Борисов – опасната атракция

Медийният експерт Николета Даскалова пред Dnes.bg
Обновена: 20 яну 2011 09:06 | 20 яну 2011 07:00,
141
Борисов – опасната атракция
Николета Даскалова. Снимка: fmd.bg

Николета Даскалова е експерт към Лабораторията за медиен мониторинг на фондация „Медийна демокрация”. Изследователските й интереси са в областта на съпоставителното медиазнание, новите медии и популярната култура. 

Според Картата на медийните зависимости, изготвена от агенция "Маркет Линкс" по поръчка на Фондация "Медийна демокрация", през изминалата година отношението на българските всекидневници към премиера е било по-скоро положително, а критичните материали за ГЕРБ и правителството са били повече, отколкото позитивните. Как оцелява митът "Борисов" в медиите?

Да, наистина Борисов успешно оцелява в медиите, което всъщност е и една от причините да оцелява в политиката. Ако погледнем в ретроспекция политическата кариера на министър-председателя, няма да е пресилено да кажем, че стъпките, които той измина, за да стигне до сегашната позиция на премиер, са стъпки през медиите. 

Борисов е силна атракция за средствата за информация още от момента, когато зае длъжността главен секретар на МВР. Спомняте ли си по-популярен главен секретар от него? Като кмет пък той беше с пъти повече в новинарските емисии, отколкото е сега неговата наследничка г-жа Фандъкова. 

Данните от медийния мониторинг показват също така, че настоящият министър-председател има по-висок медиен рейтинг, отколкото имаше Сергей Станишев, когато заемаше този пост. Всичко това е категоричен знак, че в медийния интерес към Бойко Борисов има нещо повече от интерес към институционалните роли, които той заема. И това нещо „в повече” трябва да търсим както в личните качества на Борисов, така и в характера на медийната среда.

Безспорно Борисов е колоритна фигура и силен магнит за медийно отразяване – цветущ език, дръзко поведение, самочувствие като на екшън герой, вплитане на персонално вживяване и биографични препратки, иронизиране на противниците си, представяне на проблеми и ситуации по един опростен и лесно смилаем маниер. Този е лош, онзи е виновен, нашите успехи са тези и тези. Тази формула на публично поведение се оказва двойно успешна – както за политическата фигура, така и за медиите, които печелят аудитория дори само от показването на подобен стил на публично присъствие. Стил, който можем да наречем жълт, забавен, при всички случаи пораждащ отношение. Изобщо, Борисов успешно се вписа в комерсиалния медиен тон. 

Митът "Борисов", както казвате, е всъщност най-осезаемата политическа реалност – лидерът на изпълнителната власт. И когато медийното отношение към тази важна реалност е преобладаващо безкритично, тогава е налице голяма опасност. Още повече, че медийното отношение е така нездраво, както виждаме от Картата на медийните зависимости – позитивно към Борисов и негативно към институциите, които същият този Борисов оглавява. В крайна сметка това е един и същ мета политически субект. Подобна раздвоеност в медийния тон най-малкото показва вътрешна нестабилност и отказ от разпознаване на причинно-следствени зависимости между лидер и институция. Всичко това е в полза на лидера.

Къде са по-ефективни политическите послания - в "сериозните" български всекидневници или в "жълтата" преса?

Безспорно в жълтите медийни канали посланията звучат по-ефектно, по-скандално и по-пикантно. Една от принципните особености на жълтата преса е това, че тя винаги работи в морално-оценъчен режим. Казва или силно подсказва кое е правилно и кое грешно и така поражда отношение към героите, които са на страниците й. Неслучайно подобен род издания работят с щампи като „срамота”, „ужас”, „позор” и други в този дух. Това автоматично се пренася и върху политическите герои, които стават обект на жълт интерес. Жълтото политическо много по-лесно събужда отношение, отколкото сериозното политическо. Най-вече емоционално отношение. 

Адекватна ли беше медийната реакция след разпространените от вестник "Галерия" и РЗС записи на телефонни разговори на висши представители на властта?

Медиите попаднаха в много трудна ситуация. Първо, защото трябваше да реагират на информация със скрит произход. И второ, защото трябваше да реагират на атака не срещу кого да е, а срещу медийно харизматичния премиер. В такава сложна, почти патова ситуация, най-правилният ход, струва ми се, е търсенето на колкото се може повече и колкото се може по-чиста информация. Направи впечатление – позитивно, че в този стресов момент медиите станаха по-отворени, по-гостоприемни за гласовете и гледните точки на различни политически субекти, включително от опозицията. 

От друга страна, най-широко представената интерпретация на случващото се бе именно на властта. Отново най-търсени бяха думите на Бойко Борисов. Разбира се, това е обяснимо – все пак Борисов е видимата страна в този скандал. Необяснено обаче остава коя точно е невидимата страна, какви са причините за подобна атака, какви са преките и косвените последици за политическия процес от така случващите се „разкрития”, независимо от тяхната автентичност. Именно тук проличава слабостта на журналистиката – нейното безсилие да осветява и да разследва дълбоките политически зависимости, т.е. да отиде отвъд регистрирането на ефектите. В този смисъл политиците изпреварват медиите.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


141
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
19
9
 
6
 
! Отговори
Ристо Мотористо преди 13 години
Мързелив *** има сутрин в огледалото ти, как ще имаш работа като парите за построяването на завод, инфраструктура или повишаване на квалификацията, са разделени на три.... като не ти пука кой е на власт, за това нямаш работа и на мен не ми пука за теб и партията на мрънкачите(пп. търсят шофьори на такси, в фирма СВ такси ;)
18
2
 
10
 
! Отговори
До Ристо Мотористо преди 13 години
До 5 Ристо МотористоАйде бегай да си пиеш бирата .......леденика
17
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
не са 50% безработни , а 70%офф аз се махам, тука само глупости се пишат от платени писачиай чао ви, приятно лъгане
16
0
 
14
 
! Отговори
сссс преди 13 години
Божеее ,*** хората 07:30 сутринта тръгнали да се пусуват............
15
11
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
не съм на държавна работа, умникочастник съм и не се оплаквам, печеля добретакива като теб ги съжалявам, мързеливи, некадърници, искате без усилия да получавате на готово, искате все някой "да ви дава" , а вие какво давате?
14
4
 
13
 
! Отговори
sssss преди 13 години
Давайте плюсове и минуси.......Бихте ли я праснали тая...Другото не е важно...Аз лично съм 50 на 50.......Няма цици
13
16
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
не знам кво му е паднало на Борисов, но 43% одобрение след 2 години управление, досега никой не е ималне само у нас, но и в чужбинадори Обама му падна от 67% на 21% за 2 годиним, да не споменавам Станишев и Царя, които бяха под нулата по това времетака че Борисов не го мислете, още мандати го чакат
12
3
 
20
 
! Отговори
до №11 преди 13 години
Е, не можем всички да сме на държавна работа като тебе. Всъщност само вие го подкрепяте, умирайки от страх, че ще останете на улицата. Таман сте се намърдали.
11
4
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Добре са сложили снимката на Николета а не мазната мутра на Боко.
10
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Хората от край време за такива неща протестират на улицата, ние само си пишем. Оставете ни поне това.
9
23
 
10
 
! Отговори
до номер 8 преди 13 години
как няма да си без работа, като си мързелив и некадъреназ що не съм без работа?аман от мрънкачи дето все чакате някой да ви нахрани, да ви даде помощи и т.н.каквото и правителство да дойде, българина си е свикнал да мрънка, да лежи пред компютъра и все някой му е виновен
8
2
 
22
 
! Отговори
Дражко преди 13 години
"Експерт към лабораторията за медиен мониторинг....?"Само като и прочета длъжността на гуспойцата,разбирам защо сме на това дередже!Такива длъжности-много в България!А кой работи истинска работа?
7
1
 
10
 
! Отговори
KALT преди 13 години
Медиините експерти са си въобразили, че могат да избират и свалят правителства? За правителство главната редакция на вестник Уикенд, шоу ще бъде, голямо.
6
4
 
3
 
! Отговори
FORY преди 13 години
Vizda se che imame dosta SHIZOFRENICHNI POLITICI te prosto tvoriat POMIA ot vsiakade !!! Moito mnenie e che Boiko triabva da svarshi rabotata dokrai a drugite Psevdo POLITICI i VSEKAKVI PODLOGI-- s EDIN ZAKON ZA AGENTITE NA DC da se Othvarliat ot politikata edinpat zavinagi i poveche da ne im svaliame shapka!!V NOVOTO VREME TE NIAMAT MIASTO V UPRAVLENIETO NA DARZAVATA POD KAKAVTO I DA E ASPEKT!!!
5
7
 
13
 
! Отговори
музикален фен преди 13 години
Какви медийни експерти, какви 5 лева? Всеки опитен DJ, всеки опитен тон-оператор и всеки любител поработил със "Adobe Audition" ще направи по добра експертиза на смешните записи :) Ама и тези дето извадиха записите се изложиха технически и то доста:))) Смешна работа :)))
4
23
 
15
 
! Отговори
Ристо Мотористо преди 13 години
...на някоя май му е мъчно за разграденият двор при тройната коалиция......ББ им отряза далаверата и сега пищят като ущипани моми....(някои от тях вярно са моми;)
3
7
 
26
 
! Отговори
Извод преди 13 години
Българинът трудно си признава като сбърка. За това на ББ бавно му пада рейтинга. Човес се осъзнава чак когато ЛИЧНО го стигнат последствията от неадекватното управление.
2
4
 
18
 
! Отговори
Гочоолу преди 13 години
Ама какви са тези набедени експерти дето изнамирате бре? Всеки закачил някаква смешна титла, поработил 2 месеца преписвайки статии, след като до 25 си година е копал с мотиката на нивата и вече е я "медиен експерт", я "социален антрополог", я "политически супер над-национален медиум".Аман от нещастни същества, с големи амбиции.
1
22
 
11
 
! Отговори
този Червен преди 13 години
този Червен сайт прави всичко да плюе и прокарва анти Български фитили