Посещавалите по-дълго детска градина по-грамотни в училище

Това показват резултати от изследване за четвъртокласниците
Обновена: 7 дек 2012 07:37 | 7 дек 2012 07:36,
49
Посещавалите по-дълго детска градина по-грамотни в училище
Снимка: архив, Булфото

Четвъртокласниците, посещавали по-дълго детска градина, имат по-високи резултати в международното изследване "Пърлс" - за определяне на грамотността при четене с разбиране, заяви за БТА заместник-министърът на образованието, младежта и науката Милена Дамянова.

Международното изследване "Пърлс" измерва грамотността на децата на 10-11-годишна възраст или на четвъртокласниците. България е участвала в него през 2001 г., през 2006 г. и през 2011 г., като резултатите от последното проучване се очаква да излязат до края на 2012 г.

При международното изследване "Пърлс" учениците трябва да покажат своите умения в разгадаването на значението в текстовете, а не да решават тестове на принципа на тотото. В изследването през годините участват различен брой страни от цял свят, но техният брой е около 50.

От докладите на изследването "Пърлс" от 2001 г. и 2006 г. може да се установи, че българчетата, които са посещавали детска градина две-три или повече години, имат много по-голям брой точки в четвърти клас, отколкото децата, били в детска градина една година или за по-кратко, посочи Дамянова.

Тя уточни, че през 2001 г. 18 точки е била разликата между българските четвъртокласници, посещавали за по-дълго детска градина като деца и между техните връстници. При изследването "Пърлс" от 2006 г. тази разлика нараства двойно - до 35 точки - между четвъртокласниците, посещавали детска градина за по-дълъг период в сравнение с останалите им връстници.

Тези резултати от международното изследване се подкрепят и от направените от МОМН анализи на външните оценявания и предполагам, че в последното изследване "Пърлс" разликата между постиженията на учениците в четвърти клас, посещавали по-дълго детска градина, и между техните съученици, които за по-кратко са били в нея като деца, ще е още по-голяма, коментира заместник-министърът.

Това показва, че детската градина става все по-важна - не само за социализацията на децата, но и за тяхната бъдеща грамотност в училище, коментира Милена Дамянова. По думите й затова е важно да се въведе и задължителната детска градина за четиригодишните деца, като в законопроекта за
предучилищното и училищното образование се предвижда това да стане от 2016-2017 година.

Заместник-министър Дамянова каза, че за съжаление в последното десетилетие постиженията на българските четвъртокласници "падат" и това е тенденция във всички направени до този момент анализи от МОМН, макар и с уговорката, че типът задачи е различен. Тя посочи, че мерките за подобряване се въведоха едва от 2010 г. и те са свързани с задължителната детска градина за петгодишните деца и с целодневната организацияв училище.

Преди националната програма "С грижа за всеки ученик" обхващаше само пети, шести и седми клас, а сега с нея се осигуряват средства за работа с ученици със слаби резултати, както и за невладеещите добре българския език. Актуализират се и учебните програми, които също са една от причините за понижаващите се резултати на учениците, коментира Милена Дамянова.

Сега децата на четири години в детските градини у нас са около 80 процента, но задължението на държавата е към останалите 20 процента от децата, посочи Милена Дамянова. Тя добави, че то е свързано с осигуряването на допълнителни средства, като единният разходен стандарт за издръжка е по-висок с 224 лева.

Когато има задължителна детска градина, се осигурява и транспорт на децата, които трябва да пътуват от едно населено място в друго. Осигуряват се също безплатните учебници и помагала, както и поевтиняването на храненето. Това са ангажиментите на държавата и на общините, коментира
заместник-министърът.

Милена Дамянова отбеляза, че за последните три години за петгодишните деца в детските градини
допълнително бяха осигурени от държавата 83 милиона лева.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


49
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
7
1
 
7
 
! Отговори
4 млрд преди 11 години
има за усвояване от еврофондове по темата с детските градини. Познайте защо тази Милена Дамянова ще говори още дълго по темата. Ако ми дават месечно издръжката на едно дете - 1600лв, ще напусна работа, ще обучавам моето вкъщи и ще има в пъти по-добри резултати от тези в градини и училища.... Но парите са предвидени за ТЕХНИ фирми.
6
4
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
7,моля уточни за каква пропаганда говориш,че нещо не се сещам.Групите пращят по 38 деца,повечето майки не работят-ти познаваш ли някой да се е отказал,родителите с които сутрин се засичаме в съблекалнята споделят,че им е омръзнало да се занимават с хлапетата и чакат малко да си починат,ти говориш за пропаганда-ай стига.
5
3
 
5
 
! Отговори
112 преди 11 години
Пропагандата започна
4
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Нямаше да е зле и места в детските градини да осигурят вместо да философстват всички. Задължително това, задължително онова, а пък не е задължително да се мисли преди това.
3
1
 
16
 
! Отговори
Димитрова преди 11 години
Не може да се обобщава по тоя елементарен начин,но да педагогическите разработки,с които работят децата предвиждат точно това,но зависи от учителките колко са сърцати и от семейната среда-да не забравяме и генетичният код предаден на детето от поколения,дори по някога той е по важен от средата.Познавам хора израсли в недоимък,но учили със съзнанието за реализация,амбиция и себедоказване.
2
9
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Ако може държавата да не се меси в живота на детето ми най-добре. Вижда се как се грижи за децата сираци и тези с недъзи. Не, благодаря, мога да се справя с образованието на детето му по-добре от хора с 300 лв заплата.
1
8
 
12
 
! Отговори
STARBUCKS-USA преди 11 години
Нашите социалисти затова са толкова умни.Дълго време са стояли в детската градина.Просто им е било трудно да прерипнат в 1ви клас :)