Когато автомобилът в Германия се закашля, икономиката хваща хрема

Здравето на автомобилния сектор е по-зле от очакваното!
12 сеп 2019 20:09, Елка Василева
42
Когато автомобилът в Германия се закашля, икономиката хваща хрема
Снимка: архив, Reuters

Стълб на германската промишленост от десетилетия, автомобилният сектор вече започва да прилича на Ахилесова пета, уязвима заради търговските конфликти и зле подготвена за бъдещето. Всичко това крие риск от тежки социални последици.

Здравето на "автомобилния сектор е по-зле от очакваното", отбеляза Марк Фьорстерман, експерт в компанията EY, в началото на Франкфуртското автомобилно изложение, което продължава до 22 септември. "Технологичните предизвикателства са огромни".

През първите осем месеца на година производството на автомобили е спаднало с 11% на годишна основа, според данните на федерацията на германските автомобилопроизводители VDA, пише Франс прес.

Причините: търговската война, забавянето на конюнктурата и несигурността около Brexit-а в момент, когато компаниите от сектора трябва масирано да инвестират в производството на електрически коли.

"Въздействието върху доставчиците е много голямо, вече започват да се очертават свръхмощности", поясни пред АФП Щефан Брацел, директор в Центъра за автомобилен мениджмънт.

Неотдавнашен пример - семейната компания Eisenmann, основана през 1951 година и специализирана в производството на машини за лакиране на коли, обяви в края на юли неплатежоспособност, заплашвайки прехраната на близо 3000 служители.

През второто тримесечие оперативната печалба на три германски автомобилни групи спадна с 38%, което е много повече в сравнение със средното понижение в сектора на световното равнище от 18%, отбеляза EY.

Автомобилостроенето в Германия представлява една пета от промишлеността и близо 5% от брутния вътрешен продукт. В него са заети над 800 000 души.

Малките и средните компании са застрашени

В същото време обаче - от химическия сектор до машиностроенето - редица клонове хвърлят индиректно вината върху автомобилостроенето за техните понижени тримесечни резултати, подклаждайки опасенията от рецесия на най-голямата европейска икономика.

Общо "поръчките за промишлените компании средно са се свивали с 1% всеки месец от началото на годината", пресмята Карстен Бжески, икономист от ING.

Сред най-засегнатите е "Mittelstand" ("Мителщанд"), тази мрежа от малки и средни предприятия, които работят активно за износ, "скритите шампиони", възприемани от десетки години като ключа за германския успех.

Барометърът за доверието на предприемачите от "Мителщанд" премина в отрицателната територия през август за първи път от над четири години, според изследване на банката KfW и института Ifo. Редица от тези предприятия обявиха неотдавна закриване на работни места или затваряне на цели заводи.
Само че тяхното безпокойство далеч не се ограничава със забавянето на конюнктурата.

Много преди протекционистките заплахи на Вашингтон Volkswagen нанесе през 2015 година първия тежък удар на сектора като призна, че е оборудвал 11 милиона от дизеловите си коли със софтуери, които могат да фалшифицират данните за равнищата на емисиите с парников ефект.

Оттогава дизелът губи популярност, там където бе създаден: заплашен от забрани за движение в редица градове, той е заменян с бензин и все повече от електрически двигател, който много по-лесно се произвежда.

Крайната десница

Общо електрифицирането би могло да струва на Германия 75 000 работни места според проучване на института Frauenhofer, което бе публикувано през лятото на миналата година.

Гигантът Bosch оправда закриването на 600 позиции годишно със спада в сектора на дизела и обяви нови съкращения. "Компанията не е застрашена, защото има редица дейности", отбелязва Брацел, но за сметка на това "Мителщанд" често изпитва недостиг на пари, за да се адаптира".

"Това е източник на безпокойство за много малки и средни предприятия, които са били силни в старите сектори като двигателите с гориво", допълва експертът.

В края на юни в Берлин десетки хиляди демонстранти настояха, по призива на синдиката IG Metall, за дигитални и екологични промени, които да бъдат "справедливи" за трудещите се.

Бъдещето на дизела е толкова деликатна тема както за работниците, така и за компаниите, че почти цялата политическа класа се опита да спре забраните за движение на старите дизели, наложени от съдилищата.

И най-вече партията на крайната десница "Алтернатива за Германия" превърна защитата на тези автомобили в един от бойните си коне, а този ход получи забележителен отклик сред работническите комитети в автомобилния сектор.

Само че дори в един от бастионите на "Алтернатива за Германия" - Цвикау, в провинция Саксония, Volkswagen обяви завой към електрическите коли: производството на първия модел "нула емисии" на концерна ще започне там през ноември.

При инвестиции за близо 1,2 милиард евро Цвикау ще стане "най-големият завод за електрически автомобили в Европа" според Volkswagen, а следователно и най-голям залог за успеха на това возило.
 

/БТА/
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


42
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
14
0
 
19
 
! Отговори
Край преди 4 години
Ако сте се отказали да мислите сами и живеете с "мъдростта" на деда си че колите са "мерцедес и останалите" проблем няма - потока от дизелови голфове без катализатор към България няма да секне скоро.Само дето света отдавна е друг.И Европа не е в неговия център. А Перник и преди не беше неговия пъп.
13
1
 
13
 
! Отговори
Плевенски преди 4 години
Е как няма да кашлят германците,като най много марки автомобили на това изложение представят китайците. Чудно защо не съобщават тази информация?
12
8
 
21
 
! Отговори
Край преди 4 години
Германците не правят смартфони, телевизори, нямат самолетостроене. Нямат даже климатици. Високите технологии са забранени на Германия защото са пряко свързани с военните технилогии.Така че електрификацията на колите се прави за да се спъне Германия и ЕС като цялоДо тук плана работиГермания може да се оправи само в съюз с Русия.Това е най доброто и за нас
11
8
 
22
 
! Отговори
Край преди 4 години
Германския автомобил не просто кашляХванала го е скоротечна туберколозаДо 10 г Мерцедес БМВ и Фолксваген ще са при Нокия.EЛ колите няма да се правят в Германия
10
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
@2, кажи от кой модел камъни са това - нали знаеш, че в България тежат едно, в Германия друго, в САЩ трето... Та, от кой вид камъни е тази цена от 60? Щото ако са български... ша зема да фърля няколко...
9
1
 
26
 
! Отговори
мила моя... майнольо преди 4 години
Да свалят цените тия гадове. Масово производство, на автомобили от порядъка на 100, 200, 300 хил. на година, а цените безумни. Хората са луди, че купуват. Реална себестойност на автомобил е поне 50% надолу!!!
8
2
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Вярно е, немецът бе много, ама много стиснато същество. Sparen, sparen е лайтмотивът в Германия (пести, пести)...Малко да закъса икономиката, или дори само по ТВ да започнат да говорят за това, и немците ще се чудят кой още да прецакат, само и само те да са добре.Материалисти без почти никаква духовност са това немците, ще завлекат цяла Европа в кризата и окото няма да им мигне даже.
7
4
 
5
 
! Отговори
Отговор преди 4 години
До Анонимен 4 Когато реките тръгнат обратно , тогава ще има преход от капитализъм към социализъм. Имай още малко търпение.
6
6
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Няма страшно. Руснаците ще компенсират с ладите.Да не вярваш.
5
4
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Германия си заминава. Лошото е, че немецът като огладнее става много злобен и почва да прави войни. Чакат ни интересни времена...
4
16
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Капитализмът умира. Ще последва световна масова икономическа криза, хаос и безредици. Ето че Карл Маркс се оказа прав! Трябва да се направи преход от капитализъм към комунизъм, иначе ни чакат страшни времена.
3
5
 
25
 
! Отговори
добър ден преди 4 години
Те корумпетата в БГ затова забраниха тротинетките,дизелите и старите коли,за да купуваме нови немски коли!Нали знаете че ГЕРБ дефакто е немска партия с български лица!
2
7
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Електричката на Фолксваген изглежда готино и футуристично. Дано преценят къде да я позиционират ценово, за да е достъпна и реално да има шанс да преобърне пазара.Чух, че ще струва към 60 камъка, което не е съвсем зле, но не е и прекрасно за кола с размера на Поло.
1
1
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Това, което се задава на икономическия фронт, никой не може вече да го спре!Няма какво да се лъжем, този път кризата ще е бавна и мъчителна и Германия няма да се измъкне суха от водата както през 2008-***.Едва ли имаме повече от няколко месеца до половин година спокойствие и безплатни кредити, после следва масово хващане за палците...