Ембарго върху руския дизел от 5 февруари – какво ще се случи с цените?

По-висока цена на дизела ще се отрази буквално на всичко
Обновена: 31 яну 2023 11:09 | 31 яну 2023 08:40, Елка Василева
289
Ембарго върху руския дизел от 5 февруари – какво ще се случи с цените?
Снимка: архив, БГНЕС

Европа предприема поредната сериозна стъпка към намаляване на енергийната си зависимост от Русия и от 5 февруари налага ембарго върху вноса на дизел и други продукти, произведени от суров петрол в руски рафинерии, обобщава Асошиейтед прес.

Забраната идва след отказа за внос на въглища през миналото лято и на суров петрол от декември. Новото ембарго обаче носи рискове от ръст на цените на горивата, които и без друго скочиха след началото на руската инвазия в Украйна преди близо година.

Още по темата
"Пръскаме пари по пътищата, за да работим", казва Ханс-Дитер Зеделмайер от германската семейна компания за преводи "Раст райзен" (Rast Reisen).

Повечето неща, които хората потребяват, се транспортират с камиони, които се движат предимно с дизел. Горивото се ползва масово в селското стопанство, за градския транспорт и при индустриалното оборудване. По-високата цена на дизела ще се отрази буквално на всичко.

Може ли ембаргото да повиши цената на дизела?

Цената на дизела, както и на петрола, зависи от глобалния пазар. Европа може да потърси алтернативни източници, като например САЩ, Близкия изток или Индия. Ако този преход мине плавно, въздействието върху цените ще бъде временно и умерено.

Европа вече намали наполовина вноса си на дизел от Русия. Преди началото на войната половината от ползвания на Стария континент дизел идваше от Русия, а сега това се отнася за 27 на сто. В същото време американските доставчици увеличиха вноса от 34 000 барела дневно в началото на 2022 г. до 237 000 барела дневно през януари, по данни на "Стандарт енд Пауърс глоубъл" (S&P Global).

Еврокомисарят по енергетиката Кадри Симсон заяви, че пазарите са имали време да се нагодят към ситуацията, тъй като ембаргото беше обявено още през юни. През последните седмици вносът на дизел в Европа расте, което значи, че запасите се увеличават.

Налице е обаче един усложняващ ситуацията фактор. Г-7 обсъжда налагането на таван на цената на руския дизел по подобие на вече наложения таван на цената на суровия петрол. Целта е дизелът да продължи да има достъп до световните пазари, но приходите на Кремъл да спаднат.

Ако таванът проработи, както е замислен, дизеловите потоци ще се променят, като Европа ще намери нови доставчици, а Русия - нови клиенти, без това да доведе до недостиг.

Какво може да постигне таванът на цената на дизела?

Целта е бъде повторен ефектът от тавана на цената на суровия петрол, който практически забрани на западни компании да превозват руски суров петрол, чиято цена е над 60 долара за барел.

Русия обяви, че няма да продава петрол на страни, които спазват този таван, но намалялото търсене заради забавянето на световната икономика означава, че купувачи от Китай, Индия и други страни могат да получават руски петрол със сериозна отстъпка, което намалява приходите на Кремъл.

Подкрепени от скъпия петрол, цените на дизела се покачиха миналата седмица до 1000 долара на тон от 800 долара на тон в началото на декември. Цената на барел дизел по правило е с около 40 долара повече от тази на барел суров петрол.

Една от причините за поскъпването на дизела бяха зимните бури в САЩ в края на декември, които удариха рафинериите.

Какво ще стане, ако дизелът поскъпне?

Цените на горивата са основната причина за високата инфлация в Европа през миналата година, която забави икономиката и драстично намали покупателната способност на потребителите.

Цените на дизела в бензиностанциите през годината варираха между 1,66 евро и 2,14 евро за литър.

"Това е гигантско увеличение", казва Кристофър Шулдес, чиято фамилия вече трето поколение управлява германската транспортна компания "Шулдес спедишън" (Schuldes Spedition).

Компанията, базирана в малкото градче Алсбах-Хенлайн в провинция Хесен, разполага с 27 дизелови камиона и 50 служители. Тя вече е преоборудвала машините с по-ефикасни двигатели и е обучила шофьорите им как да карат, пестейки гориво.

"Ние сторихме всичко това, преди Русия да атакува Украйна. Нямаме повече възможности за оптимизация", казва Шулдес.

В опит да облекчи натиска на високите цени на дизела компанията опитала да договори по-високи цени с дългосрочните си клиенти. Някои се съгласили, други - не. Дори и в договорите да има клауза за ръст на цените, това става с двумесечно забавяне.

От "Раст райзен" отчитат ръст на цените на дизела между 12 и 25 на сто. И тъй като 15 от 25-те й автобуса са част от регионалния обществен транспорт, компанията не може автоматично и бързо да повиши цените, а ръстът, определен от властите, е "капка в морето", казва Зеделмайер.

Компанията вече е добавила 10-15 евро "дизелова" добавка към пътуванията до популярни дестинации като северния германски остров Зюлт и хърватското крайбрежие.

Какво може да се обърка?

Енергийните пазари гледат към Китай и се чудят кога втората световна икономика ще се възстанови от пандемичните ограничения. При ниското домашно потребление китайските власти разрешават на местните рафинерии да увеличат производството и износа. Но ако търсенето в Китай се увеличи, китайският дизел може да изчезне от световния пазар, което да предизвика недостиг и да вдигне цените.
(БТА)

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


289
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
120
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Фалко се изльчва по диема
119
3
 
8
 
! Отговори
аа преди 1 година
цените ще паднат по 5 пъти даже 6. МММММ такова ама нагоре ли ще паднат надолу лииии ....????
118
4
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До 132:Бегай с твоите русофили...пак ще ни крадете.Винаги като почнете с тези русофили и русофоби пропагандата все нещо крадете.Последният път на скрито заседание в НС изнесохте държавата,а после ние ще плащаме.Не вие.Там се бият руснаци с техните роднини от Русия.Всичките имат рода в Русия до един.Просто са ги продали за пушечно месо.Даже експерименти с тях са си правили в био лаборатории.
117
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Здравейте
116
2
 
4
 
! Отговори
До 132 преди 1 година
Прегледай се!
115
2
 
15
 
! Отговори
До 127 преди 1 година
Проблемът е, че оборотът ще ти пада все повече, защото покупателната способност на хората все повече ще намалява. Кон с капаци си!
114
26
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Най-хубавото в тая ситуация е, че от нея масово страдат оновно русофилите, защото масово са хрантутници и разчитат на някой друг за оцеляването си. Един кадърен човек, чиято стока и умения се търсят, винаги ще съумее да си вдигне цените и да запази покупателната си способност, докато един некадърен русофил, който е нареден някъде на работа от майка си, винаги ще страда от увеличенията на цените. Ако зависеше от мен, бих направил литъра дизел 1 000лв., да изпукат от глад плъховете.
113
0
 
10
 
! Отговори
До 125 преди 1 година
Е то ще излезе, че Руснаците по- добре да затварят Лукойл , щом спонсорира Украйна?!
112
4
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Усетихте ли гнилото в статията?В началото се казва,че Индия щяла да купува от Русия,а някъде по средата как ЕС щели да купуват от Индия.Т.е. пак руски,но с надценка.Тези искат да съсипят Европа.А чрез пропаганда да ни внушат,че Путин ни е сложил санкциите и да ни накарат да воюваме с Русия.Ама Бог ще ги накаже!
111
9
 
24
 
! Отговори
zombay преди 1 година
Рашките са успели да спестят 600 милиарда в швейцарските банки. Вече няма да са толкова ама не ги чакайте да фалират скоро. А вие европейски ганивци ще плащате дизеляк по 5 лева и 600 лева ГО! И да не забравите да гласувате за кирливия пак!
110
0
 
13
 
! Отговори
О хо хо преди 1 година
От спекулата ще изкярят наш'те посредници! И никой друг!:)
109
10
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Като се вдигнат цените на другите стоки, аз ще си вдигна на моите. Какъв е проблемът?
108
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Цитат:"Една от причините за поскъпването на дизела бяха зимните бури в САЩ в края на декември, които удариха рафинериите."Хахаха Господ ги е наказал за лакомията.Накараха ЕС да се откаже от евтиния газ,за да й продават 5 пъти по-скъп,а на нас прати временно хубаво време докато се намери нещо по-евтино.
107
0
 
18
 
! Отговори
До Бензанжия преди 1 година
Дизелът в Украйна е прозведен в Бургас. Който разбрал, разбрал!
106
0
 
6
 
! Отговори
Хммм преди 1 година
Е то ще излезе, че Ресия спонсорира Уграйна през България с подаръчен дизел!:)))) поне досега!
105
22
 
8
 
! Отговори
Хайде пак русофилски преди 1 година
Дрънканици , заплахи и ала бала . Европа добре се справя . И това ембарго върху нафтата е добър ход за Европа. Виж Русия вече го е налапала четвъртит
104
15
 
6
 
! Отговори
das преди 1 година
То от Русофилите какво да очакваш освен апокалипсис , всичко ще пропадне без Русия или пък ще изтреляме една ракета и всичко отново ще приключи. Или ни обичайте или ще стреляме имаме много ракети и ще стреляме. Всеки ден едно и също. Да, до някъде трябва да сме блогодарни , но какво ни дадоха през всичките тези години какво ни дадоха........ и продължват някой да ги подкрепят..........
103
0
 
18
 
! Отговори
Бензанжия преди 1 година
Актуална средна цена от днес на дизела - в България 2.96лв, в Украйна 2.56лв. Кой разбрал, разбрал
102
0
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ще стане спекула, някои хора ще си пълнят джобовете на гърба на българския народ, а сред нас ще върви мълвата, че ЕС и Русия са виновни. Винаги това е станало, по-лошо на тоя свят от българина - НЯМА.
101
0
 
10
 
! Отговори
ДБ преди 1 година
Ще стане безплатно, краварите мислят за нас!