Снимка: Европейска комисия
|
През идните дни казусът между доставчика на цифрова телевизия „Булсатком“ и частните телевизии bTV и TV7 ще продължи да бъде дискутиран и "разнищван". Въпреки че общественият шум около отношенията на цифровия оператор и bTV бе основна тема през изминалите няколко седмици, търговските връзки между доставчика на цифрова телевизия и TV7 все още са неясни.
„Булсатком“ и TV7 също все още нямат сключени договори за текущата 2013 г., а излъчването на телевизията в мрежата на доставчика се извършва „на добра воля“. Така коментира ситуацията Николай Бареков, изпълнителен директор на TV7. Investor.bg потърси коментар от Бареков във връзка с все още неуредените взаимоотношения между медията и „Булсатком“, които могат да рефлектират и върху крайните потребители, ако съвместно решение на казуса не бъде намерено възможно най-скоро.
Бареков обясни, че телевизията не е спряла излъчването на програмите си през мрежата на оператора само за да не бъдат ощетени зрителите й. Към момента двете страни нямат сключени договори за 2013 г. и „Булсатком“ не плаща на телевизията.
Към момента текат преговори между тях, за да бъдат променени условията, според които „Булсатком“ ще излъчва TV7. До края на седмицата диалогът между тях трябва да бъде финализиран.
Исканията на TV7 са по-различни от тези на bTV. Бареков обясни, че към края на миналата седмица телевизията е дала две конкретни предложения на доставчика, които в момента чакат одобрение от маркетинг отдела на "Булсатком".
„Ние искаме да има твърда цена на абонат за всяка една отделна телевизия. Освен това искаме една определена сума, която „Булсатком“ да изплаща и под нея да не се пада. Както знаете, цифровите оператори до някаква степен се опитват да спекулират с данните за абонатите си. Склонен съм да се съглася, че това е бройка, която варира и която се променя, но трябва да бъде въведена една твърда цена, която доставчикът да плаща и под която да не пада“, обяснява Бареков.Същевременно преговорите между сателитния доставчик и bTV продължават. Още миналата седмица ръководството на "Булсатком" е изпратило офертно предложение до телевизията. Идеята на "Булсатком" е да бъде предложен допълнителен пакет на потребителите й, който да бъде само за програмите на bTV.
"Стойността на пакета ще бъде определен от bTV. "Булсатком" е готова на някои компромиси, за да се постигне крайно решение, но на този етап bTV не дават отговор на нашето изпратено предложение", коментира Младенка Джалова, маркетинг директор на сателитния доставчик.
Investor.bg се свърза и с bTV, за да потърси коментар по назрелия казус. От пресотдела на телевизията бяха категорични, че преговори се водят ежедневно, но до общ компромис и решение все още не е стигнато. От bTV са категорични, че към настоящия момент имат сключени договори с над 150 кабелни оператори в страната.
Представяме ви позицията на bTV по повод исканията им за промяна в таксите, които иска да бъдат заплащани от "Булсатком" :
"Нека уточним, че тройно увеличение на цените няма. Основната цена на пакета канали на bTV е същата спрямо миналата година, като са преструктурирани отстъпките и условията за тяхното отдаване. Отстъпките ни са пазарно обусловени и с тях нашата цена става значително по-добра от тази, която Булсатком счита за приемлива за отделни канали с много по-нисък аудиторен дял от този на нашите.
Отделно от това Булсатком допълнително едностранно и непазарно занижава крайната цена чрез укриването на абонати, което, за съжаление, не е само тяхна практика.
Крайно време е операторите да поемат своя дял в инвестициите в съдържание, след като те печелят между 85% и 90% от прихода от крайните абонати. Ако настоящият модел на работа, който Булсатком отстоява с толкова агресивни и непазарни мерки, не се промени, производството на българско съдържание за телевизия, особено на български филми и сериали, е обречено на неуспех.
Българските зрители много дълго чакаха, за да гледат качествени БГ сериали, но не можем да им гарантираме, че ще ги доставяме със същите темпове и качества, ако операторите продължат да задържат почти целия приход от абонатите за себе си, вместо да инвестират в съдържанието, което разпространяват. Особено за нишовите канали непазарните цени за разпространение, съчетани със занижаването на броя абонати, е фатално, защото приходите от разпространение са основни за издръжката им и без тях е невъзможно да запълнят програмата си с качествено съдържание.
За съжаление, често при преговорите за разпространение на нишов канал въпросът е не на каква цена ще се разпространява той, а дали изобщо ще се разпространява в мрежата. Така например bTV стартира канала bTV Lady през януари 2012 г., но въпреки многобройните запитвания на зрители, каналът е достъпен едва от септември 2012 г. и то само за около 15% от абонатите на Булсатком".
Още новини от България четете в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase