ЕК с препоръка: Намалете университетите от 52 на 10!

Примерът бил Дания, където университетите от 30 станали 8
6 окт 2017 07:00, Петя Славова
278
ЕК с препоръка: Намалете университетите от 52 на 10!
Снимка: архив, Булфото

Системата от висши училища и научни организации в България е много фрагментирана и за да се подобри качеството на научните изследвания, е необходимо университетите да бъдат намалени до 10, а финансирането за тях да бъде увеличено двойно. В момента те са 52.

Това е една от главните препоръки от партньорското изследване за подобряване на оценката и финансирането на научните организации и висшите училища у нас, заключенията от което бяха представени вчера пред научна общност от проф. Люк Соте, съветник на еврокомисаря за изследвания, наука и иновации Карлос Моедас и ръководител на експертната група по проучването. Окончателният доклад от него се очаква да излезе в края на годината, пише в. "Сега".

Още по темата

"Българската система на финансиране на научните изследвания е като мармалад - колкото по-малко има, толкова по-тънко се размазва на филията, която е голяма. И да се увеличат средствата, мармаладът пак ще се разстеле тъничко", онагледи регистрираната отвън родна картина проф. Соте. Според него страната ни трябва да се справи с фрагментацията сега, защото останалата част от света вече се глобализира в научната сфера. "Не чакайте повече! Следвайте естонския и датския пример", апелира той. В Дания университетите от 30 са били намалени на 8.

Експертът посочи, че неписаният стандарт е на един университет да се падат 1 млн. жители, т.е. в България е най-добре висшите училища да се сведат до осем, и то такива, които имат за основна мисия да се развиват научно. "Четири университета могат да бъдат изследователски и четири - предприемачески. Един академичен вуз, който да набляга на следдипломните степени, би могъл да бъде създаден от БАН, а друг - селскостопански университет - от Селскостопанската академия, т.е. общо 10 за страната ви", обобщи проф. Соте, според когото страната ни е световен шампион по брой научни институти. Той призова да се извършат структурни промени във вузовете, както и да се удвои финансирането за тях. Според него, ако повече средства се дават за по-малко вузове, ще се пресече "порочният кръг в системата".

Част от представителите на българската научна общност обаче реагираха бурно на препоръките. Председателят на БАН акад. Юлиан Ревалски подкрепи идеята за финансиране според резултатите, но изрази мнение, че по-важна от наличието на много институти е "спойката" между тях, както било в неговата институция.

Той даде пример с Германия, която имала много повече институти, и препоръча да се наблегне на другите проблеми в сферата - намаляващите научни работници, ниските стипендии за докторантите, както и недостатъчното държавно финансиране за фонд "Научни изследвания". "Не фрагментацията е най-големият проблем на българската наука, а учените у нас, които са 7 пъти по-малко от останалите страни. Групата на учените изчезва, гилдията застарява", коментира и проф. Лъчезар Аврамов. Проф. Соте обаче остана непреклонен, заявявайки, че всяка успешна научна организация би привлякла младите, което не би могло да стане при сегашното финансиране на толкова много организации.

Щекотлив се оказа и въпросът дали първо да се осъществят реформите и после да се даде допълнително финансиране за тях, или обратното - да се действа по схемата "първо парите, после резултатите". От ЕК са твърдо "за" първия вариант, нашите учени обаче са категорични, че той е неприложим тук, тъй като това означава броят на учените ни да падне под критичния минимум. "Все едно ни казвате: "Първо ни покажете рибата, после ще ви дадем червейчето", реагираха учените ни и призоваха да не се забравят обезщетенията, които се дължат по Кодекса на труда при уволняването на десетки служители.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


278
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
143
0
 
10
 
! Отговори
Блокиран в Дневник преди 6 години
Това го знае и баба Вуна от Долни Чифлик, но друго си е когато платиш на проф. Люте няколко стотин хиляди евро да ти го каже същото но на висок стил.
142
1
 
6
 
! Отговори
Dies Irae преди 6 години
Затова студентите са демотивирани. И да искат да научат нещо няма да е в университета. Или сам започваш да търсиш начини да се самообразоваш или затъпяваш. 1 час в Свищов ти обясняват как всички ще станете началници. А бяхме 4 групи МИО, 11 групи по 30 човека счетоводство, 18 групи финанси. Е къде по дяволите в нашата държава има работа за толкова много хора по специалностите им (и това е само 1 година). Защо да не е по 1-2 групи? Но хора които заслужават да са там. И с нови професори!
141
4
 
8
 
! Отговори
Dies Irae преди 6 години
Простата истина е, че 90% от преподавателите в университетите трябва незабавно да се уволнят. Не може човек на 80 години който не помни дали е ходил до тоалетната да ти преподава каквото и да е! Крайно време е всички антики да влязат в музеите и да оставят млади хора с по модерно виждане да поемат. Но хора които да се съберат от съответните професии. Кой може да обясни по добре как работи един ядрен реактор? Професора или работника в контролна зала на АЕЦ Козлодуй? Трябват ни хора с реален опит!
140
1
 
10
 
! Отговори
Dies Irae преди 6 години
Кирев от Свищов е типичен пример - преподава Микро и Макроиконимика, Икономически теории. 1 лекция - комунизъм, комунизъм, всички жени са общи. Да не говоря за асистентката му според която да имаш магазин и представителство в чужбина е едно и също. Като я питах, че по логиката и излиза, че барчето пред университета е официален дистрибутор на Кока Кола за България и тя гордо заяви ДА. Ето това са ви професорите- стари останки от една умряла ера все още държащи се, чрез шуробаджанащина на място
139
0
 
8
 
! Отговори
Dies Irae преди 6 години
Имаме ресурса, но просто сме го разпилели и много хора които не е трябва да са преподаватели са станали такива - *** пример Свищов - там са 2 рода и без значение дали си гъбеното семе на родът ставаш преподавател. Да не говорим, че масово преподаватели са без 1 ден трудов стаж. Чел, недочел и станал професор. Дори ректори ги хванаха, че са преписвали дисертациите си. Е какво очаквате от такива хора? На какво ще научат студентите си? Всички студенти ще кажат, че имат по 1-2 читави преподаватели
138
0
 
6
 
! Отговори
Dies Irae преди 6 години
До 145Затова и предлагам оценката да е на база реализацията на студентите. Просто държавата иска от работодателите информация когато някой започва работа-къде е завършил, кога, каква специалност и на каква позиция започва. Това е. И на база на тази информация - плащане на университетите. Така те самите ще са стимулирани да приемат по малко студенти, но и да ги подготвят по добре (а не е ли това целта на образованието?) За заплатите на професорите- по малко университети=повече пари за оставащите
137
6
 
9
 
! Отговори
риторично преди 6 години
Прави са- Университетите трябва да се намалят драстично. Не са нужни. Щом можаха да закрият ХИЛЯДИ училища още през 1996-1998 год., така ще закрият и ВУЗ-овете. Не зная още какво чакат и колко експерти трябва да им го кажат.
136
0
 
4
 
! Отговори
риторично преди 6 години
До ненаяден депутатВъпросът не е колко ПЪТИ сте вдигали МРЗ и пенсиите, а С колко сте ги вдигнали. Защото може и всеки месец да ги вдигате с лев- накрая 12 лв на година. Ти сигурно не би излязъл от вкъщи сутрин с 12лв, а с 5 пъти по 12лв.Въпросът е не колко ПЪТИ сте вдигнали МРЗ и пенсиите, а какво направихте с ЦЕНИТЕ на стоките и услугите през тези години?!
135
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Е това вече е приказка. И по тоя начин да не може да се влиза с матурките, които са задължителни, за да завършиш средно.
134
3
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
"...идеята за финансиране според резултатите..."Резултатите всички ги виждаме : висшисти на килограм, което нямат елементарни познания. За сметка на това парадират с диплома. Това само подбива имиджа на образованието като цяло. И докато ВУЗ -а само си оценява резултатите, по-добре няма да стане. Ама българския манталитет пак се прояви: отде на къде ще ни дават акъл датчани, нищо че сме на светлинни години от тях. На нас никой не може на да казва какво да правим!!! :))) Ние знаем най-добре !!!
133
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Вие сериозно ли бе? Какви изследвания в университетите ни?Те само на такси от студенти го карат.
132
5
 
4
 
! Отговори
PD преди 6 години
Толкоз е капацитета на ЕС бюрократите. Модела на сравнението. А анализ, синтез и програми отговарящи на реалната потребност на държавата ни ? Е това е висш пилотаж, непостижим за малките им мозъчета. За жалост и родния елит е на подобно ниво. А развързването на бизнес модели в образованието, доведе до пагубни резултати във висшето познание. Множество практици и илюзионисти с претенции за висшисти.
131
7
 
0
 
! Отговори
ненаяден депутат преди 6 години
До реалистКолкото се може повече , толкова по-добре , а и ако може субсидията да стане по 30 лв / ако може и 40 лв . / на глас , че я откога не е вдигана , 120 млн / сегашният мандат/ са малко . С тези пари изобщо не може да се грижим за електората си .А всяка година вдигаме пенсиите !!! Минималната заплата колко пъти я вдигахме , за минималната пенсия да не говорим
130
16
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Показаха си лицето - ние сме им необходими като запълващ пероснал /животните във фермите/ - как можеш да посъветваш да елеминираш малките шансове за просветление на населението.НЕ че университетите са цвете за мирисане -ама всичко което се продаде и изостави се оказа че трябват милиарди в евро да се възстанови после.И накрая все сме в третия свят!!!Да вземем и на тях да им дадем препоръка - гледайте си себе си
129
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До HelleborusДрън-дрън, да ме прощавате. В един такъв областен град, четох някъде, студентите платили 7-8 бона за такси и сега им предлагат да ги запишат дистанционно в университет в Малта, за да им се легитимират дипломите?!
128
1
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Че те си бяха 8-10 по Татво време и си беше напълно достатъчно за всички кадърни млади хора. Ноо, сега нали сме пазарна икономика и всеки тръгна да печели от печатане на дипломи. Това последното да не се бърка с образование. Много хубаво е това искане, трябва даже да ги заплашат със санкции , иначе нашите гумени глави от друго не разбират. Виждате че всяка година положението е все по-комично, прибират във ВУЗ-овете всичко което мърда, даже и без приемни изпити, защото парите са важни
127
0
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Въй, въйййй....как така бре, другари??? Ами сега 350 професора и 500 доцента ще останат на улицата?? Ами още 300000000 човека чакат да станат висшисти (от които 2/3 прависти)?! Ами печатниците за дипломи и те ще фалират?! Въх, въх другари...каква я мислехме, а каква стана тя!
126
0
 
2
 
! Отговори
Helleborus преди 6 години
Не видях да пише кои са държавни и кои частни и оттук произтича правото или липсата на право на министерска намеса. Всеки може да създаде училище и държавата не може да му го затваря, ако то функционира добре и може да се самоиздържа. От друга страна, държавните университети във всеки един момент могат да се управляват от министерството като то прецени, с основен приоритет даване на услуга и щадене на пари на данъкоплатеца. Логично е да отговарят на броя на областните градове, които са под 30.
125
0
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Като чета коментарите и се сещам за новината за бензинджията. Перничанинът си пафка на бензиностанцията. Идва човека и му казва "Това е опасно. Загаси цигарата за твоя и наша безопастност". Оня изобщо не се замисля на думите му ами автоматично " Ти къф си че да ми казваш какво да правя". И тука така. Явно ни е в манталитета. Голяма част от коментиращите не се замислят, не водят дискусия дали има смисъл в това което казва човека, а автоматично "Кви са тия от Брюксел да ни какват какво да правим"
124
6
 
6
 
! Отговори
SS преди 6 години
разбира се,че няма да има наука в университетите,било то и в най-добрия - СУ! Не може заплатата на средния преподавателски състав да е по-ниска от средната в МВР и др. обществени сфери. Все пак говорим за мотивация на високо-квалифициран персонал!Разбира се,на тоз умнико-*** Люк това не му е ясно. А докато не се реши този проблем,преподаватели само ще си пеят предварително заучени лекции,и ще имитират "научна дейсност"-да не са луди да се набутват с иновации...Съвсем същото важи и за БАН!