Млада близка свръхнова очарова учените

Тя се намира на 21 милиона светлинни години от Земята
Обновена: 8 сеп 2011 17:20 | 8 сеп 2011 17:20,
Млада близка свръхнова очарова учените
Снимка: lbl.gov

Учени от САЩ са открили най-близката и ярка свръхнова за последните 25 години. Астрономите са уловили блясъка на малка саморазрушаваща се звезда на 21 милиона светлинни години от Земята, която скоро ще бъде видима дори за любителите, съобщи Ройтерс.

Откритието на рядката космическа експлозия е направено от специалисти от Калифорнийския университет с помощта на специален телескоп в обсерваторията Паломар близо до Сан Диего и на суперкомпютрите в Националната лаборатория "Лорънс Бъркли".

Ранното откриване на толкова близка свръхнова предизвиква оживление сред астрономите по света. Откривателите на феномена, наречен PTF 11kly, смятат, че той ще стане най-изследваният в историята.

Експлозията на PTF 11kly е наблюдавана в галактиката Водовъртеж в съзвездието Голяма мечка.

Свръхновата е на разстояние 21 милиона светлинни години от Земята, което според космическите мащаби я поставя в "задния ни двор", обяснява Питър Нюджънт, който първи е забелязал феномена. За сравнение, повечето свръхнови, откривани с телескопа в обсерваторията Паломар, се намират на около 1 милиард светлинни години и са твърде бледи, за да бъдат наблюдавани с просто око.

Първоначално забелязана на 24 август, свръхнова PTF 11kly става все по-ярка. Само за един ден яркостта й се е увеличила 20 пъти.

Очаква се пикът да бъде достигнат между 9 и 12 септември. Тогава свръхновата ще бъде видима дори с бинокъл или малък телескоп над и вляво от последните две звезди от "дръжките" на Волската кола, както е известно още съзвездието Голяма мечка.

"В галактиката има милиарди звезди, но през уикенда тази свръхнова ще засенчи всички", казва Нюджънт. Свръхновите от този вид са класифицирани като експлозии от тип 1а. Те се наблюдават, когато избухват свръхплътни бели джуджета с размерите на Земята и с маса по-голяма от тази на Слънцето.

При експлозията във всички посоки се изхвърля материя, която ще предостави градивните елементи за формирането на други звезди и планети.

Подобни събития, съставляващи една пета от всички експлозии на свръхнови, се използват от учените в измерването на разширяването на Вселената.

В галактиката Водовъртеж експлозии на свръхнови са наблюдавани най-малко три пъти – през 1909, 1951 и 1970 г. Сега обаче инструментите за наблюдение са много по-усъвършенствани, а ранното откриване на свръхновата предоставя на учените безпрецедентен поглед върху подобни феномени.

ДО 1 И 4Кое точно в заглавието не ви харесва ?ИНА, ти да не си помисли че става въпрос за нова ФОЛКДИВА :))))))))))))За хора, които се интересуват от астрономия и прочитат това-онова от заглавието става много ясно за какво е статията. За такива , които на разберат НИЩО от заглавието - няма смисъл да четете статията-пак НИЩО няма да разберете. :))))))))))))))Като този с банана, примерно....

АБЕ И МОЯ БАНАН ТЪРСИ СУПЕР НОВИ,Е РЯДКО ГИ ЗАСИЧА ДА ЕБ. И ТЕЛЕСКОПА АМА ...

Какво е това заглавие на статията?

Лупата на НемрудОткритие, направено през 1850 г. от археолога сър Джон Лейърд, повдига въпроса за това кой в действителност е използвал първата лупа? По време на поредица от разкопки в днешен Ирак Лейърд открил парче лупа, датиращо отпреди 3000 години. Понастоящем изложено в Британския музей, това парче показва, че първата известна лупа е била използвана по времето на асирийците. Професор Джовани Петинато от Университета в Рим вярва, че тази лупа от кристален кварц, която според него е значително откритие, осветяващо историята на науката, би могла също така да обясни защо древните асирийци са имали толкова големи познания по астрономия, как са открили планетата Сатурн и пръстените около нея.Най-ранните данни за съществуването на увеличително устройство датира от Книга за оптиката, публикувана от арабския учен Ибн ал-Хайтам през 1021 г. След като книгата е преведена на латински, в Англия Роджър Бейкън през 13-ти век описва свойствата на лупата, което на свой ред бива последвано от изобретяването на очилата в Италия през същия период.

Хммм