Телескопът на "Рожен" е най-добрият в Югоизточна Европа

България е на много сериозно място в астрономията
Обновена: 3 юли 2023 11:26 | 3 юли 2023 11:26, Анисия Иванова
Телескопът на "Рожен" е най-добрият в Югоизточна Европа
Снимка: Bulgaria ON AIR

Новият телескоп в националната обсерватория "Рожен" е направен по една изцяло нова технология, която ще ни помага за изследване на нови обекти и проследяване на процеси, които нямаше как да проследим досега. Въпреки че е по-малък от другите телескопи, които имаме, той е съизмерим с тях. Той е опеределян за най-добрия в Югоизточна Европа.

Това каза астрофотографът и един от операторите на новия телескоп Милен Минев за "България сутрин".

Друго основно предимство на новия телескоп е, че всичките процеси са роботизирани. Това значи, че няма нужда астрономите да наблюдават телескопа през цялата нощ.

"Създаването отне близо половин година, очаква се да получим резултатите от първите изследвания след един-два месеца. Благодарение на този телескоп ще можем да реагираме на космическите събития много по-бързо. Разбира се, ще споделим и някоя красива картинка на галактиката", каза Милен Минев в ефира на Bulgaria ON AIR.

Той сподели, че България е на много сериозно място в астрономията, като напомни, че едно от най-престижните научни списания "Nature" има публикации, посветени именно на обсерваторията "Рожен".

"Разбира се, винаги има място за подобрения. Заплащането в сферата не е особено добре и повечето професионалисти получават минимална заплата. Въпреки че има развитите от страна на отделените пари от държавата, повишаването на заплатите може да привлече и нови кадри", допълни Милен Минев.

Той сподели, че вече се изготвя план и за следващата нова технология - радиотелескоп. Той ще бъде единственият по рода си в Източна Европа.

На гол тумбак чифте пищови

Тръц преди 10 месеца
И пилоня ще е най високият!Ние сме по по най от макетата!Нито най високия пилон имат,нито най добрия телескоп!Нека им!

В. преди 10 месеца
Науката иска жертви!

Там икономисват от ток от лампите по стълбищата към телескопа, а пък ми обясняват за технологии. Благодарение на икономиите им от осветление , при посещение при тях през 2008г. Си потроших крака на тъмните им стълби. Дори едно извинявайте на казаха. Не ми се занимаваше да им спретна едно дело и да ги сложа на място. Лекувах се повече от 10месеца, а колко пари платих да нЕ говорим. Бих ги закрил на момента!

пришълецът преди 10 месеца
Тая вашата българия сигурно е някаква дупена звезда:)))

България с този телескоп има точно любителско място в света на астрономията. Сериозните държави работят с телескопи с мащабите на "Аресибо" , с изведени в орбита телескопи. Това нещо за което вдигате шум е за детски планетариум. Пак едно "нищо" другари българи...както винаги.

Повечето учени живеят от проекти с ЕС и не разчитат толкова на заплати от БАН, но все пак е унизително да не са намерят пари за 10-15 човека, а може и по- малко да са...

3 преди 10 месеца
Не не е. По принцип фундаменталната наука(чиста), от която няма директни видими ползи е в основата на всичко. Включително и в някой момент води до съвсем практични приложения или обяснения на процеси във вселната. Само че в Българи няма как да се осъществи този процес. Това е за богати държави, които могат отделят време и средства, които имат поглед в бъдещето.

До 3 преди 10 месеца
Тоя термин "чиста наука" го има само в България, където поколения хрантутници обърнаха БАН в семейна фирма, също както са БНТ, БНР и още доста.

Галилео Галилей преди 10 месеца
То хубаво ама излишни разходи!Има мнооого по добри телескопи и всичко по небето вече е открито и известно!За къвуй е тоз телескоп?Какво ще открият с него!

А С НЕГО преди 10 месеца
ВИЖДАЛИ СЕ СВЕТЛОТО БЪДИЩЕ ИЛИ ТРЯБВА ПО МОЩЕН.

Резултатът ме интересува, не добрината му! Иначе ставате като пимпиревците, просто едни скъпи екскурзианти.

Един тъжен, но реален коментар.България в момента няма полза от чиста наука без пряко приложение каквато е астрономията.Няма и реален научен капацитет,който да обработи наблюденията и да изведе от тях хипотези и теории- научен продукт.Дейността се извършва от ентусиасти без достатъчно условия

Това е много хубаво ,но народа ходи още с цър==вули!!, защто живее в боковистко робство !!

а га видим снимки от него или за небогопомазаните не може?