Обучават ли украинските геймъри как да управляват дронове?

Частни училища обучават хиляди
5 мар 2023 22:20, Йоана Цонева
91
Обучават ли украинските геймъри как да управляват дронове?
Снимка: БГНЕС

Докато далечният вой на сирените за въздушна атака отеква около тях, дузина украински войници излизат от камуфлажни палатки, кацнали на хълм край път край Киев, скрити от група дървета. Войниците, ученици на академия за дронове, се събират около бяла антена Starlink, пушат цигари и превъртат телефоните си в почивка между часовете, подобно на всички студенти по света, пише европейската редакция на "Политико".

Това обаче не е обикновен университет. Войниците са дошли тук, за да изучават техники за въздушно разузнаване и да се научат как да използват дронове - повечето от които търговски - във военна зона. Тяхното обучение, както и веригите за доставки, които улесняват доставката на дронове в Украйна, се поддържат секретно ниво. Украинците трябва да пазят методите си в тайна не само от руските нашественици, но и от технологичните фирми, които произвеждат дроновете и осигуряват високоскоростния сателитен интернет, на който разчитат и които се възмущават от използването на техните машини за смъртоносни цели.

Дроновете са от съществено значение за украинците: летящите машини, управлявани отдалеч, могат да забележат нашествениците, които се приближават, да намалят необходимостта войниците да застанат зад вражеските линии, за да събират разузнавателна информация, и да позволят нанасянето на по-прецизни удари, намалявайки цивилните жертви. На места като Бахмут, ключовото бойно поле на Донбас, двете страни участват във въздушни сблъсъци - ята от дронове бръмчат застрашително над главите им, шпионират, проследяват, насочват артилерията.

И така, за да запазят летящите си машини във въздуха, украинците се адаптираха, коригираха софтуера си, разнообразиха веригите си за доставки, използвайки по-лесно достъпните търговски дронове на бойното поле и се научиха да заобикалят ограниченията и забраните, наложени или заявени от чуждестранните корпорации.

Частни училища за пилоти на дронове и неправителствени организации из Украйна обучават хиляди пилоти на безпилотни летателни апарати (БПЛА) за армията. "Дронариум", който преди инвазията на Русия миналата година заснемаше лъскави рекламни кадри и политически протести с дрон, сега предоставя петдневни обучения на войници в Киевска област. През изминалата година около 4500 пилоти, повечето от които сега в украинските въоръжени сили, са преминали курса на "Дронариум".

Ключовият урок е : Как да накараме цивилните дронове да летят на бойното поле

"През петте дни, които прекарваме, за да ги учим как да управляват дронове, ден и половина са изразходвани за обучение за самия полет", каза инструктор на "Дронариум", който отказа да назове името си от съображения за сигурност, но използва позивната Прометей. "Всичко останало е тактика на движение, камуфлаж, подготвителен процес, изучаване на карти."

Екипите за разузнаване с дронове работят по двойки, като снайперисти, каза Прометей. Един войник лети с дрон с помощта на клавиатура; колегата му разглежда картата, сравнява я с видеопотока от дрона и изчислява координати. Екипите с дронове "работят директно с артилерията", продължи Прометей. "Прехвърляме картината от бойното поле към сървърите и към Генералния щаб. Благодарение на нас те виждат какво правят и това им помага да ударят целта."

Преди Русия да започне пълномащабното си нахлуване в Украйна, много от тези ученици в училище за дронове бяха цивилни. Единият, който преди е бил блогър и стриймър на видеоигри, но сега е пилот на разузнаването в Донбас, носи позивната Публик. Когато е на предната линия, той трябва да управлява търговските си дронове при всякакви метеорологични условия — това е единственият начин да забележи вражески танкове, движещи се към позицията на неговия отряд.

"Без тях е почти невъзможно предварително да се забележат оборудването, огневите позиции и личният състав", каза Публик. Без тях става много трудно да се координирате по време на атака или защита. Един дрон понякога може да спаси десетки животи с един полет."

Залозите не могат да бъдат по-високи: "Ако не наблюдаваш, тези танкове ще убият другарите ти. И така, пускаш дрона. Дронът замръзва, пада и взимаш следващия. Защото животът на атакуваните от танка е по-скъп от всеки дрон".

Още по темата
Армия от дронове

Войната превърна военния дрон Bayraktar в нарицателно име, увековечено в песни от украинците. Пилотите на БПЛА на Киев също използват Shark, RQ-35 Heidrun, FLIRT Cetus и други машини.

"Трудно е да имаш предимство пред Русия в броя на живата сила и въоръжението. Русия използва своите войници като месо", каза министърът на цифровата трансформация на Украйна Михайло Фьодоров по-рано този месец. Но всеки украински живот, продължи той, "е важен за нас. Следователно единственият начин е да се създаде технологично предимство над врага."

Доскоро украинската армия не признаваше официално длъжността оператор на дрон. Едва през януари главнокомандващият на въоръжените сили на Украйна Валерий Залужний нареди на армията да създаде 60 роти, съставени от пилоти на БЛА, което също показва, че Киев планира да разшири собственото си производство на дронове. В момента украинските фирми произвеждат само 10 процента от безпилотните апарати, необходими на страната за войната, според военния доброволец и основател на Центъра за поддръжка на въздушното разузнаване Мария Берлинска.

Междувременно много от украинските пилоти на дронове предпочитат цивилни дронове, произведени от китайския производител DJI — Mavics и Matrices — които са малки, сравнително евтини на около 2500 евро на брой, с прилични вариообективи и удобни за потребителя функции.

Изборът между военен дрон и цивилен "зависи от целта на пилота", каза Прометей, инструкторът на "Дронариум". "По-големите дронове с крила летят по-далеч и могат да извършват разузнаване далеч зад вражеските линии. Но в един момент губите връзката с него и просто трябва да изчакате, докато се върне. Mavic имат голямо увеличение и могат да висят във въздуха дълго време, събирайки данни без голям риск за дрона."

Но цивилните машини, направени за любители, а не за войници, издържат две, може би три седмици във военна зона. И DJI миналата година каза, че ще спре продажбите както в Киев, така и в Москва, което затруднява замяната на машините, които са изгубени на бойното поле.

В отговор Киев разхлаби контрола върху износа на търговски дронове и изкупува колкото може повече, често използвайки средства, дарени от неправителствени организации като инициативата United24 "Армия от дронове". Министерството на цифровата трансформация на Украйна каза, че през трите месеца след като инициативата стартира, са закупени 1400 военни и търговски дрона и улеснено обучението на пилоти, често чрез доброволци.Междувременно украинската благотворителна фондация на Сергей Притула заяви, че е закупила повече от 4100 дрона от началото на пълномащабното нахлуване на Русия миналата година - повечето бяха Mavic на DJI 3s, заедно с Martice 30s и Matrice 300s на компанията.

Но трябва ли Украйна да се притеснява от факта, че много от нейните любими дронове са произведени от китайска компания, като се има предвид "безграничното" партньорство на Пекин с Москва?

DJI, най-големият производител на дронове в света, публично заяви, че не може да получи потребителски данни и информация за полети, освен ако потребителят не ги изпрати на компанията. Но предполагаемите връзки с китайската държава, както и фактът, че САЩ са поставили технологията й в черния списък (заради твърдения, че е била използвана за наблюдение на етнически уйгури в Синцзян), повдигат някои въпроси. DJI отхвърли и двете обвинения.

Ние разбираме с кого си имаме работа - използваме тяхната технология в наши интереси", каза той. "Наистина потенциално нашите кадри могат да се съхраняват някъде на китайски сървъри. Те обаче съхраняват терабайти кадри от цял свят всеки ден, така че се съмнявам, че някой може да проследи нашите."

Проблемите с Илон Мъск

По-рано този месец SpaceX на Илън Мъск обяви, че е ограничила използването на сателитната интернет услуга от украинската армия Starlink, тъй като тя я използва за управление на дронове. Американската космическа компания предоставя интернет на Украйна от миналия февруари - загубата на достъп би била голям проблем.

"Не че армията ни ослепява, ако Starlink е изключен", каза Прометей. "Ние обаче се нуждаем от високоскоростен интернет, за да коригираме артилерийския огън в реално време. Без него ще трябва да губим повече снаряди във времена на продължаващ недостиг на снаряди."

Но въпреки че съобщението на SpaceX предизвика недоволство от някои от поддръжниците на Киев, операциите на Украйна все още не са засегнати от този ход, каза министърът на цифровата трансформация Фьодоров пред "Политико".

Прометей има теория защо: "Мисля, че Starlink ще остане с нас. Само за дронове е невъзможно да се изключи. Ако Мъск напълно го изключи, той ще трябва да го изключи и за болници, които използват същия интернет, за да поръчват оборудване и дори да извършват онлайн консултации по време на операции на фронта. И тях ли ще изключи?"

И ако Starlink наистина падне, украинците ще се справят, каза Прометей с иронична усмивка: "Имаме нашите инструменти, за да поправим нещата."

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


91
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
30
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
А леле! По *** статия не бях чел.
29
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
""Не че армията ни ослепява, ако Starlink е изключен", каза Прометей. "Ние обаче се нуждаем от високоскоростен интернет, за да коригираме артилерийския огън в реално време." - Да си прочете EULA-та добре, другия път и да види часитеи, където се казва, че не може да се позлва за военни цели ...
28
6
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Преди хвалиха някакъв 14 годишен, че помагал. Аз от тая статия обаче, разбрах дурго - Има 14 годишни в непосредствена близост до вонните действия. Украйнската армия е непсособна, да управлява детски играчки. И двете са очевдини глупсоти ...
27
6
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
"ята от дронове бръмчат застрашително над главите им" - ГЛупсоти, глупсоти и пак глупсоти! Не пишете романи. Ята от дронове ама дръжки. Повечето ги е страх да вдигнат едно малко дронче на повече от 10 метра, защото издава позиция. Освен това, ако имаш "Ято" най-елемтнарното е, да изкараш се обаиш в щаба, откъдето имат нещо, наречено "радиопрекъсване", където ще налкара цялото лято от дистанционно урпавклявани дрончета, да изпокапят и каковотостане здраво, после ще се позлва от вас.
26
5
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Пак измислица на DW и украсено като приказка и сценарий за ниски бюджетен филм
25
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Дълга статия- значи промивка.
24
5
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Известният украински стендъп комик Андрий Шчегел, който наскоро избяга от мобилизация в Турция , направи ново скандално изявление :Украйна е смешен цирк с пияни ***, които нямат там никакви шансове за цивилизован живот изобщо, хората са плъхове , които не могат да мислят с главите си ... , и добави, че е готов никога да не се върне в Украйна. В туитър @tier_kh
23
5
 
8
 
! Отговори
Пловдив преди 1 година
Е,поне там, евентуално може и да победят.Жалки пропагандисти статии.
22
4
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Щом се стигна и до децата, работата отива на зле.
21
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Цените на литиевите батерии се увеличиха, съотвено и цените на елекртическите автомобили.
20
4
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Боже, министър на цифровата трансформация? Да не се прехвърлят в мета? Там ще успеят да победят. За награда кюфтета от насекоми.
19
6
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
ЕС не разполага със суровини, материали и елементи за производсво на електрически автомобили и соларни панели. Всичко се внася от Китай.
18
4
 
3
 
! Отговори
с 30 години назад преди 1 година
Антирекорд 2022г - произведени 9.3 милиона автомобили, най-ниското ниво, както през 1993 когато са произведени 9.2 милиона. Нормално в ЕС се произвеждат около 14 милиона автомобила годишно.
17
5
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
ЕС скоро няма да има проблеми с газта и нефта. Вече започнаха да затварят заводите, те са най-големите консуматори, само малка част от газта е за битови нужди. С времето все повече заводи ще затварят, населението на ЕС ще потреблява все по-малко и по-малко и търсенето на газ и нефт от ЕС ще намалява. Точката на no return рано или късно ще дойде, по-скоро рано. Евросъюзът е обречен.
16
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Основно използват самоделки, които се разпадат преди да стигнат целта, само да попитам а с прехвалените байрактари що стана
15
4
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Между другото какво става с успешното контрананастъпление което започна през Август миналата година при което руснаците бягаха победени и Русия беше окончателно победена?
14
10
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
трябва да се разбере, че Йосиф Виссарионович когато става лидер на болшевиките за него всичко лично минава на втори план. Главните неща в живота му стават политката, управлението на държавата, взаимодействието със съратниците от партията. Шолц предупреди Путин да изтегли войските си от Украйна. Империалистическата агресия няма да постигне успех. Шолц посочи, че Путин е подценил силата и храбростта на Украйна, както и единството на нейните съюзници, когато е започнал инвазията през февруари 2022 г. "Според мен Путин трябва да разбере, че инвазията му и империалистическата агресия няма да п
13
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 10. Когато разчиташ на случайности, обикновено нищо не се случва. Нещата стават. Ама кой да разбере разликата.
12
3
 
14
 
! Отговори
АНГЕЛ преди 1 година
По колко живота ще имат ?
11
5
 
13
 
! Отговори
Ха ха ха преди 1 година
Проучване е показало, че второкласниците са най-добрите геймъри.