Теснолинейката – романтика или необходимост

БДЖ съкрати два влака и остави само три композиции
20 фев 2012 08:01,
66
Теснолинейката – романтика или необходимост
Снимка: Булфото

По единствената действаща в момента теснолинейка в България Септември - Добринище - Септември бяха съкратени през декември два влака и в момента в двете направления се движат ежедневно по три композиции.

През изминалите 86 години, откакто съществува, теснолинейката се е утвърдила като основно средство за пътуване за живеещите в населените места, през които минава 106-километровият железен път.

Началото й е поставено през 1926 г., когато се открива отсечката Септември - Лъджене (днешният Велинград), а 19 години по-късно линията е продължена до Добринище.

От Добринище през Банско и Разлог влакчето пресича Разложката котловина, където се срещат трите големи планини Пирин, Рила и Родопите. После се шмугва в живописното дефиле на река Места в посока Белица, Якоруда и Черна Места и след 11 спирки и двучасово плавно "катерене" пристига на гара Аврамово. Това е най-високата гара на Балканите, разположена на 1 267 м надморска височина.

През 350-метров тунел, един от общо 35-те по трасето на теснолинейката, влакът продължава нататък под шосето за Юндола и вече на територията на Пазарджишка област се спуска към Велинград и гара Септември.

Панорамни гледки на селца, гори, скали, поляни, ниви, пътища, мостове радват окото през цялото пътуване.

За местните хора това е най-сериозният и най-сигурният транспорт през всички сезони, особено през зимата, а за много от тях - и единственият.

Туристи - българи и чужденци, също често ползват железницата и са с много приятни впечатления от пътуването и природата наоколо.

Вече не се движи влакът, който тръгваше в 18.50 часа от Добринище, обясняват служители на гара Разлог. И според тях е съкратен най-удобният вечерен влак, използван от десетки пътуващи, за да се връщат у дома си след работа по туристически, строителни и други обекти в района на Банско, Разлог, Белица, Якоруда.

Освен да ходят на работа, много от местните хора използват днес железницата, за да отидат до болница, до някоя от институциите в общинските центрове или просто на пазар.

На този транспорт разчитат и ученици. Затова недоволни от решението за спирането на вечерния влак са започнали събирането на подписка за възстановяването му.

Те се надяват и на местните кметове да им помогнат за решаването на проблема.

Много е трудно за хората да пътуват с кола или автобус, а и е по-скъпо, заявяват подкрепящите подписката.

"Влакът беше много удобен и съобразен с работното време. Редно е да се върне, защото хората разчитат на него. Знаете каква сиромашия е в нашия район", обяснява пенсионер от Якоруда, общината, която заедно със съседната - Белица, държи най-високото равнище на безработица в Благоевградска област (над 40%).

"Най-много хората идват до болницата - знаете, народът е болен, идват и за осигуровки, за пенсии, за какви ли не документи и услуги", обяснява още пенсионерът.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


66
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
38
0
 
19
 
! Отговори
gdg преди 12 години
Теснолинейката е супер, помня когато ходих към Банско именно с нея. За късмет времето беше много хубаво, въпреки че беше Декември. С приятели, винце, навънка между вагоните, сред природата, много живописен маршрут, пълен айляк, не усетих как минаха пет часа и половина.Така че, дано никога не ни лишат напълно от теснолинейката!
37
8
 
4
 
! Отговори
Велинградчанин преди 12 години
Всички пишещи тук имат някакви мили спомени от теснолинейката, но реалността е различна! А тя, че почти никой вече не я ползва и пътува празна. От Велинград съм и го виждам всеки ден с очите си! Всички вече имат лични автомобили, ако не ползват рейс, доста по-бързо е. Тази линия трябва да се ползва само за атракционни пътувания, да идват чужденци и да се радват. Кой луд иска да пътува 2 часа от Септември до Велинград, като с кола е половин час? А пък до Добринище са още 3 часа. Общо над 5 часа!
36
12
 
2
 
! Отговори
Иса-БГ ПОМАК преди 12 години
Ами ревете сега ама на изборите гласувате под строй пък после ревете щели да закриват теснолинейката и ПОМАШКИТЕ ГАЙДИ НЯМА НА КВО ДА СЕ ВОЗЯТ ама като се турчеете помашки гайди заблудени вие кеф сега искате теснолинейка епа НЕМА НЕМА И ДА ИМА НЕКА ТАМ турците давия правят нали тях искате *** гайди!!!!!!!!!!!!!!!
35
11
 
3
 
! Отговори
alo 37 ot xxx преди 12 години
Ти съвсем си изперкал. Времето за пътуване с влакчето е по бавно от колело затова е и ПРАЗНО а ретро е конкретното влакче не влаковете като такива. Освен това всеки тук казва даите нещо да измислим ама никой не казва как а само ми цитират вижте германия вижте швейцария . линията е на тотална загуба и това е ФАКТ а за удоволствието да го имаме трябват пари т.е високи цени които на мен не ми се дават.Хайде в музея и точка.
34
8
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Какво ми се правите тук на разбирачи от жп транспорат?!БДЖ е на загуба и до ония ден ги мъмрихте днес искате да ви спонсорират?!Ако искате теснолинейка и ви е необходима наистина разходите да се поделят поравно от БДЖ и общините.Другото са празни приказки и откровени глупости.Само с романтика не се живее.
33
6
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
що говорите простотии - колко много пари могат да се изкарат от теснолинейката...дрън дрън та пляс...На такава зверска загуба е теснолинейката, че идея си нямате. Гори дизел - за минаване на ток ша трябват адски много кинти - за мотриси и преоборудване. В държави, в които това е туристически бизнес, билетиоте са по няколко десетки евра :) бъдете реалисти. Аз съм от Велинград и искам да я има, но чак пък да се изкарват кинти...
32
2
 
16
 
! Отговори
до ххх преди 12 години
Как може бе. Дано останалите хора във Велинград имат акъл в главата. Ама ти наистина нямаш грам, ама грам!! Как може да лъжеш, че автобусите са бързи и с удобно разписание. Няма нищо вярно! Нали пътувах преди месец. Супер неудобна работа. А ми се наложи да ги ползвам точно защото спряха част от влаковете. Навсякъде по света железниците са транспорта на бъдещото. Как може да кажеш че е ретро возило. Заври се по-добре в някоя дупка и не излизай да не ти се смеят хората!!!
31
14
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Ако не може да покрие поне 50% от разходите си за какви ползи ми говорите.Да не сме Германия , Австрия или Швейцария бре.
30
0
 
16
 
! Отговори
Жо преди 12 години
НАЙ-ВЕРОЯТНО, не съм разбран правилно в пост 2. Теснолинейката наистина е губеща, защото е построена за превоз на дървен материал. Знам това, защото дядо ми е бил народен представител в ХХ Народно събрание 1920г. и именно той е внесъл предложението за изграждане на участъка Пазарджик- Варвара, закрит 2002 година.Дано се намери инвеститор да съживи атрактивната линия. Най-добре е да се даде на концесия, както е в "Белите страни". В Швеция пътувах да Полярната окръжност във влак на концесионер.
29
1
 
26
 
! Отговори
asdas преди 12 години
всяка нормална държава имаща такава атракция я поддържа в отлично състояние и печели пари от нея. така е в Германия, в Швейцария, но не и в България. е да забравих - ние не сме нормална държава. всички хора градят, пазят миналото, съхраняват го и печелят пари от нега, само ние рушим всичко, унищожаваме каквото имаме, крадем и само мрънкаме. защото сме най - противната нация на света. и минуси да слагате и каквото искате си слагайте, но от фактите неможе да се избяга и те са крещящо верни.
28
0
 
20
 
! Отговори
az преди 12 години
i romantika i neobhodimost
27
0
 
35
 
! Отговори
Мислещ преди 12 години
Такива пари може да се спечелят от тази теснолинейка!Вместо малко акъл в главата и да изкарват пари от нея, ще я закриват.БДЖ не сте у ред!Колко чужденци съм чувал, че българите трябва да са ЛУДИ, за да я затворят!
26
14
 
5
 
! Отговори
xxx преди 12 години
от велинград съм и ми е мъчно за линията , но истината е че почти никой не пътува с нея. Само лятото има малко оживление. истината е че с рейсовете са много по бързи и с удобно разписание. Незнам дали трябва да се закрие, но тази линия си е на чиста загуба Просто вече живеем в а това си едно ретро возило ....романтично но непрактично
25
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Имам уникални спомени от пътуванията с теснолинейката.
24
1
 
34
 
! Отговори
Дядо Петър преди 12 години
Не само че не трябва да я закрива, но, ако има малко акъл в главата си, ръководството на БДЖ трябва да помисли и ЗА ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ на теснолинейката до Рилския манастир.Която беше не по-малка атракция.
23
20
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Теснолинейката е празна на 90% при всяко пътуване - виждам го с очите си лично, защото живея до тази линия! Локомотива само мъкне по 4 вагона за този що духа!
22
0
 
55
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
С тази теснолинейка съм пътувала от 1983 до 1994г.всичките си лета през ученическите години.Гледките наистина са много живописни,а и чужденците още тогава оставаха с чудесни впечатления.Влакчетата тогава бяха с ресторант-вагон и вагон за майки с деца.По разписание бяха по на често.Аз слизах на гарата в село Гулийна Баня от където е майка ми.Теснолинейката според мен е и необходимост и романтика.
21
0
 
14
 
! Отговори
екскурзиант до № 7 преди 12 години
Не, не бъркам, но ще се съглася, че "Българското присъствие в Северна Гърция" до 1944 год. е чувствителна тема и нека не рискуваме премахването, на иначе хубавата тема. Само ще допълня, че именно същата 1944г. е и причината да не се довърши пътя Пловдив-Смолян-Рудозем-Ксанти. Б.Борисов спомена /мисля/ миналата година, че ще се довършва с европейски пари, но лично аз не го вярвам. По причина, която съм споменал най-горе. Иначе по него Пловдив-Ксанти е 160 км. По-малко, отколкото до Сливен..
20
0
 
19
 
! Отговори
$ преди 12 години
Същото ще бъде и със спирането на електричките. Вярно е, че са стари, но зимата вървят без проблеми. А нов състав НЯМА. Прехвалените дезира, тази зима замръзнаха като скумрии и ползата от тях никаква. а те нямат и седем години.
19
1
 
29
 
! Отговори
чук преди 12 години
Голямо престъпление е да се закриват ж.п. линии където и да са.Степента на цивилизация се измерва и с броя и дължината на ж.п.линиите,особено ако са и електрифицирани.За тази линия отдавна не се полагат грижи и подвижния ж.п. състав не се подменя с модерен такъв,какъвто заслужяват не само хората но и многото чужденци.Вярно е,че пътническите превози не носят печалба,но тази линия може да е печеливша,малко акъл трябва. Всичко се прави за да печели автомобилната мафия,така е в цялата страна.