Български дизайнер рисува топ-моделите на Renault и Dacia

Емануил Клисаров започва кариерата си в Букурещ, сега е в Париж
26
Български дизайнер рисува топ-моделите на Renault и Dacia
Снимка: AutoMedia.bg

Трудно ли е за един българин да пробие в автомобилната индустрия, след като страната ни няма особени традиции в нея? Със сигурност, но това не пречи на наши сънародници да работят за някои от най-големите производители на планетата. Такъв е случаят с Емануил Клисаров - софиянец, който вече близо 10 години е част от дизайнерския екип на Renaut, разказва историята му AutoMedia.bg.

Нещо повече - българинът е старши дизайнер, като играе основна роля в създаването на някои от най-важните модели на френската марка, както и на дъщерната компания Dacia. Сред тях са Renault Scenic и актуалният Dacia Duster, както и някои от последните концептуални модели на френския производител.

Историята на Клисаров звучи познато - напуска страната със семейството си преди 30 години. Първоначално живее с родителите си в Австрия, след което цялото семейство се мести в Канада. Именно там Емануил започва да превръща страстта си към автомобилите в професия. Записва се да учи дизайн, а само година по-късно се мести в Париж, където продължава образованието си.

"Нещата се оказаха по-сложни, най-вече финансово, и се наложи да се завърна в Канада, където да довърша следването си. За една година във Франция обаче създадох контакти, които след това се оказаха доста полезни за бъдещето ми", признава Клисаров.

Кариерата на младия дизайнер стартира през 2008, когато успява да убеди хората от центъра на Dacia в Букурещ в качествата си. Работата му не остава незабелязана от шефовете на компанията и след 3 години се мести в Париж. Любопитното е, че в Румъния той не е сам - в екипа има още трима българи. Един от тях е харесан от Nissan и в момента е в централата на японската марка в Токио.

"Трябва да правиш всичко със страст, а не да отбиваш номера. Аз винаги съм обичал автомобилите и съм се опитвал да предам това и в рисунките си. В нашата професия трябва да си напълно отдаден на това, което правиш, за да можеш да постигнеш успехи", разказва дизайнерът.

В момента в центъра на Renault в Париж работят близо 30 дизайнери, като 26 от тях са чужденци, така че конкуренцията наистина е огромна. Всички те се борят, за да може да участват в създаването на един модел, но само трима от тях стигат до истинската работа по даден автомобил.

"Създаването на началния дизайн на един модел отнема до 2 месеца. Всички в екипа предлагат своите идеи, които се разглеждат от главния дизайнер (в случая това е Лорeнс ван дер Акер) и в по-голямата си част се отхвърлят. При второто пресяване отпадат и останалите, за да останат трима. Един от тях започва да работи по автомобила, а другите двама му помагат", допълва Клисаров.

Още за историята му вижте в AutoMedia.bg


26
Още от Коли
Тунингът е голяма страст, но винаги ли е добра идея?
Напиши коментар Коментари
25
1
 
1
 
! Отговори
ШибиРиби преди 2 седмици
Автомобилите са отживелица. От тази есен Художествената академия обявява прием по специоналноста дизайн на суджука. Такива като тоя дезайнер ще ги е яд че си губят таланта с ламарини
24
1
 
0
 
! Отговори
шшш преди 2 седмици
към коментар 21.....Простотията и завистта нямат почивен ден.....пълен *** си пълен
23
2
 
0
 
! Отговори
Хирам преди 2 седмици
Хора сипете си ракията със салатката и не умувайте... простисте и не ги разбирате тея работи :)
22
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Ако беше останал в България щеше да рисува на Бойко крачола!
21
8
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
А аз се чудех и маех защо тия автомоби са толкова грозни
20
6
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Шшшшш, не казвайте че е български дизайн че ще се смеят. Много са грозни, особено джипа им.
19
0
 
2
 
! Отговори
mdaa преди 2 седмици
Дървен дизайн ? Вие гледате ли изобщо какво коментирате или E46 двойка дизел forever?
18
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Този не знае български , вие за българин го броите..
17
8
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
аз се чудех що им е толко дървен дизайна
16
2
 
7
 
! Отговори
байсандо преди 2 седмици
не че нещо, ама такива марки имат наложен лимит за дизайнерско въображение. Трябва нарочно да са грозни - това е въпрос на маркетинг. Защо мислите че евтините модели са почти винаги грозни, това е политика. Иначе се радвам за момчето.
15
10
 
8
 
! Отговори
Сандокан преди 2 седмици
То па тия Дачии с един дизаааааааайййййййййййннннннн ... !!!
14
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До 13

Никой не го очаква от вас, не знам защо толкова се впрагяте. Като не ви интересува просто не го четете...
13
8
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До Анонимен 11

Да работи където иска , ама това не означава, че трябва да сме в овчи възторг нали.
12
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До 5

Теб лично не те бърка абсолютно нищо. За други които света не се върти около тях се радват на успехите на другите.
11
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Абе вие нали знаете, че света не свършва с държавната граница? И това, че всеки е свободен да живее и работи където си иска?
10
7
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До Анонимен 9

ОК да жив и здрав ама не мога да се възхищавам на хора работещи за френска държавна компания.
9
2
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Какво ви еня ли? Това са загубени кадри, които не работят за български производители, а за чужди. Знаете ли защо? Защото им е писнало от корупция и най-вече от *** като долу коментиращите.
8
4
 
23
 
! Отговори
Дедо Гого преди 2 седмици
Браво на човека ! Българи, що се не държим и подкрепяме, бе ? Що за хора сте, мама му стара...
7
7
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Те за тва са на туй дерече продуктите на.... Какви бяха моделите.
6
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Че и аз ги рисувам