Бързо, евтино, удобно – Facebook-ът пребори автобуса

Хиляди непознати се организират в мрежата и пътуват заедно
Обновена: 28 окт 2016 10:47 | 28 окт 2016 10:44,
43
Бързо, евтино, удобно – Facebook-ът пребори автобуса
Снимка: Булфото, архив

Само 2 пъти за 5 години съм се возил с автобус от Смолян до София. Тогава още не бях ориентиран в социалните мрежи, а и те не бяха това, което са днес. В рейсовете вземат скъпо и се движат бавно. Това разказва Георги, който е студент и изчислява, че поне 100 пъти си е намирал транспорт до родния град чрез групи за пътувания във Facebook и сайтове.

"През социалната мрежа се организираме, понякога съвсем спонтанно, като гледаме обявени свободни места в автомобили за след няколко часа или на следващия ден. Други пък търсят превоз сред приятелите си", обяснява пред "24 часа" младежът, който учи медицина.

Принципът е да си поделят разходите за гориво. В правилата на повечето групи е посочено, че тези, които предлагат превоз срещу заплащане, трябва да искат толкова пари, колкото да си поделят разходите, но не и да са на печалба. В двете посоки пътят обикновено му излиза по-малко от 20 лева. Цената на билета за автобус до София в едната посока е 25 лв., за студенти е с 2 лв. по-евтино.

На Георги му се е случвало да пътува със съвсем непознати и да се запознаят в колата, но никога не е имал проблем нито с надеждността на автомобила, нито със сигурността си. Стоянките за автобуси на автогарата в Смолян са все по-пусти.

"Създадох групата за пътуване във Facebook още когато бях студентка във II курс. Нямах кола, а 25 лв. за автобус ми се виждаше непосилно. Постепенно групата растеше и сега има 6707 участници", разказва Елена Бадева, която вече е завършила, но продължава да поддържа страницата си в интернет.

Тя не приема за нормални цените на транспортните фирми. Наскоро пътувала в Турция от Адана до Невшехир в областта Кападокия, разстояние, по-голямо от Смолян до София. Цената на билета в автобуса била 40 лири, но имало климатик, колани за пътниците, безплатна вода и дребни сладки.

"Нашите превозвачи се оплакват от цената на горивата, но в Турция са по-високи", казва Бадева. Досега тя не е получавала заплахи от транспортни фирми, но индиректно чрез нейни познати й казвали да не се занимава с подобна дейност.

Бадева държи създадената от нея група да е затворена и не приема хора без снимки и без никакви приятели. Поставя и условие да се пише на кирилица, без нецензурни думи и обидни изрази, както и за точност и коректност от страна на предлагащите и приемащите да пътуват.

В друга от групите за пътуване: Смолян - Пловдив - София, има 3532-ма участници. Тя се е определила като "Група за позитивни хора, търсещи евтин, удобен и бърз превоз в приятна компания". В нея на 2 часа някой обявява закъде ще пътува и колко места има. В Девин групата е с над 2000 участници, рудоземската е с 1056 души.

В Доспат пък групите са 3, а тези за пътуващи към и от Златоград са 5 с над 2000 участници. В социалната мрежа се откриват групи за пътуване до Мадан, Баните, Борино, Триград, Смилян, Старцево и още много села в Родопите.

"Автобусът спира на всяка спирка. Само до Пловдив се движи с 40 мин по-бавно. След това до София още се забавя и в крайна сметка стигаш с час и половина по-бавно. Времето е пари. А е и по-комфортно с лек автомобил", казва Ани Младенова от Смолян.

"Като няма социален транспорт, какъвто е железопътният, ние ще направим социален автомобилния", казва тя. Младенова си спомня, че дори майка й по соцвреме е получавала награда като многодетна да пътува безплатно с влак два пъти в годината, но си заминала от този свят, без да се е възползвала нито веднъж. Тя смята, че липсата на жп транспорт е вид дискриминация спрямо живеещите в Родопите, тъй като не ползват влак, а плащат солидарно с всички български граждани инвестициите в други райони и огромните загуби на БДЖ.

Хората в Родопите предпочитат предвижването с коли вместо с автобуси. Реално транспортните фирми имат просто нарисуван бизнес за регион като Смолянския - без конкуренцията на речен и жп достъп. На практика обаче не е така. Много студенти пътуват ежедневно със споделено пътуване.

Много са и пенсионерите, които избират по-евтиния вариант заради прегледи в по-големите болници в Пловдив и София. И кметове на села участват в споделените пътувания. Често служебните им коли возят възрастни хора при пътуванията си към по-големите градове. При тях проблемите са не само парите за транспорта, а и връзките, които трябва да направят. Не от всички села има обществен транспорт до общинския център или удобна връзка, за да се качат навреме в автобус за големия град и да могат да си спазят часовете за преглед, обясняват селски кметове.

"До няколко години общественият транспорт реално ще спре да съществува при сегашната ситуация. Освен договорките по Facebook има и много автомобили, които крадат пътници около автогарите и за нас няма работа. Многократно сме сезирали ДАИ и КАТ. Наскоро се принудих да продам 2 автобуса, тъй като няма закъде да пътуват В крайна сметка аз съм теглил кредити преди, за да закупя тия автобуси, но ситуацията се промени коренно", казва Иво Топчиев, собственик на транспортна фирма.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


43
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
17
0
 
12
 
! Отговори
Marie Claire преди 7 години
Ползвам групите от поне 3 години сигурно, ако не и повече. И към севера, и към юга съм ходила с тях; не е имало някакви драми, освен, че един път закъсахме на Хемус и викахме репатрак. Но колко повече закъсвания съм имала с Юнион Ивкони .. Уговаряш се с шофиращия предварително, питаш, каквото трябва, за да не те изненадат неприятно с лв., бр. хора, проверяваш профила за снимки на мотори, BMW-та, Tags в ClubPlaneta и т..н. Ако закъсняваш, ще те изчакат 10мин, има шанс и да те оставят пред вас..
16
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
За жалост и в тази прекрасна дейност се появяват мизерници, които да изродят процеса, трябват правила и за споделените пътувания, а и малко контрол. Иначе и транспортните фирми са прави, че това са нелоялни практики спрямо тях, но със лошите си услуги и никакво старание да ги подобрят- те са си заслужили съдбата.
15
0
 
19
 
! Отговори
Astarot преди 7 години
В белите държави, дори стимулират споделените пътувания. Особено ежедневните. Ако сте поне двама души в колата, ползвате специална лента за Carpool по магистралата.Всеки закон, или забрана на подобни инициативи е чиста форма лобизъм.Ако отивам с приятели на почивка и сме 4 човека в колата, които си споделяме разходите, дължа ли на някого ДДС за парите, които ще ми дадат останалите трима? :)
14
9
 
8
 
! Отговори
Мнение преди 7 години
А знаете ли на какъв добър шофьор ще попаднете ? Ми ако е решил да се прави на мъж и ви изпрати в отвъдното ? Това е игра на руска рулетка.
13
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Никой не говори, че като се возите до село нямате никаква застраховка.
12
0
 
35
 
! Отговори
ДС преди 7 години
А преди 15 години започна разсипията на БДЖ за сметка на частните автобусни компании. Е, господ забавя, но не забравя. Стига сте лапали.
11
14
 
7
 
! Отговори
Помислете малко! преди 7 години
А замисляли ли сте се, че този който ви вози може да е лош шофьор и да ви убие като кучета на някой завой? Може да психопат, изнасилвач и каквото се сетите още. Пътуването по този начин е малоумнo. И за да не стават грешки, не съм превозвач и никога няма да бъда :) Просто обичам да си ползват мозъка, за разлика от 90% от мат'ряла.
10
7
 
10
 
! Отговори
5 преди 7 години
5, Смяташ като типичен *** :) Разходите по техническата поддръжка, заплтата на шофьора, реклама, застраховки, офиси, гаражи, рекет от държавата... тези неща не са безплатни. Все гледате на другите в канчето, вместо да работите и да живеете без да завиждате и да броите стотинките.
9
2
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Преди години разсипаха БДЖ заради интереса на частните автобусни превозвачи. Сега проблем са личните коли и това, че хората искат да пътуват по-евтино, по-бързо и по-комфортно. Тука обаче няма да стане? Ако трябва без пари ще качвам хора в моята кола, но няма да пълня гушите на алчните автобусни фирмици.
8
12
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Аз пък съм много доволен от рейсовете и ги предпочитам пред личен автомобил. От София до Хасково (220км) с рейс по новата магистрала е 2 часа.Ако пътуваш с някоя турска фирма със стари автобуси да видите и как натискат - 130-140 като слезнат от магистралата.Та бързо си пътуват...
7
1
 
27
 
! Отговори
scbg преди 7 години
До АнонименПлащам ДДС върху друг данък акциз, пътен данък, винетка и гориво. Малко ли те си вижда? Дали ще се возя сам, с жена ми или с непознат, в моята кола си е моя работа.Който го прави да печели да плаща, аз София - Смолян пътувам 3-4 пъти в годината, не смятам да си отварям фирма затова.
6
28
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Това не е ли незаконно?Да вземаш пари за услуга без да издаваш фактура или ДДС?Автобусите имат доста разходи и данъци, а тия - само муфта
5
0
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Иво Топчев да не реве срещу технологията, а да помисли как те да направят услугите си достъпни. Да вземат да изкупят няколко ФБ групи, да опитмизират курсовете си, да променят услугатите си, да си направят мобилно приложение и тнварианти има много, годината е 2016, трябва да си бърз или мъртъв
4
9
 
45
 
! Отговори
Плавник преди 7 години
Един автобус събира 50 пътници. По 25 лева в една посока са 1250 лева. За 100 километра един автобус харчи 20-25 литра нафта. Т.е. разхода за нафта е 50 лева, хайде ако е някой стар автобус да стигне 100 лева. Остават 1150 лева. На месец тоя автобус прави минимум 30 двойни курса, т.е. 75 000 лева. От един автобус. Алчността в България няма граници. Цените са със 100% и повече печалба, а в същото време тази печалба не се връща в работещите под формата на нормални заплати. Няма как да просперираме
3
1
 
52
 
! Отговори
шщд преди 7 години
Когато паднаха цените на нафтата, нито един превозвач не намали цените за превоз. Имали амортизации - бля,бля,бля. Вместо да търсят ДАИ и КАТ, д авземат да си оправят нещата
2
26
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
и аз ще почна така.Барем се запозная с готини какички,може да плащат и по други начини,пари няма да им искам.
1
2
 
73
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Абсолютно подкрепям подобни начинания и групи! Споделеното пътуване, е по-удобно, по-евтнино и не на последно място оползотворява по-добре капацитета на превозните средства. От 3 години не съм пътувал с автобус София-Кърджали. Билета ми е 22 лв, а пътуването 4 часа и половина. Сега помощта на споделените пътувания ми взимат най-много 10-15 лв (в зависимост от това колко човека сме в автомобила) и пътувам за 3 часа. Хем евтино, хем по-бързо. Превозвачите да си гледат работата с тези цени...