На газ, бензин, дизел или електрическа кола: Кое е най-екологично?

Най-екологично чистите коли работят с втечнен биоетан
10 фев 2020 18:20,
73
На газ, бензин, дизел или електрическа кола: Кое е най-екологично?
Снимка: БГНЕС

Германците се тревожат заради глобалното затопляне. Хиляди ученици се включват в протестите от кампанията "Петъци за бъдещето" в Берлин и в други големи градове. А над 50% от германците оценяват мерките на правителството за опазване на климата като недостатъчни. Но в същото време в Германия се продават все повече мощни SUV-автомобили, които отделят особено високи емисии въглероден диоксид. През 2019 година данните за продажбите на този вид автомобили дори накараха министърката на околната среда Свеня Шулце да се обърне към сънародниците си с призив да се ориентират към "по-икономични коли, които не харчат толкова гориво", а още по-добре, ако може да се откажат напълно от автомобила.

Все повече автомобили тип SUV

През 2019 година в Германия са били продадени 3,6 милиона автомобила, по данни на Федералната служба за автомобилен транспорт. Това е рекорд за последните 10 години. Единствено през 2009 са били продадени повече коли - с 200 000 повече, но тогава държавата даваше премии за предаване на стари автомобили.

Още по темата

Най-бързо растат продажбите на джипове и SUV-та: почти всяка трета продадена кола през 2019 е била от тези два класа. През 2020 година се очаква пазарният им дял да достигне 34%, казва пред Дойче Веле професор Фердинанд Дуденхьофер от Университета Дуисбург-Есен, който е след водещите автомобилни експерти в Германия.

Все по-често по пътищата на страната се забелязват и електрически и хибридни плъгин-автомобили с два двигателя - бензинов и електрически. Но като цяло техният дял си остава по-скоро незначителен - съответно 1,8% и 6,6% от всички продажби.

Причините за тази резервираност на германците към електромобилите са различни. Сред тях със сигурност можем да посочим навиците им, високата цена на електрическите коли и недостатъчно развитата инфраструктура на зарядни станции. Но и сред екологично ориентираните германци има доста скептично настроени. Защо?

Авторите на няколко изследвания твърдят, че от гледна точка на климата електрическите автомобили са по-вредни дори и от тези с дизелов двигател. Те твърдят, че трябва да се отчитат нивата на емисиите парникови газове не само по време на експлоатацията на автомобила, а и при производството му, зареждането и процеса на рециклиране.

Такова изследване е проведено от експерти на престижния германски институт ИФО, които са сравнили общия обем на парниковите газове, произвеждани през целия "живот" на един дизелов Мерцедес С 220d и на една електрическа Тесла модел 3.

Добиването и обработката на литий, кобалт и манган, влагани в батериите на електромобилите, е изключително енергоемко. Авторите на изследването са установили, че при производството на една-единствена батерия, чийто живот е най-много 10 години, се отделят между 11 и 15 тона въглероден двуокис. Ако Теслата изминава по 15 000 километра годишно, това означава, че на километър тя ще изпуска по 73 до 98 грама CO2. Ако отчетем и факта, че електричеството, което потребява тази кола, се произвежда основно от централи на въглища, тогава изхвърляните в атмосферата отровни вещества скачат на 156 до 181 грама на километър пробег, посочват изследователите от ИФО. При дизеловия Мерцедес този показател е 112 грама на километър.

ADAC: карайте автомобили на газ!

От германското Министерство на транспорта и от Федералната служба за околна среда възразиха срещу изследването на ИФО, защото били сравнявани два автомобила с различна мощност. Германският автомобилен клуб ADAC, отчитайки този аргумент, проведе друго изследване - с автомобили от един и същи клас: Голф с бензинов двигател, с дизелов двигател, с газова уредба, хибрид и електрически.

Резултатът: най-екологично чист се оказал автомобилът, работещ с втечнен газ с 15% примес от биометан, а електромобилът е с по-лоши данни и от бензиновия, и от дизеловия. Според изчисленията на ADAC, електрическият автомобил постига по-малък въглероден отпечатък от бензиновия чак след 127 500 километра и 8 години експлоатация, а от дизеловия - след цели 219 000 километра и 16,5 години експлоатация.

Аника Регет от изследователския център на енергийната компания FfE обаче обръща внимание на факта, че електромоторът изразходва значително по-малко енергия на километър пробег. Оттук тя прави извода, че "електрическите автомобили са по-екологични от бензиновите - още след 50 000 километра".

При ADAC и ИФО данните изглеждат по-различни, защото те отчитат структурата на германския енергиен баланс и това, че дори и през 2030 година около 35% от електроенергията ще бъде от въглища. Наскоро германското правителство прие план за спиране на електроцентралите на въглища - поетапно до 2038 година.

Министерството - твърдо зад електромобилите

С времето производството и експлоатацията на електромобили ще става все по-екологично, защото ролята на възобновяемите източници - вятър, слънце, вода и биомаса - също ще нараства, казват от германското министерство на околната среда. На неговия сайт е поместена информация, според която и в момента електрическите автомобили са с 16% по-чисти от дизеловите и с 27% по-чисти от бензиновите. Според оценката на експертите на министерството, средният обем на изхвърляните емисии въглероден диоксид през целия живот на един автомобил с бензинов двигател е 168 грама на километър, при дизеловите - 148 грама, а при електрическите - 101 грама на километър пробег.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


73
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
48
3
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До seiraБъдещето несъмнено принадлежи най-вече на ***.отите ;)
47
0
 
11
 
! Отговори
Германците ... преди 4 години
...така са се разтревожили за световната екология, че пазаруват все повече СУВ.....ти да видиш, еколози;)
46
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До предиБъдещето принадлежи на автомобилите, които се продават по-добре. Засега това са големи СУВове и джипки. Когато напеавят електричките да се зареждат за 5 минути, тогава и хората ще ги харесат. Дотогава ще си карама с ДВГ. Не знам как да отида от Варна до Банско с Тесла, без да пренощувам по средата на пътя. Не става. А до Мюнхен колко ще ми отнеме? Седмица?
45
0
 
6
 
! Отговори
Последователното... преди 4 години
...игнориране на газовата алтернатива / която безспорно е най-екологичната!/ в повечето изследвания на въглеродния отпечатък е крайно подозрително!
44
2
 
19
 
! Отговори
Сандо преди 4 години
глупости са електромобилите!за прозиводството на една батерия на електрическа кола се изразходва толкова CO2 колкото един дизел за около 150.000 км ще издимии до сега не е ясно какво да се правят с батериите като заминати кво му е екологичното на това?
43
21
 
4
 
! Отговори
seira преди 4 години
БЪДЕЩЕТО ПРИНАДЛЕЖИ НА ЕЛЕКТРОМОБИЛИТЕ!СВИКВАЙТЕ!
42
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Човек като свикне на хубавото трудно се отказва, а тези лицемери дето ни агитират да не караме - като ги видя в градския, ще се замисля - за жалост това никога няма да стане.
41
2
 
8
 
! Отговори
555 преди 4 години
Интересно,колко ли са емисиите на танкера,който докарва нефта..?А тока за рафинерията..?А това че в 30 км диаметър имаме противогази...?А енергията на платформата ?
40
1
 
6
 
! Отговори
КК преди 4 години
Японците заложиха на Н2-клетките. Те могат да движат автомобила ви, както и да захранват с електричество къщата ви. Универсални са, презареждането е бързо, могат да захранват и тежкотоварни коли, дори кораби. С тях си независим от енергийните компании и може би затова нарочно не се популяризират.
39
2
 
8
 
! Отговори
Щирлиц преди 4 години
Много ясно -био бо.к.лу-ците,които ни пробутват по магазините.Ха,ха,хаааа.Само ДВГ,дизел или бензин!Лек път.
38
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Защо не са включили водородните автомобили? Чисти са като електрички, дори по-чисти, защото не им трябва батерия, която да изисква токсични тежки метали и енергоемко производство. В същото време се зареждат за 5 мин, а не за часове.
37
15
 
8
 
! Отговори
anon преди 4 години
до тези глупендъри които са ми написали минусите - ще дам малко цифри - колата ми изкарва 9-10км с един киловатчас през лятото - 5-6км през зимата - 1 квч е около 20 стотинки в момента. консумативи нямам- накладките се вечни защото спирачките почти никога не се ползват, масло няма, антифриз няма, топлото тръгва веднага през зимата... гуми всеки 75к км или повече... ускорение и поведение на пътя много по-силно от класа на колата... и тн. пък вие си карайте дизелите...
36
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До ЕЛИХората са си го написали, Ели - от изразходеното гориво за изработването на батерията, а и от производството на самия ток. 61% от него се произвежда в ТЕЦ., а те горят въглища, газ и др. горива
35
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Министерството-твърдо зад електромобилите.........производството на акумулаторни батерии въобще,ама въобще не е замърсител!Цялата Менделеева таблица е събрана под капака на един акумулатор за производството му!Как,кой и къде ще утилизира употребяваните акумулатори?И това ли не е замърсител?Нямате въглеродни емисии,ама пълните природата с токсични отпадъци!
34
6
 
7
 
! Отговори
ЕЛИ преди 4 години
101 грама диоксид при електрическите-не казва че са хибридиОТ КЪДЕ ДОЙДЕ ТОЗИ ДИОКСИД-КАЖИ СИ МОМЕ БОРЯНКЕ
33
9
 
6
 
! Отговори
anon преди 4 години
аз имам електричка. до колкото пробега ти всеки ден е такъв, че не ти трябва да я зареждаш извън къщи (около 400км през лятото, 250 през зимата) - електричката е перфектния избор. ако ще трябва да я зареждаш не в къщи обаче, не са узряли още.
32
4
 
15
 
! Отговори
българин преди 4 години
А бе хора. Колко гаранционни години имали едни батерии за автомобили. Си е само реклама и нищо друго! От 1987 г съм с професионална категория шофьор. От бензиновият двигател. С плътност на изгаряне и якост на пътя друго няма! Да замърсява при всички случаи околната среда .Но не съм го измислил аз де!-:/
31
2
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
предложение - да садим повече дървета - хем България няма да стане Сахара хем CO2 няма да е толкова проблемен!
30
21
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Има вече 14 годишни батерии, на първите Tesla, който още вървят, а всяко ново поколение става все по-надежно, така че искам пояече пояснение от авторите на статията, твърдящи, че животът на тези батерии е най-много 10 години.
29
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
до 16Литиевойонните им отне 20 години, да го изкарат на пазара и още тошкова, че да може да поскарат автомобил. Не става бързо :(