямо това, което се вихри в Турция като истина за тяхната история. Дори те много внимателно заобикалят около 500 години от историята си, за които твърдят ,че са били само консултанти по нашите земи. Една дупка в асфалта носи повече нихилизъм, отколкото блога на Мустафа
10
3
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Пасквил, нагъл и пълен с грешки. А Старозагорското клане, колко пъти е опожаряван този град, не само той,а най-отвратителното-насилствената смяна на вероизповеданието. Разчита се на деградацията и невежеството днес. Турското робство е нахлуването в чужда държава и изравняването на една високо развита цивилизацие със земята, връщането ни 500 години назад.Нещо в това продажно управление възбужда наглостта на турците.Вие сте ангелите на света, дори и след геноцида над арменците.
9
25
 
8
 
! Отговори
ramus.bg преди 11 години
както е видно от коментарите - тъжната картина на народните митове подпопогнати от столетна пропаганда са си свършили работата. А иначе се смеем на македонците, но положението в главите на народните маси си е вече подредено и класифицирано. И я някой да смее да го оборва - то се вижда именно в коментарите.Нация, която живее само от-, и заради митовете си е нация от комплексари. И не е виновна пропагандата, а тия които са я нагълтали, за да заместят лесно липсващата си идентичност.
8
3
 
24
 
! Отговори
Георгиева преди 11 години
"Не е ли цинично например, че апостолите също са знаели, при това са ползвали целенасочено това страшно знание за полтическите си намерения. "Извинете ме... Не знаех, че стремежа за освобождение от игото, както и напълно ясното съзнание за последвствията ако бунтът не успее са цинизъм...А и не видях връзката на Баташкото клане и "възродителния процес"Но това се коментира в материала.