Евродепутати: ЕП обмисля финансиране на плавателен канал Русе - Варна

Емил Радев и Андрей Новаков коментират темата пред Bulgaria ON AIR
13 май 2023 21:15, Анисия Иванова
157

Възможно ли е да се осъществи проектът за плавателен канал между Русе и Варна?

"Ако питате ЕП, той вече каза да – такова нещо е възможно. Работихме дълго върху тази идея, така че да намерим достатъчно мнозинство в комисията по транспорта и по-късно да направим така, че никой да не се противопостави в пленарна зала. Каквото и да се случи оттук насетне, достатъчен повод е да проучим възможността такъв проект да се извърши и то с европейски пари", каза евродепутатът Андрей Новаков в предаването “Брюксел 1”.

"Забележете, че тук не говорим за пожелание, а за законодателен доклад, който не просто казва, че трябва да се проучи или да се обмисли възможността за прокопаване, а че коридорът Рейн-Дунав трябва да бъде увеличен с отклонение от Русе до Варна с конкретни точки, които сме отбелязали. Това са Търговище, Разград, Шумен, Провадия, Девня и Варна", подчерта Новаков.

Евродепутатът Емил Радев поясни, че този проект не е сегашна идея. Още в Османската империя с изграждането на жп линията Русе-Варна се е мислило като алтернатива прокопаването на този канал.

По негови думи в соц годините този проект вече е бил готов и е имал готови стойности и последното им смятане е било в началото на 90-те години. “Така че ако този проект се реализира в този момент, ще трябват нови стойностни сметки, защото инфлацията е огромна, цените на материали и труд са се променили драстично”, смята евродепутатът.

"След като бъде извършено проектирането, оттам нататък ще знаем каква ще бъде реалната стойност. Можем да кажем, че над три четвърти може да се появи с европейски средства, така че този проект като трансевропейски излиза с много добавена стойност. Не само за България и за ЕС, защото ако той се осъществи, плавателният път ще се съкрати с 2 дни. Тук говорим и за екологичен транспорт, най-безопасният. И само да кажа, че един състав от 4 баржи влекач могат да превозят 7000 тона. Ако трябва с жп вагони да се превозват, това са около 175 вагона по 40 тона или около 285 тира по 25 тона. Виждаме какво огромно улеснение е да има такъв воден път, а това би направило и пристанище Варна като входна точка на външната граница на ЕС много по-привлекателно, защото знаем Констанца колко спечели от канала дотам. Румънците работят също за втори канал, който ще направят Букурещ пристанищен град. Ще го свържат с Дунав. Така че е редно и България да намери достатъчно поддръжка и тук е нашият призив в Съвета да лобират достатъчно добре нашето правителство, за да може този проект да се осъществи. А срокът за осъществяване на тези проекти е 2040 година", поясни евродепутатът.

"В България за някои проекти закъснението е около 100 години. Като се има предвид, че тунелът под Шипка се е планирал горе долу по времето на цар Фердинанд, можем да кажем, че движим с около 100-110 години закъснение", каза още евродепутатът Андрей Новаков пред Bulgaria ON AIR.

"ЕК трябва да има специален надзор, бърза писта, облекчена процедура, която да следи за тяхното изпълнение, без значение дали някой министър, или кмет е сменен с друг. Това не трябва да оказва влияние върху един проект, който е вече одобрен, финансиран и е започнало да се изпълнява", каза Новаков пред водещата Милена Милотинова.

Запитан какъв е шансът да имаме редовен кабинет, той отговори: "Високи, ако това зависи от качествата на предложения за премиер госпожа Габриел, тъй като знам, че тя е безупречен професионалист, един от най-успешните комисари в настоящата комисия."

Вижте видеото с целия разговор.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


157
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
47
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Направо Русе -София и да джиткаме с ракети корабчета
46
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
"Румънците работят също за втори канал, който ще направят Букурещ пристанищен град. Ще го свържат с Дунав" ЕЙЙ ГОЛЯМ КЪСМЕТ - РУСЕ ВЕЧЕ Е СВЪРЗАН С ДУНАВ. Да не копаем канал значи.
45
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Какво безумие пак бе, заква безсмислица и абсурд!!! Има го тоя канал, казва се РЕКА ДУНАВ! Струва десетки милиарди по-малко!
44
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Пълни rлynocти...
43
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
До Ганио нидерландски От колко години е твоят оптимизъм? Прочети коментар 63. Образуват ви темичка да си коментирате. По същество това е 10-ти мост над Дунав в България.
42
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Мдаааа.... То като ще се връщаме към идея на Фердинанд за моста под Шипка, да се върнем направо към Османското владичество /нали оттогава била идеята за канала/. Тъй де, направо от едно "присъствие" в оригинала.
41
0
 
8
 
! Отговори
да преди 11 месеца
ингилизите са тарикати и неслучайно се махнаха от ЕС - защото там пълно с де-би-ли!
40
1
 
9
 
! Отговори
Студент – екология преди 11 месеца
Аз съм против всичко дето нарушава екологичното равновесие и вреди на околната среда.
39
0
 
11
 
! Отговори
До Ганио нидерландск преди 11 месеца
там спецификата на територията им е такава, част от територията им е под морското равнище, какво ще сравняваш със златна Добруджа и Украйна ще стане житницата на ЕС, а ние ще имаме една западнала северна България. Знаеш ли колко пари трябват за този канал, а и има разлика между речни и морски кораби, лятото Дунава като е с критични стойности, какво ще правим с канала Ганио
38
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
въртоглавите не можаха да направят тази глупост, евротакивата ще я направят.
37
14
 
3
 
! Отговори
Ганио нидерландски преди 11 месеца
Скептиците елате в Нидерландия да видите как всяко пето село е пристанище а пътищата минават над или под канала. Има селища със стари замъци отпреди осемстотин години заобиколени от канали, вижте Heusden. На българина само ума му пречи да направи нещо смислено, затова само знае да мърмори в кръчмата на шише пърцуца.
36
11
 
3
 
! Отговори
Ганио нидерландски преди 11 месеца
Скептиците елате в Нидерландия да видите как всяко пето село е пристанище а пътищата минават над или под канала. Има селища със стари замъци отпреди осемстотин години заобиколени от канали, вижте Heusden. На българина само ума му пречи да направи нещо смислено, затова само знае да мърмори в кръчмата на шише пърцуца.
35
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Министры иностранных дел ЕС поддержали план по снижению экономической зависимости ЕС от Китая. Глава внешнеполитического ведомства блока Жозеп Боррель заявил, что остается придумать, как воплотить эту идею в жизнь.
34
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
E , от къв зор това. Колко земя трябва да се похаби. Нещо като Коринтския провлак ли ще правиме.
33
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Какво става със зелената сделка, кога минаваме на зелени енергии от вятърни перки и соларни панели?
32
0
 
6
 
! Отговори
Урсула преди 11 месеца
Ще превърнем Добруджа в блато - това е целта ни!
31
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Премьер Венгрии Виктор Орбан: Современная форма европейского сотрудничества была обусловлена двумя целями: миром и благосостоянием. Если ЕС не может выполнить свои две первоначальные миссии, тогда в чем его смысл?
30
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
То ако беше изгодно щеше да е построен през османската империя или през комунизма. За да не е значи има защо. В тоя ЕП няма ли по важни неща да разискват вместо да мислят как да харчат пари за глупости?
29
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Нещо нещата намирисват на корупция.
28
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
И магистрала Хемус ще отиде направо у канала, малко след като поеме трафика от тунела под Шипка.....