Градската среда – има ли универсален модел

Как да направим градовете си привлекателни за нас
5 ное 2015 19:46, Анисия Иванова
7
Градската среда – има ли универсален модел
Снимка: архив, Булфото

Съществуваме във време на промишлен напредък. На архитектурни предизвикателства. На комуникации и технологии, които смалиха Земята, направиха я обозрима, дадоха ни нова гледна точка. Всеки от нас иска да се чувства удобно там, където живее.

Това се определя от качеството на нашия дом, от външния вид на квартала, понякога от нрава на съседите, но и от цялостния облик на градската среда, от екологичните аспекти и безопасността. Лошото качество на въздуха, големите задръствания, високите нива на шум, лошото качество на строителството са само част от проблема.

Как малките и големи градове могат да бъдат здравословни, привлекателни и изпълнени с живот - отговор на въпроса потърси предаването "Днес" на телевизия Bulgarian ON AIR.

Крайно време е да започнем да мислим за хората със специфични нужди. В София не се мисли за тях. Мисли се само за автомобилите. Последната велоалея по "Тодор Александров" е само боя на платното. За шофьорите тази боя не значи нищо, смята Гергин Борисов от гражданска инициатива "Спаси София". И никой не санкционира хората, които паркират на велоалеи, допълва той.

По думите му проблемът с велоалеите в София е, че ги няма, а тези, които ги има, са направени за отбиване на номерът.

Според него в столицата липсват важни компоненти от уличната мрежа, а градският транспорт е оставен на саморазпад. От сдружението предлагат няколко идеи за промяна на градската среда, които са свързани с оптимизация на обществения превоз.

След 10-годишно отлагане трябва да бъде завършена системата за електронно таксуване в целия градски транспорт, за да може ценообразуването да стане времево – почасово. "Купуваш  билет, който важи 90 минути, и с него можеш да се прикачваш много пъти", обясни той. Това е по примера на всички държави, в които "има  нормално отношение" към пътуващите в градския транспорт.

Другата идея е нощен транспорт в столицата. Предложението е да има 7 линии, 6 от които свързват основните комплекси с центъра, а 7-та - двата терминала на летището с центъра.

"Всички седем линии ще се събират на площад Света неделя. Билетът да е 1.50 лв. и да важи 90 минути с неограничен брой прикачвания в рамките на системата на целия нощен транспорт. Може да има и удължено работно време на метрото", обясни Борисов. Според изчисленията това ще струва 4 млн. лв. на година.

Всяка столица в ЕС има нощен транспорт, мотивира се той. В Скопие, където бюджетът е 10  пъти по-малък от софийския, има 8 нощни линии.

Според архитекта Гергана Милушева няма универсална култура или модел. Няма как да вземем модел от Ню Йорк или Токио и директно да го приложим.

А как да се намалят задръстванията в големия град? Тя е убедена, че създаването на повече улици ще доведе до повече коли. По-широките булеварди не решават проблема със задръстването, а обратно. Според нея решението на задачата е как да се накарат хората да слязат от колите си и да се предвижват по друг начин - с обществения транспорт и с велосипеди.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


7
Още по темата: градска средаBulgarian ON AIR
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
3
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
25 години градовете ни се застрояват меко казано диво и безразборно. На където и да се обърнеш се виждат грозни калкани и улици забити до последно с коли. На запад нямат по малко коли но не е така
2
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Чрез по-гъсто застрояване и премахване на вредните зелени площи и паркинги, които пречат на всеки строителен бизнесмен и му пречат да гради. Чрез красиви мутробарокови архитектурни покриви и фасади.
1
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Що за тъпотия? Изкарайте хората от градовете!