Суета вместо образование в София

Има ли елитни училища? Какво става с външното оценяване?
Обновена: 25 май 2011 12:31 | 24 май 2011 07:41,
134
Суета вместо образование в София
Снимка: Булфото

Оглеждането

В началото на годината ме обхвана почти панически ужас дали ще успея да запиша детето си в училището, в което заслужава. Не ме интересуваше местоположението, в името на детското благополучие бях готова да прекосявам София от единия до другия край, само и само той да получи качествено образование! Все пак първо се огледах из кварталните, но и бях набелязала някои от т.нар. елитни училища. Разгледах сайтовете им обстойно, разговарях с директорите. Отидох на място в някои от тях. Но на думи всички са силни.

В едно от мъничките квартални училища ми направи впечатление изнесеният на видно място бял лист с резултатите от външното оценяване. Не може да не ми направи впечатление високия резултат, като се има предвид, че това е основно у-ще, явно не добре финансирано, но с явно положени усилия да е чисто и уютно. За късмет покрай мен минава директорката, нахакано й обяснявам, че съм тръгнала на проучване за най-достойното училище за моят бъдещ първокласник. Тя любезно ме покани в кабинета си и започна да изтъква достойнствата на повереното й учебно заведение.

Прочитайки мисълта ми тя ми предлага да ми покаже резултатите от матурите на седмокласниците и броят на децата, които са били приети след 7-ми клас в езикови и профилирани гимназии. Кани ме на следващия ден да отида пак, за да ми покаже тези данни черно на бяло. И наистина резултатите се оказват впечатляващи. Освен това има няколко вида спорт. Вече почти ме е спечелила, но само почти, защото всичко трябва да бъде проверено. Обстойно.

Проучването

Звъня в РИО - София град, от там почти уплашени: “О, моля ви обърнете се към пресцентъра на министерството“. Датата е 11 януари 2011 г. изпращам любезно писмо до пресцентъра на образователното министерство с молба да ми покажат резултатите от външното оценяване на учениците от 4-ти и 7-ми клас в София, по училища.

Решавам да проверя как стои въпроса и с т.нар. СИП (свободноизбираема подготовка  и ЗИП (задължително избираема подготовка), спортните занимания, разкриването и развитието на  талантите у децата - рисуване, музика и др.

В обявеното за най-елитно столично училище с неподправена гордост ми казват, че СИП и ЗИП за първокласниците е чуждия език, към който е профилирано училището. На въпроса какви спортни занимания предлагат, вече с не толкова ентусиазъм ми отговарят, че спортът е за големите, а при малките в занималнята децата се групирали по интереси. Каквото и да значи това?

Колкото и да съм заслепена от суперлативите за въпросното учебно заведение, в което ако не живееш на пет метра от него нямаш шанс да запишеш детето си, не мога да проумея как е възможно в 21 век, когато от всички страни се алармира за заседналия начин на живот и затлъстяване сред децата, не са организирани спортни занимания за най-малките.

И в представите ми то автоматично отпада като „елитно“. Фактът, че вместо допълнителен час рисуване или български език, като СИП синът ми ще учи чужди език, затвърждава правилността на решението ми.

Докато чакам справката от МОМН обръщам интернет пространството в търсене на публикувана официална информация за резултатите от външното оценяване. Уважаващи себе си училища са изнесли резултатите на своите възпитаници на сайтовете си. Много от учебните заведения в провинцията са представили тези резултати дори по паралелки. Някои от регионалните центрове по образование дори представят задълбочен анализ на проведените оценявания по училища. Това обаче не важи за РИО-София град.

Месец след като съм изпратила писмо с молба да ми бъдат изпратени резултатите, отговор няма. Обаждам се отново. От пресцентъра ме уверяват, че „колегите работят“. Много са любезни. Минава още един месец. Без отговор!

Вече ми е ясно, че справка няма да има, но ми става интересно колко точно ще ме мотаят от министерството. Отново пиша – упорито. Този път, след 2-месечното чакане, логично възникват съвсем други въпроси: Означава ли това забавяне в изготвянето на заявката ми, че данните от резултатите от външното оценяване в София не се събират и анализират по училища (съответно не се прави класация на учебните заведения по този критерий)? Кой отдел или дирекция се занимава с анализа на тези данни? Каква е причината те да не бъдат публикувани официално и още повече при изискването им, за предоставянето им да са нужни близо два месеца?

Отговорът от МОМН

Пределно ми е ясно, че отговорът на тези въпроси ще изиска поне още месец време, но настина вярвам, че някой ще се размърда и ще си свърши работата. Звъня пак след месец.

Отново надълго и нашироко трябва да обясня какво съм искала, но отново чувам: “Колегите работят. Ще ви се обадя след малко“. И, о, чудо! Обаждането наистина се връща след едва пет минути. Разговарям с Александра Бойчева, държавен експерт в Дирекция "Връзки с обществеността и протокол" към МОМН. Обяснява ми, че външното оценяване няма никаква стойност и по него не може да се направи класация на училищата.

Питам я за какво тогава служи въпросното външно оценяване и защо се провежда. Отговорът е кратък, но неясен: “За целите на министерството“.

Плахо питам: “Кои са тези цели?“. Г-жа Бойчева не знаела. Тогава моля да ме свържат с експерт, който да разсее митичността около външното оценяване и тук държавният експерт, оставяйки добрият тон ми отказва.

Питам защо училищата в провинцията са изнесли тези резултати, при което г-жа Бойчева ме уверява, че ще се свърже с тях и ще им каже да ги махнат! След което ми затваря телефона.

И така, както се разбра от МОМН това е нещо като държавна тайна. Дали защото ще се види, че така наречените елитни училища, привличащи голям брой ученици, респективно финансиране, показаните резултати от външното оценяване не съответстват на претендираното ниво.

Изводът

На есен моето дете ще бъде първи клас в нашето квартално, никому неизвестно, но уникално училище.

Родителите ще събираме пари за ремонта на физкултурния салон, децата ще бъдат специално инструктирани да пазят залата с детските лаптопи и да ценят и малкото, с което разполага училищната база.

Там директорката познава всяко дете и всяко дете я познава и поздравява. И съм убедена, че именно от това училище детето ми ще спечели много повече далеч от суетата на пренаселените „елитните“ софийски училища.

И може би след години ще бъде едно от тези деца, които са постъпили в езикова гимназия без подготвителни частни уроци, като други от нашето малко квартално училище.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


134
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
133
0
 
0
 
! Отговори
Lalaine преди 12 години
Home run! Great slugging with that anwesr!
132
0
 
1
 
! Отговори
Elly преди 12 години
A mililon thanks for posting this information.
131
0
 
0
 
! Отговори
АнТонимен преди 12 години
Много коментари и все с някаква насоченост учене, спорт, родители и т.н. Абе хора, вие забравихте ли кога бяхте деца ? В училище и се учи и се спортува, а в София-град спорт=лукс. И език си трябва, английски, немски, френски.... а как сте с българският?От родителите зависи изхранването и държанието на чедото сред обществото, но израстването му като интелект е преди всичко в собствените му ръце.
130
0
 
0
 
! Отговори
Пловдив преди 12 години
Оу "Алеко Константинов "е една от най-добрите школи по лицемерие . Няма качество и любав към децата . Има сметки и пресмятания ..Дарения ,които са за джобовете на директора..Ужас ! Сменят се учители ,за да се угоди само на 1 дете например.
129
0
 
0
 
! Отговори
Eli преди 12 години
Az syshto ucheh v kvartalni uchilishta. Do 7 klas biah v uj elitno, koeto mislja che veche ne e s takava slava. Spomniam si obache, che hodih na uroci, za da vlyaza v gimnazia - kvartalno uchilishte v stolichen kvartal. V universiteta obache vliazoh na pyrvo klasirane, bez dopalnitelna podgotovka.Az sym vipuska s probni maturi i tam sushto imahme otlichni rezultati, makar da ne vajaha za nikyde.
128
0
 
0
 
! Отговори
blackradio преди 12 години
Не ти трябва нищо друго, освен среда, в която да общуваш със себеподобни. Да се поддържате и да имате интереси. Дет му се вика "творческа атмосфера". Останалото са самоизмами, самовнушения и подобни глупости. От подобни глупави измислици може да излезе като продукт някакво стерилно същество без въображение. Резултата е налице - никакво развитие в наука, технологии и т.н и т.н. Само внушителна бройка "вишисти".
127
2
 
5
 
! Отговори
UB40 преди 12 години
Заради такива амбициозни родители децата ни днес са объркани и нямат ориентир в живота. Представям си какво чудо ще е като му затърси ВУЗ, международните организации ще се тресат от запитвания за реализиралите се студенти и качеството на базите на учебните заведения. На едно дете му трябва нормална и спокойна среда вкъщи, която да го подкрепя и напътства към бленуваните школски успехи.
126
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Бравооооооооооо,моя син също учи в подобно у-ще,в квартал на гр.Бургас,който е на 15 км. от центъра на града и много родители изпратиха децата си в така наречените "елитни" у-ща и после ги върщат в 5-6 клас отново в "селското" у-ще.Сина ми също познава всички учители дори и тези които не му преподават .Малко деца са в клас 17-19 ина всички им се обраща голямо внимание.Той е много щастлив вече е 3 клас и е много обича да ходи на училище.
125
2
 
9
 
! Отговори
Daniela преди 12 години
Koго заблуждаваме? Себе си? Някой неясен друг? "Елитното" училище (особено за първокласници) не е онова, което предлага спорт ('щото е много важно при днешния стил на живот), чужд език/-ци (без това просто няма как) или танци. Търсим (вероятно някога подсъзнателно, а е добре да е осъзнато) онова училище, което ще предложи на децата ни желаната СРЕДА. Тоест - не е важно какво толкова предлага самото училище - важно е КОИ са родителите на децата, които ще седят до моето. В добрия смисъл на думата.
124
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
sportut eneobhodim trenirah ot purvi do 7 klas vseki den sled o4ili6te itialoto mi se strukturira perfektno.sled tova ne sum trenieal
123
0
 
3
 
! Отговори
Ина Нед преди 12 години
Загиването на елитните гимназии е факт навсякъде в страната. За това има много причинни, а комбинацията от няколко само прави подобен анализ още по-труден. Все пак е факт, че ако едно дете получава достатъчно култура у дома и искрен стремеж към знание, дори и да попадне в лощо училище, това не значи, че няма да стане човек. Саморазвитието трябва да е водещо според мен, най-вече, защото дори и да е много добра, всяка образователна система по същността си е бюрократична , т.е. неадаптивна.
122
0
 
18
 
! Отговори
Любопитко преди 12 години
Иванчо се прибира щастлив вкъщи:- Мамо, тате, спечелих олимпиадата по биология!- Браво! А какво те питаха?- Питаха колко крака има щрауса и аз казах - три.- Ама щрауса има само два крака?- Да, обаче всички останали отговориха "четири".
121
2
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
120, предложената алтернатива не е лоша, но пропускаш много важен критерий - самите майки. За съжаление моите впечатления напоследък са, че майките и бащите не се интересуват какво качество на образование и подготовка получават децата им. Критериите за добро училище са: за детето да се грижи някой друг, и то максимално дълго време; преподавателите, макар и специалисти, да не дават съвети на родителите, а да поемат И техните задължения и отговорности... И други все такива. А авторката иска друго
120
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Хубаво е, че тази г-жа е решила да проучи и да намери най-доброто за сина си, обаче е избрала грешния начин. Вместо да се занимава с мързеливите чиновници, които идея си нямат за какво са назначени, да беше разпитала другите майки, чийто деца вече ходят на училище, дали са доволни или не. Гаранция, че така щеше да има много по-достоверна информация, отколкото ако гледа само разни оценки и лъскави брошурки, които и пробутват директорите на съответното у-ще. А и щеше да си спести време и нерви.
119
1
 
8
 
! Отговори
мнение преди 12 години
И още нещо: в будно гражданско общество, интересуващо се какво ще стане с бъдещите поколения, проблемите трябва да се посочват, да се обсъждат и да се търси решение, иначе всеки сам за себе си се бори с вятърните мелници и отчаян от тази неравна борба, го обръща на депресии, чалга, разврат, апатия. А децата гледат и взимат пример от родителите, от средата, в която растат.
118
1
 
10
 
! Отговори
мнение преди 12 години
ан, струва ми се, че не си схванал/а идеята на цялата статия. Говори се за елитността на "елитните" училища и неелитността на кварталните, смятани за втора ръка. Говори се за липсата на логична мисъл и съзнание да си свършат работата държавните чиновници, получаващи заплата от нас, данъкоплатците. Нещо се прави (външно оценяване), но чиновниците не знаят защо. А както усещам по сопнатия ти и безцеремонен тон, вероятно и ти си чиновник. Иначе как да си обясня присъщата на чиновника наглост?
117
9
 
4
 
! Отговори
ан преди 12 години
Детето си е Ваше и всичко извън ученето си е Ваш проблем!Или и Вас някой трябва да осинови?
116
17
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Спорт та спорт. Безспорно спортът е важен за израстването на децата, но след 20 години когато синът на авторката тръгне да си търси работа никой няма да го пита дали може да прави 100 коремни преси, а дали знае западен език и може да работи с компютър. Така, че родителите помислете си с оглед на бъдещето кое е по-важно. В у-щето да има оборудван фитнес или да се преподава зап. език от 1 клас.
115
16
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Ама г-жо, вашето дете е в училище за да учи и за да получи добро образование и едва след това зада спортува. Ако спортът е най-важното нещо за вас, тогаванямате проблем. Запишете го в спортно училище и готово! Или го водете на спорт в извънкласно време. И в моето у-ще спортът небеше силно застъпен, но майка ми ме записа на плуване отделно. Много по-важно е не дали има басейн в училището или не, а какви педагози работят в него. Не мислите ли?
114
14
 
14
 
! Отговори
Родител преди 12 години
Ами г-жо едни се оплакват, че в училище не се учат езици, други че децата не тичат достатъчно, няма угодия! имайте предвид, че училището е за учене, другите неща зависят от родителите - възпитание, физическа култура и спорт, хобита и изобщо развитието на едно дете. Да, имат физкултура в училище, но това достатъчно за разведряване, не да пази килограмите на едно дете!