Зависимостта на НАСА от Русия и частния сектор

В руския двигател на взривилата се ракета се използва технология отпреди 50 г.
Обновена: 30 окт 2014 22:06 | 30 окт 2014 22:05, Елка Василева
195
Зависимостта на НАСА от Русия и частния сектор
Снимка: Reuters

Експлозията на ракетата "Антарес" - производство на "Орбитал сайънс", повдигна във вторник въпроси за възможностите на НАСА да превозва товари до Международната космическа станция (МКС) и за нарастващата зависимост на агенцията от Русия и частния сектор, пише Жан-Луи Сантини от Франс прес.

След като американските совалки излязоха в пенсия през юли 2011 г., НАСА възложи превоза на товари за МКС на две частни компании - "Спейс Екс" и "Орбитал сайънс". Същевременно агенцията по неволя разчита на Русия за изпращането на астронавти в МКС с ракети "Союз" - 70 милиона долара билетчето.

Нещастният случай от вторник бе първи, откакто НАСА зависи от частни фирми в снабдяването на МКС. Мнозина обаче заявяват, че необходимостта да поверява тези важни мисии на подизпълнители прави агенцията твърде уязвима. А скоро с частни кораби ще пътуват и астронавтите.

"Някои в Конгреса и аерокосмическата индустрия със сигурност смятат, че администрацията на Обама греши, щом не търси вече опора в НАСА като водеща сила в космическите полети", коментира Марко Касерес, аналитик от компанията "Тийл Груп". И добавя: "За тези хора да се обърнеш към частния сектор е лоша, дори опасна идея".

С оглед на силните бюджетни ограничения Барак Обама започна още през първия си мандат да прилага този нов подход, чийто инициатор бе предшественикът му Джордж Буш-младши.

През 2011 г. НАСА сключи два договора за снабдяване на МКС с провизии: с "Орбитал сайънс" за 1,9 милиарда долара и със "Спейс Екс" - за 1,6 милиарда. Двете компании са изпълнили досега общо осем полета, с шест от които са закарали храни и припаси.

През септември американската космическа агенция избра освен това "Спейс Екс" и "Боинг" за конструктори на първите два частни космически кораба за извозване на хора до МКС. Общата стойност на договора е 6,8 милиарда долара.

Тези кораби обаче ще полетят най-рано през 2017 г.; дотогава САЩ остават зависими от руските тип "Союз". Ситуацията далеч не е идеална с оглед на международното положение и по-специално заради украинската криза, запушила вече от месеци връзките между двете велики сили.

Руският двигател

Завеждащият пилотираните полети в НАСА Бил Герстенмайер заяви, че ударът, причинен от експлозията на "Антарес", няма да наруши плановете на агенцията.

Той каза също, че загубата на "Антарес" и на "Сигнус" - капсулата с товара, "изобщо няма да повлияе" на живота на шестимата от екипажа на МКС.

Директорът на програмата за МКС Майк Суфредини обясни, че в станцията има достатъчно запаси за около 4 до 6 месеца. Освен това в сряда там пристигна руски товарен кораб "Прогрес", а на 9 декември ще бъде изстрелян в орбита един "Драгън" на компанията "Спейс Екс".

Според Джон Логсдън, бивш ръководител на Института за космическа политика във Вашингтон, експлозията на "Антарес" "вероятно няма да има траен ефект" върху договорите на НАСА с частния сектор за снабдяване на МКС.

"Орбитал" вече изпълни успешно две товарни мисии до МКС, сполучливи бяха и всички полети на "Спейс Екс", обясни той за АФП.

Трагичният инцидент обаче налага НАСА внимателно да изследва ракетата носител "Антарес" и най-вече руския двигател, задвижващ първата й степен, в който се използва технология отпреди 50 години - още от лунната програма на Русия.

"Орбитал" вече заяви, че се кани да смени този двигател, и "несполуката по всяка вероятност ще ускори нещата".

По думите на Логсдън се очаква "Орбитал" бързо да открие причината за инцидента. Изглежда отговорникът по сигурността в стартовата зона съзнателно е задействал системата за самоунищожение на ракетата - безспорно поради сериозен проблем, каза експертът.

"Орбитал" разполага с всички данни за полета, така че "вероятно скоро ще разберем", добави Логсдън - навярно навреме, за да бъде изстрелян следващият "Сигнус", чийто старт е планиран за април 2015 г.

Акциите на "Орбитал сайънс" паднаха в сряда с 16 на сто на Уолстрийт; шестпроцентов спад отбелязаха книжата на "ДженКорп", в чийто филиал е произведен ракетният двигател, причинил изглежда нещастния случай от вторник.
 

/БТА/

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


195
Още по темата: МКСНАСАРусияракета
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
104
2
 
18
 
! Отговори
2 преди 9 години
Американцы довольно долго адаптировали их под свои нужды, осовременивали, в результате появился модифицированный двигатель AJ-26, уже с маркировкой Aerojet, следовательно, за эту модификацию отвечают уже американские конструкторы.
103
2
 
8
 
! Отговори
Rogozin преди 9 години
Mozhe da se nalozhi amerikancite da izprashtat astronavtite si na MKS s batut.
102
2
 
11
 
! Отговори
юбералес преди 9 години
Двигателите са украински, правят ги в Днепропетровск. Технологията не е 50 а 80 годишна и е немска. Това не е проблем имайки в предвид технологията на ДВГ, която е 120годишна. През 16-18 век Испания е финансирала с държавни пари търговския флот, а Англия го е прехвърлила на частни компании. Резултатът го знаем- светът говори на английски. Овладяването на космоса трябва да е в частни компании за да ни е по-евтин после продукта им.
101
0
 
6
 
! Отговори
me @154 преди 9 години
Съвсем без връзка със статията, какво наричаш КПД на ракета? Защото по принцип ракетите имат ужасно ниско полезно действие, реално това е основната причина космосът да ни е толкова "далече", че няма ракета, която да може да носи достъчно сериозен товар. Имам някавки бледи спомени, че отношението между полезен товар и общото тегло беше нещо като 10%, но не съм сигурна. Та ако знаеш нещо по въпроса ще се радвам да го чуя.
100
3
 
9
 
! Отговори
Мишо преди 9 години
СЪЖАЛЯВАМ ЗА КОМЕНТАРА, ТО ТОВА БИЛО ***. НА ЖИВОТНИТЕ НЕ МОЖЕШ ДА СЕ СЪРДИШ ТЕ ИНТЕЛЕКТ НЯМАТ.
99
2
 
11
 
! Отговори
Мишо преди 9 години
Първо технологията за производство на двигателя си е съвсем в час. Двигателите се правят по модел от преди 50 години, който обаче е най-актуалния в момента но с най-съвременни технологии.Второ двигателите се произвеждатв Днепропетровск - Украйна.ЩО ЗА НЕГРАМОТЕН АВТОР СИ ДРАСКАЧ ТАКЪВ НЕДЕН. ЧЕТИ БЕ СЕЛЯНИН. ***.
98
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Стига сте се дърлли помежду си!В Интернет съобщиха, че операторът на ракетата я е взривил ръчно, след като станало ясно, че не тръгва нагоре а се отклонява в страни.
97
1
 
5
 
! Отговори
КуРти преди 9 години
Батки стига спорили за тия двигатели, не било от тях. "По последни данни, ракетата-носител е била взривена, след като е станало ясно, че тя няма да полети в орбита. Компанията, управляваща изстрелването на ракетата-носител Antares с космическия товарен кораб на борда Сygnus, призна, че е използвала системата за прекратяване на полета. "Но днеЗ.бг като една атлантически коректна медия, това или няма да го пусне или ще го пусне след 3 дена някъде в тъча.
96
4
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
В руския двигател на взривилата се ракета се използва технология отпреди 50 г.---------------Само дето научната мисъл, вложена в него американците и до ден днешен не могат да я достигнат Американските учени научно бяха обяснили, че коефициентът на полезно действие на ракетния двигател не може да бъде повече от 40%, а на тези руски двигатели е почти двойно на максимума, до който са стигнали американцитеВсички сериозни ракети в момента излитат или с руски двигатели, или с такива с руски патент
95
1
 
20
 
! Отговори
42 преди 9 години
ДО 151КАКВО ПРОМИТО МОЗЪЧЕ СИ И КАК ВЯРВАШ НА ПРОПАГАНДАТА? КАКВА АНГЛАСАКСОНСКА СТРАНА ВЕЧЕ Е АМЕРИКА, ОКОЛО 40 % СА ПОТОМЦИ НА ГЕРМАНЦИ, А ДРУГОТО СА *** ОТ *** И ЛАТИНСКА АМЕРИКА. ОСТАНАЛ Е ЕДИН ПРОМЕНЕН АНГЛИЙСКИ. Я, ПОГЛЕДНИ И САМАТА АНГЛИЯ ДА ВИДИШ КАФЕВИТЕ АНГЛО- САКСОНЧЕТА, КОИТО СА ВЕЧЕ ОГРОМЕН ПРОЦЕНТ ОТ НАСЕЛЕНИЕТО. СТИГА С ТИЯ БАСНИ ОТПРЕДИ 30-40Г.
94
22
 
3
 
! Отговори
до 147 преди 9 години
Куха лейка си ти! Тук само някви любители на конспирацията дето не знаят колко уши имат по главата. Самите руснаци използват лещата, която американците собственоръчно монтираха на луната, която освен доказателство, че са били там има и своята научна цел, която едва ли ще разбереш някога. Спейс екс е най-технологичната компания за космически полети днес и няма руска алтернатива - нито като цена, нито като сигурност и качество.След 3 години вече никой няма да ползва руснаците.
93
25
 
2
 
! Отговори
от ЮАР преди 9 години
До АнонименОсвен първия спътник и първия човек в космоса, руснаците във всичко останало са много назад от американците. А китайците нямат шанс да изпреварят Америка. В Топ 100 на световните университети американците имат 43. Англия, Австралия, Канада - около 20. Значи, две трети от топ университетите са англосаксонски. Сред тях има ЕДИН руски и ДВА китайски! Америка поглъща половината китайски експорт. Китай работи с американски и западни технологии. Да си чул за нещо ново измислено в Китай?
92
3
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
...американците създадоха най-голямата ракета в историята - Сатурн-5...Вернер фон Браун я създаде с германска технология от 1944 г. Американците правят неуспешни опити преди това с техните военни. Както калашника и ракетите от времето на СССР са ненадминати. Например френската ракета "Ариана" има най-висок процент катастрофи. "Союз" е сталинска разработка - здрава, ефективна, сигурна, евтина.
91
4
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Руснаците могат да бъдат надминати в космоса само от китайците. След кратко време китайците ще бъдат номер 1 във всичко
90
4
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Американците никога не са били на луната, всичко е монтаж д високо качество. Ако бяха ходили там , от толкова години до сегс щяха пак да отидат. Помислете логично .
89
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Обърнете внимание на пост 64. В РД-193 е бъдещето. НПО "Знер..." да не се разбира като поделение на Шорош, а като Научно-производствено обединение.
88
18
 
2
 
! Отговори
от ЮАР преди 9 години
Освен най-големите ракети, кацанията на луната и най-тежките извеждани в космоса апарати, Американците са водещи в изследванията на Марс и планетите от Слънчевата Система. Освен това, още през 40-те години, американската концепция е създаване на самолет, който да излиза в орбита. И това е най-логичното решение. Совалката е частична стъпка в тази посока. В авиация и космонавтика американците са поне 40 години пред останалия свят. Естествено, понеже те са и създатели на самолета!
87
20
 
5
 
! Отговори
от ЮАР преди 9 години
Безспорна истина е, че американците създадоха най-голямата ракета в историята - Сатурн-5, с която се стигна луната и изведоха Скайлаб (90 тона) като едно парче. Ракетата Сатурн-5 имаше маса при излитане от 3600 тона. Руснаците са много далеч от подобно нещо. Совалката, целият ансамбъл, при излитане има маса 2400 тона. Това е повече от двойно спрямо руските големи ракети. И двете програми, Аполо и совалката имаха много по-голяма успешност от руските. Америка абсолютно и безспорно е лидер.
86
3
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
грешите - в случая не е е използван руски двигател, а украински което е нещо съвсем различно. Руските двигатели не се взривяват та ако ще да са на 100 години. Обаче укранските са гола вода.
85
1
 
20
 
! Отговори
neno преди 9 години
До Анонимен 135 Двигателя даже не е украински а съветски ,просто завода се оказал в границите на сегашна Украйна и продават каквото е останало Украйна нищо не е създала собствено производство А междудругото заради тоя гръмнал двигател,американците от 2017 ще купуват наистина руски двигатели ,а не сегашните съветски с укр.-американски доработки А това значи ,че Южмаш от 2017 ще е в практически банкрут,без 20% последен пазар,който им осигурява САЩ