Със скок на данъци не става: Нови коли се карат там, където има пари

Промените в световен мащаб целят да ни свалят от автомобилите
Обновена: 30 яну 2024 11:14 | 30 яну 2024 11:14, Анисия Иванова
211

Обмислят с близо 80% да вдигнат данъка за старите автомобили. Информацията е на база проект за изцяло нов закон за насърчаването на електрическата мобилност, подготвен от Министерството на иновациите и растежа.

"Ситуацията е добре позната от векове. Извадена е една голяма тояга и един малък морков и те трябва да сработят едновременно, за да доведат до конкретен резултат. Тази тояга само изглежда голяма. Един данък на 20-годишен автомобил с мощност 140 конски сили например, регистриран в София, би струвал около 170 лв. по калкулатора в момента. За един чисто нов автомобил, до 5 години, с по-висок екологичен клас, се оказва, че данъкът му ще е същият", коментира председателят на "Прес-авто клуб" Борислав Цаков в студиото на "България сутрин".

Още по темата

По думите му, за да си купуваме по-нови и чисти автомобили, няма да стане с натиск, а само ако това се превърне в по-изгоден вариант за българина.

"В момента старият му е по-изгоден", допълни Цаков.

Според експерта по управление на околната среда и ресурсите Боян Рашев качеството на въздуха е луксозна стока.

"Хората искат да си купят нова кола. Ако могат, ще си купят. Няма нужда някой да ги стимулира. Нови коли се карат там, където хората имат пари. Няма желаещи да карат стари автомобили и да замърсяват. България има ясна система за това на пътя да няма неизправни замърсяващи автомобили - ГТП. Ако това работи, няма да имаме много замърсяващи коли. Големият проблем са неизправните автомобили. Механизмите, които имаме, трябва да се впрегнат и да работят наистина, тогава да мислим как да откраднем повече пари от хората, защото държавата това мисли", заяви Рашев в ефира на Bulgaria ON AIR.

Проблемът със старите автомобили е не толкова в движението, а в ниските разходи за притежаването на такъв автомобил, подчерта Цаков.

"В Испания годишният данък е малко над 1000 евро, в Белгия отива над 2500 евро. Ако това е данъкът в България, хората ще трябва да се освободят от автомобила. Всички промени в световен мащаб целят да ни свалят от автомобилите. Ние сме с много стар автопарк. Средната възраст може би вече е прескочила 20 години. Проблемът в България е, че старите автомобили, които си представяме, че отпадат, не отпадат. Биват продадени на друг", обясни председателят на "Прес-авто клуб".

Рашев е на мнение, че трябва да се направи възможно българинът да може да си позволи 5-10-годишни коли. Гостът обясни как може да стане това: "Може да се направи чрез данъци. Сега искат да въведат такса за продажба на всяка стара кола. Една 5-10-годишна кола от българска гледна точка е нова".

Експертът не вижда ефект от въвеждането на "Зелената зона" в центъра на София. "Вместо човекът да мине 3 км през центъра, той заобикаля 15 км около центъра", даде пример Рашев.

Събеседникът му отбеляза, че българинът живее все по-добре, въпреки оплакванията, но много хора си позволяват да си купят 10-12-годишни коли, които струват 10-ина хиляди лева.

"Разходът не е само покупката на автомобила. Автомобилът е по-изгоден, когато се купува и гледа в 5-годишен срок", посочи Цаков. Той допълни, че вече чакането за нов автомобил не е толкова много.

"Автомобили има. Само в Румъния, ако върнете стар автомобил и вземете нов - електрически или екологичен, държавата ви дава малко над 11 500 евро, даде пример Цаков.

Малък проблем на София са автомобилите, по-голям е отоплението на дърва и въглища, завърши Рашев.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


211
Още по темата: данъкколиBulgaria ON AIR
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
184
5
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
То сега се чака повече за лека кола, отколкото през 1986-та година, когато две седмици след като си.направих вноската за кола, си я купих от Мототехника по общия ред без никакви предимства или специални условия. Хайде не ми обяснявайте как съм бил чакал 10-15 години, а не две седмици, както беше.
183
6
 
7
 
! Отговори
До Скромно мнение преди 3 месеца
То тогава така беше по целия свят, само че на запад хората просто отиваха в магазина и си купуваха хубава кола, а в прехваления ти социализъм се даваха парите, и се чакаше 10-15 години за руска !
182
0
 
29
 
! Отговори
малко статистика преди 3 месеца
колите в световен мащаб допринасят за замърсяването 3% половината коли да са електрички ще намалее с 1%. Един самолет във въздуха за 2ч. вредните емисии се равняват на 10.000 коли за същото време, а сега сметнете само в Европа колко самолети са в полет, и дали има алтернатива за тяхните двигатели. Така, че всичко е претекст просто да ни подчинят на новия световен ред, май няма да им се получи.
181
0
 
27
 
! Отговори
Ама преди 3 месеца
Какво искат тияидиоти бе, по-бедните хора да не могат да ходят на село при болните си родители ли ??!!! Да внимават, че накрая ще се вдигне народът, и ще навре празните имкратуни в ауспусите на луксозните им джипове !
180
0
 
36
 
! Отговори
и да имам пари преди 3 месеца
нова кола няма да си купя, а и колкото данък да платя пак ще ми е по евтино от нова кола, но мръсниците ще измислят нещо друго, просто няма да се спрат докато не ни занулят отвсякъде.
179
0
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Тука не става дума за чист въздух! Той е претекста за скубането!
178
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Могат да измислят цивилизован начин при който ефекта ще се види не веднага,а след две,три до пет години! Например да спрат вноса на по стари коли от някоя си година! Или да не регистрират или пререгистрират коли по стари от еди коя си година! Да ,ама не! Трябва да ударят по джоба поне половин България! Веднага!
177
1
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Как да не може? Този данък е точно като онова: Като няма хляб, яжте пасти. Като нямате пари, купете си нова скъпа кола.
176
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Как да не може? Този данък е точно като онова: Като няма хляб, яжте части. Като нямате пари, купете си нова скъпа кола.
175
21
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
съвсем правилно. Автомобила не е за всеки, и простолюдието е крайно време да отива да чака на спирката.
174
1
 
20
 
! Отговори
до 171 Говориш за преди 3 месеца
идеални условия, при които всеки шофьор има едни 60 000 лева излишни, с които да си купи нов автомобил. Такива условия в България просто не съществуват. Не може да ядем пасти като няма хляб, ако ме разбираш.
173
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До Скромно мнение Да, можеше да караш каквато кола искаш, само да е съветска. Само отиваш до шоурум-а, избираш си цвят и оборудване и си тръгваш веднага с мечтаният автомобил. Имаше и части колкото искаш. И един мармот завиваше шоколада в станиол
172
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До Логика Да ,но когато си "учил" в Харвард ,как да го проумееш ?
171
0
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
И накрая в България няма производство на автомобили и по тази причина държавата няма основания да наказва гражданите си с увелчиаване на данъка за стари автомобили след като тя е виновна за липсата на нови коли на пазара. и липса на дългосрочна програма за подмяна на автомобилни парк не само на леки коли ,но и на автобуси, влекач и др. По тази причина гражданите са потърпевши, а не виновници
170
4
 
29
 
! Отговори
Скромно мнение преди 3 месеца
Не съм любител на социализма , но честно казано тогава имаше повече свобода.Нямаше такива мерки да ти кажат какво кола да караш. Има два вида коли. Изправна и не изправнаМанията за електрички вече добива библейски мащаби. Ще стане световен катаклизъм с непоправими последствия.
169
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Производителите на автомобили не могат да реагират на голямо търсене защото 1.Асенблиращите заводи са напълно натоварени и никой не държи свободни мощности за допълнително поемане на поръчки и 2. На пазара има недостиг на чипове и планираните поръчки се изпъляват най малко за 8-12 месеца и тък също няма свободни мощности за допълнителни поръчки. Така е подмяната на автомобилния парк в малка България ще отнеме няколко години в ная добия слуай
168
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Държавата няма адекватна програма по изкупуването на стари автомобии и преференции при закупуване на нови. Българския пазар не може да достави нужното количество нови автомобили.В шоурумовете има по 1 кола от няколко модела и се чака по няколко месеца .А ако 1 милион собственици на стари коли решат да ги заменят ще се чака с години.
167
0
 
18
 
! Отговори
Гарабед преди 3 месеца
Данъка за нова кола не може да.е.фактор като си дал 100к за нова кола.
166
0
 
37
 
! Отговори
Логика преди 3 месеца
Значи дайте да вдигнем данъка на бедняка, за да може той да си позволи дададе пари и да си купи нова кола??? Ами той човека ако има възможност няма да кара бричка. Помислете как да свалите цените на новите коли за да станат достъпни и хората ще ги купуват.
165
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Нови коли се купуват там където лихвите са ниски и не се допускат хора над 45 години на държавна ясла . В България е спазено само първото условие . В Европа ще се карат около 20 - 25 % електрически автомобили заради грешни политики от Брюксел . В Китай ще се карат много повече електрички .Тоя дъртия смучи от някъде държавни пари .Много типично за постсоциалистически държави .,,Живеели по добре,, Да България е рай за дъртите търмъци затова и не се раждат българи .Тези дупки трябва да се запушат