Юпитер издухва атмосферата на луната си Йо

Температурата на атмосферата е до минус 150 градуса Целзий
4 авг 2016 12:22, Елка Василева
Юпитер издухва атмосферата на луната си Йо
Снимка: архив, Reuters

Планетолози от САЩ, Франция и Испания установиха, че Юпитер периодично издухва и замразява атмосферата на луната си Йо, съобщи Лента.

Тънката атмосфера на Йо се състои главно от серен диоксид. Луната на газовия гигант се завърта около него за 42 часа.

Учени констатираха, че попадайки в сянката на Юпитер за два часа, серният диоксид преминава в твърдо състояние и пада във вид на слана върху повърхността на луната.

Когато излезе от сянката на планетата гигант, полученото вещество отново преминава в газообразно състояние под въздействие на слънчевата светлина.

По този начин Юпитер периодично отвява и замразява 80 на сто от атмосферата на Йо, отбелязаха учените. При това температурата на атмосферата варира между минус 170 градуса и минус 150 градуса Целзий.

Учените наблюдавали планетата и естествения й спътник с помощта на инструмента TEXES (Texas Echelon Cross Echelle Spectrograph) на обсерваторията "Джемини" в Хаваи. Изследванията на Йо са извършени в разстояние на две нощи през ноември 2013 г., когато юпитеровата луна се намирала на разстояние 675 милиона км от Земята. Учените наблюдавали Йо в разстояние на около 40 минути до и след началото на затъмнението.

Йо е четвъртата по големина луна в Слънчевата система и най-близкият до Юпитер галилеев спътник. Смята се, че това небесно тяло е с най-голямата известна досега на науката вулканична активност. Радиусът му е около 3,5 пъти по-малък от земния.

Резултатите от изследването са публикувани в Journal of Geophysical Research Planets.

Още по темата: ЮпитерЙо

Гагарин преди 7 години
А ако пръднеш на Юпитер газообразната субстанция се втвърдява за около 250 милисекунди, и бидейки тежка 150 грама (земни, на Юпитер е около 3 кг.) се строполява върху пръстите на краката на този зад теб. Затова отделянето на газове на Юпитер се наказва с 2 лицеви опори (равносилни на около 60 земни).

Трябва да подобрим процеса на дестилация на ракията, ако ще колонизираме Йо, много студено било там.