Срещу "войната по пътищата": Прегледи за възрастни и млади шофьори

Мярката се обсъжда, ще я въведат ли?
90
Срещу "войната по пътищата": Прегледи за възрастни и млади шофьори
Снимка: архив, БулФото

Възрастните и младите шофьори да подлежат на допълнителни медицински прегледи за физиологическата и психологическата им готовност да управляват автомобил.

Това е сред обсъжданите мерки за намаляване на рисковете при движение по пътищата, съобщи "24 часа".

Държавната агенция “Безопасност на движението по пътищата” прави анализ на състоянието на пътната безопасност. Председателят ина агенцията Милена Крумова заяви, че допълнителни изисквания за по-възрастните шофьори не са сред мерките, които са залегнали в анализа, но те са обект на обсъждане. Все още обаче не може да се говори за конкретна възраст, след която ще се прави допълнителен преглед на шофьорите.

Това е работа на специалистите - те да кажат след кои години се променят физиологическата и психологическата годност - дали това са 65, 70 години или повече, заяви тя.

При някои отслабвало зрението, други по-бързо се изморявали, трети ставали тревожни при натоварен трафик.

На експертите се разчита да кажат и какви са психологическите особености на младите шофьори, за да се набележат мерки и за тях.

Темата за тестове за шофьори над 60 г. се появи в медиите след форум в Русе за пътния травматизъм. На него се е коментирало доколко са адекватни зад волана възрастните шофьори. Отчетено е, че над 120 са катастрофите през последните две години в Русе с участието на хора над 60 години. Над 100 са ранените, 4 са загиналите. Нашумя и случаят с 95-годишен мъж, намерил смъртта си на пешеходна пътека, блъснат от автомобил, управляван от 71-годишен.

Изисквания към възрастните шофьори бяха актуални и през 2013 г., когато 76-годишен шофьор на джип прегази трима на тротоар пред столичен мол. Тогава във в. “24 часа” Владимир Тодоров - председател на Асоциацията на пострадалите от катастрофи, предложи медицински изисквания за здравословното състояние на шофьорите над 65 г., както и да се въведат периодични медицински прегледи, по-строги и по-детайлни за водачите в третата възраст.

Лансира и идеята да се намалят сроковете на валидност на свидетелството за управление на водачи над 65-годишна възраст - да бъдат примерно 2- или 3-годишни и те да минават през медицински преглед.

Сега Крумова уточнява, че става въпрос за медицински свидетелства, които и сега се изискват при издаване или смяна на шофьорска книжка.

Тя припомня, че и в момента професионалните шофьори минават на психотестове, което е условие за правоспособност да управляват камиони и автобуси. Не се предвижда това да се изисква за водачите от категория В - леки автомобили. Но е възможно при издаване на медицинско свидетелство да се предвидят прегледи за психологичното или неврологично състояние на водачите от определени възрастови групи.

Кои ще са те и на какви точно прегледи ще минават и на каква периодичност, всичко това предстои да се уточни.

Крумова дава пример с трудовата медицина, при която се правят изследвания във връзка с работата, която определен човек ще извършва. За някои професии се правят прегледи на очите, при други - от кардиолог. При работа с тежки машини например се извършват и неврологични изследвания, за да се оценят рефлексите.

Въвеждането на допълнителни медицински изисквания към шофьорите, ако такива бъдат предвидени, ще бъдат разписани в методика, по която се правят самите изследвания.

При шофьорите над 75-годишна възраст смъртните случаи при катастрофи са над 5 пъти повече от средното, а на нараняванията - над 2 пъти, показват официални данни на ЕС.

Причините за по-високата уязвимост били намалените физически способности (отслабено зрение и слух, по-забавени реакции) и по-малко ежедневно шофиране. В същото време възрастните водачи компенсирали физическите недостатъци с шофьорския си опит.

Процентът на смъртни случаи сред шофьорите на възраст между 15 и 24 години бил два пъти по-висок от този сред по-опитните шофьори.

В България 314 шофьори над 64 г. са загинали в катастрофи в периода от 2011 до 2017 г. Още 2225 пък са били ранени.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


90
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
9
0
 
32
 
! Отговори
Един от Северозапада преди 5 години
Явно, за тази държава, дядото с жигулката или голф 1 е по-опасен, отколкото политици и олигарси, докарали държавата до национална катастрофа пак.Докарали я до това, че 30 години след 2 милиона митинг в центъра на София, хората пак да гласуват за БСП, само и само да махнат сегашните от власт. Сегашните, които ликвидираха малкия бизнес нацяло, сега искат и забрана на старите коли , забрана на старите шофьори, и вечно да се виси за заем по банкитеза по-нова, или да се плаща за превоз...
8
0
 
20
 
! Отговори
сминдух енд чесън преди 5 години
Властта като че ли има съмнения в здравия ни разум.И аз имам съмнения в наличието на такъв в главите на управляващите.
7
0
 
34
 
! Отговори
Кратун преди 5 години
В Германия досега шофьорските книжки бяха безсрочни. Сега ограничиха срока им на валидност на . 20 години. Калинките на ГЕРБ се надцакват едни други с все по-глупави предложения. Сигурно събират точки за пред Баце. Колкото по-глупав е един ГЕРБер толкова по-висок пост получава, за да е сигурно, че няма да застраши стола на Баце. Докога ще търпим да ни правят на ***?
6
1
 
30
 
! Отговори
Един от Северозапада преди 5 години
Засметка на това, депутат може да се стане без всякакви психотестове, даже няма изискване за завършено образование. А тези хора имат властта да ни вкарат във война, да допуснат чужди войски тук, или ядрено оръжие, както апелира един бивш депутат с трабант.И при това никой не може да им държи сметка. Психотестове не се предвиждат нито за динистри, нито за адвокати и прокурори, а те разсипаха не една съдба.
5
0
 
28
 
! Отговори
Вбесен преди 5 години
Ей, ......няма такава малоу м на държава, няма!!!
4
6
 
5
 
! Отговори
хм преди 5 години
След като са започнали,да я докарат до край.Би трябало на всеки пет години да се минава тест за агресивност.И на всеки 10 години-проверочен!
3
1
 
28
 
! Отговори
z-rock преди 5 години
Някой е забелязал, че има доста възрастни водачи и търси начин да им вземе по некой лев!! По-добре обърнете внимание на това, че най-голям е процента на катастрофите от ония -българи- с имена Ахмед, Юсуф и т.н. Последните примери са показателни!!!!
2
1
 
9
 
! Отговори
.. преди 5 години
Не прегледи, санкции са нужни.На нокой от вас ли не му се е случвало да го задминат през аварийната лента на магистрала?Такива майстори за преглед ли са или...?
1
1
 
26
 
! Отговори
Гост преди 5 години
Този Владимир Тодоров кой го е упълномощил да изказва мнение от наше име ???