Мръсна газ руши двигателите на колите ни

У нас няма апаратура, която да проверява пропан-бутана
23 апр 2016 08:04, Анисия Иванова
60
Мръсна газ руши двигателите на колите ни
Снимка: Булфото, архив

Некачествен или замърсен газ чупи газовите уредби на колите, сигнализират шофьори и автомонтьори. Те пращат жалби до потребителските организации, но няма как да им бъде помогнато, тъй като качеството на газта у нас не може да бъде проверено.

"Всекидневно при мен идват хора с проблеми с газовата уредба. Най-често е запушен изпарител или запушени дюзи, които се прецакват от скапан пропан-бутан", разказа пред "Труд" столичен автомонтьор. След газовата уредба се чупи и двигателят на автомобила.

"Има много подобни сигнали, но не се наемаме да помагаме, тъй като е трудно доказуемо", заяви председателят на асоциация "Активни потребители" Богомил Николов. Той поясни, че у нас няма апаратура, която да проверява пропан-бутана.

"Няма стандарт и критерий за качеството на газа у нас. Предлагали сме да бъде въведен контрол чрез нормативна уредба, но това не се случи", заяви експертът по горивата от Българската петролна и газова асоциация Светослав Бенчев. Големите компании имат вътрешен контрол, но какво става на малките бензиностанции и газстанции - никой не знае.

От Държавната агенция по метрологичен и технически надзор коментират, че не проверяват съдържанието на горивото. Причината е, че газът не попада в обхвата на Закона за чистотата на атмосферния въздух, нито в друг нормативен акт.

Преди две години е имало идея да бъде закупен уред, който да следи за качеството на пропан-бутана, но след проверка на европейската практика е установено, че това не се прави в нито една страна в ЕС, поясниха от агенцията. Те следят само за изправността на уредите, чрез които се зарежда горивото.

Продавачите смесват неправилно съставките пропан и бутан. Заради липсата на стандарт за газта те най-често мамят в отношението на двете й съставки.

"Съотношението между пропан и бутан през зимата и през лятото трябва да е различно, но не всеки го спазва. Това трябва да е строго регламентирано, но като няма закон, никой нищо не може да направи", поясни експертът по горива Светослав Бенчев.

През зимата горивото трябва да е в съотношение 60% пропан и 40% бутан, за да е в течно състояние и колата да върви. През лятото обратното - 40% пропан и 60% бутан.

Много продавачи обаче смесват в различни дози газта, за да им излиза по-евтино, поясняват специалистите. Пропанът е по-евтин и по-тежък.

Дистрибуторите припечелват допълнително и от друга врътка с пропан-бутана. Купуват го на тонове, а го продават на литри, разказаха запознати.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


60
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
49
1
 
0
 
! Отговори
КОРУПЦИЯ преди 3 години
НЯМА РЕГЛАМЕНТ И КОНТРОЛ, ЗАЩОТО СЕ КРАДАТ МИЛИАРДИ И ПРЕСТЪПНИЦИТЕ В ПАРЛАМЕНТА И НАДОЛУ ПО ВЕРИГАТА СА СЪУЧАСТНИЦИ НА КРАДЛИВИТЕ ЧАСТНИЦИ КОИТО НИ ПРОДАВАТ *** СИ.
48
1
 
0
 
! Отговори
Тодор преди 5 години
Също така ми се е случвало като зареждам от определени бензиностанции газ да започва да започва доста по бързо да прекъсва в сравнение с други. На някой дори ми е прекъсвала в рамките на излизането от бензиностанциите. В началото го отдавах на други проблеми но с проучване и експеримент разбрах къде е проблема. Да не прозвучи като антиреклама нама да кажа кои са са те. Вие сами ще си разберете.
47
1
 
0
 
! Отговори
Toдор преди 5 години
Карам на газ постепенно почва да прекъсва в рамките на 10000км дори и по малко. Първо прекъсва от време на време на бензин после почва и на газ. Карам на бензин 2-3 хиляди постепенно прекъсванията изчезват и после спира да прекъсва слагам и добавки. Четох в един сайт за газови че това било заради газта отделяла котлен камък вода и запушвала разпръсквачите. Затова в ако се кара на кратки растояния и се спира често не трябва да се използва газ. Защото точно така се запушват най много разпръсквачит
46
4
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Всички карат на газ и докато си мислят, че малко излиза, не усещат колко дълбоко ИМ ВЛИЗА. Тази статия разкрива половината истини - за измамите, откъм състав и грамаж. Следва да има и друга статия за вредите по двигателя, нанасяни от това гориво, дори да е с правилният състав - прегорели клапани и гарнитури, запушени дюзи. На някои марки като Хонда например клапаните прегарят на 20 000 км, и спестените от газта пари стигат точно за ремонта и замяната им с нови. Но чичо Скруч не разбира това...
45
1
 
1
 
! Отговори
Щирлиц преди 8 години
Е и?
44
1
 
2
 
! Отговори
антимонопол преди 8 години
На някои не им вървят горивата и цвъкат кото им падне.Айдееее.Антиреклама .В тоя купен сайт всичко може да прочетеъе.
43
13
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Гъзовите уредби са опасни- истински бомби!
42
7
 
8
 
! Отговори
ванко преди 8 години
не съм си сменял маслото никога,само доливам . и така карам от 2005 год. въпроса ми е може ли да си повредя колата по тоя начин?
41
1
 
9
 
! Отговори
ЙОРДАН ИВАНОВ преди 8 години
АМИ ХАЙДЕ ДЕ КАКВО ЧАКАТЕ 9-ТА ГОДИНА СМЕ В ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ ТРЯБВА ДА ИМАМЕ ВСИЧКО КОЕТО ИМАТ ТЕ И ЗА ГАСТА И ЗА ДИЗЕЛА И ЗА БЕНЗИНА ЗА ВСИЧКО ДА ИМА ГАРАНЦИЯ ЗА ПРОИЗХОД ЗА ДА МОЖЕ ДА ПОТЪРСИМ ОТГОВОРНОСТ И ДА НИ БЪДЕ ПЛАТЕН РЕМОНТА .
40
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
*** газ, мръзен газ, дицата е болен, жената са гладни, родна реч о, майна сладка
39
19
 
5
 
! Отговори
цар преди 8 години
Карайте си на газ-не ми пречите!Ама ми пречите като вземете да обяснявате колко било евтино и как колата гаснела и прекъсвала!!
38
42
 
10
 
! Отговори
Така е преди 8 години
Имам бензинова кола, и се питам що за мизерници или *** са тези ,дето си слагат газови уредби?
37
2
 
9
 
! Отговори
Сашо преди 8 години
Лошото е че едва ли всеки на газ сменя филтъра си на 10000км, а и кара на бензин поне 50км на 1000 км. Има и задкормилни предооставки за повреди.
36
8
 
45
 
! Отговори
LG преди 8 години
Дреме ми - бръмча си за 6-7 лв на 100 на газчица. Дизела да не е по-добре, същата помия само че е по-скъпо. Там ремонтите са в космически цифри и отделно повече замърсява природата.
35
1
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
...и кой умник е сложил думата "мpъсна", да бъде цензурирана?
34
1
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Така е като всеки в България си бачка не това, което му е работа. Сега вместо авторката да продава цигари в някоя будка, се прави на "журналист". Моето момиче, в този наш, прекрасен език, думата "газ" е в мъжки род. Не "***", а "мръсен"...
33
3
 
6
 
! Отговори
Emo преди 8 години
Пример - през м. май, топло време слагам газ от една малка газостанцийка на ул. хан Кубрат в София, високо съдържание на пропан, разход - 30-35/100. През ноември, температура нормална за сезона, съотношението трябва да 50/50, слагам газ на Лукойл Исперих - от София до там - разход не повече от 10/100, от там нататък - разход над 15/100, явно пропана пак е повече за по-изгодно за търговеца. Съвета ми е да искате да видите документите за произход на газта и относителната й плътност.
32
1
 
11
 
! Отговори
681 преди 8 години
И защо в заглавието Ви може да има "М Р Ъ С Н А ГАЗ", а в моята писания има *** газ?Що за цен зу ра?
31
1
 
6
 
! Отговори
681 преди 8 години
Докога бе уважаеми журналисти и професионални или платени коментатори на "статиите"?"*** газ" и "качество на газа" и "мръсен пропан-бутан" - не е ли време българите да се определим в кой род да говирим и "пишем"? Както казва Сашо Дончев течна газ от ж.р. са наливали бабите ни за газените лампи.Ама в 21 век говорим за природен газ и газ пропан-бутан - все от м.р.
30
3
 
9
 
! Отговори
Emo преди 8 години
(продължение)-при тепм 40 градуса пропана има много високо налягане-1.6 Мпа, затова лятно време бутана трябва да е 80-90%, но тъй като е по-скъп, постоянно производителите ръгат повече пропан, налягането на газта се качва, относителната плътност намалява под 0.550, затова колите най-малкото харчат повече, но по този начин от 1 кг газ се получават поне 2 л, да, търгашите плащат газта на кг, а я продават на литър, колкото повече литри изкарат от 1 кг, по-добре и по-евтино за тях и по-зле за нас