Смъртта на дизела идва, какво следва?

Фабриките вече започват да променят производството си
27 яну 2021 21:33, Нели Христова
66
Смъртта на дизела идва, какво следва?
Снимка: Pixabay

Поредното доказателство, че автомобилната индустрия върви към пълна промяна е факт. Най-голямата фабрика в света за производство на дизелови двигатели – в Тремери (Франция) е подложена на на радикална реконструкция, като преминава към производството на електрически двигатели. През 2020 година те са били едва 10% от нейната продукция, но през 2021 година се очаква броят им да бъде удвоен до 180 000. Планът е до 2025 година заводът да произвежда 900 0000 електромотора на година, посочва агенция Reuters, цитирана от Automedia.

Промяната показва какво ще се случи с автомобилите през следващите години. Търсенето на дизелови модели рязко спадна след 2015 година, когато избухна скандала с манипулираните дизелови мотори на VW Group. В същото време ЕС започва да глобява производителите за превишаване на нивата на вредни емисии и така ги кара да произвеждат все повече електрически превозни средства.

Така, в разгара на пандемията и с все още ниско потребителско търсене на електромобили, големите компании – от Volkswagen до Nissan, се отказват от дизелови двигатели и увеличат броя на моделите с електрическо задвижване. Това обаче води до друг сериозен проблем в тези и без това много тежки за индустрията времена. Електрическият двигател има само 1/5 от частите на традиционния дизелов мотор, което означава, че за производството му са нужни и по-малко хора.

Собственикът на завода в Тремери – новият концерн Stellantis, образуван от сливането на Peugeot PSA и Fiat-Chrysler (FCA), вече обяви, че няма да затваря заводи и ще се стреми да защити работните места. Експерти в бранша обаче предупреждават, че европейските производители вече страдат от свръхкапацитет и ще трябва да направят огромни съкращения, за да си осигурят инвестиции, с които да настигнат лидера при електромобилите – Tesla.

Френската лобистка група PFA изчислява, че във Франция на риск са изложени 15 000 от общо 400 000 работни места в автомобилната индустрия. На свой ред, германският институт за изследване на труда (IAB) пресметна, че преминаването към електромобили застрашава 100 000 работни места в Германия, което е около 1/8 от заетите в автомобилната промишленост.

Преходът от дизел към електромобили се оказва най-тежък в Европа, където продажбите на модели с такова гориво през 2015 година беше 50%. От 2021 година поне 20 модела няма да се предлага с дизелови мотори - от Volkswagen Polo и Renault Scenic до Nissan Micra и Honda Civic, което означава, че ни очаква безпрецедентна година в историята на индустрията.

В същото време се очаква на пазара на Стария континент да излязат поне 30 нови напълно електрически модела и 7 зареждащи се хибрида, докато броят на новите автомобили с двигатели с вътрешно горене е 26, като 14 от тях ще имат и дизелови варианти. Засега данните сочат, че интересът към електрифицираните автомобили се засилва, като за първите 9 месеца на 2020 годна техните продажби скочиха със 122%, докато общите продажби на превозни средства спаднаха с 29% заради коронавируса.

Това обаче са едва 8% от общите продажби, което е твърде малко. Повечето шофьори все още избягват електромобилите заради ограничените точки за зареждане и високата цена на самите превозни средства. Въпреки това отказът от дизела и преминаването към електрически коли продължава. В завода на Renault в Клеон (Франция), например, вече има само една поточна линия за дизелови мотори, докато хибридните и електрически агрегати заемат цели четири. А това показва, че процесът набира скорост и е напълно необратим.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


66
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
39
6
 
22
 
! Отговори
Тинтири-минтири преди 3 години
*** кой ви плаща,за да пишете подобни тъпотии??! И да гледате на това като на "промяна"? Що не напишете една друга новина от един друг сайт,да кажем от "автоблиц",например,за да чуете и една лоша новина за електромобилите. И не е вярно,че пазарът на дизеловите бил спаднал! Това е лъжа!!! Имам братовчед международен шофьор,който е много по-наясно с автомобилният парк на запад и го вижда с очите си! Бля,бля,бля,бля,бля,бля....тинтири-минтири....но както и да е!
38
1
 
11
 
! Отговори
Митко преди 3 години
Тия коментари Всички сте много Прости Явно няма с какво да се занимавате болните мозъци и седите да пишете
37
3
 
26
 
! Отговори
Auto car преди 3 години
Не ми е проблем да мина на електричка, но първо да им оправят пробега да можеш да минаваш 1000км с едно зареждане, да направят зарядно станци в цял свят във всеки град, както са бензиностанците в момента, да нормализират цените на тея електрички до към 25000-30000лв да можеш да я купуш нова, а за България, за да се купуват, трябва да няма работещи за 600-800лв, минимум доход от 1200+
36
6
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Анонимен24И кат са изджаскаш с това чудо, не само челно ще се пребиеш, ами и от високо ще паднеш. Ако не умреш от челния удар, със сигурност ще умреш от падане от високо. хахаТакива неща ги измислят болни мозъци, като оня мъск, дет иска да живее в космоса направо, совалка да кара. Ми да отива на Марс и да прай квото си иска там.
35
0
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
до анонимен 31Остави го анонимен 10 - яко се е изхвърлил , истински Нострадамус !Щяло да няма и автомонтьори - та те се множат с всеки изминал ден , няма барачка или навесче , в което вече да не се ремонтират коли!Нямало да има и катаджии - ами кой ще се опира с ръце на капака на колата ти като те спре и ще пита :"Ко праим ся ?"
34
13
 
37
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Ще караме електрокари. И като минеш през локва - късо прай и спира. Зимата никъде не можеш да излезеш с него. Виелица къдет те хване - там оставаш. Като се наблъска през нощта със сняг и сутрин включваш копчето и късо съединение. И седи пред вас електрокара а ти го обикаляш като голям камък.
33
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До АнонименТой колегата го е казал в смисъл, че да се доредиш до тях беше по трудно отколкото да се видиш с бай Тошо.
32
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
С колело, нали ще спасяваме планетата.. пеш ит ва е
31
25
 
9
 
! Отговори
Пунта Кана преди 3 години
Бълвайте черно и го дишаите,нали сте много умни.
30
29
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Отдавна требеше да спрат производството на тия катраници
29
2
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Анонимен 10И сега има телевизионни техници.Преди 3 седмици каналите на самсунг ЛСД на 3 години и малко, взеха да се сменят самопроизволно. И аз като тебе мислих, че няма кой да го ремонтира това и се бях засилил да го хвърлям. Но комшията ми каза къде има сервиз, аз скептично го натоварих в колата и го занесох. Момчето каза - ще струва 40лв ела в края на деня.Всичко беше ок.
28
1
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
И аз искам елвктричка, но нова е 2х цената на дизелов автомобил, има недостаъчен пробег и дълго време за заребдане. Ще се чака поне още 10тина години за някакъв пробив
27
37
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Най - после да не дишаме мръсния отровен пушек на дизелите!!!! Ура
26
6
 
37
 
! Отговори
Хемус преди 3 години
Аз като казвам,че такива сайтове служат за дезинформация и ако бяхме нормална държава като минат през съда ще се нормализират!В ден като днешния електромобила като забатачи някъде поради снегонавявания,тя батерията каква алтернатива ще предложи!?Щото друго си е пълен резервоар и туба!А композициите с каква тяга ще катерят старопланинските проходи!?Електромобилите са за гъзарчетата,както излезе и това с тротинетките!Велосипеда ли е повече практичен или тротинетката
25
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
до 22 чак пък стотици...ще направят 10-20 реактора и готово!
24
8
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Това демонизиране на дизела не води до добро. Като цяло дизеловите замърсяват не повече от бензиновите автомобили с изключение на азотните оксиди, но с това скоро ще приключи. При всички останало бензиновите замърсяват не по-малко от дизеловите. При газовете виновни за парниковия ефект, бензиновите замърсяват с 50% повече от дизеловите. Колкото до електрическите коли, ясно е, че като цяло те замърсяват още повече, но имат едно предимство - може да ги караме без добив на нефт,който май привършва
23
15
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
в ютюб в Япония автом.вид на външна гума 1 метър в диаметър,с съпругата си се качва и това чудо се отлепва от пътя на разстояние колкото пожелае и напред,без пушилки без шум всичко електроника,спира на кръстовища изчаква,и това чудо стои във въздуха не на пътя Напред са някой държави
22
6
 
16
 
! Отговори
Хемус преди 3 години
Само не пипайте бензина!
21
4
 
33
 
! Отговори
Бай Байдън преди 3 години
Шефът на Тойота правилно беше казал: - Ако половин Япония премина на електромобили и всичките тези коли ги пуснем да се зареждат сега, тока спира над цялата страна. Нямаме необходимата мощност да покрием необходимата консумацията на ток. Трябва да се изградят стотици АЕЦ за да се случи това.
20
6
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Китайците от НИО ли е НЕО ли е дават 30 години гаранция. Аз се съм си мислил че батериите няма да са толкова издържливи ,но ако китайците са го направили значи те ще са номер едно . Това е хубу де .Германците много им се вирна носа. Да се приземят малко.