Класна стая BG: Какви са днешните ученици?

Предизвикателствата пред учителите, ролята на родителите
25 юни 2015 09:00,
56
Класна стая BG: Какви са днешните ученици?
Снимка: архив, Булфото

Децата, които постъпват в българските училища днес са по-различни от тези, които обучавахме преди 10-15 години, разказа пред БТА Кина Котларска, учител по история и френски език с близо 30-годишен стаж.

Тя е автор на учебници и помагала за средното образование, носител на множество национални награди и отличия. Завършила е ВТУ "Св.Св. Кирил и Методий", специализирала е във Франция. В момента е директор на едно от най-големите училища във Велико Търново.

По нейно мнение учениците днес са изключително прагматични деца, които преценяват много точно усилията си. Те не са склонни да влагат повече усилия, отколкото са преценили за необходимо. Това, което може да мотивира днешните ученици е възможността да получат оценка, с която ще влязат в съответен университет или предпочитано училище.

“Съвременните ученици уважават учителския авторитет, но тяхното разбиране не е повлияно от възрастта на учителите. За тях най-авторитетни са учителите, които са добри специалисти по предмета, който преподават и които работят от душа и от сърце“, смята преподавателят.

Днешните деца са много чувствителни на тема справедливост и обичат стабилността

Днешните деца са много чувствителни на тема справедливост, затова ценят учителите, които не ги мерят с "еднакъв аршин". За учениците е важно да знаят, че при такъв учител ще получат оценката, която заслужават, без да бъдат категоризирани априорно, като слаби, средни или отличници. Децата обичат стабилността.Те не се противят на забраните, ако разбират защо те са необходими и ако тези забрани са константа, споделя опита си преподавателят.

"Няма лоши деца, има лоши възрастни", твърди Котларска.

Тя прогнозира, че за учителите сложните ситуации ще стават все повече и все по-трудни, затова според нея е важно в тази професия да влизат сърцати хора, които искат да я упражняват. Според нея две са причините за тази тенденция.

Родителите и учителите не са от двете страни на барикадата, а от едната

Родителите и учителите не са от двете страни на барикадата. Напротив те са от една страна, затова в училища, където родителите и учителите са съмишленици - проблемите се решават. Целта е детето да бъде добре обучено, добре възпитано и да му се дадат условията да развие максимума от своя капацитет, подчерта Котларска.

Липсата на внимание към детето в първите години се отразява зле на неговите резултати в първите класове на училището.

„До шест години в детето вече са заложени моралните ценности, поведенческите стереотипи, които формират матрицата, върху която то ще се развива. Нашата възможност за влияние е не повече от 30 процента“, допълни преподавателят.

На въпрос какво може да направят родителите и учителите за да може следващите генерации да формират общество без агресия и с повече доброта, тя отговори, че за радост, напоследък се наблюдава положителна тенденция.

„Родителите на децата, които сега са на възраст между 5 и 8 години гледат на нещата по-различно отколкото родителите, чийто деца в момента са на 15 години. Тази разлика е положителна“, смята Котларска.

Според нея тази генерация родители е наясно, че не всички материални капризи на децата трябва да бъдат удовлетворени, а е много по-важно детето да бъде емоционално задоволено. Това се случва, когато родителят има повече време да общува и съпреживява с детето. Родителите са загрижени за образованието на децата си и са готови да правят жертви в това отношение, каза тя.

Българските учители и ученици трябва да бъдат поощрявани и подкрепяни

Според преподавателя самите деца влизат в училище с по-ясни категории за доброто и лошото и защо едно им харесва, а друго - не. Все повече родители търсят извънкласни дейности и съдействат те да бъдат разкривани в рамките на училището дори.

Проблемът с агресията сред младите хора е генерален, дори цивилизационен. Той съществува в редица развити и модерни западни общества, каза Котларска.

"Затова е важно да се направят изводи и този път да се поучим не от собствените си грешки, а от пътя изминат от другите държави при решаването им", посочи тя. Котларска е убедена, че за да стане това въпросът трябва да се дебатира, но да се дебатира умно и постоянно.

Тя подчерта, че е важно в медиите освен ужасните или нелицеприятни за обществото случки, да се показват и да се представят и добрите примери. Трябва повече да се говори за успехите и завоюваните престижни места както на отделни ученици, така и на цели училища, отбеляза експертът.

„Българските учители и ученици трябва да бъдат поощрявани и подкрепяни от цялото общество в усилията си да се развиват, а не да бъдат абсолютизирани, като част от негативните новини или клишетата“, смята Кина Котларска.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


56
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
23
2
 
0
 
! Отговори
Дикова преди 8 години
Българските учители и ученици трябва да бъдат поощрявани и подкрепяни от цялото общество в усилията си да се развиват, а не да бъдат абсолютизирани, като част от негативните новини или клишетата, смята Кина Котларска.
22
7
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Радостине, като мразиш толкова децата, та стигаш чак до *** обобщения, като това от пост 24, не те виждам какво ще търсиш не само в система, като образованието, която съществува заради децата, а не заради учителите и администраторите, ами и изобщо не те виждам да работиш с хора и за хора. Стани кравар. Всъщност не, те и животните имат нужда за тях да полагат грижи хора, които притежават човещина и акъл. ...Интервюто е празно, безсъдържателно. Общи приказки само. Излишно е.
21
2
 
5
 
! Отговори
нормален човек преди 8 години
Много напудрено интервю.Голяма част от сегашните ученици въобще не се интересуват от образованието,защото то не е ценност у нас.Родителите на сегашните деца са израснали във времето на разрушаване на ценности,на погазване на закона,на мутри и брутално уреждане на наши хора.Така че няма как децата да са нещо по-различно от родителите си.В обществото липсва каквото и да е уважение,съблюдаване на правила и норми,наказание за нарушаване на закона и пр.Директорката добре се изявява иначе.
20
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До ЕлеонораАз съм атестацията да е на всеки учебен срок, стига заплатите на учителите да станат като в ИТ сектора. Две отрицателни атестации и вън от системата. По този начин ще се получи качествена селекция.
19
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До ЕлеонораВ много институции е налице такова атестиране. И то е нужно- нужно е постоянно да се проверяват качествата на работещите в дадена система. Въпросът е проверката да е качествена и да се изградят обективни показатели за преценка, както и механизми за изчистване на плявата и поощряване на качествените хора. Това е проблемът, а не наличието на периодични проверки.
18
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До РадостинРадуковНищо подобно, Радостине. Няма ли дисциплина в класната стая, няма учене. Само че, малко по-широк в/у социалните процеси няма да ти навреди. Де го чукаш, де се пука.
17
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До РадостинРадуков,очевидно не познавате ЗНП и ППЗНП. В тях изрично е записано, че училището е не само образователна, а и възпитателна институция. И това е нормално- в него децата прекарват най- голямата част от деня си. Нормално е тази институция да им гарантира поне опазване на живота и здравето, след като не може да гарантира качествено образование.
16
2
 
3
 
! Отговори
Елеонора преди 8 години
Искам да пожелая на комисията по образование, приела решението за атестация на учители и директори на всеки 4 години и на всички , солидарни с това решение, децата им, внуците им, да станат учители и те да са живи и здарави да им се радват.
15
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
"По нейно мнение учениците днес са изключително прагматични деца, които преценяват много точно усилията си. Те не са склонни да влагат повече усилия, отколкото са преценили за необходимо."Всъщност това е доста разумно от страна на децата. В програмите ни са налице купища безумия, които ученикът следва да назубри, за да забрави веднага, след изпита си. Определено човек следва да се научи рано, че не следва да хаби усилия за излишни начинания.
14
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До РадостинРадуковА дали и родителите не са "огледало" на свой ред на предното поколение в образованието. Те да не са паднали от Марс?
13
2
 
2
 
! Отговори
от US преди 8 години
До eurogayНяма нищо без пари, но средното образование (федералното) е безплатно, плюс социални добавки като обяд на символични цени, безплатни учебници и т.н. Какво означава, че хората са прости, когато работят в пъти по-добре от българите. Не е ли това в крайна сметка целта на образованието, да създаде добри граждани. Да, има и бедни - тук казват "В Америка имаш право да бъдеш богат или беден - от теб зависи. Има и престъпност, но етническата ситуация е в десетки пъти по-сложна от която и да
12
3
 
3
 
! Отговори
До eurogay преди 8 години
За разлика от теб сме имали не малък престой там. Фактът, че сме се върнали не значи че не ни харесва там но си имаме държава. За образованието не си прав, безплатно е както по цял свят. Университетите са им скъпи, както по цял свят. Здравеопазването им е безплатно (ако си плашщаш осигуровките), както по цял свят. По наднорменто тегло на глава от населението ние сме далеч пред тях. Прости и деградили има по цял свят. Да продлжавам ли . и да *** си, пишеш за нещо за което само си чувал!
11
8
 
5
 
! Отговори
eurogay преди 8 години
Жалко,че не разбрахте какво точно имам напредвид. За промитите мозъци като вас САЩ е раят на Земята. Факти : в Америка две трети от мъжете и жените са с наднормено тегло ; голяма част живеят в бедност и нямат право на здравеопазване(прочетете и се образовайте за бедността в САЖД) ; образованието е ненормално скъпо ; хората са деградирали и прости и т.н и т.н . Нека съм ***, пожелавам ви престой в Америка за да видите колко "охолно" си живеят там.
10
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Всичко започва от образованието. Чрез образованието могат да се решат всички проблеми на обществото. Не забравяйте обаче широката дефиниция на образование: не само знания, а и възпитание. И нещо много просто: без пари в пазарна икономика нищо не става. Страните, които са заложили на образование са успели. Примери: Финландия, Южна Корея.
9
6
 
2
 
! Отговори
До Анонимен 9 преди 8 години
Планът Ран-Ът !?!?!?? Това е много стара опорна точка.Имаш ли и бегла представа за какво е този план или пишеш каквото ти спуснат?Това е план за преминаване от планова към пазарна икономика. Поинтересувай се малко преди да пишеш глупостите които ти спускат!
8
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Планът Ран-Ът е в действие, като входна точка е образованието, да се видеотизира младежта по американски тертип и да се произведат роби. Финансирането на този проект идва от Сорос, както и той плаща на негови подлизурковци (***) да тролят с постове, защитавайки американските "ценности"!
7
3
 
7
 
! Отговори
анонимен преди 8 години
от неграмотни и прости родители ще излязат наркомани и ***
6
12
 
12
 
! Отговори
до eurogay преди 8 години
знаеш ли какво е американската ценност? Знаеш ли, че ако се загубиш там, никой няма да те прати в другата посока и после да ти се смее зад гърба (българска ценност), колкото и да му е крив деня, ако спреш някой да го питаш нещо винаги ще е усмихнат (да казвам ли пак за българските ценности?!!?!?), Знаеш ли че там на никой не му пука каква кола караш (тука ако не си с БМВ си аутсайдер). ЗАнаеш ли колко има да учим докато стигнеме американските ценности. ***!
5
3
 
4
 
! Отговори
до eurogay преди 8 години
Забрави да напишеш ФАКТ и КАЗАХ! а и си изпуснал да добавиш и Сорос в поста си, така не се котираш много
4
8
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До eurogayКато ти видях опорната точка : "американските ценности" ми стана ясно че ще вземеш 36 копейки за драсканицата. Никой не ти налага ценности, ако искаш можеш и дъновист, будист или фанатик да го направиш детето, това зависи от родителя.

Спонсорирани публикации