Русия остана без авточасти, авиокомпании "канибализират" самолетите си

Проблемите се дължат на международната изолация на страната
20 юни 2022 18:55, Нели Христова
194
Русия остана без авточасти, авиокомпании "канибализират" самолетите си
Снимка: БГНЕС

Сърцето на Елдар Гаджиев се свива, когато един ден през април чува странен звук от двигателя на неговата Шкода. Гаджиев, който притежава автопарк от четири коли, които отдава като таксита в Москва, знае, че е ужасно и скъпо време за повреда.

"Цените на резервните части, ако изобщо можете да ги намерите, излязоха извън контрол, след като Владимир Путин разпореди инвазията в Украйна. Разбрах, че съм в лоша ситуация", споделя Гаджиев пред The Guardian.

"Помислих си: ремонтът ще струва колкото колата. Автокъщите са безполезни", казва той.

От магазина му за авточасти му казали, че списъкът на чакащите е дълъг и ще отнеме месеци да стигнат до неговата поръчка. Затова той публикува съобщение в публичен чат. Тогава телефонът му се "взривява". Елдар получава десетки обаждания, някои от които са от грубо звучащи "дилъри", които му предлагат да се срещнат или му дават неясни обещания да получи частите, от които се нуждае.

"Това е пълна спекулация", казва той. "Няма повече резервни части. Така че цените са или твърде високи, почти бихте могли да изхвърлите колата, или си мислите: това незаконно ли е?"

Той подозира, че много от частите, които са му предложени, са били откраднати. "Това е завръщането на престъпността", добавя той.

Малко сектори от руската икономика усещат напрежението от почти пълната изолация на страната така, както  автомобилната индустрия, където частите за нови и употребявани превозни средства са в недостиг.

Гаджиев казва, че в крайна сметка е платил осем пъти по-висока цена за ремонта на колата си. Други казват, че цените са скочили десетократно.

Алексей Атапов, собственик на фирма за ремонт на автомобили, казва: "Ние сме в доста тъжна ситуация по отношение на ремонта и поддръжката на автомобили в Москва. Централните складове затвориха в края на февруари и дори пристигналите по поръчка части не ни бяха дадени. Върнаха парите и взеха всички части обратно в чужбина."

"Заради сроковете в доставките те просто спряха всички дейности. Централните складове са нашето всичко. Две седмици след 24 февруари (денят на инвазията), спекулациите с автомобилни части достигнаха своя връх. Нещо, което би струвало 900 рубли (£12,50), би струвало 7000-7500 рубли. Оригиналното автомобилно масло би струвало 12 000 вместо 1200", допълва той.

Докато руското правителство промотира своите политики за заместване на вноса и "паралелен внос", които позволяват на вносителите да игнорират забраните за изпращане на резервни части в Русия, планът едва е започнал да се прилага и е малко вероятно предлагането да достигне търсенето в скоро време, на мнение са анализатори. Междувременно анекдотични доказателства сочат, че фалшивите и откраднати части заливат пазара.

Пазарът се стреми да се адаптира. Wildberries, руски онлайн търговец на дребно, добави автомобилни части, включително двигатели, горивни системи, трансмисии, части за шасита и други, съобщиха от компанията.

Но в момента участниците на пазара казват, че запасите са достигнали изчерпване. "Всички резерви свършиха много бързо“, казва Атапов.

Недостигът засяга и новите автомобили. Автоваз, най-големият производител на автомобили в Русия, обяви допълнителна седмица отпуск за работниците си поради недостиг на чужди части, по-специално полупроводници. Продажбите на автомобили в Русия спаднаха с 83,5% през май, съобщи Асоциацията на европейския бизнес (AEB) в понеделник, а цените на новите автомобили са се повишили средно с 50%.

Новите Lada Grantas, произвеждани от Автоваз, няма да имат ключови функции за безопасност, включително антиблокиращи спирачни системи и въздушни възглавници, както и ограничения на емисиите и сателитни навигационни системи.

Ситуацията може да е още по-тревожна в руската авиационна индустрия, където авиокомпаниите канибализират флотите си за части, докато търсят всякакви нови източници за внос, които могат да намерят.

"Основният проблем е, че обслужващите компании, фирмите, които обслужват и сертифицират Airbuses и Boeing и раздават документи, които позволяват на самолетите да летят до Европа, нямат право повече да издават тези документи", обяснява старши изпълнителният директор на Sukhoi Superjet. "Започнахме да канибализираме някои самолети, като използваме части от няколко по-стари, за да поддържаме новите."

Един пилот, който редовно покрива полети на междинна разстояния до Обединеното кралство и други европейски дестинации за своята авиокомпания, пише, че ситуацията е „"прецакана", добавяйки, че смята, че компанията му пренебрегва опасенията за безопасността, повдигани от пилотите редовно.

"Решението е или паралелен внос, или правителството ще трябва да предприеме бързи действия за изграждане на руски самолети", казва мениджърът на Сухой. "Давам на руската авиационна индустрия една година, ако нищо не се промени."

Максим Пирков, пилот на руската авиокомпания Nordwind Airlines, публикува снимка от московското летище Шереметьево, на която се вижда наскоро наетите от компанията 777, паркирани на пистата, "очакващи по-добри времена, ако дойдат, разбира се".

Той написа: "Според моя информация някои руски авиокомпании в складовете си имат достатъчно колела и накладки за още един месец максимум. Изглежда, че ще трябва да търсим някакъв път към черния пазар за резервни части. Хей китайци! Тук!"

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


194
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
110
2
 
16
 
! Отговори
Solar Power преди 1 година
До Copy Paste: Да менте може да се произведе , но няма да бъде заверено от инженер на Боинг/Аирбъс. От това следва ,че този самолет няма да може да кацне на "бяло" летище. Ти се мисли напъни се и дано ти дойде някое идея какво значи това :)
109
7
 
12
 
! Отговори
анализатор преди 1 година
Хора, нека да изчакаме разпадането на империята на злото, наречена "Руска Федерация", пък тогава да коментираме защо и как е станало, а? Става ли?
108
5
 
12
 
! Отговори
паралелепипед преди 1 година
До Анонимен 121 Ти май се опитваш да анонсираш, че самолетите Боинг и Юробъс се произвеждат в Китай. Ако успееш, най-жълтата фланелка е твоя. Фюрерът ти го е казал в прав текст, че рашистите са мъртви и никой не иска да си слага главата в торбата заради онези помммияри. Разбираш ли въобще за какво думам. И виж как върви производството на Боинги и Юробъс, щото като гледам НЯМАТ други конкуренти или ти ще ми изпраскаш някои. имаш думата.
107
17
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Оберщурмбанфюрер а да знаеш случайно защо Boing не може да произвежда нови самолети товарищ,ами защото зависи на 80 % на материали от Русия,а случайно да знаеш,че 80 % от стоките за масова употреба в САЩ са китайски,в ЕС 90 %,а за да произвежда Китай тези стоки се увеличи вноса от Русия на газ и нефт,а ти си вервай,че САЩ и ЕС са "върха",бяха ....
106
9
 
17
 
! Отговори
Оберщурмбанфюрер преди 1 година
Ами, щото първо на такива самолети е забранено да летят над цивилизовани държави и второ, защото не летят- с изключение до Сибир, Северна Курея, братска Африка и ... толкоз. До Куба отдавна не могат, тъй като ще им свърши керосинът и ще цамбурнат из океаните, а не могат да презареждат, щото нямат "допуск" за полети и кацания из цивилизованите държави, една от които е и България.
105
5
 
16
 
! Отговори
Оберщурмбанфюрер преди 1 година
И да попитам мимоходом, ЗАЩО рашистите хич не искат да чуят за съветски путнически самальоти, а ще се изпотрепят да ловят полетите с Боинг и Юробъс. Що тъй бре, тавагишчи?! Loool
104
6
 
10
 
! Отговори
Оберщурмбанфюрер преди 1 година
До Изненадан оДчасти --- Специални благодарности, колега. Подсети ме за дефиницията "цирк". Това е място в което животните се държат, като хора, а много от хората, като маймуни. Пасва точно на Рассия в момента.
103
6
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Copy Paste - Моля, моля, добре ли прочетох?! Нито Боинг, нито Юробъс са дали на китай да произвеждат "части" за самолетите ми. И ти май си от другото измерение, но живей с надеждите си, че Кетай ше помогне на славянските блядолики. Каква ирония.
102
13
 
4
 
! Отговори
нелииииииииииии преди 1 година
евтина американска пропаганда!Това ли казаха американците ?99% от резервните части за автомобили са с китайски произход,така че проблем-йок.Все пак поскъпнаки са ,не отричам
101
16
 
14
 
! Отговори
Copy Paste преди 1 година
Хора, това не е журналистика ;) Копирате от западните медии и превеждате. Това е пропагандата на Великия Запад, която все повече започва да прозира и на която не вярват и децата вече :) Русия е партньор с Китай. Каквито части искат, ще им се изработят и доставят. Аман от плоска пропаганда!
100
4
 
11
 
! Отговори
bbbbb преди 1 година
До Анонимен Празни приказки. В момента, в който Китай започне да доставя части за западни самолети автоматично попадат под санкции и те. А те това не го искат. Няма как на един Еърбъс да инсталираш някаква самоделка, която ако се прецака по време на полет и изтрепе маса народ ще постави тоя, който я е произвел под светлините на прожекторите в световен мащаб и ще го направи нерентабилен партньор....
99
4
 
10
 
! Отговори
Оберщурмбанфюрер преди 1 година
До Веселинъ 7112136860 --- Аре, аре, пък и ти. Ний да не сме фанати от гурътъ, че не знайм за колко си свалят кюлотите ***. Това е най-евнитиният шантаж. Ти май пишеш от някоя паралелна вселена, че си вярваш толкова много.
98
8
 
5
 
! Отговори
иво преди 1 година
вие от вашата палава превдо медия,само с.е.р.ете по всичко руско. все по зле става за тях ,нали? ама ние цъфтим и вържем. какви *** стев тая медия не е истина,нито лоша дума за украйна,саш,нату,ес...........***
97
5
 
12
 
! Отговори
Оберщурмбанфюрер преди 1 година
До Анонимен 110 --- Какви ракети, бе приятел. Тя държавицата им е на свършек, ти за ракети бълнуваш. Самовнушенията не помагат. Катстрофата иде, като в тунел, когато джуджаците виждат светлина, но светлината този път са фаровете на приближаващ влак - влакът на капитализЪма. ;)
96
7
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
110 бях забравил че тия *** тука имаха опорка че видиш ли ракетите на руснаците били свършили.
95
7
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 102-и защо не им свършиха ракетите,произвеждат си мотриси,работят и си поддуржат енергетиката,произвеждат си и хранителни стоки,сега си пренастройват и автомобилноте заводи,та нещо не ти се връзва коментара с действителността...а тая *** Христова е "спеца" по Анти Русия,всеки ден по 3-4 статий на подобна тематика,толкоз ли си гладна *** коко...ко
94
11
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Китай има готовност да доставя резервни части за самолети на руските авиокомпании. Това заяви пред ТАСС китайският посланик в Москва Джан Ханхуей.Готови сме да доставяме части за Русия, ние организираме такова сътрудничество, посочи той и увери, че няма ограничения от китайска страна.
93
10
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
105 бъдещето е Китай. А Китай вече каза че ще даде каквото е небходимо. Твоето бъдеще обаче какво е? Да забраниш руската музика и руските класици и приемеш истанбклската конвенция? Да купуваш олио на 7лева?
92
5
 
17
 
! Отговори
Изненадан оДчасти преди 1 година
Русия вече не е и театър, а цирк с изпосталяващи катъри и мечоци. Знаете какво правят щраусите и какво става с тях когато покрай тях 'прелети' някой лъв.
91
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Сякаш прочетох роман на Маркс и Енгелс.