На една от централните улици в Момбай Дийпак Гърнани седи в малкия си магазин за електроника пред редица телевизори с плосък екран, докато четиримата му служители си четат нещо в телефоните си. Няма клиенти, а бизнесът се е свил с 25% през последните две години, пише в свой анализ Bloomberg.
"Пазарът за автомобили е надолу, пазарът за електроника е надолу, а хората виждат какво става и решават, че не трябва да харчат", казва Гърнани. Той обяснява, че търговията на дребно е такава, каквато е и вече не може да насърчава никой от семейството си да се занимава с това.
На близо 3 хил. мили разстояние в търговски център за електроника в Пекин Хъ Хънюен пее подобна песен.
"В наши дни потребителите са склонни да бъдат по-внимателни с разходите си", казва той от един от стотиците търговски центрове, продаващи телефони, лаптопи и други джаджи. "В миналото хората сменяха телефоните си веднага след излизането на новия модел. Сега те сменят телефоните си според нуждите си".
Хъ Хънюен дори посочи, че печалбите са намалели наполовина през последните два месеца.
Дийпак и Хъ са емблематичен пример за задълбочаващите се проблеми на търговията на дребно в Индия и Китай, където живеят 2,8 млрд. души или повече от една трета от потребителите в света. Производителите на всичко – от автомобили до шампоани възлагаха надежди на двете азиатски икономики, но ефектите от забавянето на световната икономика се разпростират по целия свят.
Целия материал четете на Bloomberg TV Bulgaria