Facebook с отрицателен рекорд: Потребителите надолу за сефте

Книжата на компанията се сринаха с 24%
26 юли 2018 11:28, Бойчо Попов
25
Facebook с отрицателен рекорд: Потребителите надолу за сефте
Снимка: Investor

Дори най-големите бизнес компании не са застраховани от кризи и Facebook Inc. доказа това.

В сряда вечер бяха публикувани финансовите резултати на най-успешната социална мрежа в света и това причини огромното разочарование на голям брой от инвеститорите. Броят на потребителите, които използват Facebook, е спаднал за пръв път, а в САЩ този брой стагнира на едно място. Според анализатори това забавяне ще се отрази върху най-печелившите региони на компанията, пишат от Investor, позовавайки се на информация от Bloomberg.

И за разлика от предишните тримесечия, когато приходите бяха постоянно над прогнозите на анализаторите, този път социалната мрежа не успя да отговори на тези очаквания. И това не е всичко - Facebook прогнозира също така по-нататъшно значително забавяне на ръста на приходите през останалата част от годината.

Акциите първоначално загубиха повече от осем процента от стойността си след представянето на данните. След като обаче в последвалия конферентен разговор бе обявено и очаквано забавяне за следващите няколко тримесечия, книжата се сринаха с повече от 20%. По този начин компанията загуби повече от 100 милиарда долара от пазарната си стойност с един замах. 

През март след първоначалните разкрития около британската компания Cambridge Analytica, която неправомерно е придобила потребителски данни, акциите поеха надолу. Въпреки това те се възстановиха междувременно и цената нарасна значително над 185 долара. Сривът в сряда върна книжата под тази стойност.

Публикуваният в сряда финансов отчет маркира първото цяло тримесечие, откакто избухна скандалът с неспазените практики за поверителност на Facebook. Оттогава компанията се изправи пред засилено разглеждане на всички аспекти на бизнеса ѝ от страна на депутати, регулатори и репортери, като принуди концерна да стартира това, което един от нейните висши ръководители нарече "най-голямата културна промяна" през последното десетилетие в компанията.

Кризата не подплаши голям брой потребители или рекламодатели, но резултатите за второто тримесечие показаха, че ръстът на Facebook се забавя, включително и на някои от най-доходоносните пазари.

Ежедневната потребителска база на Facebook в Европа спада леко до 279 милиона акаунта от 282 млн. през предходното тримесечие. Спадът, според анализатори, може да е вследствие на по-строгия нов европейски закон за поверителността.

По-малкият брой на потребителите в Европа не се случва изневиделица. Facebook прогнозира още през април, че броят на потребителите в региона може да застине на старото ниво или да се понижи. Това обаче не бе оправдано с аферата с данните, а с Регламента за защита на личните данни (GDPR), който влезе в сила през май. Финансовият директор Дейвид Уенър също обяви това в изявлението си в конферентния разговор. Той също така оправда с новия закон факта, че в Европа растежът на приходите се забавя най-силно в сравнение с където и да е било.

Компанията очаква, че и през останалата част на тази година и през 2019 г. разходите ще нараснат по-бързо от приходите. Тя прогнозира и по-нататъшно забавяне на ръста на приходите с процент между 7 и 9%. Това се обяснява с отрицателните валутни ефекти, но също и с въздействието на новия европейски Закон за защита на данните.

"Както вече сме пояснявали и преди, рекламната индустрия - и цифровата реклама не по-малко – има лимити пред растежа си, което според нас е основният фактор, ограничаващ възможностите за приходи на Facebook", каза  главният финансов директор Дейвид Уенър. "Ускоряването, като управляван от мениджмънта процес, показва, че докато компанията все още расте с бърз темп, дните на растеж от над 30% са преброени", поясни той.

Уенър даде три различни причини, поради които ръстът на приходите на компанията ще се свие: валутни затруднения, по-високи инвестиции в нови видове споделяне на съдържание, като изчезващи видеоклипове, и по-засилен контрол върху неприкосновеността на личния живот - пряк отговор на критиките срещу компанията.
След като главният финансов директор Дейвид Уенър обяви тези новини, акциите се сринаха с 24%.

За Facebook финансовите препъникамъци са рядкост. Последният път, когато компанията не успя да отговори на прогнозите за приходите, беше през първото тримесечие на 2015 г. Но резултатите сега следват период, в който проблемите с неприкосновеността на личните данни привлякоха строг контрол, а главният изпълнителен директор Марк Зукърбърг свидетелства пред Конгреса на САЩ в продължение часове за грешките на компанията.

Тримесечието бе белязано и от прилагането на стриктни нови закони за данни от страна на Европа, което според Facebook е довело до по-малко ежедневно активни посетители в този регион. Компанията беше бомбардирана от публични критики относно политиката си на съдържание, особено в страни като Мианмар и Шри Ланка, където дезинформацията доведе до насилие. И продължава да страда от последиците от разследванията за руска манипулация на платформата по време на президентските избори през 2016 г. в САЩ. 

Всички тези проблеми сега разкриват грубата истина за компанията: Facebook, социалната мрежа с 2,23 милиарда месечно активни потребители, не може да расте вечно.

Още икономически новини четете на сайта на Investor BG.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


25
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
3
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
е как да расте постоянно, при ограничената все пак бройка потребители??? нали все пак никой не се заблуждав, че всеки жив човек има ФБ... има и такива, които по обективни причини нямат, други по субективни... тези с по няколко профила не могат да компенсират, освен батко марк да си прави по един нов профил на час... да не говорим колко хора си закриват вече профилите... интересно тях броят ли ги или влизат в статистиката като съществуваащи...
2
1
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Всичко читаво и свястно стои далеч от Фейсбук.И внимателно със снимките по морков, ушев бди и го дърви.
1
0
 
22
 
! Отговори
Карлсон преди 5 години
Също и мобилното им приложение и пълно с бъгове - не зарежда news feed-a и забива ... Facebook се спасява единствено от това, че няма толкова мащабна алтернатива, всички останали платформи са по-скоро локални (Туитър е друга бира).