Преподавател: Възможно най-рано децата да започнат с чуждите езици

Децата могат да говорят до шест езика като "майчини", обясни Лина Хотнишка
Обновена: 16 сеп 2019 15:45 | 13 сеп 2019 09:08, Анисия Иванова
75
Преподавател: Възможно най-рано децата да започнат с чуждите езици
Снимка: архив Reuters

Преди началото на учебната година Dnes.bg потърси учители и специалисти по теми за образованието. Представихме  съвети към родители на първокласници, доколко технологиите помагат при децата, как да развиваме моториката на ръката и говора...

Проектът "Наесен с песен" продължава с интервю с преподавателя Лина Хотнишка - този път за изучаването на чужд език при учениците. Самата тя е завършила началното, средното и академичното си образование във Великобритания, след което се прибира да живее и работи в България. В практиката си Лина работи с ученици от различни възрастови групи както от чужбина, така и от България.

Всички искаме децата ни да говорят чужди езици свободно. Как обаче да подходи родителят, когато трябва да избере език, начин на обучение...

В глобализирания свят, в който живеем, понятието "чужд език“ все повече губи своя смисъл. Разбира се, говоря за английския език. В университетите и в успешните компании в днешно време английският език не се счита за някаква екстра към базисното образование – той е въпрос на грамотност.

Както по време на Британската империя за образованите хора в Индия и Хонконг било въпрос на грамотност да говорят английски в допълнение към своя местен език, така днес в Европа незнанието на английски поставя човек в позиция на неконкурентоспособност спрямо другите. 

Затова първият ми съвет към родителите е да спрат да възприемат английския език като "чужд" и да вложат всички финанси и усилия в ограмотяването на техните деца на английски. След като децата са усвоили английския на минимум ниво B2 по европейската езикова рамка, тогава могат да започнат да мислят за "чужди" езици като френски, немски, руски, китайски.

Коя е най-подходящата възраст при детето, в която да започне изучаването на чужд език?

Възможно най-рано. Независимо дали родителите говорят съответния чужд език, или не, чуждият език не трябва да се представя на детето като нещо "специално“ или "голямо", за да се избегне психологическата бариера. Доказано е, че децата могат да говорят до шест езика като "майчини" (native) без никакви затруднения, затова най-добрият ход за всеки родител е да осигури изучаването на чужд език във форма най-близка до тази на майчиния език.

Когато сме учили децата ни да говорят, ние не сме им обяснявали, че "чаша" е съществително, че "ходя" е глагол и че има минало, сегашно и бъдеще време. Децата ни са започнали да говорят естествено, защото проговарянето е като прохождането – то е част от естественото развитие на човешката личност.

Когато при прохождането децата ни са падали и са се спъвали, ние не сме им изнасяли лекция на тема подобряването функцията на вестибуларния апарат и важността човек да има правилна стойка, а просто сме ги повдигали и сме ги пускали отново да вървят.

По същия начин, когато език се учи като майчин, детето трябва да бъде насърчавано да говори и да го употребява възможно най-много, а изчистването му чисто граматически и стилистично ще се случи естествено! Това може да се стане, ако детето бъде "потопено" в среда, където се говори само съответния език - като чуждоезична детска градина или часове в школа, където преподавателят е или "native speaker” или не говори на децата на език, различен от целевия. Разбира се, гледане на филмчета и слушане на песнички и приказки на целевия език у дома е от изключителна полза!

Често родителите дублират ученето на език в училище и в допълнителен курс - нужно ли е това?

Зависи от езиковото ниво, което учениците постигат в училище. Въпросът е: "Как може родителят да прецени дали детето му напредва с необходимото темпо, ако той самият не владее езика?".

В моята практика прилагам правилото, че всяко умение трябва да бъде подложено на изпит, преди да бъде определено доколко то е реално. Аз съм избрала да подготвям моите ученици по английски за международно-признати езикови сертификати като Cambridge English и IELTS, които гарантират нивото на езика според европейската езикова рамка.

Когато се подготвят за изпити, а не просто посещават уроци, учениците остават мотивирани, знаейки, че на края на курса ще получат сертификат, който ще им послужи един ден пред потенциални работодатели. Родителите, от своя страна, виждат реалния плод от финансите, които са заделили за обучението на техните деца.

Винаги съм се чудила на изказването, което с такава гордост се размахва в някои кръгове: "Учи за знания, а не за оценки!“. Как можеш да докажеш наличието на знания, освен чрез оценки? Но разбирам изказването от гледна точка на това, че училищните оценки невинаги са реално отражение на знанията на учениците.

В системата на Кеймбридж оценките са напълно реални, защото изпитните работи се проверяват от професионалисти, наети специално за целта. За да се гарантира абсолютна обективност, положилите изпита се идентифицират само с номер (candidate number), като така се избягва всякаква възможност за дискриминация на базата на националност, пол, раса, религиозни убеждения и пр.

Нека бъдем реалисти. Желаните работодатели получават стотици автобиографии всеки ден. Първото нещо, което търсят в CV-то са оценките, дипломите и сертификатите. Ако те са на нужното ниво, тогава могат да погледнат и другите качества на кандидата като интереси, хобита и участия в обществено-полезни каузи.

Ако CV-то е на нужното ниво, тогава се канят кандидатите на интервю, където ще могат да покажат и своите социални умения. 

Аз отхвърлям утопичния и политкоректен подход, че е важно децата да участват в даденото занимание и че оценките не са важни. Това може да е печеливш лозунг за предизборна кампания в съвременните плуралистични общества, където академичният прогрес на учениците не е толкова важен, колкото всички да се чувстват "добре“, но когато ти плащат на час, тази позиция е в най-добрия случай непрофесионална, а в най-лошия – неморална.
 
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


75
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
31
7
 
6
 
! Отговори
икономист преди 4 години
Англия ще излезе от ЕС, защо ни е нужно да знаем този език? А скоро ще има ефективни преводачи, които ще могат да превеждат мигновенно при разговор.
30
0
 
0
 
! Отговори
икономист преди 4 години
До АнонименДа, сериозно си глупав!
29
4
 
5
 
! Отговори
икономист преди 4 години
Същото е и когато се говори на диалект, а представете си ако трябва да говориш с англичанин, който говори с манчестърски акцент, а ти му говориш на книжовен английски.Или пък, ако решиш да се реализираш във финансовата сфера на Острова, но всички там говорят на бизнес английски, и редовно изпускат или съкръщават разни думи, което прави тяхната реч абсолютно неразбираема.
28
2
 
4
 
! Отговори
икономист преди 4 години
До Анонимен 3Имах една колежка в университета, завършила езиковата във Варна, но не можеше да говори на английски, а иначе граматиката я владееше отлично, и беше една от най-добрите в групата ни по английски език. Но при нея, това може и да е било заради липсата на подходяща среда... Има много случаи обаче, когато си разговаряш с някой на родния си език, но двамата изобщо не можете да се разбере, въпреки че привидно владеете добре езика. Просто всеки от вас построява изреч. си различно.
27
0
 
8
 
! Отговори
men преди 4 години
за да научиш език добре трябва среда. сричащи преподавателки дето не са си подавали носа от квартала или още по сричащи родители дето едвам броят до 10 не могат да научат дете на език. в холандия и швеция голяма част от телевизионните програми за деца са в оригинал на английиски, това май е по добре. децата трябвда играят навън и имат без това толкова много да научат първите седем години вие искате да има наливате глупости в главите. засрамете се.
26
1
 
4
 
! Отговори
men преди 4 години
мимито и ванко че говорят ангилизки още от 2 годишни и на 7 ще могат да реализират невъзможната мечта на мама и тати да емигрират. а мама и тати толкова кадърни и умни милите само да знаеха по един два езика щеха да са мелеонери вече в америка или германйиа или австралия.
25
5
 
14
 
! Отговори
ИЗВЪН преди 4 години
Искаш детето ти да говори английски... намираш си работа в Англия и го записваш да учи там. Като искаш да владее немски, набиваш камшика към Германия.Това с курсовете е гола вода и безкрайно наливане на пари в нищото. Псевдо преподаватели със съмнителни умения и странен акцент.Колкото до българския език, говорят го има-няма няколко милиона души по света. (за жалост) държава със затихващи функции. Работа с български.. йок !
24
0
 
10
 
! Отговори
анонимен преди 4 години
ДО ИЗКАЗВАНЕ 20 - НЕ ПИШЕТЕ ТУК И НИКОГА НЕ СЕ ВРЪЩАЙТЕ В БЪЛГАРИЯ .ВЕ НИ ИСКАМ.НИКОГА НЕ СЕ ДОКОСВАЙТЕ ДО БЪЛГАРИЯ.
23
1
 
14
 
! Отговори
практикант преди 4 години
Международният говорим език е разваленият английски !Който иска добър писмен английски (за CV например)- да ползва електронни преводачи, които са все по-добри.А и език се учи най-добре в съответната езикова среда т.е. в самата чужда държава.Така че като идеш в Англия щего научиш лесно и бързо , щеш не щеш .Така че , Линке , нека първо да научим българският ,щото на някои много ни куца ,а пък чужд език - когато и където потрябва !И на стари години се учи ,щом се наложи , казвам го от опит .
22
2
 
11
 
! Отговори
анонимен преди 4 години
ЯСНО, ЩЕ ПРЕМАХВАМЕ БЪЛГАСКИЯ ЕЗИК. ДОКОЛКОТО РАЗБРАХ АКТИВНО СЕ РАБОТИ ПО ВЪПРОСА.
21
3
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Почнах да чета. Като стигнах до "да вложат всички финансови усилия а овладяването на английски език" ... вече ми се доповръща.Госпожата ЕСТЕСТВЕНО започнала с английски. Английският е най-лошият вариант за първи чужд. Защото се учи масово зубрашки и всички усилия на учителите по български език могат да отидат по дяволите. Много показателен е примерът на госпожата с английските колонии. Ние НЕ сме британска колония. ОЩе не сме. Надявам се и да не бъдем. Такива учители са ВРЕДНИ за България!!!!
20
26
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До МнениеМоето дете не знае български и се гордея с това.
19
23
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
На децата им трябва само един чужд език и той е английския. Всички народи са длъжни да го знаят.
18
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До икономистМа ти сериозно ли...
17
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Прави ми впечатление, че никой от хората, които пропагандират как трябвало най-вече да се знае български и майната им на чуждите езици, не е написал напълно грамотно изказване...
16
15
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До икономистДа не знаеш английски през 2019-та е може би най-изостаналото нещо. Нищо де, билетчетата за търкане поне са на български и чуждестранните филми са уникално дублирани.
15
4
 
22
 
! Отговори
икономист преди 4 години
В Англия всички говорят английски, какво ще ти е предимството ако научиш езика? Реално пак тръгваш от кота нула, и ако нямаш уменията, които се търсят на пазара на труда, ти отново ще бъдеш неконкурентоспособен.
14
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До ами даАбсолютно, още на 16 да са аут..,за кво изобщо ги правят тия деца, да се чуди човек
13
3
 
18
 
! Отговори
Ивелина преди 4 години
Децата да 4-5 клас имат краткокрайна памет.И да учат,ако после не го употребяват се забравя.И стига вече с това да се очаква от всички деца да са вундеркинди.Няма как д астане
12
4
 
16
 
! Отговори
ani преди 4 години
Супер препоръка детето не знае български да говори, но ще е цивилизирано с чужди езици и после защо са неграмотни ето отговора!!!

Спонсорирани публикации