Защо някои градове искат да намалят туристите си и как ще стане?

Прага, Барселона и Амстердам искат куриран туризъм
Обновена: 23 авг 2021 21:56 | 23 авг 2021 21:15, Нели Христова
78
Защо някои градове искат да намалят туристите си и как ще стане?
Снимка: БГНЕС

В една топла петъчна вечер през юли слънцето сякаш се задържа зад ниския силует на Амстердам от 16-ти век. В квартала на червените фенове навалицата от туристи, която е обичайна за дните преди пандемията, отдавна е изчезнала, което улеснява един доставчик да мине покрай шепа хамали около прословутите витрини на стария град.

Шестима германци пренебрегват знаците, предупреждаващи за глоба в размер на 95 евро, докато пият бира на близкия пешеходен мост. Но те са изключение. Най-вече малки групи спокойни майки с колички обикалят в тази лятна вечер.

Още векове преди по-познатите му атракции да се появят, Амстердам вече е туристическа дестинация. Още през 1345 г., когато нафора за причастие в местна църква очевидно се оказа неразрушима, поклонници започват да се стичат от цял свят, за да видят чудото. Не е по различно и през последните години. И шумът, боклуците и насилието последваха.

Градът се мъчеше да намери начини да ограничи тълпите от туристи, преди коронавирусът да удари. Бяха наложени тежки глоби за пиене на обществено място, строги ограничения за краткосрочни наеми и категорични забрани за определени видове магазини. И въпреки това - все повече посетители идваха. До 2019 г. техният брой се доближи до девет милиона - повече от десет души на един местен жител.

И изведнъж всичко спря. Месеци наред никой не можеше да стъпи в Амстердам, тъй като границите бяха затворени. По-късно, когато инфекциозните вълни отстъпиха, само малка част от туристите се завърнаха. Като цяло почти 25 % по-малко туристи са посетили търговските обекти на Амстердам от появата на COVID-19.

Дори в района на червените фенери липсата на пияни туристи става очевидна въпреки премахването на много ограничения. Местните обикалят с широко отворени очи през част от града, която рядко посещават, изумени от архитектурната му красота. За градските власти в глобална здравна катастрофа можеше да се открие нещо положително. Докато Амстердам може би се нуждае от туризъм, за да оцелее,тази пандемия веднъж на един век може да се използва, за да се преработи как градът го възприема.

Оказва се, че други туристически горещи точки в цяла Европа имат същата идея.

Градовете искат да направят посещенията на туристи по-малко тежки за жителите и по-доходоносни за бизнеса. Оптимално може да се създаде добродетелен кръг, където партитата да бъдат изместени от посещения в музеите с повече пари за харчене. Или поне на това се надяват властите.

Наречете го куриран туризъм.

Хана Тржещикова, съветник по туризъм в Прага, казва: "По време на пандемията се срещнахме с представители от Амстердам, Барселона и Флоренция и всички си мислехме едно и също. Преди COVID свръхтуризмът беше станал почти непоносим, а пандемията даде пауза, за да се опитаме да направим някои промени в това, което представляват градовете ни, как се популяризираме и как трябва да се съсредоточим върху качеството на посещенията, а не върху количеството."

Не толкова отдавна тези градове се продаваха на всички. Но широко разпространеният канабис и законната проституция в Амстердам, градските плажове на Барселона и известните бирарии в Прага все повече привличат туристи, които носят това, което Геерте Удо, директор на Amsterdam & Partners, дипломатично нарича "негативни ефекти".

"Когато голяма част от Европа се затвори миналата година, средновековният център на Амстердам придоби "спираща дъха красота", казва Удо, чиято нестопанска организация служи като граждански стимул. Празнотата също разкри колко малко местни жители всъщност живеят там. "Чувствате, че това не е много повече от театрален фон", допълва тя.

Но пандемията също изясни колко важни са парите от туристи за поминъка на тези градове. Около 13% от икономиката на Барселона и 11% от работните места в Амстердам могат да бъдат свързани с туризма.

Ления Маркес, асистент по културна организация и управление в университета "Еразъм" в Ротердам, казва, че градовете мислят: "Кой е туристът, който каним? Искаме ли тази маса от хора да се нуждае от повече хотели или търсим туристи, които се интересуват повече от нашата култура, турист, който ще оцени повече от това, което имаме - и ще може да харчи повече?"

"През последните години туристическият проблем на Прага започна да прилича на амстердамския", казва Тржещикова. Чешката столица посрещаше осем милиона посетители годишно, почти удвоявайки броя си между 2012 и 2019 г. и подобно на Амстердам, повечето се насочват към едни и същи. В случая с Прага те запушват Стария градски площад и Карловия мост.

"Центърът на града вече не е жилищен район. Няма много апартаменти или те са до голяма степен заети от емигранти или преобразувани в хотели и стаи за краткосрочни наеми. Трябва да се съсредоточим върху това, от което се нуждаят жителите, и да покажем град, който не е фон на филм, но е жив и пълен с хора от Прага", допълва тя.

Но преструктурирането на градската туристическа търговия е по-трудно, отколкото просто промяната на маркетинговите фирми. Тржещикова казва, че най-големите фактори зад "нискокачествените" посещения не са под контрола на града. Цената на билетите за бюджетни авиолинии, броят на Airbnb-тата и дори цената на бирата могат да се променят само на национално ниво, обяснява тя.

Говорител на чешкото министерство на регионалното развитие призна, че данъците върху алкохола и въздушните пътувания се определят от парламента, но отбеляза, че градският съвет на Прага може да внесе законодателни предложения. В момента се обсъжда законопроект от града, който би предоставил на общините повече правомощия да регулират краткосрочните наеми, казва той.

Разположена в най-посещаваната част на втората най-посещавана държава в света (след Франция), Барселона е изправена пред уникално предизвикателство, когато става въпрос за трансформиране на туризма. Докато "негативните ефекти" на града са по-малко екстремни от тези, претърпени от Амстердам или Прага, Ксавие Марсе, съветник по туризма и творческите индустрии, казва, че иска да привлече туристи, които се интересуват не само от морското разположение на града

"Когато посещавам Ню Йорк, ме интересува какво правят нюйоркчани. Много по-добре е да имаш туристически модел, свързан с културата или науката, защото това означава, че има връзка с жителя", казва той.

Барселона е проектирала мрежа от автобусни спирки, за да разпределя посетителите по-равномерно из града, като същевременно замразява нови лицензи за краткосрочни наеми - злоупотребата с които е била ключова причина за свръх туризма.

Марсе казва, че Airbnb рекламира апартаменти, но те не проверяват правния статус на тези апартаменти. Когато им съобщим, че апартаментът е незаконен, те трябва да го премахнат незабавно", казва той. Андреу Кастелано, говорител на Airbnb, казва, че компанията работи с представители на Барселона от 2018 г., за да изостави операторите, "които не спазват правилата". Той добавя, че "в резултат на това са премахнати над 7000 лоши наемодатели".

В Италия някои венецианци искат да направят обратното на това, което Барселона се опитва. Мелиса Кон, директор на американската благотворителна организация Save Venice, казва: "Разпределение на туризма? Това е по-лошо." Тя казва, че предпочита посетителите да се придържат към Пиаца Сан Марко, за да могат жителите да имат останалата част от града за себе си. Вицепрезидентът Алберто Нарди се съгласява, но предупреждава, че туризмът е от решаващо значение за оцеляването на града. Собственикът на магазин за бижута на площада Нарди казва, че населението на Венеция намалява, разходите за живот нарастват, а работните места извън туризма изчезват.

Венеция трябва да "развива бизнеси, които са различни от туризма", казва той.

За градовете, които искат да променят кой ги подещава, всяко усилие изисква рекламна кампания. Амстердам стартира подобно мерки, харчейки 160 000 евро за "стимулиране на желаното поведение" от туристите - а именно чрез привличане на различни туристи. Заместник-кметът по икономически въпроси Виктор Еверхард обяви инициативата през юни, която включва реклами, насочени към градските жители в близките страни като Франция, Белгия и Великобритания.

"Ние се фокусираме върху хора, които имат интерес към културата в най-широкия смисъл на думата. Опитваме се да ги убедим да посетят всички тези други красиви части на града", обяснява той.

Още преди COVID, представители на Прага наемат агенция, която се стреми да убеди туристите "да дойдат за повече от две нощувки". По време на краткотрайното отваряне през лятото на 2020 г. градът представи "Прага е отключена" - кампания, насочена към чешката публика, тъй като чуждестранните пътници все още бяха рядкост. Тя пожъна успех. Обикновено само 15 % от туристите в Прага са местни (в сравнение с 20 % във Виена и почти 50 % в Париж). Но през 2020 г. броят на чешките посетители се е увеличил с 16%, като много от тях са отседнали в три- и четиризвездни хотели, казва Тржещикова.

Но я има другата страна на уравнението. Удо от Amsterdam & Partners казва, че нейната група лобира пред холандското правителство за налагане на минимална цена за самолетни билети, докато други искат да забранят изцяло Airbnb в града. Барселона въведе нов данък върху престоя в туристически заведения, който отива за общинското правителство. Тя може да събере до 16,5 милиона евро годишно с приходите, използвани за насърчаване на по-малко посещаваните квартали.

Технологиите също се използват за пренасочване на туристическите потоци. "Амстердам работи с телефонни компании, за да знаят колко хора са в определени области, тогава те могат да предприемат мерки, за да спрат повече хора да влизат", обяснява Ления Маркис от университета "Еразъм". Когато районите стават пренаселени, посетителите ще получат текстово съобщение с оферта за атракция в различна част на града. Ако нещата станат наистина зле, ще бъдат издигнати пунктове, които да спрат повече хора да влизат в пренаселената зона.

Но всеки план, който рискува да намали приходите от туристи - дори и за кратко време - вероятно ще се сблъска с негативното настроение на бизнеса, който вече е силно засегнат от пандемията. За да може курираният туризъм да има шанс, казва Марсе, градският сектор на гостоприемството трябва също да участва в преговорите.

"Секторът на гостоприемството в Барселона е много силен. Не можеш изведнъж да кажеш, че ще има наполовина по-малко туристи", обяснява той.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


78
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
40
0
 
0
 
! Отговори
Знаеш що? преди 2 години
В момента се водят три мащабни разследвания за които знам.....
39
1
 
0
 
! Отговори
Ааааааа преди 2 години
Тъпотията ли ти те опази досега! Оууууу не си ми в категорията в смисъл такива като тебе би трябвало да ги уча, ама в тоя случай е безнадеждно - ясно си личи, че главата ти е абсолютно празна ... Няма нищо в нея - или си Буда или си много *** батиното ... Има лечение ходи се лекувай .....Понякога и удар в главата лекува много да знаеш...
38
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Най ми приличаш на оскотял гербав избирател, с ушев баща, който му е показал истината за половите отношения още на пет годишна възраст!
37
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Може и да не си шизофреник, може и дрогата да ти е изпържила мозъка, може баща ти да е кука, или пък някакъв друг вид непоправимо увреждане да имаш...
36
1
 
0
 
! Отговори
Тъгата се ражда преди 2 години
От осъзнатото безсилие пред почти всичко в онези мрачни дни но и безсилието характерно и за съвременния човек - безсилието пред Смъртта. Цитата е учебник по социология.
35
0
 
0
 
! Отговори
Ходи преди 2 години
В атмосферата на европейската културна традиция винаги е доминирало схващането, че знанието е сила, но с него идва предупреждението, който събира знание събира и болка и тъга.Правилно канализирани нанякъде се случват инциденти...
34
0
 
0
 
! Отговори
Некой хора преди 2 години
Си мислят, че аз съм спрял да чета да търся да се развивам , че номера с Тошко ще ми запре любознателността и растежа нанякъде ... Не познаваш мойта порода ... Тошко вече е смешен, той е за подигравка и само се чудят как да се отърват от него .... Забравил си приказката за мечката, брадвата и лошата дума ...
33
0
 
0
 
! Отговори
И накрая знаеш кво преди 2 години
Четох много, практика много на едни от най-големите учители в България па и в света, всички методи на науката и най-прогресивните методи в ученето и хвана та стана ....Пречупих Вуйчо Ваньо в 80 процента от клас.... Бии това ...
32
0
 
0
 
! Отговори
Ооо ... преди 2 години
Аз много съм си блъскал главата в някой случай, после почна да ми просветва що при всичките ми усилия и работа просто не попиха е толкова от мене бе, от работохолията от всичко, а то било Вуйчо Ваньо дойде и попият от простотията му и после ако ще виртуозни изпълнения да правиш не попива мозъка му вече. Вуйчо Ваньо е оставил тежък импринт в съзнанието им. Нормално на всеки слаб и невежа мозък ще го осакати още повече.Но Вуйчо Ваньо е метафора за ***.а.к.а безсмъртен...и неговите проявления
31
1
 
0
 
! Отговори
Ник преди 2 години
то вече стана. сложете им карантина, тестове на здравите да доказват постоянно, че са здрави, бъркайте им по дупките с клечки и без клечки, третирайте ги като портфейли на два крака и ще им намалите драстично бройката. ако може им организирайте виртуално посещение. хем ви плащат, хем си седят у дома и не ви оакват пейзажа... пратете им по куриер и по една местна бира та поне нещо реално да им влезе...
30
1
 
0
 
! Отговори
А там дето... преди 2 години
Дето се захапваше , вине Ваньо и отхапе да не тръгне нищо, колко Вуйчо Ваньовци гризнаха дръвцето, чудя му се требва да има топки да дразни така, оп вече няма, може и да се изпусна...
29
0
 
0
 
! Отговори
Любимата фраза: преди 2 години
Опичайте си акъла!!!!И втората:Не му увря акъла на българския плейбой!Затова му го сварих!
28
0
 
0
 
! Отговори
Аз как обичам преди 2 години
Такива работи дето е безмислено другите да се явяват, защото всичко е решено.Огледай се в природата около тебе - всички участват, кой оцелее , а кой оцелява?Тоя дето си знае мястото и си върши работата!
27
0
 
0
 
! Отговори
Аз те предупредих: преди 2 години
Внимавай да не влезеш на едни Джинове дето няма да излезеш ....Познай врага си за да знаеш как да го победиш!
26
0
 
0
 
! Отговори
Ти не разбираш преди 2 години
Аз едно сея с тия хора как са ме учили едни от най-големите учители в България и иде Вуйчо Ваньо и *** мамата на пейзажа .... Особено за ония случай - студентка в НХА, участник в проект с осем държави ... Ще ти извия врата като на пиле....
25
0
 
0
 
! Отговори
Виж го Вуйчо Ваньо преди 2 години
Колко е смел, използва деца да му вършат мръсната работа ...
24
0
 
1
 
! Отговори
В смисъл преди 2 години
Да го кажа религиозно все едно купуваш хора:Едно е да купиш 100 Свети Петър Друго е да купиш 24500 ЮдиПонеже сме в религиозна държава, метафората ще я разбереш.Свети Петър дето държи всички ключове за рая.И Юда дето само ламти за 30 сребърника.Надявам се метафората да е ясна!
23
1
 
1
 
! Отговори
Вуйчо Ваньо преди 2 години
*** ай стига ве моме...
22
0
 
0
 
! Отговори
Не мое разбереш преди 2 години
Онова дето му иска 5400 лева за него той знае що ги иска, то е технологично бижу еталон - след 20 години това пак ще е професионално оборудване, то си е Уин 10 и Петър и кво искаш към него добавя към цената малко. Пак ти казвам че като ще купувам ново ще купя Миг 35, F35 може да 100 бройки обаче ще се изплатят и влизам в друг стандарт, a няма купя братя Райд освен в една бройка за музея.
21
0
 
0
 
! Отговори
Виж сега: преди 2 години
Виж сега така за сто таблета може да изреди.100 такива са по 5400 лева - говорим си първокласното оборудване в момента - преносимо студио на Уаком дето си е лаптоп със пет, седем ядрен, ССД диск,графичен ускорител, става за дизайн, рисуване, медия 3д моделиране и му дава пет години гаранция100такива100 такива100па онакива И МОН си избира ще вземем 100първа каква, 300 втора класа, 500 трета класа, 10000 такива за ученици па онакива и кво става накрая излизаш модернизиран и преоборудван.

Спонсорирани публикации