В Германия: Превъртане на километража – бизнес за милиарди

Една трета от старите автомобили са манипулирани
20 апр 2017 21:52, Елка Василева
52
В Германия: Превъртане на километража – бизнес за милиарди
Снимка: архив, Reuters

Много собственици на автомобили манипулират данните за пробега на автомобила, преди да го обявят за продажба – дори и в Германия, пише Дойче веле.

Технически това е лесно изпълнимо, но е незаконно.

В интернет се продават като "уреди за диагностика" или за "настройка на тахометри". Струват около стотина евро. Но е по-правилно да ги наричаме уреди за манипулиране на данни.

Бизнесът процъфтява

Пред вестник "Зюддойче цайтунг" Райнхард Колке от германския автомобилен клуб ADAC разказва как се извършва манипулацията: уредът се включва с кабел към букса до волана и след няколко натискания на бутони пробегът на колата е намален, от примерно 200 хил. километра на само 98 хиляди. Цялата операция отнема само няколко секунди. "Една от най-предпочитаните стойности е малко под сто хиляди километра", казва Колке.

Ще рече, че ако искате да вземете малко повечко пари за стария си автомобил, трябва да се погрижите той да не е на повече от, примерно, 98 хиляди километра - нищо че в действителност има навъртени двеста хиляди или дори повече километри. И понеже цялата операция по връщането на километража е толкова проста, бизнесът процъфтява.

В Германия има дори мобилни групи, с които можете да се наговорите да ви извършат "услугата" срещу 50 евро - нощно време, на някой паркинг край магистрала. Други пък предпочитат манипулацията да бъде извършена в някой сервиз.

От това печелят всички по веригата: собственикът на колата за продажба, търговците на коли втора употреба, както и тези, които извършват самата "услуга".

Има обаче и губещ: следващият собственик на автомобила. Ако той има късмет, може да му се размине само с платената по-висока цена. Но последиците могат да са и много по-сериозни. Какъвто е случаят с едно старо БМВ на 200 хиляди километра, чийто километраж обаче показвал при покупката 130 хиляди. След още 50 хил. километра, навъртени от новия собственик на возилото, двигателят блокирал, понеже не е бил спазен предписаният от производителя график за инспекция и ремонт.

1/3 от старите коли са манипулирани

Експертите смятат, че около една трета от всички употребявани коли имат реално навъртени много повече километри, отколкото показва километражът. Това вдига цената на колата средно с 3 хиляди евро. Щетите от това се изчисляват на около 6 милиарда евро годишно.

Специално в Германия пробегът на автомобила фигурира и в документите от извършените технически прегледи (TÜV). Но по закон продавачът е длъжен да представи само последния такъв документ, а манипулирането на километража може да е било извършено преди последния технически преглед. "По този начин без голямо усилие могат да се спечелят немалко пари", казва Колке.

На експерта от ADAC му се струва странно това, че превъртането на километража е забранено в Германия, но пък техническите уреди, с които се извършва този вид манипулация, се продават свободно. Затова той предлага властите да започнат да се интересуват повече от офертите в мрежата.

Много подозрително е и това, че някои от търговците днес са в интернет, а утре вече ги няма. Забраната за превъртане на километрите в Германия влезе в сила през август 2005 година. Но тя лесно може да бъде заобиколена - в съседна Холандия, например, действието не е криминализирано.

Какво е решението на проблема?

Дъщерната компания на Бертелсман - "Арвато" - има идея как да се противодейства на явлението. От фирмата са разработили специална база данни, в която да се нанасят оригиналните километри на всички автомобили. Но проектът не може да тръгне, тъй като липсва политическа подкрепа. Едно от предположенията защо производителите на автомобили и политиците не са заинтересувани от проекта е, че те се опасяват да не лъснат измамите, вършени дотук с манипулирането на километражите. А след аферата "Дизелгейт" политиката просто не желае още един голям скандал в бранша.

Друго решение предлагат от автомобилния клуб ADAC - специален чип може да предпазва електронно колите от манипулирането на данните за пробега. За това обаче е нужно да бъдат спечелени производителите на автомобили, които да започнат да вграждат въпросните устройства. Един HSM-чип струва едно евро, което за производители като Мерцедес или БМВ би означавало допълнителен годишен разход от около два милиона евро.


52
Напиши коментар Коментари
39
0
 
1
 
! Отговори
Васо преди 2 месеца
Доказателството е очевадно във всеки сайт за продажба на автомобили втора ръка. Не може автомобил над 15г да е преминал само 160000 км в Германия, Австрия, Италия или Франция. Поне още 100000 са превъртяни в обратна посока.
38
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
До Киро Кюмюря
Движат се, ама мръсния въздух го дишаме всички, не само собствениците на трошляци. Отделно, че няколко пъти се случва вече някой такъв таралясник да издъхне на светофара и да не може да тръгне.Съответно става задръстване, другите се чудят от къде да го заобикалят и т.н....
37
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
нали се сещате че ако си купите кола на 100 000 км реални няма да ви струва 4-5 хиляди лева а ще е в евро дори и повече , който не е ходил да си купи кола от чужбина и хал хабер си няма ама тука ще излее една кофа с помия
36
1
 
20
 
! Отговори
Слави преди 2 месеца
Само 1/3 - а защо не почти всичките?
35
5
 
3
 
! Отговори
смях преди 2 месеца
До ЛАДА
сигурно за това всеки собственик на лада, скоро става и квартален майстор по трошляци като неговата.
34
10
 
12
 
! Отговори
ЛАДА преди 2 месеца
Аз си купих Лада на 1 млн км. И все още върви. Няма кво да и се чупи. ***.
33
2
 
28
 
! Отговори
Съвет преди 2 месеца
Да измислят чип ,който при опит за манипулация да занулява километража без никаква възможност да се поправи.Така колата отива за скраб.
32
3
 
12
 
! Отговори
Киро Кюмюря преди 2 месеца
опита показва, че това не е проблем. всички таралясници, които се купиха след 2007 година на по 15-20 години са на по 300000, и все още се движат.
31
1
 
25
 
! Отговори
До Сашо 23 преди 2 месеца
Аз имах кола с полу- кожен салон, от чисто нова. Продадох я на 55000 км на 12 години и шофьорската седалка беше пред късане. Това не е критерий. В Англия с колата върви документа за преглед, на който има километрите от предходните 5 прегледа, ей те т'ва можем да вземем от тях, ама нейсе.... И на талона си пише имена и адрес на предходния собственик, и колко собственици има колата от нова.
30
0
 
40
 
! Отговори
Баба Шваба преди 2 месеца
А пък на мен един горублянски тарикат преди време ми разказваше приказки от хиляда и една нощ - гледам аз един Голф петица на 7 години, километража показва 90к, а тоя ми вика - голфчето е перфектно чисто ново, на малко километри, карано е от една баба инвалид, живееща в предградията на Мюнхен само в неделя за да ходи на църква, която е била отдалечена на 50 км и на връщане е минавала и през личния си лекар. И аз му викам е да ама от време на време май е ходела и по санаториуми, щото 52х100х7=36к
29
0
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Когато купувате коша "нов внос" задължително искайте да я минете през оторизиран сервиз на марката не в сервиз който автокъщата ви кажат. Ако откажът отивайте в друга автокъща.

Всичко си прочичава в момента в който я проверят в компа. Минал съм от там...
28
1
 
28
 
! Отговори
Петров преди 2 месеца
Това последното с пречката за "1 милион" разходи за Мерцедес беше малко тъпо - увеличение на цената на колата с 5-10 Евро ще откаже ли някого?
27
1
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Защо се учудвате, мислете, като купувате втора употреба! Аз на кола купена преди 4 години нова до момента съм навъртял 116 000 нормално слабо каране. Тази година мисля да я пускам за продажба, че и изтича гаранцията и пак нова. Гледам на пазара втора употреба коли над 10 години пак ги пишат, че са същите километри е как ще е реално това?
26
31
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Гербавите престъпници поквариха цяла Европа!
25
13
 
2
 
! Отговори
Dumme Frau преди 2 месеца
Карай си магарешката каруца на село никой не те кара сега да си купуваш кола , вече се крадаът чисто нови коли те за километража ми тръгнали копи-пейст Новини тука
24
3
 
6
 
! Отговори
COPY-PASTE преди 2 месеца
По публикацията работи: *** Василева
23
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Последния немец като умре гражданската война ще е на 50г.
22
4
 
66
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Немците станаха БЕТЕР турците
---
Кви немци - това го правят турската и албанската мафия, докато Ханс и Шмит работят от тъмно до тъмно във фабриката.
21
1
 
67
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Както казваше Калеко Алеко:
20 годишен голф, на 6000км, с лепенка - пица доставкен.
20
0
 
19
 
! Отговори
Брежнев Л. И. преди 2 месеца
И до 22 И ДРУГИТЕ.
И да съм смешен, се тая. Ама ония хитреци в Европа с идеята колата след 350 000 км да се бракува въведоха изискването още през 2003г. - неизтриваем и неманипулируем брояч на километри и други данни от компа. Не всичко се знае от китайците, арабите и всякая сволоч дето рови компютрите. Пазят се около 80 параметъра на двигателя вкл. въглеродните му емисии. Но не се четат от всеки сервиз. Чака се само подходящия момент за ново законче и готово.