Кой път ще оцелее? Поуките от снежна "Тракия"

Перипетиите, рисковете... разказ на колегата от Investor.bg Мариян Йорданов
Обновена: 1 яну 2017 10:27 | 1 яну 2017 10:00, Екип на Dnes.bg
156
Кой път ще оцелее? Поуките от снежна "Тракия"
Снимка: Facebook

Колегата от Investor.bg Мариян Йорданов е бил един от онези стотици шофьори, попаднали в снежния капан на "Тракия" преди два дни. Какво е видял, почувствал и как е реагирал? Нека прочетем написаното от него в социалната мрежа Facebook.

Още по темата

Тръгнахме от София в 13:13 ч. Магистралата беше доста претъпкана с коли. Гамените с 200 не можеше да хвърчат, защото и двете платна бяха пълни и се движеха със 140 за лявата и 100 за средната.

От два дни бабата на Таня ни казваше да не тръгваме, а баща й да тръгнем по-рано, преди бурята. Разбира се приехме го за бабини диветини. По пътя продължиха да ни звънят и да ни питат докъде сме стигнали.

На 106-ия км. се случи катастрофа. Жена ми каза: "Кола изхвърча от пътя". Аз викам: "Къде, виждам някакъв прахоляк в нивата, сигурно трактор оре". В следващата секунда се видя, че това не е трактор, а лека кола. Около 200 коли спряха, включително от отсрещното платно на магистралата...

Прегазихме съборената ограда (циментовото колче беше отрязано) и влязохме в нивата. Отляво един човек лежеше в нивата, отпуснат и леко превит, не мърдаше, помислих го за умрял. Продължих напред. Колата беше по капак (после жена ми ми каза, че се е въртяла няколко пъти). От колата излезе млада жена (около 40 г.), започна да вика: "Даниел, Даниел", с чужд акцент. Обикаляше колата като луда и пищеше. Не го намери. С ужас го видя 30 метра по-назад, излетял от колата. Вече бях до колата.

Няколкото души преди мен отваряха вратите на обърната кола. Вътре висяха на коланите шофьора (възрастен) и друг човек на задните седалки. С разкървавени носове, зъби, но добре. Сами си откопчаха коланите. Аз си мислех, че не трябва да мърдат, защото може да имат травми. Даже им казах на английски да не мърдат. Но после се зачудих кога може да гръмне колата и дали не е по-добре да се бяга. Всички в колата бяха добре, явно коланите ги бяха спасили.

Тръгнах да се връщам. Детето (тинейджър), което беше излетяло от колата (явно без колан, седяло на задната седалка) се беше свестило, седеше и една млада жена от спрелите коли го галеше, за да го успокои.

Като се уверих, че нищо не мога да направя и че са се обадили на 112, се върнах и продължихме по магистралата, разстроени, в гробно мълчание, прекъсвано от време на време от гробовно говорене.

Изводът, слагайте коланите и отзад. Добре, че колата не го е смачкала при въртенето. Но пък коланите не са добре при челен удар. Добре, че са излетели в нивата, а не в дърво, стена, ТИР. По асфалта и тревата след него имаше следа от спирачки. Какво е станало, дали са били засечени (2 пъти ни изпревариха, бяха белгийска кола, явно гастербайтери) или не. Дали спирачката е довела до преобръщанията? Дали трябва да се натиска спирачка когато виждаш, че ще вървиш по нива? Дали щеше да се въртят ако не бяха натиснали спирачка? Мисля си, че не трябва да се натиска спирачка, и волана прав, но не знам. Много неща не знам, оказва се. Включително и дали хората да се вадят, или да стоят там от обърната кола...

Наближихме Стара Загора. Обади се тъста и каза, че "Тракия" е с ограничение на движението при Карнобат. Ядосах се: "Какво значи ограничение на движението, да влезе в api.bg да каже 1 към 1. Пак ще трябва всичко да върша и да вляза в интернет". Последва паркинг, отбих и влязох в api.bg. Пишеше, че АМ "Тракия" е затворена при Карнобат поради снегопочистване, обходен маршрут през Карнобат-Айтос. Помислих си: "Идиотско, щом на магистралата има много сняг, какво ли ще е по на север и под билата на Стара планина, защо ни карат на север. Да мина ли през Елхово и Средец".

Възникна и въпросът да се върнем ли, но имахме резервация за 31-ви в Бургас, приятели ни чакаха и не вярвах да е толкова зле.

Приближихме Ямболско и ясно виждах, че напред и небето е много тъмно. Затова и реших да не минавам през Елхово, натам излеждаше по-черно.

Към Карнобат като чели не беше зле. До Петолъчката си беше добре. После почна да се вижда сняг и навявания, но си карахме с 40. Между Венец и Карнобат имаше закъсал ТИР на едно от изкачванията в посока Венец. N-ти предупредителен знак.

Стигнахме Карнобат, някои се опитаха да перкат към магистралата, но аз не. Видях много идващи оттам и май те се връщаха, видели че е затворено. Пък и имахме по спешна работа, да ходим до тоалетна.

На първата бензиностанция нямаше автогаз, но аз имах за още 150 км., достатъчно до Бургас. Пред тоалетната опашка от 5-10 души. Заговорихме се. Другите пътуваха за Варна, казаха че "ще минем през Ришкия проход, той винаги се чисти". Казах им, че в api.bg пише че АМ "Хемус" е затворена при Неофит Рилски и че Рижкия проход е затворен за автомобили над 12 т. Отвън мина верижен транспортьор на Гражданска защита. N-ти предупредителен знак. Пак се замислих да спра в някой ресторант или хотел и да чакам.

Тръгнахме напред. Верижният транспортьор го настигнахме, зави наляво към Ришкия проход, една пряка преди главната отбивка, казах си: "Явно към Ришкия проход е зле, а напред е добре, смело напред". На следващата отбивка полиция забраняваше наляво към Ришкия проход. Продължихме дружно напред главно коли с А, но също и софийски, варненски, сливенски.

Имаше бензиностанция с газ, но си казах: "Няма да спираме, че ще ни изпреварят стотици коли и после?"

Скоростта на колоната падна до 10 км. в час, често се и спираше. Навявания та дрънка. Отсрещното платно (северното) се запълваше много бързо със сняг от навяването, но се движехме. Много бавно стигнахме до Айтос. Добре, добре, добре. Даже след Айтос дигнахме до 40 км. в час. Рядко имаше идиоти да изпреварват в лявата лента. Но и аз се направих на такъв и изпреварвах...

Няколко навявания от 0,4 м. ги минах с мръсна газ, казах на жена ми: "Само напред и нагоре с прав волан, никакъв страх". Нали съм със зимни гуми, с 4 по 4, и нали закъсвах два пъти в калта тази година, та съм си взел поуки...

В обобщение, слагайте коланите и когато видите черни облаци на хоризонта, по-добре спрете на някоя бензиностанция, кръчма, хотел, магазин, заредете се с газ, бензин, храна, вода и изчакайте да видите, кой път ще оцелее.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


156
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
65
3
 
16
 
! Отговори
анонимен преди 7 години
нямам спомен от 1971 г да сьм имала проблеми с колата по пьтя карах лада 1200такава здрава кола само с вода не сьм я пробвала бензиньт беше 25 ст за литьрт живков ни остави магистрала хемус до правец и сега 27 години по кьсно е доябланица
64
12
 
7
 
! Отговори
БКП !??? преди 7 години
Знаете ли какъв най Тошо ще ви дам ...то заради бай Тошо днес вземаме 3 пъти по малко от Гърците и 5 пъти по-малко от немците.....по времето на бай Тошо Сърбия вземаха двойно повече от нас. Бай Тошо ни остави 10 милиарда долара дълг през 89 г. и празни пенсионни фондове с пенсии по 100лв.....бай Тошо докато ви лъжеше западна Европа хвръкна а старта там беше изравнена със земята Германия и Франция.
63
3
 
8
 
! Отговори
Факт преди 7 години
Като чета написаното в статията, според мен излиза, че няма почти никаква информация за шофьорите, както и няма никаква организация какво да се прави когато се случи ситуация като тази. Честно казано на сайта лима апи бг почти нищо полезно и смислено няма. Колкото пъти съм влизал на тзои сайт, толкова пъти съм съжалявл, че съм си изгубил времето с лошо направен сайт.
62
5
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
По времето на соца колите наистина бяха по-малко, но пък бяха 90 % нови за разлика от сега, когато България е превърната в една огромна автоморга, в която са събрани трошките от цяла Европа.А по-голямата част от магистралите бяха построени именно от Бай Тошо. Придворният му шут, който се изживява като премиер в момента не може дори само да боядиса, това което Бай Тошо построи.Обаче пък знае да реже ленти пред тв камери.
61
3
 
16
 
! Отговори
Обективен преди 7 години
Не се заблуждавайте! Автопарка по времето на соца, може да е бил по-малък, но за сметка на това се използваше много повече от сега, така че разликата в броя на колите на пътя не е голяма. Гумите верно бяха гола-вода, но не съм имал проблеми по снега с моя Вартбург (предно предаване). Хората си бяха подготвени и се оправяхме много по-добре от сега, което е странно все пак.
60
3
 
17
 
! Отговори
Истината преди 7 години
Автомагистрала Тракия - малко над 50% построени по байтошово време и малко над 29% по времето на Бойко Борисов, който обаче построи последните учстъци, в които сега закъдаха колите и гордо резна лентата и тупайки се като Кинг-Конг в гърдите, гордо заяви: АЗ построих магоистрала Тракия и тълпата му верва. Аз лично съм пътувал преди 1989 г, когато магистрлата беше до преди Чирпан и нямаше никакви проблеми през зимата.
59
17
 
9
 
! Отговори
борис преди 7 години
По времето на соца тази магистрала се чистеше редовно, а Бай Тошо слагаше прегради срещу навяванията.Абе *** с *** каква магистрала там по времето на тошо. Беше си най-обикновен път и по време на снежни бури никой нищо не чистеше. Но тогава колите бяха 10 пъти по малко, пък и съвсем малко се караха.Да не говорим,че каквото и да се случеше беше държавна тайна
58
1
 
3
 
! Отговори
историкът преди 7 години
До Анонимен 57 - по кое време...? магистрала ...? разболяхте ли се, хора!?
57
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До Анонимен 57 За коя магистрала пишеш,за Байкало-Амурската ли?
56
7
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
ГЕРБ са тотални неграмотници по отношение изграждане и ПОДДЪРЖАНЕ най-вече на инфраструктурата. Да изсипеш евтин нискокачествен асфалт на петорни цени не означава че си построил магистрала, а че само си откраднал парите.
55
1
 
8
 
! Отговори
гюро преди 7 години
цял екип, т'ва ли забъркахте!? дедо Гоше ви е дал оценка!
54
10
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
По времето на соца тази магистрала се чистеше редовно, а Бай Тошо слагаше прегради срещу навяванията.
53
2
 
9
 
! Отговори
смЕх преди 7 години
до 51 анонименНе бяха платна ,но наистина вършеха добра работа и най-важното ,че бяха много евтини , но кой сега има сметка от евтиния парата трЕбва да се "усвоява".
52
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Човека все едно не е взел книжка. Коланите са задължителни и помагат при челен удар ако не искаш да изхвърчиш през предното стъкло или да се размажеш на таблото. Човека трябва да се извади от колата - как може да оставиш човек надолу с главата да виси часове докато дойде помощ? В лошо време с малко гориво не се пътува и накрая кой ускорява при препятсвие на пътя?? Въобще бързо трябва да мине опреснителен курс :)
51
1
 
19
 
! Отговори
Факт преди 7 години
До АнонименДо 43 БДЖ бе съсипано съвършено умишлено,за да се отвори пазар за транспортните фирми на ДПС!Обаче и другите партии имат съществен принос!Абсурд е когато по целия свят усилено се строят ЖП-линии и то високоскоростни,у нас тоя транспорт да е на изживяване!Вижте какво е в Европа-билетите за влак се продават седмици предварително,а са по-скъпи!Обаче бързината и сигурността са на ниво!На практика там с автобус пътуват само бедняците!А тука ще се избием,ама няма да си оправим жп-то!
50
5
 
8
 
! Отговори
5555 преди 7 години
До Анонимен 50 По времето на соца,съм стоял три дни между Венец и Карнобат......
49
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До 38, в Швейцария е така, докато не спре снега, не чистят
48
0
 
1
 
! Отговори
Его-противоречие преди 7 години
До Кой 44Написал съм "кой поддържа", а не "кой е създал" ;)Поддържането идва от публикуването на текста въпреки наличните противоречия в него!а Публикуването може да е факт и поради липса на знание у поръчващия текста (но тогава определящи са връзките, а не знанието на служащите в медията), и поради нужда от точно такива противоречия в текста от поръчващия го, но тогава нарочно са назначени пак , което пак показва наличието на връзки!
47
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Тези които предприемат пътувания въпреки предупрежденията за лошо време и собствената си интуиция сигурно се имат за безсмъртни и неуязвими.От друга страна България не е толкова силна имономически колкото Германия за да очакваме, че на всеки 10 км ще ни чака пътна помощ и ще хукне за нас при най-малкото подхлъзване.Комбинацията от шофьорска самонадеяност и бедна оргаизация на пътя е перфектната среда за бедствия и нещастия.Какъв е изводът, нека който има ум сам си го направи.
46
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До Анонимен 36То щот 100 човека му казват. Женен мъж, бабата на жена му и баща ѝ още бдят над него.