Очакваният крах: Смъртта на американските Muscle cars

През 60-те в САЩ всичко беше перфектно и безоблачно...
1 окт 2019 19:38, Нели Христова
28
Очакваният крах: Смъртта на американските Muscle cars
Снимка: Flickr

Dodge Charger от 1968 година.

Снимка: Flickr

През 60-те години огромните коли, със 7-литрови двигатели, дълги капаци и шумни мотори кръстосваха улиците на САЩ. По време на ерата на мощните и бързи Muscle cars, никой не предполагаше, че новите екологични стандарти ще доведат до крах в бизнеса. Тогава Детройт бе меката на американското автомобилостроене. Днес фабриките тънат в разруха, а купувачите са отправили поглед към японските и европейски коли.

За да се справят с кризата, повечето компании спират производството на моделите, изгубили популярност. Други се опитват да ги приспособят към изискванията на новото време. Но какво се случва с онези коли, които превръщат понятието Muscle cars в синоним на легенда?

Безспорно една от най-емблематичните американски коли е Dodge Charger от 1968 година.

Първият Charger дебютира през 1966 г. и до края на десетилетието се превръща в истински фаворит на американците. Независимо от това, до средата на 70-те години гигантските 7,2-литрови двигатели се оказаха никому ненужни, моторната гама рязко бе намалена, а тежкият Charger с дължина пет и половина метра, изведнъж започна да се позиционира като "персонално премиум купе". До 1978 г. продажбите паднаха невероятно - след като реализира по-малко от 3000 бройки, компанията спря производството на модела.

През 1983 година легендата се завръща в компактен хечбек с предно задвижване.

Концептуално преосмисленият Dodge Charger се произвеждаше от 1981 до 1987 г. и бе оборудван изключително с редови "четворки" - с базовите 1,6-литрови атмосферни на Volkswagen и Peugeot, както и с опционалния 2,2-литров с турбо. Имаше дори и спортна версия, в създаването на която участваше самият Карол Шелби.

Легендарният Форд Мустанг също се смелява след кризата.

Моделът, който Форд пускат на пазара през 1964 година, разбива американския и световния пазар. Милиони коли са продадени по цял свят. С всяка изминала година колите стават все по-големи и по-големи, до 1974 година, когато Мустанг-а се превърна в хърбаво конче. По-малкият модел не радва публиката, но позволява на марката да се задържи на пазара, за да може днес да прави шесто поколение огромни, шумни, бързи и красиви коли.

"Напомпаният" Pontiac е един от най-бързите автомобили на своето време.

Едно от най-известните имена на 60-те се ражда през 1964 г. и отначало обозначава специална версия на модела LeMans. Независимо от това, големият успех на "напомпания" Pontiac, съчетан с появата на спортни версии на конкурентни производители, принуди компанията да отдели GTO в отделна линия и той се превърна в един от най-бързите автомобили на своето време. От 1968 г. моделът опционално се оборудва със 7,5-литров (!) V8. През последната година от живота си (1972 г.) GTO се продаде в по-малко от шест хиляди бройки.

Но през 1974 година в него се вселява духа на японските автомобили.

В началото на 1973 г. името на GTO отново получи пакет опции: първо на вечно запомнящия се LeMans, а след това на компактния Pontiac Ventura. За щастие, General Motors реши да спре това и през 80-те години да не "украсява" с надписа GTO багажниците на прекроените "японци" със задвижване на предните колела. Феновете на марката определено не биха оценили такова нещо.

Още новини от света на автомобилите четете на сайта на Аутомедия.

 

 

 

 

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


28
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
25
0
 
0
 
! Отговори
66666 преди 4 години
Да знаете краварката е в левия ъгъл
24
2
 
4
 
! Отговори
123 преди 4 години
Щели да изчезнат хахаха кой капацитет нещастен е съчинил тая глупост?
23
1
 
4
 
! Отговори
Веселин Бенев преди 4 години
Не знам какво имате предвид, но в моя град мускулестите коли се увеличиха: две Chevy Camaro, два Ford Mustang, един Dodge Challenger, да не говоря за пикапите: Dodge Ram HEMI, Ford F150...
22
1
 
4
 
! Отговори
Веселин Бенев преди 4 години
Колко пъти ще чета една и съща тема?Muscle cars винаги ще има, но с по-малки габарити и обем на двигателя.
21
0
 
7
 
! Отговори
отАв$тралияСидней преди 4 години
"с базовите 1,6-литрови атмосферни на Volkswagen""Форд Мустанг също се смелява"ко речи Како? Ко?!
20
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ооо,не тъгувайте то и сега си ги има.Само Понтиак го закриха защото ГМ беше пред избор луксозният Буик или Понтиак който всъщност се дублира от шевролет.Пак са си там пак си ги има.Разни кадилаци с по 500-700 коня,Мустанг ,Камаро Чарджър има много оригинални "масъл кар" Даже са станали по-добри защото преди са тежали по три тона и са се управлявали доста трудно.Автомобилът,поднася,не завива,не спира.Тва са ми го казвали хора имали такива.Сега е удоволствие да се кара той все едно е на релси
19
3
 
1
 
! Отговори
ruski преди 4 години
шкодичката е 2006. има да бръмчи още.
18
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
"колите се надявам да не станат автономни шото тогава жална ни майка."Какво? Няма да можеш, да се правиш на голям шофьор ли?
17
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 15Имам "доунайзд" Нисан Примера (1994), 1.7, 65 коня бензин, за 1745 кг. , който карам от 1997-а и едва тазигодина, се наложи, да се прави ремонт на двигателя. Не казвам, че нямаше 100 други неща, ама ако двигателя ти е достатъчно голям за колата ... какъв е проблема?
16
0
 
5
 
! Отговори
Мда преди 4 години
Евтин ли е бензина-стават,ама удари ли пак 3 лева...Впрочем тея двигатели са много прости и лесно се газифицират,а дори и 20/100 на газ се издържа.Ако затегнат еко-стандартите обаче няма да ги бъде.Ако не се лъжа 5-литровите Мустанги са вече спрени за внос в Европа.
15
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Това сайт за новини ли е, исторически журнал ли е?
14
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До ruskiТвоята шкода, ако е от по- новите (след 2010 примерно) няма много живот. Новите измъчени двигателчета 1.3-1.5 с по 200 коня няма как да изкарат дълго. Един V8 ще е много по- издържлив. Вече ако е от преди даунсайзинга, тогава има още живот
13
6
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Краварската мечта умре.Това беше.Отфилмите едно време ни се натрапи, носе вижда,че има живот далеч от нея."Един пробит долар" и бяхме върха.Следтова,киното стана реклама,политика,изходна точка за дрога и...Парите дадоха злокобието на Планетата.
12
2
 
12
 
! Отговори
ruski преди 4 години
европейски сапунерки ало.... в моята шкода има още половин милион километра. и тя го знае. твоето пони само в слънчеви дни и само да попърпори малко. айде кротко с квалификациите. колите се надявам да не станат автономни шото тогава жална ни майка. а колкото до икономичност доста хора вече откриха топлата вода и не се бъркат 50 до 100 бона за нещо което след 5 метра цената му пада на половина. освен това скоро така ще вдигнат всички данъци и такси за колите че простосмъртните ще можем само рент
11
0
 
31
 
! Отговори
ruski преди 4 години
колко сефтета са направени на задни диваните на такива брички... майко мила, защо не съм се родил 70те години на миналия век в америка, защо бе господи? гретките тогава не са били бойни лезбоси с промит мозък а малки готини космати котенца обичащи ганджижка и да ги пердушинят в таквиз трактори. даже порнотата от тогава мацките са 30 пъти по яки. къде отива *** свят, всичко върви на доле.
10
2
 
17
 
! Отговори
Хенри Форд преди 4 години
Според авторчето е настъпила смъртта американските Muscle cars....но !?Явно не знае че най-продавания спортен автомобил в света е FORD MUSTANG с двигатели само 5000 куб.см. Дори го пуснаха в продажба и в Европа и успеха е налице. Е голямо сори за Еакулозите !
9
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Не мисля че изчезват, повечето американци си имат поне по една такава кола.
8
12
 
12
 
! Отговори
Брат Пит преди 4 години
Крайно време беше тез танкове да спрат да замърсяват.
7
10
 
15
 
! Отговори
Край преди 4 години
С това историята не свършва. Следващите пътници са немските премиум кари. До 10г. колата ще стане средство за придвижване екологично /ел. или хибрид/ безопасно /вдигащо до 150 км в час/ и неангажиращо /автономно/. Умението да се въртят гуми на бмв ще остане в историята и в Перник и Враца.
6
4
 
5
 
! Отговори
Така е преди 4 години
Абе докато има балъци, ще има и тарикати. На запад. а вече и на изток е модерно открай време да колекционираш ''ретро'' неща. Пък дали вършат работа и за какво са ти , друг въпрос.