Евродепутати: ЕП обмисля финансиране на плавателен канал Русе - Варна

Емил Радев и Андрей Новаков коментират темата пред Bulgaria ON AIR
13 май 2023 21:15, Анисия Иванова
157

Възможно ли е да се осъществи проектът за плавателен канал между Русе и Варна?

"Ако питате ЕП, той вече каза да – такова нещо е възможно. Работихме дълго върху тази идея, така че да намерим достатъчно мнозинство в комисията по транспорта и по-късно да направим така, че никой да не се противопостави в пленарна зала. Каквото и да се случи оттук насетне, достатъчен повод е да проучим възможността такъв проект да се извърши и то с европейски пари", каза евродепутатът Андрей Новаков в предаването “Брюксел 1”.

"Забележете, че тук не говорим за пожелание, а за законодателен доклад, който не просто казва, че трябва да се проучи или да се обмисли възможността за прокопаване, а че коридорът Рейн-Дунав трябва да бъде увеличен с отклонение от Русе до Варна с конкретни точки, които сме отбелязали. Това са Търговище, Разград, Шумен, Провадия, Девня и Варна", подчерта Новаков.

Евродепутатът Емил Радев поясни, че този проект не е сегашна идея. Още в Османската империя с изграждането на жп линията Русе-Варна се е мислило като алтернатива прокопаването на този канал.

По негови думи в соц годините този проект вече е бил готов и е имал готови стойности и последното им смятане е било в началото на 90-те години. “Така че ако този проект се реализира в този момент, ще трябват нови стойностни сметки, защото инфлацията е огромна, цените на материали и труд са се променили драстично”, смята евродепутатът.

"След като бъде извършено проектирането, оттам нататък ще знаем каква ще бъде реалната стойност. Можем да кажем, че над три четвърти може да се появи с европейски средства, така че този проект като трансевропейски излиза с много добавена стойност. Не само за България и за ЕС, защото ако той се осъществи, плавателният път ще се съкрати с 2 дни. Тук говорим и за екологичен транспорт, най-безопасният. И само да кажа, че един състав от 4 баржи влекач могат да превозят 7000 тона. Ако трябва с жп вагони да се превозват, това са около 175 вагона по 40 тона или около 285 тира по 25 тона. Виждаме какво огромно улеснение е да има такъв воден път, а това би направило и пристанище Варна като входна точка на външната граница на ЕС много по-привлекателно, защото знаем Констанца колко спечели от канала дотам. Румънците работят също за втори канал, който ще направят Букурещ пристанищен град. Ще го свържат с Дунав. Така че е редно и България да намери достатъчно поддръжка и тук е нашият призив в Съвета да лобират достатъчно добре нашето правителство, за да може този проект да се осъществи. А срокът за осъществяване на тези проекти е 2040 година", поясни евродепутатът.

"В България за някои проекти закъснението е около 100 години. Като се има предвид, че тунелът под Шипка се е планирал горе долу по времето на цар Фердинанд, можем да кажем, че движим с около 100-110 години закъснение", каза още евродепутатът Андрей Новаков пред Bulgaria ON AIR.

"ЕК трябва да има специален надзор, бърза писта, облекчена процедура, която да следи за тяхното изпълнение, без значение дали някой министър, или кмет е сменен с друг. Това не трябва да оказва влияние върху един проект, който е вече одобрен, финансиран и е започнало да се изпълнява", каза Новаков пред водещата Милена Милотинова.

Запитан какъв е шансът да имаме редовен кабинет, той отговори: "Високи, ако това зависи от качествата на предложения за премиер госпожа Габриел, тъй като знам, че тя е безупречен професионалист, един от най-успешните комисари в настоящата комисия."

Вижте видеото с целия разговор.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


157
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
107
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Портних и комунето от Русе щели да копаят канал... Тези са съвсем изтрещяли!! Как не се замислят колко е абсурдно това. Да цепиш 1/4 от България заради някаква мал0умна идея.
106
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Само да вметна, че румунският канал Дунав -Черно море, завършен през 1987г.все още не се е изплатил. Защото печалба от 2-3млн.евро годишно скоро няма да покрият над 2млрда $ хвърлени по неговото строителство.
105
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
От устието на Дунава в Черно море до Русе и до Варна какво ще бъде с този канал в проект,който искат да направят,че да ни отдалечат от Шабла на който в акваторията на България все още се надяваме на изкопни горива,които пряко ще използваме,а не по обиколен път от някакви отдалеко заобикалящи ни далекопроводи за горива за което са проектирани,че през останалата ни територия да пресичат на длъж и шир от туй,че поток южен го спряха заради дупчения с др,а тоз по-голям змийски остров от оня змийски.
104
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Е това е колосална глупост!!!
103
2
 
7
 
! Отговори
Вероятно обмислянето преди 11 месеца
на ЕП е било в графата-"Други:нелепи,парадоксални и невъзможни за изпълнение утопични проекти".Може да им предложим още подобни-пустеещи земи по Странджа-Сакар да бъдат превърнати в космодруми за извънземни,та като дойдат да сме първите в развитието на междугалактическите транспорт и търговия.
102
2
 
5
 
! Отговори
opis преди 11 месеца
Хора, в Русия от Санкт Петербург по вътрешни реки и канали можеш да стигнеш до Москва, до Каспийско, Черно и Азовско море. Всички реки : Дон, Днепър,Волга,Днестър,Москва река и куп други-всичко е плавателно. Т.Нар Маринска Водна система работи от век насам, всичко се движи. Както е и в Германия и Холандия.
101
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
До Аре стига бе !!! - не се коси за земята. Такъв проект се обсъждаше преди 50год. В районите, за които ревеш, коритото трябва да бъде повдигнато доста над земната повърхност.
100
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Една магистрала нямаме завършена. Те канал ще правят по него ще плуват патките от Шумен и Разград
99
3
 
12
 
! Отговори
ХАХАХАААА... преди 11 месеца
"Волго-донския канал" у БЪЛГАРИЯ от Варна до Русе ше ви оправи ли фалиралата Държава?
98
1
 
12
 
! Отговори
Смех... преди 11 месеца
ТО И ПЕРЛОВСКАТА РЕКА ЩЕШЕ ДА СТАВА " Москва река"---ама и се размина!СЕГА МОЖЕ ДА ПОЧНЕМЕ ДА КОПАМЕ КАНАЛА "ВАРНА--РУСЕ"---та ЕГА гепиме некое евро в повече от ЕС!
97
6
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Що за идиотиззззми! Как въобще се допуска да се правят сравнения с Османската империя! Един канал през Златна Добруджа и Лудогорието е изключително вреден за водния баланс на огромна за нас плодородна теротория! Беше неотдавна, когато искаха да съсипят тази земя с пробивания за шистов газ. Сега направо да я отводнят. Направо е отвраттттително, когато всички разховори се въртят едиснствено за пари сега. Признак е на тотален упадък!!!!!!!!!
96
2
 
15
 
! Отговори
АМАН от КРАДЦИ преди 11 месеца
ЗА два реактора в БЕЛЕНЕ по 1200 мегавата бяха предвидени 4 000 000 000 ЕВРО от Москва.Вместо да ги завършат Борисов нареди блокиране. Платиха 1 000 000 000 З А /разрушиха реакторно отделение и машинна зала/НИЩО.Купиха ДВА НЕЗАКОННИ РЕАКТОРА ЗА 690 000 000 Евро и подариха реактор и оборудване на стойност над 1 000 000 000 ЕУРО.КРадците още на свобода..
95
1
 
14
 
! Отговори
АМАН ОТ КРАДЦи преди 11 месеца
АМАН от нагло престъпни МЕГА ПРОЕКТИ.Този проект беше проучван преди години.. НА престъпниците на властв министерства и ведомства в София все ограбените и прахосани милиарди от народа им се виждат МАЛКО..ЗА НЕЗАКОННИ МАГИСТРАлИ ПРЕВелИ 8 000 000 000 ограбени от народа АВАНСОВО ..НЯМА АРЕСТУВАНИ <НЯМА В ЗАТВОРА..САмо лихвата годишно по тях е за над 1 000 000 000 ЛЕВА>
94
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Тука геополитика има според мен . Някой знае какво ще се случи в бъдеще . А може би се иска независимост от Ердоган -Турция и Пирея- китайското пристанище незнам.
93
2
 
11
 
! Отговори
По същество преди 11 месеца
Никакви евродупетати, които гласуват резолюции срещу българската конституция.
92
6
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
И тези кораби или влекачи по канала каква енергия от какви енергийни източници ще ползват за да прекарат тези огромни товари,които трябва да се предвижват в двете посоки от т. Р до т. В и обратно като източниците на енергия са все проблемни дори за подръжка на канала даже да се подържа чист.
91
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Незнам ,Румъния има канала вода негру до Констанца още при чеушеску , за какви 2 дена спестяване се говори тук?
90
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Ако направят такъв канал, Добруджа де факто ще се превърне в остров, защото ще е обградена отвсякъде с вода. Ще трябва и доста мостове да се направят над канала, за да има все пак някаква връзка този остров с останалата част на страната. А и румънците хич няма да са доволни, ако Варна измести Констанца като входна точка на външна граница на ЕС.
89
2
 
9
 
! Отговори
Пророчеството преди 11 месеца
Петрола е изчерпам продукт който ще свърши окончателно за вечни времена...тогава се очертава да не е възможно дори и река Дунав да бъде прекосена камо ли пък да отидеш от Европа до двете Америки.........вероятно ще има много безкрайни войни вблизост между Чернокожоафриканци,Ислямоджихадисти, Християните........Изходните позиции като обкръжение са най-важни за свят на войни без ресурси........Само Исляма се подготвя за бъдещето...Християните то ест Европейците са вечно спящи и сънуват лъжи
88
5
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Абе шопи ,вие откога взехте да разбирате от морски и речен транспорт ,че коментирате тука?