Ембарго върху руския дизел от 5 февруари – какво ще се случи с цените?

По-висока цена на дизела ще се отрази буквално на всичко
Обновена: 31 яну 2023 11:09 | 31 яну 2023 08:40, Елка Василева
289
Ембарго върху руския дизел от 5 февруари – какво ще се случи с цените?
Снимка: архив, БГНЕС

Европа предприема поредната сериозна стъпка към намаляване на енергийната си зависимост от Русия и от 5 февруари налага ембарго върху вноса на дизел и други продукти, произведени от суров петрол в руски рафинерии, обобщава Асошиейтед прес.

Забраната идва след отказа за внос на въглища през миналото лято и на суров петрол от декември. Новото ембарго обаче носи рискове от ръст на цените на горивата, които и без друго скочиха след началото на руската инвазия в Украйна преди близо година.

Още по темата
"Пръскаме пари по пътищата, за да работим", казва Ханс-Дитер Зеделмайер от германската семейна компания за преводи "Раст райзен" (Rast Reisen).

Повечето неща, които хората потребяват, се транспортират с камиони, които се движат предимно с дизел. Горивото се ползва масово в селското стопанство, за градския транспорт и при индустриалното оборудване. По-високата цена на дизела ще се отрази буквално на всичко.

Може ли ембаргото да повиши цената на дизела?

Цената на дизела, както и на петрола, зависи от глобалния пазар. Европа може да потърси алтернативни източници, като например САЩ, Близкия изток или Индия. Ако този преход мине плавно, въздействието върху цените ще бъде временно и умерено.

Европа вече намали наполовина вноса си на дизел от Русия. Преди началото на войната половината от ползвания на Стария континент дизел идваше от Русия, а сега това се отнася за 27 на сто. В същото време американските доставчици увеличиха вноса от 34 000 барела дневно в началото на 2022 г. до 237 000 барела дневно през януари, по данни на "Стандарт енд Пауърс глоубъл" (S&P Global).

Еврокомисарят по енергетиката Кадри Симсон заяви, че пазарите са имали време да се нагодят към ситуацията, тъй като ембаргото беше обявено още през юни. През последните седмици вносът на дизел в Европа расте, което значи, че запасите се увеличават.

Налице е обаче един усложняващ ситуацията фактор. Г-7 обсъжда налагането на таван на цената на руския дизел по подобие на вече наложения таван на цената на суровия петрол. Целта е дизелът да продължи да има достъп до световните пазари, но приходите на Кремъл да спаднат.

Ако таванът проработи, както е замислен, дизеловите потоци ще се променят, като Европа ще намери нови доставчици, а Русия - нови клиенти, без това да доведе до недостиг.

Какво може да постигне таванът на цената на дизела?

Целта е бъде повторен ефектът от тавана на цената на суровия петрол, който практически забрани на западни компании да превозват руски суров петрол, чиято цена е над 60 долара за барел.

Русия обяви, че няма да продава петрол на страни, които спазват този таван, но намалялото търсене заради забавянето на световната икономика означава, че купувачи от Китай, Индия и други страни могат да получават руски петрол със сериозна отстъпка, което намалява приходите на Кремъл.

Подкрепени от скъпия петрол, цените на дизела се покачиха миналата седмица до 1000 долара на тон от 800 долара на тон в началото на декември. Цената на барел дизел по правило е с около 40 долара повече от тази на барел суров петрол.

Една от причините за поскъпването на дизела бяха зимните бури в САЩ в края на декември, които удариха рафинериите.

Какво ще стане, ако дизелът поскъпне?

Цените на горивата са основната причина за високата инфлация в Европа през миналата година, която забави икономиката и драстично намали покупателната способност на потребителите.

Цените на дизела в бензиностанциите през годината варираха между 1,66 евро и 2,14 евро за литър.

"Това е гигантско увеличение", казва Кристофър Шулдес, чиято фамилия вече трето поколение управлява германската транспортна компания "Шулдес спедишън" (Schuldes Spedition).

Компанията, базирана в малкото градче Алсбах-Хенлайн в провинция Хесен, разполага с 27 дизелови камиона и 50 служители. Тя вече е преоборудвала машините с по-ефикасни двигатели и е обучила шофьорите им как да карат, пестейки гориво.

"Ние сторихме всичко това, преди Русия да атакува Украйна. Нямаме повече възможности за оптимизация", казва Шулдес.

В опит да облекчи натиска на високите цени на дизела компанията опитала да договори по-високи цени с дългосрочните си клиенти. Някои се съгласили, други - не. Дори и в договорите да има клауза за ръст на цените, това става с двумесечно забавяне.

От "Раст райзен" отчитат ръст на цените на дизела между 12 и 25 на сто. И тъй като 15 от 25-те й автобуса са част от регионалния обществен транспорт, компанията не може автоматично и бързо да повиши цените, а ръстът, определен от властите, е "капка в морето", казва Зеделмайер.

Компанията вече е добавила 10-15 евро "дизелова" добавка към пътуванията до популярни дестинации като северния германски остров Зюлт и хърватското крайбрежие.

Какво може да се обърка?

Енергийните пазари гледат към Китай и се чудят кога втората световна икономика ще се възстанови от пандемичните ограничения. При ниското домашно потребление китайските власти разрешават на местните рафинерии да увеличат производството и износа. Но ако търсенето в Китай се увеличи, китайският дизел може да изчезне от световния пазар, което да предизвика недостиг и да вдигне цените.
(БТА)

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


289
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
100
2
 
10
 
! Отговори
Нафтата преди 1 година
Забравих да спомена в предишният коментар между другото изядохме КОНЕТЕ И МАГАРЕТАТА..
99
11
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
ДА ПОЯСНЯ,Ч Е ЗА БЪЛГАРИЯ ИМА ОТЛАГАНЕ НА СРОКА, ТАКА ЧЕ РУБЛЯКА ТОЯ МАТРЯЛ ДА СИ ГО ЗАВРЕ... ТА ТАКА... ВЧЕРА НИ ПЛАШЕХА С ГРАЖДАНСКАТА, ДНЕС- С ТАЯ ПАРТЕНКА! ТРЯБВА ДА СЕ ОДДЪРЖА СТРАХ В ТИЛА НА ВРАГА, НАЛИ ДРУЗЯ?
98
1
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Цените както при газа и петрола в един момент ще паднат ->>> Oще чакаме цените на газта да паднат. А то взеха че се вдигнаха цените на месото, яйцата, хляба и тока. Да чакаме ли още да паднат цените или да не чакаме?
97
4
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ще се съдера от смях вече с тия ембарго и санкции, айде направо да обявят рецесия на всякъде заради брадатия артист.
96
3
 
14
 
! Отговори
кубанская столица преди 1 година
... по-висока цена ще се отрази буквално на всичко... Приятно е да слиша! И кой е виновен? Россия, разбира се. Ала българи имат отлична въможност да купя дизела директно от Россия, помисля нашите добри отноршение в миналото. Вие можете да сполучите през кораб от Новороссийск до Слънчев бряг. Никой няма да попреча
95
3
 
21
 
! Отговори
Нафтата преди 1 година
Ми какво щяло да стане в България най много да стане още по голяма спекула с горивата и да литне цената на горе.. В България нищо не може да ме Учуди...
94
24
 
7
 
! Отговори
Преполовихме зимата преди 1 година
Нямаше армагедони , нямаше апокалипсиси и нищо от заплахите не се случи . Русия е слаба но токсична . Колкото по откъснат си от нея и по независим толкова по добре . Браво време беше да се наложи ембарго и на дизела . Сега като по чудо ще се появят алтернативни източници които всъщност винаги ги е имало и като по чудо и цените ще паднат .
93
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Тези днеи в Киев са дошли американски ревизори от най-висок ранг. Очакват се да падат много глави.
92
3
 
20
 
! Отговори
байчо преди 1 година
Каква криза бе, Кирчо ще почне да внася демократичен западен дизел.
91
20
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
свобода за българия! край на руското робство най после!
90
16
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ще се случи това което винаги се случва, ние ще си живеем по същия начин, а русофилите ще ни надуват главите как небето ще падне.
89
5
 
26
 
! Отговори
Гиб Мелсън преди 1 година
Както каза един немски депутат, забравих му името: Големия победител от конфликта Русия-Украйна е САЩ." САЩ каза той продават оръжия на украинците а искат ние, тоест Германиия и ЕС да подаряват своето оръжие на Украйна.
88
1
 
16
 
! Отговори
До анонимен келеш преди 1 година
Абе то че ще ни се наложи спор няма,ама се пита в задачата кой прибира огромната парса сега,когато Лукойл-Бургас преработва евтин петрол Урал а цените на пазара са все едно че се преработва сорт Брент
87
3
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Още нищо не сме видели,ако знаете Кирето и Христо Иванов какво ни готвят !!!
86
24
 
7
 
! Отговори
анонимен келеш преди 1 година
Българския русофил не може да си представи България напълно енергонезависима от Русия:):):):)Да ама скоро ше му се наложи:):):)Кофти,А?
85
25
 
8
 
! Отговори
Какво да се случи преди 1 година
Цените както при газа и петрола в един момент ще паднат . Когато се откъснеш от руската мафия и всичко се подрежда в един момент
84
3
 
10
 
! Отговори
Ай честито! преди 1 година
дай да видим колко лакоми могат да бъдат нашите, след като откраднаха рафинерията и продължават да работят с руски петрол.
83
0
 
21
 
! Отговори
До97 преди 1 година
Нещо не си познал,с тока нещата вървят умножени по ЧЕТИРИ-ПЕТ сегашните цени!
82
2
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
В България дизела е скъп защото знасяме дизел към Украйна. Публична тайна е че украинската армия съществува в момента и удържа руските атаки благодарение на доставките от България. Дизел и Оръжия. Не случайно България беше една от първите държави които беше обявена от Русия за неприятелска. Това се случи точно когато нашите политици се кълняха че не изпращаме военна помощ за Украйна.
81
7
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Като цяло за нас е добре сега, но това е временно положение с текущите цени, когати отпадне отсрочката за нас, до 2 години, в годината след приемането на еврото цените на горивата и тока ще станат както в чужбина, тоест всичко по две 1:1 преминаване в еврото ще е масово и не само с горивата, с всичко.