Необяснима изненада за физиците на адронния колайдер

Регистрираха нов ефект, който не може да се обясни с теориите
23 сеп 2010 11:05,
Необяснима изненада за физиците на адронния колайдер
Раждане на нови частици при сблъсък на лъчи протони. Изображение: ЦЕРН

Физиците, работещи на Големия адронен колайдер, регистрираха нов ефект, който още не може да бъде обяснен със съществуващите теории, се казва в съобщение на сайта на ЦЕРН.

По време на експериментите на Големия адронен колайдер лъчите протони се движат с почти светлинна скорост и се сблъскват помежду си на няколко места в 27-километровия ускорителен тунел.

В резултат на сблъсъците, произтичащи с голяма енергия (локализирана на твърде малко пространство), се раждат нови частици. Учените следят тези процеси, напомнящи процесите, които са станали веднага след Големия взрив, анализирайки данните, постъпващи на детекторите на колайдера.

Специалистите се надяват, че събраната информация ще им помогне да уточнят съществуващи теории, които обясняват фундаментални физически взаимодействия.

Учените са анализирали данните, постъпващи на детектора CMS (Compact Muon Solenoid). Наред с другите неща те оценявали под какъв ъгъл родените частици се разлитат от мястото на сблъсъка – тази информация е необходима за определяне на свойствата на новите частици. Физиците установили, че сред стотиците частици, раждащи се при сблъсъците на протоните, има и двойки, чието движение по неизвестни причини е свързано – тоест те не се разлитат независимо едни от други.

Детекторът CMS е един от двата универсални детектора на Големия адронен колайдер, създаден за откриване на широка гама нови частици и явления при висока енергия.

С него може да се измерят свойствата на известните частици с безпрецедентна досега точност, както и да се търсят съвършено нови непредсказуеми явления. Подобни изследвания ще задълбочат не само разбирането на материята.

Специалистите предлагат няколко възможни обяснения на наблюдавания ефект, но досега нито едно от тях не е потвърдено с необходимите доказателства. Гуидо Тонели, представител на групата учени, анализиращи данните на CMS, не изключва, че физиците са се сблъскали с първата проява на "новата физика", която може да се наблюдава благодарение на огромната енергия на сблъсък на Големия адронен колайдер.

Авторите отбелязват, че е необходимо откритият ефект да бъде потвърден, тъй като представлява „много слабо проявление в много сложна обстановка“.

Големият адронен колайдер е най-големият ускорител на елементарни частици на планетата . Той беше пуснат през септември 2008 година, но 9 дни по-късно беше спрян поради авария, която прекъсна експериментите за повече от година.

Повторното пускане на колайдера беше през ноември 2009. До края на 2011 г. сблъсъците на лъчи протони ще стават при енергия 7тераелектронволта, а след това работата на ускорителя ще бъде преустановена за година. В това време специалистите ще го подготвят за покачване на енергията на сблъсък на 14 тераелектронволта.

Сегашният сеанс на работа на колайдера продължава 18 месеца. Това трябва да позволи да се акумулират достатъчно данни за изследване на новата територия на „тера инкогнита“ във всички области, където се очаква нова физика.

Още по темата: нова физика

рамбо преди 13 години
нали трябва да оправдаят големите пари , които хвърлиха за тая глупост

Е нали ГЕРБ трябваше да ги надскочи... е надскочиха ги, всъщност..

квант^ преди 13 години
Ако прочетеш малко за физиката ще разбереш, че няма от какво да се притесняваш ... но нали неизвестното ни плаши ... ,че прочети и ще разбереш. Трябва огромна енергия и мнооого маса за да стане достатъчно голяма черна дупка която да ни застраши. Черна дупка може да стане от всичко дори от една мравка ако имаме достатъчно енергия ... ПРОЧЕТИИИИИИ

ученик преди 13 години
Малките деца си чупят играчките за да разберат какво има вътре.В церн използват този метод :) И те май не знаят какво правят :)

Юлия преди 13 години
То ако има да става нещо, дори няма да разберем, камо ли да му мислим... Но така е - хората сами ще се унищожим.

?! преди 13 години
А ти може би се имаш за феноменално умен? Преди да пускаш *** коментари на тази тема се зачети в някой учебник по физика. Историята с LHC е сложена за да разберат хората за какво иде реч.

KOMICITE преди 13 години
Тази новина е смес от проф.Тазобедрев,Ахилесов и Саше много си ***.

trolololololol преди 13 години
10/10 за тролването ... ама и колко са ти се вързали :)

По леко с мебелите.. преди 13 години
Нали уж всичко беше предвидимо, очакваха да наблюдават определени безопастни процеси а сега какво се оказа на практика....? Получават се неща, който нямат обяснение , интерестно ми е дали ще имат време да осъзнаят в един момент, че са създали "черна дупка"...С една дума според мен "стрелят в тъмното" и каквото се получи ще му мислим после...

none преди 13 години
Ти пък, колко си глупав!

Юлия преди 13 години
Поправка: това го реши финансовият гений Орешарски под мъдрото червено партийно ръководство на Станишев. Партията ни води към нови висини!

преди 100 години не знаехме какво е атом - и по-добре беше никога да не узнаемнауката ще унищожи човечествототози колайдер трябва да се разруши НЕЗАБАВНО

ei niama statia koiqto da mine bez bolnite politizirani mozyci da puskat typite si komentari

SZS преди 13 години
Феноменално глупаво написана статия.Първо - тази новина е от 21.09. т.е. от 2 дена(а аз си мислех че по интернет новините достигат бързо)Второ - цялата новина е точно 4 реда - защо сложихте цяла история с LHC????Ако пишете нещо за USA от Колумб ли ще почнете?

Новата физика е в началото си. Кой знае след 100 - 200 години какво ще открием! Само си помислете, че до преди 100 години не знаехме какво е атом, а сега вече имаме ядрени подводници!

до Кочо преди 13 години
Колко си *** се питам и си отговарям сам!

Дянков преди 13 години
През 2011 г. ще обложа с данък всеки протон...

ined преди 13 години
По-добре с Доган, той за скромен хонорар от няколко милиона разбира от всичко и ще им обясни какво става с протоните.

insider преди 13 години
Честито! Това е много интересно. Живот и здраве, като ще публикуват един ден резултатите, България ще я изпуснат, защото макар наши учени да са спомогнали за този успех фискалния гений в лицето на Дянков реши страната ни да не плати вноската ни за ЦЕРН. Вън *** от управлението!

"Учените следят тези процеси, НАПОМНЯЩИ процесите, които са станали веднага след Големия взрив:Eееех, помните ли големия взрив..?!