Тройка по милост, учене наизуст... 40% от учениците ни неграмотни

Експерт: Абитуриенти напускат училище ненаучени да се справят в реалния живот
Обновена: 25 юли 2017 07:32 | 25 юли 2017 07:00,
89
Тройка по милост, учене наизуст... 40% от учениците ни неграмотни
Снимка: Архив, Reuters

Ще ти пиша една тройка, защото не ми се занимава с теб! Мнозина са чували това изречение като ученици. То изразява не само безсилието на учителя, а и на цялата българска образователна система. "Tя създава у учениците изкуственото усещане, че се справят, че всичко е наред. Че е "окей" да не ходиш на училище и да минеш в следващия клас. Че е "окей" нищо да не си научил, но да ти пишат тройка, защото не им се занимава с теб", казва Нели Колева от фондацията "Заедно в час" пред "Дойче веле".

"Бумеранг за държавата ни"

Tя изтъква, че неграмотните ученици не са способни да се справят в реалния живот, където важат други правила. А техният брой не е никак малък. Според международното изследване ПИЗА, около 40% от 15-годишните български ученици са функционално неграмотни, което означава, че те формално могат да четат, но не разбират съдържанието на прочетеното.

"Представете си какво означава това за гражданската култура на тези хора. Става дума за младежи, които някой ден ще бъдат шофьори, ще гласуват на избори, ще подписват договори. Ако българската образователна система не се промени, това ще се върне като бумеранг и трагично ще подкопае държавата ни", коментира образователната експертка.

Конкретният повод за разговора с госпожа Колева са матурите.

"Матурите трябва да са оснoва за разговор. Те трябва да са началото, а не краят. Не трябва всичко да приключва с оценките. Ето, че от матурите изминаха повече от два месеца, но за това време нищо не се случи. Проблемите просто бяха забравени", казва Нели Колева.

Според Министерството на образованието, тази година обобщените резултати от външното оценяване на 4-ти и 7-и клас показват по-малко двойки и повече шестици в сравнение с 2016. С оглед на това, че системата на обучението не се е променила през последната година, резултатите явно се дължат на подобрената ѝ ефективност – смятат в министерството. Образователните експерти от "Заедно в час" обаче се отнасят критично към това заключение.

"Не може да се говори обективно за напредък, защото няма реална база за сравнение на оценките. Прагът за оценка "Среден 3" всяка година е различен, а това не позволява да правим заключения", подчертава  Нели Колева и добавя: "Диагностика има, когато има сравнимост, а тук сравнимост няма". Образователната експертка изтъква, че тройката тази година се е давала при 23% правилни отговори и посочва, че в държавите с добре развити образователни система тройка се пише при поне 40% верни отговори.

Майчиният език на 45% от първокласниците не е българският

От разговора с Нели Колева става още ясно, че матурите не измерват реалната стойност на училищата.
"Има например училища, които не стигат до високите нива на класациите, но все пак полагат големи усилия за подобрение на резултатите. От матурите обаче не стана ясно дали тези училища са се подобрили в сравнение с миналата година", посочва Колева и подчертава, че в страната има много учебни заведения, които работят в трудни условия и в среда, различна от тази в елитните училища.

"Така например има училища, чиито ученици не са ходили на детски градини. Има училища, чиито ученици се отглеждат от баби и дядовци, защото родителите им са в чужбина. Има такива, в които децата не говорят добре български език. Впрочем, майчиният език на 45% от първокласниците в България през последната учебна година не е бил български. Погледнато отвъд оценките от матурите, може би тези училища дори бележат по-големи успехи, отколкото елитните. Само че това не се отбелязва никъде", допълва тя.

Скалата за оценяване на матурите трябва да се фиксира, а не да се променя всяка година, за да има някаква база за сравнение. Освен това трябва да се намери и утвърди система, която да отчита реалната стойност на училищата. Това са част от нещата, които трябва да се променят според Нели Колева и колегите й.

Изключително важно е и напасването към т.нар. умения за успех в 21 век - способността на учениците да прилагат наученото в реалния си живот, критично и творческо мислене, четене с разбиране и т.н. От голяма полза ще бъде и това училищата да споделят добрия си опит.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


89
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
24
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Трябва да се има предвид и тези 40% от кой етнос са.
23
2
 
5
 
! Отговори
вай вай вай преди 6 години
сега по искане на пишман работодатели с подарена собственост щели да махат и синдикатите, познай какво ще стане, читав млад човек няма да остане, да им рабо-тят за жълти стотинки ***.терминал 2 е мечтата на младите.
22
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До 29 ДевилМоля те не се напъвай много за да не стане по голяма беля
21
1
 
2
 
! Отговори
Учиник преди 6 години
Не съм негромотен!
20
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ами може да станат премиери след време. Той и Мутрата е прочел само една книга.
19
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
просто цялата държава е на самоконтрол, не е умишлено, всеки който иска да си образова децата не го прави в България ! Приятелите ми още докато бях в средното бяха изпратени или в Германия или в САЩ...това че децата са негратмотни и не проявяват интерес да учат или да се усъвършенстват не е от сега или вчера, на 40 години съм, винаги е било е така, изключенията са рядкост.
18
2
 
16
 
! Отговори
ами преди 6 години
Инженер-като знам какъв инженер съм,че ме е страх да отида на лекар.....умишлено и целенасочено българското образование е доведено до тук!
17
3
 
21
 
! Отговори
ГГГ преди 6 години
Образованието е с толкова трески за дялане, че не ми се говори. Обаче "Заедно в час" са една от тях. А Дойче велето са си противобългарска медия.
16
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
На 45% от учениците българският не е майчин?Сигурни ли сте че не е повече?А това без да броим колко деца не ходят изобщо на училище!
15
12
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Единствената полза от българите за останалия свят е, че снабдяват света с евтини простипутки и простидюди! Та за какво им е да учат на четмо и писмо!?
14
2
 
22
 
! Отговори
1234 преди 6 години
Учене наизуст?Шегувате се!В нашето училище не можеш да накараш никое цаинчге да научи нещо наизуст.
13
2
 
28
 
! Отговори
Good point преди 6 години
Пресен пример-щерката на Орхан Мурад не можеше да се сети за нито една прочетена книга,в живото включване на Нова вчера.За сметка на това не е проблем за нея 'да си чертае някакви неща' с дебитната си карта,да си слага изкуствени мигли,да се гримира като лелка,да се показва полугола и да си облизва средния пръст.
12
3
 
21
 
! Отговори
Познато преди 6 години
Тази година, през пролетта - малограмотен абитуриент.Наесен - студент.След 5 години - докторант в БАН.После - шеф, депутат, държавник. Ако не успее да се вредина някоя от тези благи позиции, има и резервен вариант -ще го назначат на научна длъжност в БАН и ще припечелва, обикаляйки страната,за да срича лекции тук и там.Кеф!
11
1
 
11
 
! Отговори
пери преди 6 години
Сетихте се.
10
2
 
31
 
! Отговори
Учител преди 6 години
С оценка 3 може да се оцени ученик по ,,милост,, ако има ментални доказани проблеми и идва редовно на учебни занятия, както са изискванията на МОН. За останалите ученици и има изискване за всяка една степен на оценяване. На времето писах на почти цял клас 2 и директора ми предложи или да напусна по моя молба или ще ме уволни дисциплинарно.
9
1
 
29
 
! Отговори
Ганчо преди 6 години
Пишат се тройки не само в средното но и във висшето образование. Пълна девалвация на образованието. Със постоянните реформи в обучението се произвеждат неграмотни и не компетентни специалисти.
8
2
 
21
 
! Отговори
Древногръцки герой преди 6 години
Вина носят родителите,които са сметнали,че е далеч по-важно да насърчават децата си да бъдат суетни,отколкото умни.Защо да инвестират в обучението им,след като трябва да си мерят самочувствието със скъпи играчки?!
7
2
 
30
 
! Отговори
Циник преди 6 години
Цитат: "Майчиният език на 45% от първокласниците не е българският."Сами си теглете изводите - какво светло бъдеще ни очаква! Поне в едно отношение - можем да се мерим със западна Европа! И то е, че биобългарите са на изчезване - алахогъзната зараза е и у нас! А в Пазарджик "сокерез" българите лепят арабски шльокавици от кУрана по задните стъкла на 20годишни таратайки ...завиват ромките в чаршафи, и строят нови джамии! А и в коментарите тук е пълно с неграмотни илитерати с претенции!
6
6
 
13
 
! Отговори
ОНЗИ преди 6 години
Господин ПРЕЗИДЕНТ на Р БЪЛГАРИЯ като преподавател в областта на техническите науки определено считам че в Р БЪЛГАРИЯ в близките години предстои КОЛАПС - тази статия напълно съвпада с впечатленията ми по този въпрос и е тъжен предвестник на това. Защо Р България е поставена в това състояние? Защо не се вземат съответните превантивни мерки? За къкъв *** ще подлудявате Българското Общество с Вашите грипери и незнам си какво - Вие поставяте Р България в позиция на икономическо робство.
5
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Медийно облъчване.Ако мине номера.Не мина.

Спонсорирани публикации