Русия остана без авточасти, авиокомпании "канибализират" самолетите си

Проблемите се дължат на международната изолация на страната
20 юни 2022 18:55, Нели Христова
194
Русия остана без авточасти, авиокомпании "канибализират" самолетите си
Снимка: БГНЕС

Сърцето на Елдар Гаджиев се свива, когато един ден през април чува странен звук от двигателя на неговата Шкода. Гаджиев, който притежава автопарк от четири коли, които отдава като таксита в Москва, знае, че е ужасно и скъпо време за повреда.

"Цените на резервните части, ако изобщо можете да ги намерите, излязоха извън контрол, след като Владимир Путин разпореди инвазията в Украйна. Разбрах, че съм в лоша ситуация", споделя Гаджиев пред The Guardian.

"Помислих си: ремонтът ще струва колкото колата. Автокъщите са безполезни", казва той.

От магазина му за авточасти му казали, че списъкът на чакащите е дълъг и ще отнеме месеци да стигнат до неговата поръчка. Затова той публикува съобщение в публичен чат. Тогава телефонът му се "взривява". Елдар получава десетки обаждания, някои от които са от грубо звучащи "дилъри", които му предлагат да се срещнат или му дават неясни обещания да получи частите, от които се нуждае.

"Това е пълна спекулация", казва той. "Няма повече резервни части. Така че цените са или твърде високи, почти бихте могли да изхвърлите колата, или си мислите: това незаконно ли е?"

Той подозира, че много от частите, които са му предложени, са били откраднати. "Това е завръщането на престъпността", добавя той.

Малко сектори от руската икономика усещат напрежението от почти пълната изолация на страната така, както  автомобилната индустрия, където частите за нови и употребявани превозни средства са в недостиг.

Гаджиев казва, че в крайна сметка е платил осем пъти по-висока цена за ремонта на колата си. Други казват, че цените са скочили десетократно.

Алексей Атапов, собственик на фирма за ремонт на автомобили, казва: "Ние сме в доста тъжна ситуация по отношение на ремонта и поддръжката на автомобили в Москва. Централните складове затвориха в края на февруари и дори пристигналите по поръчка части не ни бяха дадени. Върнаха парите и взеха всички части обратно в чужбина."

"Заради сроковете в доставките те просто спряха всички дейности. Централните складове са нашето всичко. Две седмици след 24 февруари (денят на инвазията), спекулациите с автомобилни части достигнаха своя връх. Нещо, което би струвало 900 рубли (£12,50), би струвало 7000-7500 рубли. Оригиналното автомобилно масло би струвало 12 000 вместо 1200", допълва той.

Докато руското правителство промотира своите политики за заместване на вноса и "паралелен внос", които позволяват на вносителите да игнорират забраните за изпращане на резервни части в Русия, планът едва е започнал да се прилага и е малко вероятно предлагането да достигне търсенето в скоро време, на мнение са анализатори. Междувременно анекдотични доказателства сочат, че фалшивите и откраднати части заливат пазара.

Пазарът се стреми да се адаптира. Wildberries, руски онлайн търговец на дребно, добави автомобилни части, включително двигатели, горивни системи, трансмисии, части за шасита и други, съобщиха от компанията.

Но в момента участниците на пазара казват, че запасите са достигнали изчерпване. "Всички резерви свършиха много бързо“, казва Атапов.

Недостигът засяга и новите автомобили. Автоваз, най-големият производител на автомобили в Русия, обяви допълнителна седмица отпуск за работниците си поради недостиг на чужди части, по-специално полупроводници. Продажбите на автомобили в Русия спаднаха с 83,5% през май, съобщи Асоциацията на европейския бизнес (AEB) в понеделник, а цените на новите автомобили са се повишили средно с 50%.

Новите Lada Grantas, произвеждани от Автоваз, няма да имат ключови функции за безопасност, включително антиблокиращи спирачни системи и въздушни възглавници, както и ограничения на емисиите и сателитни навигационни системи.

Ситуацията може да е още по-тревожна в руската авиационна индустрия, където авиокомпаниите канибализират флотите си за части, докато търсят всякакви нови източници за внос, които могат да намерят.

"Основният проблем е, че обслужващите компании, фирмите, които обслужват и сертифицират Airbuses и Boeing и раздават документи, които позволяват на самолетите да летят до Европа, нямат право повече да издават тези документи", обяснява старши изпълнителният директор на Sukhoi Superjet. "Започнахме да канибализираме някои самолети, като използваме части от няколко по-стари, за да поддържаме новите."

Един пилот, който редовно покрива полети на междинна разстояния до Обединеното кралство и други европейски дестинации за своята авиокомпания, пише, че ситуацията е „"прецакана", добавяйки, че смята, че компанията му пренебрегва опасенията за безопасността, повдигани от пилотите редовно.

"Решението е или паралелен внос, или правителството ще трябва да предприеме бързи действия за изграждане на руски самолети", казва мениджърът на Сухой. "Давам на руската авиационна индустрия една година, ако нищо не се промени."

Максим Пирков, пилот на руската авиокомпания Nordwind Airlines, публикува снимка от московското летище Шереметьево, на която се вижда наскоро наетите от компанията 777, паркирани на пистата, "очакващи по-добри времена, ако дойдат, разбира се".

Той написа: "Според моя информация някои руски авиокомпании в складовете си имат достатъчно колела и накладки за още един месец максимум. Изглежда, че ще трябва да търсим някакъв път към черния пазар за резервни части. Хей китайци! Тук!"

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


194
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
150
1
 
4
 
! Отговори
До Джо преди 1 година
Само наивник - русофил , може да драска такива групости!
149
1
 
4
 
! Отговори
Българофил преди 1 година
Добре ще му дойде на българина малко комунизъм! Най- вече проблема с ромите ще ни оправи ,когато правата на човека не са толкова важни.....Пък и ще ми хареса да доноснича за всеки съсед , който руши ,замърсява и не уважава съграденото!
148
0
 
7
 
! Отговори
българин преди 1 година
Спокойно , сега като почнат да произвеждат Волга и Победа ( модели 1960г.) и ще си имат коли рашките !
147
11
 
4
 
! Отговори
джо преди 1 година
До 168 Много лесно е да пишем глупости, но помисли какво технологично правим ние. Руснаците не ги мисли, те ще направят всичко и ще пуснат свои самолети. Поне се отърват от западната зависимост,а колкото за бракмите , и Боинг Нормално си падат....
146
3
 
16
 
! Отговори
До Венели преди 1 година
Имат собствени самолети ама са бракми те не летят с пропаганда за самая магучая!Не случайно флотът им е съставен 95% от западни самолети!Да не мислиш че някой ги кара да ползват 5 пъти по скъпи самолети от техните си. Русия не се слави с технологии а с убийства грабежи и геноцид
145
17
 
7
 
! Отговори
Венелин преди 1 година
Руснаците си имат свои самолети с които могат да летят колкто си искат. Те са за по-молко пътници разбира се, но предвид конюктурата в момента това не е проблем, даже напротив.
144
2
 
13
 
! Отговори
Ти да видиш.. преди 1 година
До Анонимен 166 Работата е там че Путин не е доволен. Войната нещо се закучи. Всичко върви по план.
143
3
 
13
 
! Отговори
Я па я..! преди 1 година
Това не е вярно.Санкциите изобщо не влияят на Русия. Те се самозадоволяват.Хи , хи..!
142
1
 
14
 
! Отговори
Венелин преди 1 година
Западните самолети в руските компании са на оперативен лизинг (под наем) и да се говори за резервни части за тях е просто смешно. Освен това плащането на вноските е затруднено поради банковите санкции и лизинговите компании искат да си вземат самолетите. Най-логично е, когато има проблем с данен самолет просто да се връща на лизингодателя.
141
18
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Пълни глупости, за почти всички части има турски или китайски аналози. А това с увеличението на цените с 10 пъти е още една лъжа.
140
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Какво толкова странно има.Произведеното на запад е в дефицит на изток и обратното.Политиката така реши.
139
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Няма нищо, важното е Вова да е доволен.
138
11
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Боже как на западняците санкциите им наистина да действат. И те действат, но срещу тях. Германците са спрели доставките на газ от Русия, но забележете, защото имат повредени тръби, които пратили на канадците да им ги ремонтират. Обаче не си ги получават обратно заради санкциите. Всъщност намалили са доставките до 40%. А нас ни накараха да си спрем доставките напълно.
137
0
 
2
 
! Отговори
g.venov преди 1 година
До IQ 3.14 чепик прочети за проекта в Африка,пък после ми обяснявай,то като гледам за това се избиват за газ и петрол,а не за зелена енергия,за резервна мощност и за кратко да но за постоянно-мокри сънища
136
3
 
4
 
! Отговори
IQ 3.14 преди 1 година
преди 20 дена тука в коментарите некв каскет искаше доказателства, че това е така, щото никоги и никой. ай да ви е честита перестройка 2.0
135
5
 
13
 
! Отговори
g.venov преди 1 година
До Solar Power абе ти големи простотий си писал.каква зелена енергия бълнуваш бе соларчо.ако няма слънце за къв ще ти са тези панели.второ що не кажеш колко ще им струва покупката и обслужването.то ако било така сега всичко щеше да е панели бе мисир.а сметни колко панела ще ти трябват за захранването на цяла страна примерно с площта на Окрайна
134
7
 
19
 
! Отговори
Алекс преди 1 година
Руснаците никога в историята не са произвели собствен автомобил.Всички автомобили,произведени в Русия са копирани,произведени по лиценз или със западна помощ/Порше и ВАЗ 2108/.
133
8
 
14
 
! Отговори
cekyko преди 1 година
Не ми дреме как ще е България. Важното е, на Рассия да е зле. Lol
132
1
 
9
 
! Отговори
до солар пауар преди 1 година
Абе не е точно така, ние станахме техническа нация точно по тази причина - правехми компютри без софтуер, хората се принуждаваха сами да си го пишат, така беше и с колите, знаеха се слабите места на лади и москвичи, нещо като се обади знаеш къде да вържеш с тел, къде да смениш маркуче, правеха се разни ментета в Турция дето с малко майсторлък ставаха по-добри от оригиналните руски части. Така че недостига може да тластне техническият прогрес там
131
7
 
8
 
! Отговори
Solar Power преди 1 година
До Анонимен: Така е защото нашите управници са платени руски проксита на руската енергийна мафия НЕЖЕЛАЕЩИ БЪЛГАРИЯ да е НЕЗАВИСИМА енергийно ! Този мораториум за какво е ?! Данък слънце ? :)