Краткият и трагичен живот на съветския Ту-144, с прякор Конкордски

За свръхзвуковия самолет имало големи амбиции, но те се разбили на парчета
1 сеп 2019 07:30, Нели Христова
136
Краткият и трагичен живот на съветския Ту-144, с прякор Конкордски
Снимки: Reuters

Когато съветският конкурент на Конкорд се появява на авиошоуто в Париж през 1971 г., всички остават впечатлени. В състезанието за създаване на свръхзвуков пътнически самолет Русия излиза едни гърди напред пред САЩ. Тогавашният френски президент Жорж Помпиду го нарича „красива машина“. Дори създателите на Конкорд са категорични, че руската версия е по-тиха и чиста.

Така съветският Туполев Ту-144 си печели прякора Конкордски. Той бил доста по екзотичен и мистериозен от своя предшественик и се появил в най-подходящото време – в същата година СССР успява да прати първата си сонда на Марс и да изстреля първата си космическа станция. Те се намирали в перфектната позиция да победят САЩ в надпреварата за свръхзвуковия самолет. Но подобно на много други случаи в руската история, съвкупност от недостатъци и лош късмет превръща Конкордски в един от най-големите провали на гражданската авиация.

Въпреки че Конкорд е самолетът, който си печели място в историята, Ту-144 го побеждава във въздуха два пъти – при първия си полет на 31 декември 1968 година (Конкорд излита два месеца по-късно) и когато постига първият си свръхзвуков полет през юни 1969 г., изпреварвайки конкурента с цели 4 месеца.

Това не били малки победи, макар че американците били извън състезанието, тъй като  Конгресът отменя финансирането за подобна програма на Боинг през 1971 година.

Всички усилия били положени да се засенчи Конкорд.

„Развитието започна в разгара на съперничеството между две политически системи,  казва Илия Гринберг, експерт по съветска авиация пред CNN. - Очакванията били високи. Целият Съветски съюз бил горд с Ту-144 и всички граждани знаели, че е по-добър от Конкорд. А и беше толкова красив!“

И двата самолета били доста напреднали за времето си, а приликата между тях години наред подклаждала историите за шпиони. Но по думите на Гринберг, дизайнът на Туполев не е в резултат на шпионаж.

„Въпреки че имат подобен вид, двата самолета са много различни и с различни аспекти. Външната прилика се базира на функционални параметри и необходими критерии. Разбира се, някои линии може и да са взаимствани от конкурента“, обяснява той.

Конкордски бил по-голям и по-бърз от Конкорд. Имал си и своите „канарчета“ - малки крила, точно зад пилотската кабина, които осигурявали допълнително повдигане и по-голям контрол при ниски скорости.

След като приковава погледите на авиошоуто в Париж през 1971 година, Конкордски го прави отново през 1973 г. Но този път не с триумф, а с трагедия.

Съперниците отново били в битка – Конкорд завършва демонстрацията си първи, без да направи и минимална грешка. Пилотите на Туполев обаче са подготвили още по-дръзка програма с много обрати, които се оказват фатални.

По време на смелият полет машината се чупи и разбива, убивайки шестимата души екипаж и осем обикновени граждани на земята.

Според една теория на конспирацията, Конкордски се разбива, защото рязко се опитва да избегне сблъсък с френския самолет Мираж, който искал да му направи снимка. Гринберг бързо опровергава това твърдение: „Мираж нямаше нищо общо с катастрофата. Той бе използван, за да се отклони вниманието от истинската причина, а именно – драстичните маневри на Ту-144, които надхвърлиха допустимите граници.“

Кадри на последните минути на Конкордски във въздуха показват, че руснаците искали да покажат, че техният самолет е доста „по-секси от консервативния Конкорд“. В последните минути се вижда, как Туполев лети с носа към земята, навярно в опит да се запалят отказалите му двигатели. Крилата не издържат на толкова много напрежение и се откъсват.

Това било началото на края за Ту-144.

Съветската програма за свръхзвуков самолет била отложена с 4 години след катастрофата, позволявайки на Конкорд да излезе на пазара първи. Но инцидентът не накарал властите да решат, че самолетът имал нужда от още тестване.

„Политически приоритет било Запада да се задмине, независимо от всичко, и това очевидно изиграва лоша шега на Ту-144, тъй като инженерите предпочетоха да бързат, вместо да обърнат повече внимание на машината си“, заявява Гринберг.

Когато най-накрая качва пътници през 1977 година, Ту-144 се оказва тесен, лесно чуплив и непоносимо шумен, тъй като за разлика от Конкорд, той можел да поддържа свръхзвукова скорост с технология, използвана само от военните самолети.

„Полетът с Ту-144 не беше за онези с чувствителен слух“, пише Джонатан Гланси в книгата си „Конкорд“.

Аерофлотът използва машината за двучасовия си полет от Москва до Алмати всяка седмица. Но още в самото начало, бордът му бил наполовина празен, а по-късно, самолетът превозвал повече товари и поща, отколкото пътници. След шест месеца, линията била закрита.

Ту-144 има кратък живот във въздуха. Изпълнява само 55 полета, през които често се включват аларми, които не могат да бъдат изключени, налягането в кабината намалява или двигателите отказват.

Повечето аварии се случват във въздуха, по време на полет. А на борда, заради шума, пътниците можели да общуват само с писмени бележки.

Проблемите с машината били толкова много, че към края на краткия си живот, той трябвало да излита само след обстоен преглед на създателя си – Алексей Туполев.

На 23 май 1978 година се случва поредния фатален инцидент. Ту-144 се запалва. По време на аварийното кацане, двама от бордовите инженери са убити. Конкордски губи правото да превозва пътници, но неговият край се крие другаде – той официално губи и интереса и финансирането си от държавата. Без достатъчно пари, производството на самолетите спира.

Само 17 машини, включително и прототипите, са излезли от завода. Когато през 1984 година всичко за Ту-144 приключва, повечето от тях са нарязани за скрап.

Но през 1999 година, Конкордски се съживява за последен път благодарение на НАСА, която подписва тригодишна сделка с Русия за проучване на свръхзвуковите полети. В тестовете експертите използват последния Ту-144, който някога е бил построен. Той прекарал едва 82 часа във въздуха.

Туполев дълго време мислил дали да не започне работа по Ту-244, но се отказал. Самият Конкорд полетял за последно през 2003 година. Той бил изоставен заради фаталния инцидент, убил 113 души край Париж, недалеч от мястото, където пада и Конкордски.


 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


136
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
91
2
 
2
 
! Отговори
До Анонимен 108 преди 4 години
До @107Не е съвсем така - бюро "Туполев" завършва свръхзвуков пътнически самолет за около 30 пътника. Всъщност, бизнес самолет. Ще почакаме и ще видим какво ще се получи! Желая им успех!
90
10
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Защо ли на руските пътнически гениални самальоти им е забранено да летят в ЕС? Странно, а?
89
9
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ту-144 има самонедно име и то е ПРОВАЛ. Изобщо не го ставнявайте с Конкорд, който летя 30 години по всички краища на света. Ако беше въпрос само за субсидии, и руснаците щяха да го субсидират да лети за гьзария, нонтой продто беше ненадежден и опасен за хората.
88
3
 
18
 
! Отговори
шматка преди 4 години
Имам два въпроса към списвача.1 Защо го наричат Конкордски щом не е краден2 Как така бил по безшумен от Конкорд но един абзац по надолу пишете че че бил прекалено шуменЗащо не напишете че в бързането си да реализират плановете на Конкорд преди самия Конкорд допускат маса конструктивни грешки които отсраняват през следващите години.
87
3
 
2
 
! Отговори
@107 преди 4 години
Абе те така или иначе няма да им платят нищо, колкото и да врещят. Но по-интересното е че и досега няма нов свръхзвуков самолет. Явно тогава са направили някакво чудо инженерите ама е било до там. Сега май има само един проект за свръхзвуков самолет и все още не са решили проблема с шума. Тегаво.
86
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Сходството между Ту144 и Конкорд е продиктувано от аеродинамиката. Няма много варианти да построиш граждански свръхзвуков самолет. При достигане на скоростта на звука фюзелажа се нагрява и разпада, подемната сила намалява заради това че.летят на18км, двигателите са сложни за подръжка и на самолета му е позволено да лети свръхзвуково само над океана. И всичкото това нещо е толкова скъпо че полета се оказва субсидиран от Еър Франс за едната гъ.зария.
85
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
НАСА придобива последния Ту-144 през 99, в най-тежките дни на Русия ;( Толкова е тъжно. От друга страна, Конкорд е имал същите проблеми -твърде шумен, горещи стени, екстремен за пътниците, труден за пилотиране и абсурдно скъп. Предполагам руснаците са го осъзнали малко по-рано от Еър Франс и БритишЕ. И все пак гениални машини. Щеше ми се по е Конкорд още да беше жив.
84
15
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Пълно копие и то много лошо изпълнено на "Конкорд", възкликва един от френските дизайнери при появата на Ту 144. След разследване се разкрива един от екипа по линия на Френската Комунистическа Партия е бил завербуван от СССР за шпионска дейност. За двигателителите "Ролс Ройс" въобще не могат да се доближат до качеството им и така ментето си заминава твърде бързо като всяко менте.
83
6
 
22
 
! Отговори
коментар преди 4 години
Писна ми да ви чета глупостите.Т144 съм до виждал и разглеждал отвътре . Беше паркиран на летище София и свободен за достъп.На летище Лондон гледах излитане на Конкорда и то от непосредствена близост..И двата самолета бяха доста шумни , но все пак гледах нещо уникално.Само мога да поздравя конструкторите и на двата самолета.Всичко останало е ГЛУПАВА политика.
82
15
 
14
 
! Отговори
Ахмет ага преди 4 години
От руските пияндури ч-п за зеле не става !
81
11
 
28
 
! Отговори
До русофобите преди 4 години
Спрете да изливате помия върху нацията, създала легенди като Запорожец, Москвич, Жигули, Волга, телевизори Темп, Рубин и Юност, магнетофони Юпитер и фотоапарати Смена! Светът и до днес ги ползва и се прекланя пред руския технически гений!
80
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
92 Стар пожарникар, откога GM почнаха да слагат ракетни двигатели на кадилак и буик, или може би само на пожарните? Я пак виж там из Уикипедията за РД170, има доста инфо.
79
10
 
13
 
! Отговори
Юдеомасон преди 4 години
селянив ЕС има американски ботуши хората са богатив България има руски ботуш и...са бедни
78
8
 
1
 
! Отговори
V преди 4 години
Да направиш такъв самолет е оле.гофрения .Грешките започнаха още с ту 160 .Ту160 не трябваше да е толкова голям .А да носи 20 тона не 40 .А ту144 да е с аеродинамиката на Ту160 Ама примерно със същите двигатели 15 тона 150 тътника .С криле долу на корема това ще харчи много гориво .Такъв самолет може да се направи на базета на ту 160
77
17
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Леле българино...Много си зле! ЕДва ли се усещаш.Тая американска "свободия" Ти е изпила мозъка.Превърнал си дечицата си в Американофилчета.За пари и омраза към Русия само говориш! За съжаление си! На времето една табела на руски език нямаше.А сега от люлката учиш децата си на американофилизъм! Европа е окупирана от американски ботуш.Както и руснака не я е окупирал за 45 г..-:( Табели на английски на всякъде.Та да се чуди човек къде се намира! Промит ти е мозъка вече! Къде е българското в теб???
76
13
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
На тия колхозници и китайска химикалка да им дадеш да изкопират, пак ще я направят три пъти по калпава и чуплива от оригинала.
75
9
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
В России никога не се копира изцяло технологии и дизайни. Нееее. Всичко сами си рисуваме и чертаем. Слава России.
74
6
 
8
 
! Отговори
стар пожарникар преди 4 години
До Анонимен90 Прословутият двигател който си цитирал, е създаден от "GM". Рус0филистичната управляваща п***пл***ч в Булгария не споменава че патента е продаден на сесере, с условието, да продават КОРПУСИ на двигателя на САЩ. Обурудването, американците си го правят. От р00сия, само корпуса, тоест, чирашката работа и метала.
73
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 90 Всичко в бъдеще време. Трябва и време за да откраднат нещо ново, за да се опитат да го направят. И накрая достигат, до някъкъв москвич. Това е нивото им.
72
7
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Руснаците не са спрели да развиват аерокосмическите си технологии. Днес съобщиха, че започват производството на най-мощния двигател РД171МВ, с 800т тяга, за новия им кораб Союз5 и Федерация. Оня ден пък показаха новите костюми, с които ще летят космонавтите.