Проблем пред туризма ни: Скок на цените, а качеството същото

За 2023 г. ръстът може да е 25% заради поскъпването на храни и транспорт
20 дек 2022 18:00, Анисия Иванова
14
Проблем пред туризма ни: Скок на цените, а качеството същото
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Българският туризъм отбелязва успешен сезон, но не е успял да постигне планираното за 2022 г. заради негативните ефекти от войната на Русия в Украйна. Пазари като Румъния и Полша надвишават или приближават нивата от 2019 г., но Германия все още е на само 50% от предпандемичните нива. Цените на туристическите услуги са се повишили с най-малко 20% през 2022 г., а за 2023 г. ръстът може да е 25% заради поскъпването на храните и транспорта. Това каза Даниела Стоева, основател и управител на Тандем Травъл и зам.-председател на АБТТА, в ефира на предаването "В развитие" с водеща Вероника Денизова.

"Главоломното увеличаване на разходите и инфлацията са факт, особено в Европа, което прави европейските дестинации, включително България, доста по-скъпи... Като дестинация се изправяме пред следващата си много сериозна криза. Ценовите нива изпреварват развитието на качеството на продукта, а качеството на продукта изостава сериозно поради дефицита на кадри, който се обостри много сериозно вследствие на пандемията", каза гостът.

Изходящият туризъм отбелязва ръст от 9% спрямо 2019 г. като основни пазари остават близките Турция, Гърция и Сърбия, но има и сериозен ръст на по-екзотичните дестинации като Малдиви, Мавриций и Занзибар, освен Египет и Тунис, каза Стоева.

"Българският турист пътува ... и поради някаква причина не се притеснява, за разлика от западния турист, който доста по-сериозно обмисля своите разходи за следващите месеци и година. В момента там наблюдаваме задържане на записванията, като очакванията са от края на януари да започнат по-сериозни записвания. Хората биха искали да видят как ще се развие финансово зимният сезон за всяко едно домакинство", допълни тя.

Няма традиция и очаквания да има актуализация на цените на вече закупени почивки. Европейските директиви позволяват подобно действие, но разрешава и на клиентите да откажат пътуването, което поставя туроператорите в сложна ситуация, коментира Стоева, като добави, че те внимателно трябва да преценят риска от инфлацията.

"Най-лесно е цената да бъде увеличена, така че бизнесът да се чувства сигурен, че ще покрие разходите, но дали пазарът ще приеме тази цена? Балансът е изключително труден за всеки един участник по цялата верига."

Българските туристи са започнали да планират малко по-дългосрочно, а чуждите все повече търсят различни форми на алтернативен туризъм в страната извън масовите, с основен акцент върху преживяванията, каза Стоева.

По думите й хората търсят преживявания - те не търсят една хотелска стая, а срещи с местните хора, храната, виното, всичко, което разказва за дестинацията.

Намаленият ДДС за туризма на 9% е помогнал на сектора да преживее последиците от пандемията и продължаването на тази мярка от Народното събрание през 2023 г. ще има благоприятно въздействие, каза Стоева, но добави, че би било добре да има по-голяма прогнозируемост на подобни решения, за да може да се планира.

Целия разговор може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


14
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
1
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
ТО КАЧЕСТВО - НЯМА