Да предпочетеш ръчните скорости: Ето 14-те причини за това

Автоматикът е все повече на мода. Къде обаче отстъпва?
13 сеп 2018 18:31, Красимир Ангелов
150
Да предпочетеш ръчните скорости: Ето 14-те причини за това
Снимка: Reuters

Автоматичните скоростни кутии стават все по-популярни сред автомобилите, като в някои държави те отдавна са изпреварили механичните трансмисии. И все пак, въпреки модата, има много случаи, в които механиката е за предпочитане.

Експерти посочха 14 причини за това да се избере вариант с ръчна смяна на предавките, а AutoMedia.bg ги събра за вас. Ето ги!

1. Цена

Автомобилът с механични скорости е по-евтин, като разликата с автомата все пак зависи от класа на машината. Факт е, че някои модели – най-вече при скъпи и луксозни коли, вече не се предлагат с ръчни скорости. Но пък при масовите модели разликата между двата типа трансмисии може да бъде доста сериозна.

2. Динамика

В повечето случи автомобилът с механична скоростна кутия ускорява по-бързо от автоматика. Тук трябва да се поясни обаче, че това се отново най-вече за моделите от по-ниските класове, на които се поставят по-евтини и съответно по-несъвършенни като конструкция автоматици.

3. Разход на гориво

Разходът на гориво при версиите с механични скорости, по правило, е по-нисък от този на същия автомобил с автоматик. И тук обаче става дума за масовите и по-евтини модели, а не за тези с високотехнологични автоматични скоростни кутии.

4. Няма излишна смяна на предавките

При механичните скорости шофьорът сам решава кога да смени предавката. Тоест, която скорост е избрал сам, на нея ще се движи. При автомата това е изключено, като в зависимост от настройките и избрания режим той може да сменя скоростите, веднага след като шофьорът натисне педала на газта или си махне крака от него.

5. Предсказуемо поведение

Поведението на автовобила при задминаване с механична скоростна кутия е напълно предсказуемо. Шофьорът по-рано включва нужната предавка и съответно знае какво да очаква, като е сигурен, че тягата няма да изчезне по време на маневрата. При автомата това не е така, тъй като той зависи от степента на натискане на газта. Така може да се стигне до смяна на скоростите в най-неподходящия момент.

6. Измъкване от кал или сняг

Измъкването от снежен или кален "капан" при автомобил с механични скорости е по-лесно, отколкото това с автоматика. Водачът може сам да сменя предавките, докато автомобилът се люлее или буксува. Автоматът не позволява бърза смяна на предавките от предна към задна, а освен това може и да прегрее при подобни условия.

7. Теглене на ремарке или друг автомобил

Тегленето на ремарке или взимането на буксир на друг автомобил при машината с механични скорости е далеч по-безопасно с оглед съхраняване на трансмисия. Достатъчно е да се внимава със съединителя при тръгване и превключване, а механиката върши всичко останало. При автоматика натоварването е по-сериозно.

8. Теглене към сервиза

Повреден автомобил с механични скорости може да бъде теглен без ограничения във времето и скоростта. При колите с автоматик обаче действат жестоки ограничения. В повечето случаи действа правилото 50:50 – скорост до 50 км/ч и разстояние от максимум 50 км. А много от производителите не позволяват дори и толкова.

9. Запалване с бутане

Когато акумулаторът падне или се счупи стартера, обикновено се стига до опит за запалване на мотора с бутане. При колите с механични скорости проблем няма, но при автоматиците това е невъзможно. Тоест, трябва да се извика пътна помощ и автомобилът да се закара в сервиз.

10. Ресурс на трансмисията

Ресурсът на механичната скоростна кутия често превъзхожда този на останалите основни компоненти от автомобила. При автоматиците той обикновено е 200 000 – 250 000 км. Някои кутии се нуждаят от ремонт още при пробег от 100 000 км.

11. Загряване през зимата

Дори при студено време механичната скоростна кутия не се нуждае от загряване, за да работи нормално. При някои от автоматиците (най-вече при тези от нисък клас) движението с незагряло масло е крайно нежелателно.

12. Обслужване

Обслужването на механичните скоростни кутии е по-просто и съответно по-евтино. Маслото в механиката е не повече от 4 литра, като се сменя на големи интервали, често превишаващи 100 000 км. При автоматика маслото е 6-8 литра, а освен това се сменя и по-често.

13. Ремонт

Ако механичната скоростна кутия се счупи, то нейният ремонт ще е по-евтин от този на автоматика. Дори смяна на цялата кутия ще струва по-малко на собственика на автомобила в сравнение с поставяне на автоматична трансмисия.

14. Удоволствие от шофирането

Този известен рекламен лозунг описва пълния контрол върху движеието на автомобила с механични скорости. Особено, ако се движиш по път с много завои, но в случая това до голяма степен зависи и от опита на шофьора. За тези, които нямат такъв, автоматът е по-подходящ.,

Още подобни съвети четете в AutoMedia.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


150
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
20
35
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Има само три причини за да избереш механична скоростна кутия:1. Ретро маниак си2. Нямаш средства 3. Мазохист си
19
6
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ремонт на ръчни скорости - 500 лв. /максимум/Ремонт на автом. скорости - 1000 лв. /минимум/
18
12
 
29
 
! Отговори
Наблюдател преди 5 години
Твърдо съм за ръчката!
17
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Извинявам се, исках да напиша автоматика да не превкючва скорости
16
9
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Учудвам се, че не са узмислили още автоматик без скорости, само натискаш и ускорява от 0&до 180 примерно, без да оревключва нищо :)
15
1
 
13
 
! Отговори
А бе преди 5 години
До АнонименДай Боже да не ти се налага ремонт-ще си умреш от мъка след прераждането.Освен ако нямаш излишни пари,де.Ама тогава пък си купуваш нова кола и няма драми.
14
7
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Забравено е да споменат че с автоматичната скоростна трансмисия ще сменят по често спирачните накладки. Докато при ръчната трансмисия може да убиеш скороста със скоростите и чак след това да употрбиш спирачките. Преимуществото на автоматика е за градско и за такива на които им е трудно да включват ръчни скорости. По специялно за млади девоики. Цял живот карам автомобили с ръчни скорости. Започнал съм с Москвич през Лада Ланчия Опел аскона до сегашната Мазда всички са с ръчка.
13
1
 
21
 
! Отговори
Хм преди 5 години
Само автоматиците с електронно управление,два съединителя и прочее превъзхождат напълно ръчните скорости,като могат да работят и в ръчен режим.Обаче цената им е като на малолитражка,а са трошливи не по-малко от старите автоматици.А бе удоволствие за богати,накратко.Колкото до "любителите" на задръстванията-за тях най-доброто решение е хибрид или изцяло ел. кола.*наистина е голям кеф да се кара такава кола
12
10
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Откакто си взех кола с автоматични скорости се преродих.
11
1
 
18
 
! Отговори
DO 2 преди 5 години
Кола в 21 век се пали с бутане по следния начин - Буташ я , пали . Така е било и през 18 век . Автоматика не можеш да го бутнеш , да натиснеш съединителя и да вкараш някоя скорост . Да знаеш , и да не пишеш глупости от незнание .И да ти кажа един съвет - ако не превишаваш скоростта на знаците , няма никога да те глобят от КАТ .
10
3
 
16
 
! Отговори
Ха-ха преди 5 години
За автомобили втора употреба автоматикът е силно противопоказан.Впрочем,цените на аналогични модели с или без автоматик го доказват категорично.
9
14
 
14
 
! Отговори
k преди 5 години
механичната скоростна кутия е за предпочитане, понеже дава по-голям контрол върху автомобила автоматичната скоростна кутия има опция да си кажеш на коя скорост искаш да караш и тогава соростите не се превключват автоматичноима и положение "неутрал" което е специално измислено за буксиранеза измъкване от сняг или кал единственно помага 4 по 4 с блокировкатегленето на ремарке е много по лесно с автоматична - има специялен режим - теглене и спускане по наклон с ремарке
8
10
 
37
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
За шофиране в постоянно задръстване нещо ще споменете ли в статията. 😂 От както съм с автоматична скоростна не ме боли левият крак. 4 км 860 натискания на съединителя добре ли е?
7
1
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Е в България всеки пали с бутане, какво пак някои не разбрали. Буташ или те теглят с въже и палиш или пък пускаш по нанандолнище и палиш.едно време палих УАЗ-ката с манивела, или по нанадолнище спирах, или ме теглиха. Сега на много места в София може да видиш хора бутащи кола за да запали.При тукашните трошки е така.
6
13
 
35
 
! Отговори
Бай Иван преди 5 години
Автоматика има само 2 предимства..- ако сте калпав шофьор и трудно се справяте с ръчката с тръгване и превключване или не ви се занимава и ви мързи да превключвате автоматика е за вас..-удобен е за натоварени градски условия с големи задръствания !пази много съединителя..
5
6
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Поне да беше презнал авторът, че е преписал статията от списание от 1985г. Така щеше за всички да са обясними странните твърдения в статията
4
16
 
41
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Само ръчна! Долу автоматика!
3
1
 
36
 
! Отговори
шматка преди 5 години
Ами вярно е.Автомат само нова кола иначе може след 1000км да я платиш още веднъж.
2
16
 
29
 
! Отговори
Само питам коя кола преди 5 години
Статията е изчерпателно доказателство за липсата на техническа грамотност.За образование съвсем.Може ли автора да спомене как се пали кола с бутане в 21 век?Няма ли волове?Или кочияшът почива.Или автоматичната скоростна кутия например няма ръчно превключване?Или как работи трекшън контрола при ръчни скорости?Колко добре работи стабилизацията на траекторията?
1
5
 
11
 
! Отговори
Застраховател преди 5 години
Бих карал с ръчна кутия,но вече любимата ми марка автомобили почти няма модели с такава.