Кога електромобилите ще станат по-достъпни у нас?

Законът трябва да насърчава използването, а не покупката им
8 апр 2022 21:22, Анисия Иванова
86
Кога електромобилите ще станат по-достъпни у нас?
Снимка: БГНЕС

Все още липсва системен подход за по-голямото въвеждане на електромобилите в България в Плана за възстановяване, като се работи "на парче" без цялостен поглед към транспортната система в страната. Трябва да има стимули за използването на електромобили, а не толкова за закупуването им. Това коментира Илия Левков, председател на УС на Индустриален клъстер "Електромобили" - ИКЕМ, в ефира на предаването "Бизнес старт" с водеща Живка Попатанасова.

"Говорейки само за електромобили и инфраструктура, пропускаме системния подход за транспортната система в България, нейната зависимост от изкопаемите горива, от това че е аналогова, а не цифрова. Търсейки вариант за излизане от този миналовековен проблем, е добре да се тръгне със стимулиране на сериозна платформа, която може да управлява зарядната инфраструктура, публичния транспорт."

На България й трябва закон за насърчаване на електрическата мобилност, каза Левков и даде за пример съседните Румъния и Гърция, които с подобни законодателни мерки са наваксали изоставането си в сферата през последните години и вече задминават България. Според Левков в подобен закон трябва да не се залага строга дефиниция какъв точно автомобил ще е обект на замяна и да не се настоява толкова за покупка, като може да се помисли за стимулиране на лизинг на електромобили или съвместно ползване.

"Тогава системата ще заработи, защото ще влязат и лизингови компании, и финансиращи институции, банки.", смята той.

Това са начините електромобилите да станат достъпни за българите и да се избегнат притеснения за високата цена или живота на батериите, а обслужването им да бъде поето от специално обучените експерти, с които повечето вносители разполагат, смята Левков и добави, че Индустриален клъстер "Електромобили" работи усилено за създаването на такива кадри, което е и предимство за България.

Заложеното в Плана за възстановяване увеличение на зарядните станции за електромобили от сегашните 700 до 10 000, Левков определи като "оптимистично, но недостатъчно". Разполагането на тези зарядни станции по междуградската пътна мрежа и в центровете на 50 града трябва да започне с "изключителното улесняване" на процедурата, каза той.

"Ако решите да изградите една бързозарядна станция на магистрала, паркинг, или друг участък от републиканската пътна инфраструктура, ви е необходим режим като за МОЛ... Някои от общините дори не са променили наредбите за преместваемите обекти, защото зарядната станция в ЗУТ е преместваем обект."

От ИКЕМ са направили предложение този процес да се намали до един месец.

В момента въпреки проведените търгове и доставки на места, няма реална възможност за използването на електрически превозни средства в градския транспорт, като голяма проблем е липсата на подготвени кадри за тяхната безопасна употреба.

"Ако автомобилите и градският транспорт станат електрически, ние ще бъдем умно електроенергийно независими", каза Левков, позовавайки се на големите възможности за производство на електроенергия в страната.

В коментар за влиянието на войната върху сектора, Левков прогнозира, че в краткосрочен план ефектите могат "да съсипят доста автомобилни компании". В момента доставките на електромобили са между шест и дванадесет месеца, като се очакват още по-големи забавяния.

Целия разговор може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


86
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
44
5
 
19
 
! Отговори
Веселинъ 7112136860 преди 2 години
Актуалният въпрос е "кога храната ще стане достъпна за българите".
43
2
 
10
 
! Отговори
Алекс преди 2 години
Когато италианците си купят следващия модел и предишния стигне до България.
42
0
 
1
 
! Отговори
До Натовеца 44 преди 2 години
До Натовеца 44 Аман от *** !
41
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
не става електричката за масов автомобил. за град като София където няма гаражи, а да висиш като *** на зарядна станция и да чакаш да се зареди возилото е само за ентусиасти. като ги направят да се зареждат за 15 мин и живота на батерията да е 10-15 години може.
40
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ромите от махалите са с най-еко транспорт с по една конска сила!Хахахаха!
39
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
след 50 години
38
0
 
11
 
! Отговори
Георги преди 2 години
Най-много се дразня когато съседа използва зареждачката пред кооперацията като паркинг. Включва си колата и я оставя по 2 дни там. А за 2 зареждачки се бием 7 коли. Още сме назад с изграждането на достатъчно станции.
37
16
 
5
 
! Отговори
Таня до 49 преди 2 години
Урана не е фосилно гориво, индианец. Карай си пушещата таратайка и набивай туршия. Представям си колко зле изглежда жена ти, ако изобщо имаш жена.
36
0
 
3
 
! Отговори
до Натовеца преди 2 години
Гледах ти видеото. Фалшиви новини без никакви доказателства.
35
4
 
10
 
! Отговори
до Таня преди 2 години
Както винаги си тотално неадекватна. Енергията за тези електромобили идва от фосилни горива. Не пълниш резервоара с течно гориво но накрая като теглиш чертата пак си там. Къде е тая прословута зелена енергия? До момента се предлагат решения, които пак замърсяват околната среда. А Танчето плещи простотии по форумите.
34
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
За мен проблемът не е цената. За мен основният проблем е бързината на зареждане, животът на батерията, безопасността на батерията. Друг проблем е, че енергията, с която се зареждат тези автомобили не е зелена. Цената като проблем идва последна.
33
6
 
5
 
! Отговори
Българинът преди 2 години
Освободете Българинът от Руско Его, него зарабовайте отново и света ще получи всички изобретения които иска! Светът ще се прекланя отново пред изобретателността на Българина, Но той трябва да е СВОБОДЕН!
32
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Почти никога защото ако падне цената ще затворят заводите и безработица. Плащаш цял живот за нова кола както апартамент в София или караш каруца на село.
31
18
 
4
 
! Отговори
Таня преди 2 години
В 21-и век да шофираш автомобил на течно гориво, трябва много яко да си изостанал. Хора, електрически автомобили се продават от над 10 години масово.
30
8
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Гответе се скоро да си купувате ЕКО или 0 емисия кола или да ползвате градски транспорт. Ерата на старите каруци свършва административно. В лондон вече е 10 паунда на ден, такса да караш стара каруца. 3650 паунда на година. В мадрид и барселона вече въведоха глоби за стари коли без стикер или с лош стикер. 70 000 глоби за няколко дни в барселона. Скоро всички населени места с над 55000 души ще са недостъпни за дизел и стари коли. Честито ви изнудване и грабеж. Затуй стикери въвеждат. Да ви отреж
29
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Поредния гл пак. Плямпа някакви идеи, но не казва как да се реализират. Самият той не знае. Чул, че така се прави хайдеее и ние.
28
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен Га цъфнат налъмите !
27
4
 
13
 
! Отговори
Ха!!!!! преди 2 години
Харесвам електроавтомобилите. И имат своята ниша и ползи. Но не са бъдещето на масовия автомобил. Нито са екологични. Тези които ни убеждават в това, просто искат да направят едни бързи пари, като ни принудят "доброволно", както с "ваксините", пък после друго ще измислят.
26
3
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
България, още в Балканкар си е правила електромобили. Малко ли електрокари сме изнесли. Хахха Тези сега се сетили, за това.
25
4
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Когато станат 2 за лев. Единственото им преимущество, че няма смяна на масло и филтри. А батериите, като умрат екологията е голяма.