Какво изплува зад спирането на търговете за "Хемус"?

Сега чакаме новият търг, за да видим накъде ще тръгне цената
Обновена: 16 фев 2016 10:48 | 16 фев 2016 08:52, Миглена Иванова
92
Какво изплува зад спирането на търговете за "Хемус"?
Снимка: архив, Булфото

Може ли държавата изобщо да си прави сметка (и в буквалния, и в преносния смисъл)? Това е един от въпросите, които останаха без отговор след вчерашната сага с търговете за магистрала "Хемус".

Има ли по-правилни строителни фирми или правилните ще затвърдят позициите си в новия търг с "официализирана" по-висока прогнозна цена? Това е другият въпрос без отговор, защото премиерът еднолично разпореди прекратяване на процедурата, която даже още не е и приключила заради обжалването пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), повече от два месеца след обявяването на изпълнителите на отсечките.

"Говорят" ли си институциите помежду си? Това е третият въпрос без отговор. Защото премиерът Бойко Борисов и отговорникът за "Хемус" – Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП), излязоха с коренно различни версии за прекратяването на процедурата.

Още по темата

И двете - съшити, коя с бели, коя с малко по-нюансирани, конци. Понеже въпросите и за липсата на финансиране, и за близостта на двете фирми до Валентин Златев и Делян Пеевски са сред обществените "тайни". В крайна сметка обаче едно такова решение има нужда от мотив, който да звучи законно.

Следващият въпрос без отговор е доколко в прекратяването на процедурата по никое време нямат пръст европейските власти. Досега Еврокомисията открито се намеси само в търговете за магистрала “Тракия” заради дискриминация на чуждестранни фирми и от време на време сравнително тихо размахва пръст.

Обществената поръчка трябваше да бъде спряна още когато държавата видя огромната и не съвсем обяснима разлика между индикативния бюджет за строителството на магистралата и офертите на кандидатите. За да си оправи държавата сметките и да спести огромни разходи на данъкоплатците. А ако администрацията е знаела, че сметките й всъщност не са съвсем верни, може би изобщо не трябваше да се избързва с процедурите, а да изчака окончателните проекти за магистралата. И да действа по-прозрачно при тръжните процедури.

И в началото бе процедурата…

В началото на 2015 г., след дълго очакване, стартира двустепенната тръжна процедура за строителството на 60 км от магистрала “Хемус” – за отсечката от Ябланица до Угърчин/Луковит и оттам – до разклона за Плевен и Ловеч. Индикативният бюджет за 60-те км – 434 млн. лева. Финансиране – неосигурено, с неизвестен източник.

Вариант първи за финансиране – спестени пари от новата оперативна програма “Транспорт” 2014-2020 г. На практика невъзможен, защото бюджетът за пътно строителство се изчерпва от дострояването на “Струма”, още повече, че на него се надява и друг проект с твърд ангажимент за довършване до 2022 г. – тунелът под Шипка. Вариант втори – заем от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ). Вариант трети – пари от бюджета (малко вероятен). Вариант четвърти – новите европейски инвестиционни инструменти (Механизмът за свързване на Европа и планът "Юнкер").

Близо два месеца по-късно дойде и първият опит за спиране на обществената поръчка – от австрийската компания “Щрабаг”, която оспорваше точно липсата на финансиране за строителството на “Хемус”. Антимонополният орган не уважи жалбата на фирмата. Година по-късно липсата на финансиране е вече формален повод за спирането на търга.

В средата на декември 2015 г., очаквано за строителния бранш, за строител на първата отсечка на магистралата – от Ябланица до Угърчин, е избрано обединение с участието на "Джи Пи Груп" ООД, а на втория участък – от Угърчин до разклона за Плевен и Ловеч, обединение с участието на "ПСТ Груп" ЕАД. С офертите им общата стойност на двата участъка достигна 756,7 млн. лева без ДДС, което приближава 1 млрд. лева с ДДС и е рекорд за българска магистрала.

От надпреварата изпаднаха обединението "Хемус БГ" и турската "Ташяпъ Иншаат", които дадоха най-ниски цени. Ако двете компании бяха избрани, магистралата щеше да струва с над 70 млн. лева по-малко.

Скъпо, по-скъпо, най-скъпо?

Едно от обясненията за огромната разлика на офертните цени и индикативния бюджет за изграждането на 60-те км от Хемус между Ябланица и Плевен/Ловеч даде регионалният министър Лиляна Павлова.

Тя посочи, че индикативният бюджет е определян в момент, в който пълният проект за “Хемус” изобщо не е бил готов, а той претърпя доста промени с времето. Дали обаче тези промени струват почти два пъти повече от първоначалните планове?

Павлова оправда разликата и с тежкия терен и множеството съоръжения – тунели и виадукти, по магистралата, като до край защитаваше процедурите. НКСИП пък се произнесе в рекордно кратък срок за победителите, а само две чуждестранни компании – италианската "Серенисима конструциони" и отстранената турска "Ташяпъ Иншаат", решиха да обжалват решението. Решение по жалбите им още няма.

Друго обяснение за разликите в цените се крие в калкулираните рискове за строителните фирми. Логично е, че за обект с несигурно бъдеще заради неизвестно финансиране и неясен срок за завършване цената ще е по-висока, тъй като се очаква забавяне на плащанията. Особено когато компаниите “затварят” в банкови гаранции огромни суми.

Друг съществен проблем за строителството на магистралата са отчужденията, които още не са започнали и които също ще струват доста на държавата.

Въпреки съмнителните обстоятелства около прекратяването на процедурите, нелогичния избор на момент за обявяване на решението и разминаването в аргументацията решението все пак е правилно. Остава да се види и дали някой от участниците ще обжалва решението за прекратяването. И да се чака новият търг, за да се види накъде ще тръгне цената на магистралата.

Oще икономически анализи четете в Investor.bg!

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


92
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
45
0
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Тиквата пак си прави гъргара с мудния българин с *** сделка за 1милиардМедии защо не кажете ясно-ЕС комисия спря парите,заради далавери корупция на Тиквата
44
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Хейййййй, лакомии!Включете човечеца в схемите за крадене!Има да храни внуче!С някакви си 5-10 млрд закъде е?
43
0
 
17
 
! Отговори
иван преди 8 години
Вие се подигравате с нас !
42
2
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
за мен пък въпросите са други:като няма ясно финансиране - защо се прави и тази магистрала ?това парче никому ненужна магистрала ли е най-належащия проблем на държавата сега ?разбираме, че олигарсите и мафиотите имат големи разходи, но бедни, болни, безработни и пенсионери не са ли по-важни ?
41
3
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Все по-очевидно е, че Ердоган бей се е скарал на родния ни главатар. Чакаме турската компания да спечели без проблем следващия търг!
40
5
 
22
 
! Отговори
българина преди 8 години
Референдум за присъединяване на Северна България към Русия или Румъния
39
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Ще се хариза на турска фирма,ес незабавно трябва да спре евросредствата за България защото парите отиват във Турция а каквото остане се краде от фирмичките на ГЕРБ и ДПС
38
0
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Правилните фирми са чуждестранните, които са обвързани с европейското законодателство. Така, че ако стане гаф, да плащат! И не говоря за разни австрийски или италиански, а за немски и френски. Само, че тези фирми казват цени, които на пръв поглед са скъпи. За това само български фирми печелят конкурсите ни. Само, че като се започне с вечната подръжка и вечното оскъпяване на проекта плащаме двойни и тройни цени. 1км е по-скъп от този на магистралите в Бавария, които са БЕТОННИ!
37
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
ясно или неговите хора не са зели търга или му замирисва на предсрочни избори и няма какво друго да обещае за следващия мандат.
36
1
 
21
 
! Отговори
СОПОЛАН ПАСИ преди 8 години
До Патриот....Какво да мачка БОКО? Спрял търга докато не си получи ЛИЧНАТА ДАЛАВЕРА...????? ПАТРИОТ... платен ***.
35
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Спира се с идеята да не изплува нищо.
34
0
 
4
 
! Отговори
до Мая преди 8 години
Сега се ядът обещания :) Утре ще са на дневен ред прогнози,все еко храни богати на витамини и минерали.
33
1
 
18
 
! Отговори
Иван преди 8 години
Фирмите на бат Бойко не са спечелили и веднага търга се анулира!
32
0
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Тежък терен в равнината?
31
2
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Имал съмнения !Тиквето утре може да ви каже,че Осама е истински и е жив,а вие му вярвайте!Също като картончетата -" Няма такива печалби"Божкеееее колко е зле народът !
30
1
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
1млрд. за 60км.?!
29
2
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Колко още неща трябва да станат за да види капацитета на тази партия ?
28
0
 
37
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Аз не пазарувам от Лафка (правилния правопис е Лавка ) и от Техномаркет и продукти на Булгартабак .....това е моя начин
27
2
 
21
 
! Отговори
! преди 8 години
Изплува поредната истина- че някой е "сбъркал" и не е подсигурил спечелването им от "правилните" хора!
26
23
 
1
 
! Отговори
Патриот преди 8 години
Мачкай Бойко Ердоганя! Ахмед Доган е Левски.