У-лицата: Велосипедстващите у нас са велосиБедстващи

За колоезденето и "Врати"-те, които отваря Бела по пътя си
Обновена: 28 юни 2016 15:33 | 28 авг 2015 12:51, Петя Славова
21

И днес Dnes.bg ще ви срещне с интересни личности в рубриката ни У-лицата. Това са хора, правещи любопитни неща. Хора, на които не им пречат политиците и останалите, за да създадат каквото са си наумили. Лица, които ще срещнем в парка, на улицата. С две думи: Лица от улицата

Бела

Бела е рядко срещана порода човек. Може да я забележите по прашните пътища на колело, в разбунтувано море на кораб, в по-спокойно с лодка, без много турболенция - на самолет и яко уморена във влак с някак срасналия се с нея отличителен белег – професионален фотоапарат. С него запечатва близките и далечни кътчета по света, а със съзнанието си запомня впечатленията, които събира в две готови книги и още четири, които чакат времето си, за да излязат. Така на ход е втората й книга „Врати”, чиято премиера бе на 27 август в Brum Bar.

България: Шофьори  и велосипедистите

Пътувайки достатъчно с велосипед по света Бела е наясно колко са затруднени велосипедистите в България. „Не сме нито Холандия, нито Италия, където шофьорите са свикнали с велосипедистите на пътя. Затова и се опитвам да не гледам само от позицията на колоездач. Ако повечето от нас си сложим ръка на сърцето, може да признаем, че и ние караме често безобразно. Неведнъж се случва велосипетстващите в България да са велосиБедстващи. Някои от нас не са обозначени, както трябва да е по закон. Други не спазват правилата за движение, но се сърдим като някой от автомобилните шофьори ни отнема предимството. Мисля си, че ако велосипедистите у нас се постараят да бъдат изрядни, ще имат очи да поискат същото и от останалите на пътя, включително и от пешеходците, които също често са бедствие. От там и процесът да тръгне към подобряване на инфраструктурата.”

Врати

Бела се надява, че прочитайки новата й книга и разглеждайки илюстрациите, всеки ще отвори своята врата, намирайки поне един текст за себе си и откривайки се в поне едно изображение. Книгата не може да се намери в книжарниците. Разпространява се като се свържете със самата авторка. Иначе „Врати”-те, които се събират в книгата се подреждат сами. В нея има текстове, датиращи от 1997 г. и стигащи до 2012 г. „Просто ги слагах в една папка в компютъра със заглавие „Врати” и ги оставях да си отлежават и да си ферментират групово.”, обяснява авторката. И всичко е щяло да остане така, до лятото на 2014 г, когато Бела се озовава на специално място – остров Мадейра, което е към Атлантика една от възможностите за ветроходците. Там попада в малка уличка, където вратите на много сгради, някои от тях буквално разпадащи се, са изрисувани с графити в най-различни стилове от най-различни автори. Това се оказа проект – „Изкуство на отворените врати”, превърнал се в ежегоден фестивал. Най-различни творци се събират и правят всякакви изкуства – пърформанси, инсталации, фотографии. Бела още не е била на този фестивал, но вече е в главата й това да се случи. Снима графитите – цветни, разнообразни, съчетали многообразието на 20-и и 21-и век, и сложени върху фасади от три столетия по-рано. Фотосите се събират в още една папка с име „Врати”. Няколко седмици по-късно осъзнава, че има два комплекта „Врати” и че трябва да ги сложи едни до други. Прави го.

 Пътешествията и писанията

Всъщност това са два съвсем отделни процеса. Пътешествието носи в себе си. Може би го осъзнава най-силно след като завършва всичките си висши образования, които е захванала едно след друго. Всичките три са в Технически университет в София, включително и докторат, част от който приключва успешно във Франция. Въпреки това не продължава в нито едно от тези направления. Само по едната специалност – звукотехнология работи известно време в радио. Така сбъдва друга детска мечта – работата на пулт, която си изживява своето време и вратата там вече е затворена. Но само, за да се отвори друга – тази към пътешествията. Оказва се свободна, приключвайки един  договор на едно работно място. То много й харесва, но изкушението да си подаде молбата за напускане, за да си вземе колелото и да случва мечтите си, надделява. Така започва първото пътешествие по българските фарове. Явно апетитът идва с яденето. Бела не се спира. Всяко лято фаровете на някоя държава биват посетени от нея. Писането пък си идва още от тийнейджърска възраст, когато почти няма човек, който да не е пописвал стихове или проза като млад и развълнуван от живота, любовта и други глобални въпроси. Осъзнава, че това е нещото, което трябва да прави на символичната възраст 33 години. „Беше преминаване  на някакъв праг, поредната врата. – споделя тя - До тогава се стараех фотографията да е моето призвание и насилвах тази си страст. До момента, в който осъзнах, че писането е нещото, за което съм на тази земя. Фотографията просто го прегърна. Много е спокойно като минеш отвъд този праг и знаеш защо си. Всичко се порежда много лесно след това”.

Фаровете

Освен фотография и писане, друга страст на Бела са фаровете. Обиколила е всички в България. Някои от тях вече не съществуват. „Фарът на нос Екрене е погубен от свлачище. Буря отнася навигационен знак на Царево. Бела осъзнава колко преходно е дори онова, което изглежда устойчиво в човешките представи. Извън страната ни тя успява да вдъхнови и други колоездачи и заедно в тяхната компания те стигат до фаровете в Румъния, Черна гора, Хърватска, Словения, източното крайбрежие на Италия, Гърция, без някои острови. Преходите им продължават до фаровете в Ирлания. „Макар и нито един от нас да не е професионалист и да не разполага със специално колело, етнусиазмът се оказва решаващ. – разказва Бела - Аз ги запалих с моя, но те са имали много горим материал в своите души, за да се включат така самоотвержено.”

Следва...

Едва ли Бела ще спре да изследва света. На дневен ред сега е да направи пътешествие  отново край българските фарове, но не с колело, а с малка експериментална лодка, да ги види от гледна точка на мореплавател. Няма да зареже и колелото, следващото велопътешествие ще я отведе в Литва, Латвия и Естония. Има да довършва четири книги, една от които с други автори – все жени. Дамският проект включва художнички, текстовете са готови, работи се по графиките.

Ирландските странствания ги досъбира в отделна книга, а румънското пътешествие ще са публикува и на румънски. Така Бела ще излезе от родната територия не само със странстванията си, но и с творчеството си. 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


21
Още по темата: вратибела
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
21
0
 
0
 
! Отговори
краси преди 8 години
Аз карам колело всеки ден до работа и обратно. Да ли е опасно или, не това не ме интересува. Карам по шосето, с 25 км средна скорост. А тия който са мързеливи и не карат- да си гледат работата.!!! Що за полотика да се карат само коли. ПО времето на кумунизма е било много по добре!!!!
20
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Нямам проблем с велосипедистите движещи се нормално по пътя. Проблем имам с велосипедистите на тротоарите, с велосипедистите в насрещното движение, с велосипедистите пресичащи на червено, ... За съжаление с над 90% от велосипедистите имам проблеми.
19
2
 
3
 
! Отговори
Калоян преди 8 години
Каквито шофиорите, такива и колоездачите. Във България, все някой на някого пречи.
18
1
 
6
 
! Отговори
а преди 8 години
Вчера се прибирам към 22.00 и в средно натоварена улица гледам група колоездачи ми идват в насрещното. Отляво идват коли, в моята лента тия си карат на група и въобще не ги интересува къде се намират. Намалям, иначе ще ги попилея, деца на малки колелета се стрелкат около големите. Някакъв бабаит от едното колело започва да ми се кара, че не им правя път. Не го боли него, че ми е лентата и че ако натисна ***, ще го събират с часовникарски екип в Пирогов.
17
0
 
4
 
! Отговори
а преди 8 години
Колоездачите са доста недисциплинирани на пътя. :)
16
1
 
3
 
! Отговори
Паун преди 8 години
До Шаран_БГЕ, аз пък от 5 години живея в Шотландия, бил съм и в Англия. Винаги имам светлини, но не нося жилетка и каска. Един път не съм бил спрян от полицията, но пък и не минавам на червено.Друг е въпросът, че шофьорите в България не са свикнали да се съобразяват с велосипедисти!
15
8
 
0
 
! Отговори
морски преди 8 години
Гази велосипедиста!Нагли са!
14
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До swМножественото число на "екскурзия" е "екскурзии", "й" там няма място.Екскурзии се правят, когато човек задели от парите, които изкарва през годината и ги похарчи за пътешествие през отпуската си.
13
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
хубав текст, дано повече хора да могат да намерят себе си и да пътешестват, снимат и пишат
12
2
 
5
 
! Отговори
Бай Иван преди 8 години
До АнонименНе само, че трябва да се слезе от колелото на пешеходна пътека, а също и там където няма, тоест на всяко пресичане, където не минават коли напречно трябва да се тика при пресичане. Да не говорим за стесняването на пътищата и многото неправилно паркирали коли, които също увеличават вероятността от катастрофи с велосипеди и коли. Ти минаваш колкото се може по-накрая с колелото, а то се оказва, че има паркирали коли, а през това време отзад идва кола и те закача.
11
3
 
2
 
! Отговори
Шаран_БГ преди 8 години
Може и да греша, но къде е написано, че САМО нощем колоездачът трябва да е с каска и светлоотразителна жилетка? Без тези атрибути в Испания не ме пускат и на сантиметър извън населеното място ни денем, ни нощем. А ме проверяват дали ми са изправни светлините/предна -бяла или жълта и задна - червена/и спирачките !?!?! Там в селището през деня може да си без каска !Жълтата жилетка е ЗАДЪЛЖИТЕЛНА винаги , по всяко време.Щом си на улицата/пътя/ -длъжен си да знаеш правилата за движение ! Курсове..
10
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
МАСОВО ВЕЛОСИПЕДИСТИТЕ НЕ СА НА ЯСНО ЗА ПРАВИЛАТА ЗА ДВИЖЕНИЕ ПО ПЪТИЯ.ПРЕОБЛАДАВАЩАТА ЧАСТ ДОРИ НЕ ЗНАЯТ, ЧЕ СПОРЕД ЗАКОНА ЗА ДВИЖЕНИЕ ПО ПЪТИЩАТА ТЕ СЕ ЯВЯВАТ ПРЕВОЗНО СРЕДСТВО И ЗА ТЯХ ВАЖИ ПРАВИЛНИКА КАТО ЗА МПС.ПРОЦЕНТЪТ НА КОЛОЕЗДАЧИТЕ, КОИТО НЕ ЗНАЯТ, ЧЕ НА ПЕШЕХОДНА ПЪТЕКА СЛЕДВА ДА ПРЕСИЧАТ, КАТО СА СЛЕЗЛИ ОТ ВЕЛОСИПЕДА И ДА ГО ВОДЯТ ДО СЕБЕ СИ КЛОНИ КЪМ СТОТЕ.
9
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Много от велоси-педи-стите не знаят, че на пешеходна пътека трябва да слязат от колелото.
8
1
 
4
 
! Отговори
още по темата преди 8 години
Тая сутрин ,пътувайки с кола в ЖК Тракия Пловдив,видях двама на колело,които си караха на улицата,при наличието вече на велоалеи...Иска се и култура на пътя,ама като можеш да се пречкаш пред колите ,защо да не вкараш някой в беля...
7
1
 
2
 
! Отговори
Светлин преди 8 години
До АнонименВелосипедистите не са "светци", вярно е. Каски и светлоотразителни жилетки са задължителни само нощем. А за пешеходните пътеки е така, но докато няма поне няколко читави СВЪРЗАНИ велоалеи с нужните маркировки и светофари ще е така.
6
0
 
5
 
! Отговори
Истукан преди 8 години
Извинявайте, но защо все велосипедистите са виновни, а шофьорите с коли са цвете в рая? Затова аз не карам колело, защото никой не те има за нищо. Като си с кола всеки се съобразява с теб, а като си с колело все едно котка на пътя се е изпречила.
5
1
 
3
 
! Отговори
sw преди 8 години
Хубаво е човек да има възможности да прави екскурзийки до където му скимне и да пишат по медиите за него. Дано скоро повечето българи живеят така. Някои трябва да бачкат без пари. За справка съседната статия.
4
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
шофьорите също да се видят, тия жертви не са от велобедстващи, а от тези в колата, ай моля
3
3
 
0
 
! Отговори
-10 преди 8 години
Анинимен, ами вземи да си заработиш заплатата и започни да си пишеш кода!
2
14
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Днес цял ден ни занимавате с това нахално и опасно за пешеходци и шофьори племе. *** и Пульо скочил на колело и се прави на "здравословно" живеещ.