Срещу "войната по пътищата": Прегледи за възрастни и млади шофьори

Мярката се обсъжда, ще я въведат ли?
90
Срещу "войната по пътищата": Прегледи за възрастни и млади шофьори
Снимка: архив, БулФото

Възрастните и младите шофьори да подлежат на допълнителни медицински прегледи за физиологическата и психологическата им готовност да управляват автомобил.

Това е сред обсъжданите мерки за намаляване на рисковете при движение по пътищата, съобщи "24 часа".

Държавната агенция “Безопасност на движението по пътищата” прави анализ на състоянието на пътната безопасност. Председателят ина агенцията Милена Крумова заяви, че допълнителни изисквания за по-възрастните шофьори не са сред мерките, които са залегнали в анализа, но те са обект на обсъждане. Все още обаче не може да се говори за конкретна възраст, след която ще се прави допълнителен преглед на шофьорите.

Това е работа на специалистите - те да кажат след кои години се променят физиологическата и психологическата годност - дали това са 65, 70 години или повече, заяви тя.

При някои отслабвало зрението, други по-бързо се изморявали, трети ставали тревожни при натоварен трафик.

На експертите се разчита да кажат и какви са психологическите особености на младите шофьори, за да се набележат мерки и за тях.

Темата за тестове за шофьори над 60 г. се появи в медиите след форум в Русе за пътния травматизъм. На него се е коментирало доколко са адекватни зад волана възрастните шофьори. Отчетено е, че над 120 са катастрофите през последните две години в Русе с участието на хора над 60 години. Над 100 са ранените, 4 са загиналите. Нашумя и случаят с 95-годишен мъж, намерил смъртта си на пешеходна пътека, блъснат от автомобил, управляван от 71-годишен.

Изисквания към възрастните шофьори бяха актуални и през 2013 г., когато 76-годишен шофьор на джип прегази трима на тротоар пред столичен мол. Тогава във в. “24 часа” Владимир Тодоров - председател на Асоциацията на пострадалите от катастрофи, предложи медицински изисквания за здравословното състояние на шофьорите над 65 г., както и да се въведат периодични медицински прегледи, по-строги и по-детайлни за водачите в третата възраст.

Лансира и идеята да се намалят сроковете на валидност на свидетелството за управление на водачи над 65-годишна възраст - да бъдат примерно 2- или 3-годишни и те да минават през медицински преглед.

Сега Крумова уточнява, че става въпрос за медицински свидетелства, които и сега се изискват при издаване или смяна на шофьорска книжка.

Тя припомня, че и в момента професионалните шофьори минават на психотестове, което е условие за правоспособност да управляват камиони и автобуси. Не се предвижда това да се изисква за водачите от категория В - леки автомобили. Но е възможно при издаване на медицинско свидетелство да се предвидят прегледи за психологичното или неврологично състояние на водачите от определени възрастови групи.

Кои ще са те и на какви точно прегледи ще минават и на каква периодичност, всичко това предстои да се уточни.

Крумова дава пример с трудовата медицина, при която се правят изследвания във връзка с работата, която определен човек ще извършва. За някои професии се правят прегледи на очите, при други - от кардиолог. При работа с тежки машини например се извършват и неврологични изследвания, за да се оценят рефлексите.

Въвеждането на допълнителни медицински изисквания към шофьорите, ако такива бъдат предвидени, ще бъдат разписани в методика, по която се правят самите изследвания.

При шофьорите над 75-годишна възраст смъртните случаи при катастрофи са над 5 пъти повече от средното, а на нараняванията - над 2 пъти, показват официални данни на ЕС.

Причините за по-високата уязвимост били намалените физически способности (отслабено зрение и слух, по-забавени реакции) и по-малко ежедневно шофиране. В същото време възрастните водачи компенсирали физическите недостатъци с шофьорския си опит.

Процентът на смъртни случаи сред шофьорите на възраст между 15 и 24 години бил два пъти по-висок от този сред по-опитните шофьори.

В България 314 шофьори над 64 г. са загинали в катастрофи в периода от 2011 до 2017 г. Още 2225 пък са били ранени.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


90
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
29
1
 
5
 
! Отговори
ss преди 5 години
До Анонимен 26: Бе, зарежи го тоя - пълни глупости, няма такова нещо в Германия!
28
1
 
21
 
! Отговори
petarziz преди 5 години
в нито една държава в света няма такъв закон да има разделение между млади и стари шофьори и старите шофьори да се подлагат на допълнителни психофизични иследвания това е жива гавра с по старото поколение не стига че живеят като скотове с тези малки пенсии ами сега и допълнително ги обременяват вземете статистиката за катастрофите и въпреки застаряващото население на нацията съотношението е 10 към едно тоест 10 водачи в млада възраст правят катастрофи и само един в по напреднала възраст
27
1
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В тази държава вече нищо не може да се направи, ГЕРБ погубиха всичко,а за морала да не говорим!
26
1
 
20
 
! Отговори
Истината преди 5 години
Поредната имитация на дейност. Докато се вземат мерки против шофьорите, а не против истинските причини за катастрофите, катастрофите ще се увеличават. Това го гледаме от 30 години.
25
0
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До В Германия 21На нас Германия не може да ни е за пример. Германците са нещо сбъркани и отчасти алкохолици. Каква е разликата между нарушението "отнемане на предимство" от 20 годишен, 40 годишен, 64 годишен и 65 годишен шофьор, и всички са с нормална двигателна, неврологична, и ментална способност. НИКАКВА!!! Каква е причината за дискриминационното отношение на държавно ниво. Явно тяхната държава е възприела принципа - няма човек няма проблем. Затова ще са под окупация от САЩ до 2099 година.
24
0
 
16
 
! Отговори
Един от Северозапада преди 5 години
До Охобохо Сега, ако напишеш, че след 20 години, и жените ще са общи, те признавам за социалист-утопист.А докато има и една капка нефт за продаване-забрави за патеноване и масово внедряване на други видове горива...Преди много години, Тесла беше възкликнал "Ние сме луди! Енергията е навсякъде около нас, и е БЕЗПЛАТНА!" .Но, имаш електромер, нали?
23
1
 
23
 
! Отговори
z-rock преди 5 години
Пак ви казвам - нарочно го правят! Понеже станаха твърде много катастрофите с -българи- от нехристиянска религия и сега за отвличане на вниманието уж, разбираш ли, по-възрастните били рискови!! От ония всеки ден има катастрофирали - по Европата, у нас, ама не, възрастните виновни!! Дайте изследване колко процента са катастрофите с Юнал, Ахмед и т.н.
22
8
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В бъдеще колите масово няма да се карат от хората.
21
8
 
5
 
! Отговори
Охобохо преди 5 години
До 2 години ще има нет навсякъде и колите ще се карат от спътници в космоса.Шофьори няма да има,колите ще са общи след 10 години.Ползваш слизаш и тя се прибира,или я поръчва друг по телефона.Ще стане скъпо да имаш собствена кола,а и без смисъл.Колите ще са на ток и браунгаз след 20 години,отоплението също и ядрени централи няма да има.Та какъв е смисъла да ставаш шофьор вече?
20
24
 
2
 
! Отговори
В Германия преди 5 години
Над 65г. ако направиш нарушение ти взимат книжката до животно. Това е. За всякякво нарушение.
19
11
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Управляващите са прави че болните и възрастните са рискови групи. Самата старост отслабва силите, вниманието, и издръжливостта, също и болестта. Само че какво ще правят с младежта и средната възраст. Статистиката сочи че сега всеки 5-ти човек в България е със ЯВНО В НЯКАКВА СТЕПЕН психично отклонение. Ами онези със скритите отклонения. Така че е добре да се заложи в закона, всеки шофьор, на всяка подмяна на книжката да минава на медицински, психологически и психиатричен, преглед.Така е правилно
18
3
 
23
 
! Отговори
инструктор преди 5 години
изборите наближават помнете тези простотии и геноцида над 3 кат труд до 65г , а фуражките с 20г стаж взимат 30г и повече пенсия............
17
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Дреме им на мутрите каращи с 200км с автомобили регистрирани на фирми и пишещи, че ги е карал бай М***нго
16
0
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Мда искат да вземат хляба на възрастните хора докарващи си по някой лев, като разпространители, таксиметрови шофьори и т.н. Да не вземат да доживеят до мизерната пенсия, че Лилето чанти и обувки трябва да си купува не пенсионери да храни.
15
0
 
32
 
! Отговори
бай Тъпчо преди 5 години
А такааа, ние дрътите ви излязохме виновни, дето шпорите пътя с 200 и *** кат мухи.Един от наште нещо му станало и са качил на тротоара та бутурясал няколко-и сега какво-хайде всички на доктор да се доказваме, че сме наред...ами когато пишлигарите дето миришат още на мляко вършат дивотии по пътищата-какво да ги правим бе? Хайде всеки да си носи раничката, да си гледа в неговото канче и да не зяпа какво има в туй на съседа!А тия дето пускат тез "мухи", да дойдат да видат как орат старите волове
14
2
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Взимайки предвид заместилите смъртни случай на шофьори по време на работа от градският транспорт под 60 годишна възраст не трябва ли да се помисли за промяна на категорията им на труд и по-ранно пенсиониране, като полицаите.
13
0
 
13
 
! Отговори
сминдух енд чесън преди 5 години
До Един от СеверозападаБлокажът в главите на хората е видим с просто око,сигурен белег ,че живеем в тоталитарна държава.
12
0
 
30
 
! Отговори
www преди 5 години
НАШИТЕ УПРАВЛЯВАЩИ ИМАТ НЕЗАМЕНИМА ДАРБА ДА ИЗМИСЛЯТ САМО ПРОСТОТИИ...
11
0
 
18
 
! Отговори
Един от Северозапада преди 5 години
"Властта като че ли има съмнения в здравия ни разум.И аз имам съмнения в наличието на такъв в главите на управляващите"----Нямаш ли чувство, че гербаджиите панически се опитват да реагират и завмазват гаф след гаф, но не им се отдава, и се оплитат в нови гафове? Сякаш нарочно искат да ги предизвикват? Паника, паника.....И никой не знае какво да прави.Ахмед Доган въобще не ми е идеал, но той действа най-правилно, като усети народната любов-скри се да не дразни публиката.
10
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Отчитане на деииност като оная де връщала назад по ония дни и опънала бронята що за държава е това не зна