Откриха нов тип изключително ярки свръхнови

Те са милиарди пъти по-ярки от Слънцето
9 юни 2011 22:31,
Откриха нов тип изключително ярки свръхнови
Снимка: www.nasaimages.org

Американски астрономи оповестиха, че са открили нов тип свръхнови - много ярки звездни експлозии, които позволяват да се надзърне далеч в космическото пространство и назад във времето, съобщи Франс прес.

Досега бяха идентифицирани два типа свръхнови. Единият от тях е свързан с масивни млади звезди, които са изчерпали ядреното си гориво и експлодират в края на живота си, като вследствие на експлозията се образува неутронна звезда или черна дупка. Другият тип е свързан с бели джуджета, които също могат да експлодират, след като на повърхността им се е натрупал материал от съседна звезда. Този тип свръхнови, чията яркост е
известна на астрономите, служат като еталон за определяне на разстояния и за разширяването на Вселената.

Екип под ръководството на Робърт Куимби от центъра по астрофизика Кейхил към Калифорнийския технологичен институт заяви, че е наблюдавал нов тип свърхнова, която е милиарди пъти по-ярка от Слънцето.

Този тип включва четири открити от нас свръхнови и два неразгадани до този момент феномена - SN 2005ap и SCP 06F6, поясниха изследователите.

Източникът на тези свръхнови все още е неизвестен. Знаем, че те са ярки и горещи, лишени са от водород, изхвърленият при експлозията материал се движи със скорост 10 000 км/сек, а угасването на звездата след взрива отнема около 50 дни - далеч по-дълго време в сравнение с повечето свръхнови, отбеляза Куимби.

Тези особености са от съществено значение, за да се разбере как се е образувала Вселената.

Новите свръхнови са интересни, защото са по-ярки от другите и следователно позволяват да се надникне по-далеч в космическото пространство и по-назад във времето, заключи Франсоаз Комб от Парижката обсерватория.
Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Нейчър", информира БТА.

Още по темата: свръхнова

Водородът е един от най-слабо разпространените елементи в космоса. Няма такива неща, като изчерпано гориво, колапс на червени гиганти и прочее измишльотини. Астрофизиката е бабешка Наука.

eee krivak kravar krivashki ne se napuai 4e nemoi izmislish nishto i nemoi mislish

пича преди 12 години
Мдаам,седя и мисля,седя и мисля,и по едно време се хващам че само седя.

Аууу:))) преди 12 години
"Единият от тях е свързан с масивни млади звезди, които са изчерпали ядреното си гориво и експлодират в края на живота си, като вследствие на експлозията се образува неутронна звезда или черна дупка." Тоз джурналист да ся върни в училищи...

въпрос на гледна т. преди 12 години
Дали суперновата е умиране или раждане на звезда е въпрос на гледна точка:) Официално в науката се възприема като раждане. А доколко са млади гигантите...:) Когато слънцето се превърне в червен гигант, дали ще е по-младо от сега? :)))

Mdam... tva me kara da se 'razmislq' mnogo seriozno..

annunaki преди 12 години
Там е работата че не се знае нищо кое как се е пояявило затова се ровят из космоса .Ако нямаше компютри нямаше да има gsm-и, като се почне от вселената и стигнем до нас хората. Та ние сме едни прашинки при това временни меко казано странно е. Дано узнаем отговорите преди да си отидем от тоя свят.

мхм преди 12 години
Мдам. Вселената и пирамидите - са почти едно и също... И по едно и също време са се появили.Повечето хора не знаят и GSM-а им как работи, но не отдават мобилните комуникации на неведоми сили, нали?! :))

annunaki преди 12 години
Вселенета не се е сътворила сама самия факт, че не знаят как са построени пирамидите говори много.

Я!!! Македонец с фенерче?!

sawall преди 12 години
До 2: Когато астрономите говорят за звезди с маса над няколко пъти тази на Слънцето, се подразбира, че са млади, защото тези звезди живешт само няколко десетки млн. години (сравнено с 10 млрд за Слънцето). Тези звези умират млади, като супернови, когато изчерпат горивото си - имат много повече гориво от Слънцето, но харчат много, много повече на година.

Вероятно имат предвид,че супермасивните звезди имат много кратък живот,на фона на звезди с по скромен размер като Слънцето.Така например Ригел е млад син супергигант.Ако планета се намира на еквивалентно разстояние както ние от Слънцето,то тя ще бъде изпарена за миг.Ригел ще приключи своя живот като супернова.

Черна дупка се получава ако се струпа огромна маса в нищожен обем.Примерно масата на Земята в размера на кубче захар,или на Слънцето в размер 2 по 2 км.

"Единият от тях е свързан с масивни млади звезди, които са изчерпали ядреното си гориво и експлодират в края на живота си, "Свръхнова е един от последните етапи в развитието на една звезда. Говорим за СТАРИ звезди, за УМИРАЩИ звезди.Другари журналисти, дайте по-добре да обсъдим коя чалгаджийка с кой футболист напоследък се съкуплевава. Зарежете астрономията и изобщо сериозните неща.

fori преди 12 години
до момента това което знаем за вселената е че има 100 милиарда 100 000 000 000 галактики средно всяка съдържаща 100 000 000 000 звезди,некои може ли да сметне това число,а растоянието от 13 700 000 000 светлинни години,като 1 светлинна година е 9 459 853 920 000 километра,или почти 10 трилиона,а сега умножете по предишното число,съжалявам но и компа ми не може да смята до толковасега разбирате ли поне малко,колко сме нищожни,малки и незначими във вселенски мащаб,помислете си дали да се карате.