Летище София се размина с инцидент

Пилот объркал пистата за излитане с пътека за рулиране
Обновена: 19 окт 2012 22:49 | 19 окт 2012 18:09, Екип на Dnes.bg
59
Летище София се размина с инцидент
Снимка: Reuters

С тежък авиационен инцидент се е разминало Летище София преди дни, след като самолет заходил за излитане вместо от редовна писта от рульожка - пътека за рулиране, въпреки наставленията на авиационната кула на летището да не потегля, алармира специализираният сайт avherald.com.

Пилотът, който тогава е управлявал пътническия Airbus A319-100 с регистрация F-GRHU на "Air France", е рулирал за излитане. Но вместо по нормалната писта самолетът е заходил към пътеката за рулиране H и започва излитане от рульожката. Все пак в последния момент от контролната кула доста превъзбудени дават инструкции. Запис от liveatc.net на разговора между кулата и пилотите показва и как се е развил инцидентът. След 30-ата секунда на записа се чува поизнервеният глас на ръководителя на въздушното движение „Air France 1587, спрете веднага, спрете веднага. Това е рульожка H“.

След повторен сигнал, който гласял „Моля спрете отлитането веднага“, командирът на самолета последвал командата, докато машината все още се е движила с ниска скорост (около 20 възела).

В случая контролната кула успява да спре самолета сравнително бързо, преди да е набрал скорост, но ако машината се беше засилила, случилото се може да има по-сериозни последици.

В следствие на тези „рокади“ полетът от София към Париж се забавил с около 10 минути, но в крайна сметка кацнал спокойно и безпрепятствено на крайната си дестинация.

От пресцентъра на Летище „София“ коментираха за Dnes.bg, че нямат информация за състояла се подобна пилотска грешка, но признаха, че самолетът е излетял със закъснение от 10-15 минути. „Да, въпросният полет може да се е забавил 10 минути, но това е в напълно допустима граница. Никога не е изключено даден полет да се забави дори 15 минути“, заяви говорител на летището.

„До този момент до нас не е стигала информация за закъснение за този полет, нито за проблем при излитането“, увери маркетинг мениджърът на Air France в България Нора Ковачева и допълни, че с информация по случая разполагат единствено във Франция.

От централата на авиокомпанията в Париж потвърдиха случилото се. „Air France потвърждава, че екипажът на полет AF 1587 на 16 октомври от София до Париж е заходил за излитане на пътеките за рулиране (бивша писта), паралелна на пистата, докато все още е бил с ниска скорост (36 км/час). Самолетът достига пистата след координация с контролната кула“, поясни за Dnes.bg говорителят на авиокомпанията Седрик Льоркен. По думите му самолетът е излетял в 7:12 часа (с около 20 мин. закъснение). Льоркен увери, че в нито един момент пътниците не са били подложени на риск.

В самолета са пътували 93 пътници и петчленен екипаж.

Рульожката, за която става дума, е бившата писта на летището, която се е ползвала до 2007-а година и е успоредна на новопостроената. По-голямата ѝ широчина явно е успяла да заблуди пилотите, които не са се съобразили със строго определените маркировки. По принцип пистите винаги са маркирани с бяла маркировка и жълта пунктирана линия по средата, а рульожките – в жълто с непрекъсната линия.

За да не се бъркат рульожки и писти, авиобраншът е разработил система за сигурност, която е наречена RAAS (Runway Awarness and Advisory System). Монтирането ѝ обаче е по желание, а не задължително.

Самолетите на Air France са оборудвани със система за предупреждение в случай, че екипажът направи опит за излитане от пътеките за рулиране. Тази система обаче не е проработила, тъй като самолетът все още се е движел с много ниска скорост, поясни още Льоркен.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


59
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
32
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
"Резултатът от разледването показа, че падането на самолета на Ер Франс в Атлантическия океан преди години също беше в следстве на човешка грешка!" На този самолет има 3 компютъра що един от тян не ги е оправил?
31
0
 
7
 
! Отговори
До 13 преди 11 години
Всъщност КЛМ е започнал да излита без да има разрешение от кулата. В това време по основната писта е рулирал друг самолет на Панам. КЛМ се е ударил в него. Поради затваряне на основното летище в Тенерифе (заради бомбен атентат), всички самолети са били пренасочени към съседен остров с много по-малко летище, което е трябвало да ги поеме. В последствие при излитането, са ползвали и основната писта за рулиране, тъй като не са можели да ги разместят. Нямало е видимост поради мъгла.
30
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Покажи ми компютър, който може да вземе решение при V1 и отказ на критичен двигател! Самолетите, за които говориш са едномоторни! Много по-лесно е да обвиниш някой умрял! И явно не разбираш от авиация! Крайно време е компютрите да вземат власта и да решават да се женим или не да имаме ли деца или сащо много важни решения!
29
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Линк към записа:archive-server.liveatc.net/lbsf/LBSF1-Oct-16-2012-0330Z.mp3Интересното е на около 6:15.
28
15
 
5
 
! Отговори
Uncle Sam преди 11 години
Термините в БГ авиацията поради гъзоблизане- 90% и поради липса на БГ термини-10% - са заимствани от руски. Примери: "рульожка", пилотите имат "нальот" и още, няма да изброявам. Поради тъпота "Сергеев" нарича моливите "карандаш" защото когато видял за пръв път произвенението на швейцарската фирма "caran d'ache" блядът решил че това нещо се казва така.. има и друго. Тоалетна чиния на руски се казва "Пескадас" или "Унитас" Та мисълта ми е че в цял свят всичко свързано с въздухоплаването е на ENG
27
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
До Анонимен22И "Безпилотните дронове" ги управляват пилоти, само че пилотите са на земята.
26
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Резултатът от разледването показа, че падането на самолета на Ер Франс в Атлантическия океан преди години също беше в следстве на човешка грешка!
25
5
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
24, факт е обаче, че компютърът много по рядко греши от човека и не случайно 99% от инцидентите са в следствие на човешка грешка и само един процент са в следствие на техническа неизправност!
24
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
С тази разлика, че те носят ракети, и ако сбърка комютъра никой няма да плаче освен някой компютърджия и никой няма да разбере!
23
4
 
17
 
! Отговори
Ъц преди 11 години
Да се забрани на френските стюардеси да правят "Френска любов" с пилотите при излитане и кацане!По време на полет да се допуска, само ако самолета е на Автопилот.
22
11
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
99% от катастрофите в авиацията са благодарение на човешки грешки! Време е компютрите да вземат властта както става във военната авиация. В Авганистан американците почти 100% от въздушните нападения ги извършват от безпилотни дронове.
21
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Официалният термин за пътеката за рулине на самолетите на български е рульожка, но вероятно този терми толкова малко хора го познават, колкото и английският термин taxiway :-) По taxiway се движат самолети, а не таксита :-)
20
0
 
14
 
! Отговори
Тошко преди 11 години
Абе къде да го търся тоя запис?В оня сайт котката може да си загуби котенцата...
19
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Ми така е, като пият чешки алкохол...
18
8
 
3
 
! Отговори
T Z преди 11 години
"...заходил...", "...рульожка...", "...около 20 възела..."Аз не съм толкова компетентен по "айропланите", но не разбрах къде е новината?Може да перефразираме - "Чуляка се юрнал да фане по чаршиятя, а свърнал по сукака" (/:)То на всеки може да се случи, ама ако и така са му обяснили - Е това е майтап!
17
2
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Tower: - Stop this is the rulyozhka!AF 1587: - Oh mon dieu quelle est la rulyozhka! Merde ..
16
0
 
15
 
! Отговори
Сам преди 11 години
"Air France 1587, stop immediately! Stop immediately, Air France 1587! This is taxiway Hotel!"
15
17
 
11
 
! Отговори
Пилот преди 11 години
И какво е извикал ръководителят на въздушното движение? "Stop! This is rulyozhka!"Абе хора, спрете да пишете, без да мислите, и да използвате тези допотопни руски термини, които и в селскостопанската авиация вече никой не ползва!
14
2
 
14
 
! Отговори
До 1 преди 11 години
На френски сигурно е рульож (без ка) :D
13
0
 
16
 
! Отговори
хххх преди 11 години
Преди много години /1977/имаше такъв инцидент с самолет на клм, който като почва да излита и застава на пътя на друг излитащ самолет...... 583 починали